kasamo2 Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Hei, Jeg er en Gutt på snart 18år som lurer veldig hvordan protein jeg burde kjøpe for økning av muskelmasse. Jeg har trent jevnelig i ca 1år nå. Å jeg har lyst og kjøpe protein for raskere bygging. Så for å gjøre det kort og godt, hvilke protein burde jeg kjøpe for muskelbygging ? Noen linker til noen produkter så hadde det vært kjempe flott Lenke til kommentar
jevli Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Vet ikke akkurat hva som er aller best men jeg bruker Whey Protein 100#. Har fungert veldig bra Men hvis du sliter med å få større muskler må du ha karbohydrater? Tror jeg? Selv bruker jeg protein, gainer og kre-alkalyn Lenke til kommentar
Branco Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Melk, egg, kylling og tunfisk er gode og forholdsvis billige proteinkilder som anbefales. 1 Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Egg er digg. Kok det og spis det med litt krydder på. Kyllig er kjekt å bruke som del av andre retter i stedet for annet kjøtt, fordi det er såppass lett å få tak i kyllingfileter som har praktisk talt ikkeno fett i seg. Lenke til kommentar
cæshåbærs Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Melk, egg, kylling og tunfisk er gode og forholdsvis billige proteinkilder som anbefales. Vil si meg 100 % enig i ditt innlegg Araketon. Det er bevist og dokumentert at overflødig protein ( dvs max 20 gram etter trening og oppover) tar metabolismen din seg av. En bygger ikke nødvendigvis mer av mer byggestener når dagens maksimale byggemuligheter er nådd. det eneste en oppnår er omdannelse fra alle former protein til fett. som ja, gjør deg visuelt mindre muskuløs. Prøv gå gjennom treningen med 8 timer søvn hvert døgn, et kosthold tilpasset din kropp og dine daglidagse aktiviteter, og du vil oppnå et bedre resultat enn det du kan forestille deg. Dessuten er det muligheter for adapsjon av korte proteinkjeder i nyrene. det vil si sløvet opptak av protein. takk proteinfabrikken for det.. Endret 22. mars 2011 av Antifanatiker Lenke til kommentar
kasamo2 Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 Ja, jeg fikk noen flere tips her Selvfølgelig er det vanlige kostholdet mitt mye og si Men jeg får som regel ikke tid til og lage noe særlig mat ellerno som er bra, men altså egg og kylling burde være lett og få til oftere, siden det smaker jo veldig godt også Men jeg har lest litt rundt andre steder, og er flere som mener whey protein 100 Som ble foreslått er ett veldig bra produkt Jeg så på den her også strength pack basic, men føler den er veldig liten. Men vet jo ikke hvordan den funger i grunn Men har fått en del tips nå Å det er jo bra Men er jo selvfølgelig takknemmelig for fler da 2 Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Egg er heldigvis temmelig lett å tilbrede. Veit ikke om du spiser grovbrød i dietten din, men om du gjør så er jo speilegg lagd på 3 minutter . Lenke til kommentar
jevli Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 La nå mannen ta proteintilskudd hvis han vil Sitat fra http://omd.blogg.no/1234183430_09feb2009.html 30-minutter - Umiddelbart etter treningSom skissert over bør en starte tilførsel av vann under trening, og proteiner, vann og karbohydrater umiddelbart etter trening. Proteiner må være tilgjengelig for å sikre treningsrespons. Vann må erstattes for å kunne opprettholde prestasjonsevnen, og karbohydrater skal bygge opp lagrene for å gjøre klar for en ny trening. Kroppen har en mekanisme som tilrettelegger for å erstatte reduserte lager mer effektivt umiddelbart etter trening. Vann, proteiner og karbohydrater som inntas umiddelbart etter trening og inntil 30 minutter etter trening, tas opp i kroppen 2-3 ganger så hurtig som under hvile (Figur 1). For de som trener mye er dette viktig for å restituere kroppen så hurtig som mulig, slik at man tåler mer effektiv trening. Vann i blanding med moderat innhold av sukker og/eller protein tas opp ennå hurtigere enn de enkelte stoffene i ren form. Slik jeg har skjønt det, må man ha ekstra karbohydrater rett etter trening for å ikke enda opp med å gå ned i vekt.. Det virker iallefall sånn for meg Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Det er bevist og dokumentert at overflødig protein ( dvs max 20 gram etter trening og oppover) tar metabolismen din seg av. En bygger ikke nødvendigvis mer av mer byggestener når dagens maksimale byggemuligheter er nådd. det eneste en oppnår er omdannelse fra alle former protein til fett. som ja, gjør deg visuelt mindre muskuløs. Lol, bør vel ha noen kilder når du kommer med såpass latterlige påstander? Lenke til kommentar
