Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BlueScreen Ødla FPS !

Anbefalte innlegg

Hallo igjen jeg fikk fikset mitt siste FPS problem på pcen jeg opdaterte riktige drivere også videre

Nå satt jeg og spilte så fikk jeg plutslig Bluescreen første på mange år .

Så står det noe på oppstart at Overheat CPU . Jeg har nettop satt på ny kjølepasta og jeg kjente på cpu`en rett etter jeg så den overheat beskjeden og den var ikke varm i det hele tatt . det kan hende det er kjølerilla siden jeg får festa 3 av 4 av de Knottene siden den ene vill ikke gjennom hovedkortet . Kan det ha noe og si ? den sitter der men er ikke sikker på om den er 100 % i kontakt med cpu

Men Cpu`en var som sagt ikke varm i dete hele tatt jeg merka knapt noe varme når jeg kjente på den under 30 sek etter bluescreen og så fort kald blir den vell ikke ?

Så hva kan jeg isåfall gjøre for og få fiksa dette ?

Jeg har kjempedårlig FPS etter BlueScreen på spill generelt Spesielt på RIFT . og jeg har nettop formatert . Kan jo alltid gjøre det igjen men vet ikke hva det skulle hjelpe

Så Hva trur dere skjedde ? det var ikke noe spesielt jeg gjorde , Jeg satt og spilte og det var lite bevegelse i det hele tatt på spillet jeg sto basicly helt stille . men plutlsig gikk det rakt at helvette .

Noen ide ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du kjente på CPU, kjente du på kjøleribba av metall ?

Isåfall har du gjort en enkel, men fundamental feil. Dersom CPU overopphetes skyldes dette normalt at det ikke er nok termisk ledeevne mellom CPU og kjøleribbe. Resultatet er at kjernen på CPU blir varm mens kjøleribba forblir kald. Varmen overføres ikke raskt nok fra CPU til kjøleribbe. Dette skyldes typisk for mye termisk pasta og dårlig kontakt mellom CPU og kjøleribbe.

Overoppheting grunnet for liten kjøler, (altså at den termiske ledeevnen fra CPU til kjøler er stor nok, men at kjøleren ikke klarer å kvitte seg med varmen) er relativt sjelden kost. Dette skal normalt bare skje ved overklokking eller i kabinett med spesielt dårlig luftgjennomstrømning.

Det finnes programmer som overvåker cpu temp på kjernenivå. Anbefaler at du tester med et av disse og forsikrer deg om at kjøler er montert riktig.

Lenke til kommentar

Jeg kjente direkte på cpu jeg tok av kjølerillene

Du demonterte hele kjøleren på under 30 sek? ... what!?

Vel i uansett tilfelle så er det tilnærmet ubrukelig å sjekke noe sånt ved berøring - spesielt etter du har slått av maskinen. En prosessor i seg selv har ikke akkurat mye varmekapasitet og vil varmes opp eller kjøles ned veldig fort. Uten kjøler kan en CPU nå kritisk temperatur på få sekunder eksempelvis.

Her er noen mer konkrete ting du kan gjøre for å løse problemet i stedet for å drive med slik gjetting basert på "data" som du har funnet frem til uten særlig kvaitetskontroll:

1: Noter deg STOP-koden i bluescreenen og gi den til oss.

2: Last opp minidump filen av bluescreenen. Du kan evt. google "whocrashed" eller "bluescreen view" for programmer som kan tolke filen og dermed gi nyttig info som du kan copypaste her til oss om du ikke forstår informasjonen (sparer oss en del arbeid og vil gi flere svar for deg)

3: Om du mener det har med temperatur å gjøre, så last ned "realtemp" (google det) og mål temperaturen mens du gjør noe krevende. Det finnes mange passende stresstester du kan bruke for å sette CPUen til å arbeide maksimalt så du ser at kjølingen fungerer godt nok. prime95 for eksempel, eller OCCT.

Rapporter tilbake når du har gjort en eller flere av disse stegene (helst samtlige) så kan vi nok hjelpe deg bedre om du da ikke allerede har funnet en åpenbar feil selv.

-Stigma

EDIT: alle programmene nevt er trivielle å finne på google om du bare søker på navnet.

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

vzejc3.png

2zqsi01.png

2s64kyu.png

Sier dette dere noe ?

