Gå til innhold

Hvor mye kan jeg låne (billån)?

Anbefalte innlegg

Bakgrunnsdata:

- 20 år, fyller 21 i oktober

- fast jobb, deltid. Skal jobbe i 2 år før jeg er tilbake på studiene igjen.

- Tenkte å låne 80 000,-, har 50 000 selv.

- har 100 000 i studielån, har begynt nedbetaling nå.

Jeg fikk avslag av Skandia etter å pratet på web-chatten dems. Begrunnelsen var at jeg ikke kunne vise til noen fast inntekt. Jeg sier at jeg har tjent ca 120 000,- brutto på 9 mnd. Tjener minimum 7000 i mnd.

Men det står altså ingen ting i min kontrakt om hvor mange timer jeg skal ha i uka. Det er en jobb med høysesong om sommeren og vinteren spesielt, så da jobber jeg mest.

Det står:

... Den gjennomsnitslige arbeidstiden per uke er .......... timer, inkuldert pause. ...

Tenkte da å betale ned billånet på 2 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og du veit at en bil koster minimum 2500kr pr/mnd ikke iberegnet låneutgifter?

Kan ikkje generalisere det å ha bil på den måten. Det avhenger sjølvsagt av forbruk, årsmodell, bilmodell, forsikringspris osv. For min egen del har eg mellom 1000 og 1500 i månedlige utgifter på bilen.

Lenke til kommentar

Kan også nevnes at jeg ikke har noen andre faste utgifter. Toppen 200,- i mnd på telefon, bor hjemme en så lenge så betaler bare en symbolsk sum.

Eg ville prøvd andre banker. No har ikkje Skandiabanken terminaler, så du kan kanskje besøke ein bank med terminal. Er lettare å forklare situasjonen din om du sitter framføre personen. Du kan jo og eventuelt vurdere å senke beløpet litt.

Kvifor skal du forresten kjøpe ny bil når du har frå før av?

Lenke til kommentar

Årsavgift, bensin, servicer, dekk, forsikring som du må ha kasko på siden du skal låne penger. Du havner nok ikke så langt unna 2500 serru. ;)

Årsavgift og forsikring er greit nok. Service blir nok lite av, selv en aldri skal si aldri. Virkelig! Men som nevnt, dette er en veldig driftssikker bil (i utgangspunktet).

Kan også nevnes at jeg ikke har noen andre faste utgifter. Toppen 200,- i mnd på telefon, bor hjemme en så lenge så betaler bare en symbolsk sum.

Eg ville prøvd andre banker. No har ikkje Skandiabanken terminaler, så du kan kanskje besøke ein bank med terminal. Er lettare å forklare situasjonen din om du sitter framføre personen. Du kan jo og eventuelt vurdere å senke beløpet litt.

Kvifor skal du forresten kjøpe ny bil når du har frå før av?

Skal se på andre ja, men skandiabanken kommer billigst ut.

Tja som alle andre? Rett og slett en nyere bil, samt mer krefter. Utseende er drastisk forbedret. Krefter bryr jeg meg strengt tatt ikke så mye om men...

Kan si at grunnen er rett og slett litt impuls nå. Jeg så en fin en, og tenkte jeg bare skulle spørre banken en gang for alle om hvor mye jeg faktisk kan låne. :)

Lenke til kommentar

Årsavgift, bensin, servicer, dekk, forsikring som du må ha kasko på siden du skal låne penger. Du havner nok ikke så langt unna 2500 serru. ;)

Årsavgift: 2500 i året

Drivstoff: 600 i månaden

Service: 700 i året kanskje

Dekk: 1000 i året

Forsikring: 5000 i året

1366 i månaden.

Det er sjølvsagt mitt eksempel, eg veit ikkje kva summar iHouse opererer med. Dessutan blir det litt feil å rekne service, årsavgift og dekk som månedlige utgifter. Det er utgifter som kjem med intervall på eitt eller fleire år. Utgiften er sjølvsagt eit resultat av at bilen har blitt brukt i 3-4 år, men ein kan likevel legge seg opp litt kroner for å betale med. Det er ikkje noko ein betaler på kvar månad heile året.

For iHouse sin del er nok ikkje 2500 for faktiske månedlige utgifter så langt vekke. Ein bil til 130 000 må ein kanskje betale 8000-13000 i forsikring på. 1-2 fyllinger i månaden blir 600-1200 kroner.