cæshåbærs Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Det er bevist og dokumentert at overflødig protein ( dvs max 20 gram etter trening og oppover) tar metabolismen din seg av. En bygger ikke nødvendigvis mer av mer byggestener når dagens maksimale byggemuligheter er nådd. det eneste en oppnår er omdannelse fra alle former protein til fett. som ja, gjør deg visuelt mindre muskuløs. Lol, bør vel ha noen kilder når du kommer med såpass latterlige påstander? Vel, håper ansiktsuttrykket ditt blir like latterlig som posten din etter dette. ( ikke vondt ment) 1. "Proteininntak på 10-20 g (høyverdig protein) etter en treningsøkt vil sammen med insulinresponsen fra karbohydratinntaket virke oppbyggende på muskulaturen" -Direkte fra olympatoppens hjemmeside. Olympiatoppen: (Samarbeid mellom utdannede idrettsutøvere og spesialiserte leger/ernæringsfysiologer på internasjonalt nivå.) blant annet en av mine lærere 2. Fra "Menneskets Fysiologi" Gyldendal forlag, Olav Sand, Øyestein v. Sjaastad, Egil haug (Overlege). ( Professorer i fysiologi, biokjemi, ernæring og sist men ikke minst endokrinologisk biokjemi) Godjent for bruk internasjonalt, ved medisinstudier. Ved tilstrekkelig/normalt kosthold - " Dersom organismen til føres mer Aminosyrer enn det cellene trenger for å erstatte det kontinuerlige proteintapet, omdannes aminosyrekjedene til fett. Inntak av store proteinmengder øker derfor ikke proteinmengden hos utvokste personer" For å poengtere ytterlige: Aminosyrer --> Urea & Ketosyrer. 1. Ketosyrer --> energi (under trening, høy metabolsk prosess) Ketosyrer --> Fettsyrer (Etter/Før trening, Lav metabolsk prosess) Over 20 g. protein etter trening ved normalt kosthold = Omdannelse til fettsyrer. Legger til at proteinet bør være av ypperste kvalitet. relevant her er EA( Essensielle Aminosyrer. Dvs, Aminosyrekjedene du finner i sunn normal proteinrik mat. Hvis du synes påstanden er latterlig, går jeg ut i fra at du søker opp kildene og finner svaret på egenhånd, så du vet jeg snakker sant. Bare hyggelig å hjelpe i uklarheter Endret 23. mars 2011 av Antifanatiker 3 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Olympiatoppen... :!: Spør Arild Haugen hva han mener om Olympiatoppen... Eller Espen Aune... Du finner sistnevnte på fitnessprat.no... " Dersom organismen til føres mer Aminosyrer enn det cellene trenger for å erstatte det kontinuerlige proteintapet, omdannes aminosyrekjedene til fett. Inntak av store proteinmengder øker derfor ikke proteinmengden hos utvokste personer" Legg merke til at det skrives "utvokste personer"... Ikke "i muskulatur hvor hypertrofi har inntrått" Videre tas ikke aminosyrer opp i kroppen umiddelbart, det er noe som heter opptakstid... Før du siterer en lærebok i medisin bør du vel strengt tatt ha forkunnskaper til å uttale deg? Endret 23. mars 2011 av Doofenschmitz Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Haha, vet det noen som hevder det, men på samme måte som det er leger/ernæringsfysiologer/utdannede idrettspersoner som hevder at du må spise hver 3 time for å holde forbrenninga i gang. Eller at det finnes veldig mange myter i kostholdsbøker for utdanning. Tror ikke det grann på de kildene du har, da stoler jeg heller på Arild Haugen eller Espen Aune som doofenschmitz sier. Kunne lett funnet mange kilder på at det du hevder er feil, men ta deg et søk på google så får du heller spørre spesifikt når du har lest deg opp litt. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Jeg for min del har aldri hørt om stoffer som skifter egenskaper på molekylært nivå på den måten som er beskrevet De 4 næringsgruppene omdanner seg ikke til hverandre... Alkohol er den fjerde, så om du kan fortelle meg hvordan jeg omdanner fett til alkohol så er min helt Lenke til kommentar