Setter stor pris på all tilbakemelding tusen takk for all hjelp om det er nyttig eller ikke =)

La til temptratur bilde . dette er riktignok når pcen er veldig lite aktiv :S

Jeg la til enda ett bilde hvor jeg tok en test som var på programmet over Jeg trykka XS bench knappen

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Enkelt penkelt. Svaret altså.

Trådstarter har ikke greid å montere kjøler korret.

Dersom det er plastklips (stock eller ettermarked-kjøler) er det selv for en erfaren bygger lett å misse ett klips=elendig kontakt.

ci7/ci5 bruker så og si ikke noe watt idle (kan kjøre uten kjøler.. har testet :) ). MEN:

Så snart det blir belastning går temp lynraskt til 100grader og holder seg der (throttler) og symptomene er f.eks. "ødla FPS"=dårlig ytelser.

Jeg testet ut dette ufrivillig på ett av mine ci7-bygg da jeg var litt rask med å montere en stock kjøler(midlertidig).

:)

Lenke til kommentar

Jeg har et lite problem med 1 eller 2 er ikke sikker på om 3 går ned engang og jeg har dårlig erfaring med og tvinge noe ned på hovedkortet . Noen tips om åssen jeg kan sette på den ordentelig nedpå cpu ? siden jeg har ikke lyst til og hente hammeren . så vill ikke presse den / de nedpå .

har stock kjøler , eneste som er feil er de hvite små tuppene som skal ned i hullene i hovedkortet vill ikke gjennom jeg har tatt i litt men vill ikke phuse dem noe mer i tilfelle hovedkortet ryker og da er cpu temp minste bekymring . Noen tips ?

Lenke til kommentar

Du vet at du kan vri på de pinnene? de skal stå i ulåst posisjon (du må prøve deg fram, jeg husker ikke hvilken vei det er, men jeg mener at når pila er "inne", så er den ulåst.

Du kan også prøve å presse litt forsiktig på en side av cpukjøleren med tempåvervåking på, se om det gir noe utslag?

Lenke til kommentar

Vel, jeg vil ikke bgynne å analysere bluescreenen for mye (la oss spare det til senere i så fall), for jeg ser med en gang at har har du et CPU temperaturproblem - et stort et.

Fra bildet ser jeg at temperaturen din ved idle allerede er rundt 70+ grader. Dette er ikke farlig høyt, men det hadde vært rundt den maks annbefalte temperaturen ved MAKS belastning - ikke null belastning. Du kan se at CPUen allerede har klokket seg selv ned pga. varmen for å prøve å holde temperaturen under kontroll (den kjører på 1,5Ghz som du ser).

Det sier seg selv at om du belaster den CPUen der på noe tungt så vil den klokke ned enda lengre (og yte forferdelig som resultat) og til slutt sansynligvis slå seg av for å forhindre fysisk skade (den har en automatisk innebygget sikkerhetsmekanisme for dette). Bluescreenen kan fint være bare kommer fra at CPU har vært for varm og dermed regnet feil. Derfor tror jeg ikke det er verdt å analysere siden feilen sansynligvis er "random" uansett i så fall.

Kort sagt - her er det noe galt med kjøleren.

Det aller mest typiske er at kjølen er feilmontert, og dermed ikke har kontakt mot kjernen, eller bare delvis. Spesiellt på intels standard-kjølere er det mange brukere som gjør feilen med å ikke trykke ned festekrokene skikkelig - eller ikke alle av dem, slik at det entne er dårlig eller bare delvis kontakt pga trykket er skjevt. Den kan fint henge fast selv om festekrokene ikke faktisk er trykket helt gjennom slik som de skal. Det er vanskelig å se om det er tilfellet ved mindre du kan se på baksiden av hovedkortet.