Tja som alle andre? Rett og slett en nyere bil, samt mer krefter. Utseende er drastisk forbedret. Krefter bryr jeg meg strengt tatt ikke så mye om men...

Ikkje den beste begrunnelsen eg har sett akkurat. Du har ein uforutsigbar jobb, bur gratis og har muligheten til å legge deg opp litt kroner, samt betale ned på studielånet. Du har ein velfungerande og grei bil med lite utgifter på. Også vil du ta opp lån for å kjøpe ny bil. Det er alltid fristande med ny bil, men eg vil råde deg til å ta ein vurdering og to ekstra før du gjer noko med dette. Ny bil vil du få seinare i livet uansett. Du skal studere igjen om nokre år og vil sikkert kunne ha glede av kvar ei ekstra krone du kan få til den tid. Som framtidig student ville eg prioritert andre ting enn ny bil.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Årsavgift: 2500 i året

Drivstoff: 600 i månaden

Service: 700 i året kanskje

Dekk: 1000 i året

Forsikring: 5000 i året

1366 i månaden.

Det er sjølvsagt mitt eksempel, eg veit ikkje kva summar iHouse opererer med. Dessutan blir det litt feil å rekne service, årsavgift og dekk som månedlige utgifter. Det er utgifter som kjem med intervall på eitt eller fleire år. Utgiften er sjølvsagt eit resultat av at bilen har blitt brukt i 3-4 år, men ein kan likevel legge seg opp litt kroner for å betale med. Det er ikkje noko ein betaler på kvar månad heile året.

Får iHouse sin del er nok ikkje 2500 for faktiske månedlige utgifter så langt vekke. Ein bil til 130 000 må ein kanskje betale 8000-13000 i forsikring på. 1-2 fyllinger i månaden blir 600-1200 kroner.

Ville satt drivstoff til maks 1000 i mnd. 700 i året blir nok litt lite. :) Vi kan vel si toppen 10 000 på et år kanskje. Dekk er jo 4-5000 hvert 4-5 år. Forsikringa er nok ikke så langt ifra ja.

Du får ikke forsikring med kasko for 5000 i året uten masse bonus. Den blir nok nærmere 12-20000kr.

Trenger bare delkasko. Betaler 3700 i året nå.

Lenke til kommentar

Me låner ikkje ut pengar, så du bør vel nesten spørre banken om det.

Ellers er det eit ganske enkelt reknestykke vil eg påstå. Mål opp dine inntekter mot utgifter, pluss så på utgiftene du får ved å kjøpe ny bil og sjå korleis reknestykket blir sjåande ut.

Enn så lenge du bur gratis burde det gå ganske greit med det lånet, avhengig av kor store andre utgifter du har på kjøp av ting og tang, alkohol, mat osv. Banken er skeptisk fordi du ikkje kan vise til fast inntekt. At du har tent 7000 i snitt er i deira auge ikkje noko garanti for at du kjem til å tene det framover.

Men som sagt, spør banken kor stort lån dei vil gje deg. Eventuelt spør andre bankar.

Lenke til kommentar

Me låner ikkje ut pengar, så du bør vel nesten spørre banken om det.

Ellers er det eit ganske enkelt reknestykke vil eg påstå. Mål opp dine inntekter mot utgifter, pluss så på utgiftene du får ved å kjøpe ny bil og sjå korleis reknestykket blir sjåande ut.

Enn så lenge du bur gratis burde det gå ganske greit med det lånet, avhengig av kor store andre utgifter du har på kjøp av ting og tang, alkohol, mat osv. Banken er skeptisk fordi du ikkje kan vise til fast inntekt. At du har tent 7000 i snitt er i deira auge ikkje noko garanti for at du kjem til å tene det framover.

Men som sagt, spør banken kor stort lån dei vil gje deg. Eventuelt spør andre bankar.

Som sagt har så og si ingen utgifter. Lite alkohol her, og mat er det sjeldent jeg som kjøper. Men som jeg sa til banken, så skjønner jeg at de ikke kan ta det jeg sier som en garanti. Skal se om jeg kan få ordna noe skriftlig fra arbeidsplass. Det er nok lurt uansett.

Og 7000,- er ikke snitt, men det minste jeg har tjent. I snitt har det blitt 14 000,- brutto. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...