cæshåbærs Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Olympiatoppen... :!: Spør Arild Haugen hva han mener om Olympiatoppen... Eller Espen Aune... Du finner sistnevnte på fitnessprat.no... " Dersom organismen til føres mer Aminosyrer enn det cellene trenger for å erstatte det kontinuerlige proteintapet, omdannes aminosyrekjedene til fett. Inntak av store proteinmengder øker derfor ikke proteinmengden hos utvokste personer" Legg merke til at det skrives "utvokste personer"... Ikke "i muskulatur hvor hypertrofi har inntrått" Videre tas ikke aminosyrer opp i kroppen umiddelbart, det er noe som heter opptakstid... Før du siterer en lærebok i medisin bør du vel strengt tatt ha forkunnskaper til å uttale deg? Før du seriøst mer narr av deg selv vil jeg anbefale litt tid på tenke over hva du faktisk sitter og skriver. Hvis du påstår at å høre på mennesker som Arild Haugen, og andre uten dyp utdannelse som professorer, leger, spesialister osv, sier det vel seg selv at denne diskusjonen ikke kommer noen vei grunnet mangel på faktabaserte uttalelser fra din side. Du kan Godt bole deg opp, reklamere for produkter du tjener fett på, bortforklare steriodebruk, delta på "dopfrie" styrkekonkurranser. Det betyr ikke at du er en person med autoritet til å fortelle individer hvordan kroppen fungerer på fysiologisk plan. Du kan rett og slett ikke komme deg unna god gammeldags fakta. Og dette med opptakstid.. har jeg noen gang nevnt at stoffer tas opp i kroppen umiddelbart) Det er nevner går ut på metabolsk prosess/tid. Les litt nøyere. uavhenging av tid, trenger uansett ikke musklene mer enn om lag 20 gram EA etter en treningsøkt, det er dokumentert fakta. Du kan vri og vende på det så mye du vil hvis du personlig vil vinne diskusjonen for å vinne. Kan du i så fall gi meg et eksempel på antall proteiner og karbohydrater du har blitt informert om er best etter en treningsøkt. i så fall vil jeg gjerne ha en link, og dokumentasjon av utdannede personer med godt faglig innsyn. ( navngitt - m. bakgrunn.) Ellers kan hva som helst være ren bull. Prøv gjerne å hold diskusjonen litt mindre sarkastisk, vær heller mer faglig relevant. Det blir da lettere å ta deg alvorlig. Lenke til kommentar
cæshåbærs Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Haha, vet det noen som hevder det, men på samme måte som det er leger/ernæringsfysiologer/utdannede idrettspersoner som hevder at du må spise hver 3 time for å holde forbrenninga i gang. Eller at det finnes veldig mange myter i kostholdsbøker for utdanning. Tror ikke det grann på de kildene du har, da stoler jeg heller på Arild Haugen eller Espen Aune som doofenschmitz sier. Kunne lett funnet mange kilder på at det du hevder er feil, men ta deg et søk på google så får du heller spørre spesifikt når du har lest deg opp litt. Da kan du legge opp å diskutere om ting du ikke har faglig bakgrunnsinformasjon på! Du stoler blindt på personer som ikke har utdanning i forhold til hva de holder på med. det er første steg på veien til å bli bedreviter/idiot - Få føttene på jorda og se realitet. gi meg noen linker som motbeviser fysiologisk fakta. Og la meg gjette. iform.no? Det er som å tro på vandrerhistorier. Her er kjeden fulltallig - Fordøyelseskanal - Aminosyrer ---> Lever - aminosyrer - Urea & Ketosyrer - fettsyrer - triglyserider - lipoproteiner ---> Fettvev - (Fettsyrer - Triglyserider = Endeprodukt) Lenke til kommentar