Annbefaling:

1. sjekk at viften ikke er stoppet opp

2. demonter kjøleren helt, og remonter den. Ta vekk gammel kjølepasta og sett på ny i samme slengen om du har den muligheten, ellers kan det resultere i uoptimal kjøling (dog skjeldent så ille som du har det nå - så dette er nok en skjevmontering vil jeg tro)

3. hvis du har muligheten for det - så sjekk baksiden av hovedkortet og se at alle mothakene som du trykker ned faktisk er kommet gjennom på alle fire stedene (jeg anntar nå at du bruker en intel standardkjøler). Det beste er å montere kjøleren mens hovedkortet er ute av kabinettet, siden du kan sjekke resultatet enkelt og også jobbe mye lettere. Du skal faktisk trykke dem ned ganske hardt, og det er normalt at hovedkortet bøyer seg litt under trykket. Dete er ikke farlig men er designet slik. Hovedkortet tåler mer enn du tror. Så leng du ikke bruker mer krefter enn det du maks klarer med fingrene dine kan du neppe gjøre noe galt. Husk å trykke ned 2 og 2 om gangen, en i hvert motsatt hjørne. Ikke minst: les instruksjonsmanualen for kjøleren! :) Det er det alt for mange som ikke gjør. For eksempel skal festekrokene vris rundt ène veien for å løsne dem, og andre veien tilbak før kjøleren remonteres. Hvis man lar dem stå i feil posisjon så fester de seg gjerne ikke som de skal, eller gir feil trykkfordeling og dårlig kontakt.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg skal ta en titt . men det er merklig jeg har hat cpuen med 1 manglende feste lenge uten problemer men nå gikk det til helvette . kanskje bare tidspørsmål ?

Men uansett noen ide om åssen jeg kan få de plast clips`ene igjenom hovedkortet uten drill ? dem er veldig klønete sikkert noe feil av noe slag . Pcen min ligger altså den står ikke på høykant som vanlig kabinett

Kan jeg i tilfelle Bruke Superlim på clipsa så jeg holder de 2 Hvite ``Tennene`` sammen så de går igjenom hovedkortet ? de trenger jo ikke være festet så lenge de har full kontakt til cpu . for så vidt jeg merker det så bruker ikke de clipsa til og Presse ned på cpu , Mere for og bare holde de fast ?

Lenke til kommentar

Jeg skal ta en titt . men det er merklig jeg har hat cpuen med 1 manglende feste lenge uten problemer men nå gikk det til helvette . kanskje bare tidspørsmål ?

Men uansett noen ide om åssen jeg kan få de plast clips`ene igjenom hovedkortet uten drill ? dem er veldig klønete sikkert noe feil av noe slag . Pcen min ligger altså den står ikke på høykant som vanlig kabinett

Kan jeg i tilfelle Bruke Superlim på clipsa så jeg holder de 2 Hvite ``Tennene`` sammen så de går igjenom hovedkortet ? de trenger jo ikke være festet så lenge de har full kontakt til cpu . for så vidt jeg merker det så bruker ikke de clipsa til og Presse ned på cpu , Mere for og bare holde de fast ?

Ikke modifiser kjøleren. det vil bare gi dårlige resultater.

Les instruksjonsmanualen for kjøleren og forstå alle tingene der om hva du skal gjøre ved monteringen og demonteringen. Dette er ikke en vanskelig kjøler å montere, og om du finner det umulig å feste så gjør du noe feil og må lese instruksjonene bedre. Mere makt en det du maksimalt klarer å levere med fingerstyrke vil ikke være nødvendig for å presse mothakene gjennom, men det er som sagt normalt at hovedkortet bøyer seg bittelitt. Ikke vær redd for det - det er ikke laget av glass :)

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dette er egentlig en glimrende tråd på å vise to ting:

Ikke alle bør montere en PC (deler) sjøl.

Intel's løsning med plastklips for å feste kjøler er en dårlig løsning.

Ad post foran her:

Klips må selvsagt stå i låst stilling!

Dvs. de skal vris moturs/motsatt av pil når man skal montere kjøler.

For å løsne vris de medurs/i pilens retning før man trekker de ut (en og en).

Før montering:

Det er *kritisk* at man verifiserer at alle klips står i hvert sitt hull (hvit plastspiss sentrert i hullene).

Så trykker man bestemt (hardt) diagonalt.

Først en diagonalt, så den andre.

Man skal høre/kjenne ett lite "klikk" når klipsene er låst på plass.

Edit:

Har man ett nyere kabinett hvor det er hull for å montere kjøler med hk montert er det lett å verifisre at plastklips/kjøler er montert korrekt.

Alle mothaker/hvite spisser skal stikke like mye ut av hullene.

Dersom man er riktig uhelidg/klønete ved montering skader man en eller flere av mothakene/spissene og man kan kaste kjøleren.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...