cæshåbærs Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Jeg for min del har aldri hørt om stoffer som skifter egenskaper på molekylært nivå på den måten som er beskrevet De 4 næringsgruppene omdanner seg ikke til hverandre... Alkohol er den fjerde, så om du kan fortelle meg hvordan jeg omdanner fett til alkohol så er min helt Du burde vinne en pris på det utsagnet her. Det skal mye baller til å poste noe så tilbakstående på et nettforum. Hvis du i det hele tatt var serriøs da sorry hvis jeg ikke så sarkasmen. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Skjerp dere Sindre- og Doofenschmitz. Det er en kjensgjerning at hvis du spiser mer protein enn det du trenger vil det overflødige bli til fett. Ingen bør si seg uenig i det. Dog er det et dårlig argument for å la være å ta protein. 1. Protein metter generelt bra. 2. Protein har høyest termogenetisk effekt. Kort fortalt er det at du må bruke mer energi for å bryte ned protein enn for å bryte ned fett eller karbohydrater. 3. Det skader ikke å helgardere seg. Hvis du spiser litt for mye protein så får du i deg litt mer kcal(so what), spiser du for lite vil muskelveksten bli svekket. 4. Er du ute etter å bygge muskler må du (generelt) være i kalorioverskudd uansett. Endret 23. mars 2011 av Kubjelle 2 Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Du burde vinne en pris på det utsagnet her. Det skal mye baller til å poste noe så tilbakstående på et nettforum. Hvis du i det hele tatt var serriøs da sorry hvis jeg ikke så sarkasmen. Personangrep kan du holde deg for god for. Har også sett hvordan du argumenterer i ander tråder og det bærer preg av konstant drittslenging, hersketeknikker, overseeing av argumenter og generelt svada om at det kun de kildene du bruker som er gode nok. Du kan forøvrig lese gjennom denne og kildene som står i referanselista: http://myrevolution....-kosthold-v2-0/ ellers står det mye bra her: http://www.leangains.com/ . Denne er også verdt å lese: http://fitnessbloggen.no/artikler/2011/1/21/-tilbakeviser-de-10-strste-mytene-om-faste/ Edit: Og bare får å ha sagt det, skjønner at hvis man spiser alt for mye protein i forhold til det man trenger vil ikke kroppen benytte seg av det og må omdanne det. Men det Antifanatikeren sier er at alt over 20 gram protein blir omdannet uansett noe jeg betviler sterkt. Som det står i kilden din fra olympiatoppen, 10-20 gram etter trening er bra, det kommer selvfølgelig ann på hva man trener, hvordan man trener, hvor stor man er osv. Det Olympiatoppen sier er bare generelt gitt som råd for folk, tror du f.eks. at Petter Northug ikke spiser et gram over 20 etter trening? Endret 24. mars 2011 av -Sindre Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Det er gjort forskning på at 20g protein etter trening er nok for å maksimere proteinsyntesen. Studien sier ikke noe om protein nedbrytning eller andre prosesser som trenger protein. Og av de andre grunnene jeg har nevnt ovenfor så tar jeg med god samvittighet ca. 30g protein etter trening. http://bedreviteren.blogg.no/1237975187_hvor_mye_protein_tren.html Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) Jeg for min del har aldri hørt om stoffer som skifter egenskaper på molekylært nivå på den måten som er beskrevet De 4 næringsgruppene omdanner seg ikke til hverandre... Alkohol er den fjerde, så om du kan fortelle meg hvordan jeg omdanner fett til alkohol så er min helt Du burde vinne en pris på det utsagnet her. Det skal mye baller til å poste noe så tilbakstående på et nettforum. Hvis du i det hele tatt var serriøs da sorry hvis jeg ikke så sarkasmen. Har du en tittel å vise til som gir deg grunnlag for å diskutere fysiologi? Er du lege? I så fall blir ALT du kommer med broscience, på lik linje med alle andre på forumet Vi baserer våre innlegg på personlig empiri og det vi f.eks. leser oss til på globalt vel ansette forum som eksempelvis Leangains.com.. Det har tidligere vært bred enighet om at man MÅ spise hver 3-4 time for å opprettholde forbrenningen. Noe som er tilbakebevist gjentatte ganger de siste årene. Noe jeg ikke tviler på at du er enig i, med tanke på din tidligere argumentasjon... Forklar PSMF da... Om overflødig proteiner blir fett så skulle man jo da legge på seg selv med kcalunderskudd... :!: Endret 24. mars 2011 av Doofenschmitz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå