Gå til innhold

Hvordan regulerer hovedkort viftekontakter hastigheten?

Stigma

Anbefalte innlegg

Hei, kort spørsmål:

Hvordan regulerer hovedkort viftehastigheten på vifter som er koblet til slike porter som har hastighetsregulering?

Er det spenningen som endres, eller er det en slags pulserende spenning det gjøres via?

Tingen er at jeg tenke å lage noen hjemmemekkede kjøleløsninger som skal autoregulere basert på temperatur - og hvis det er spenningen som justeres opp og ned av hovedkortet så kan jeg jo bare bruke output fra en slik kontakt til å regulere systemet jeg skal lage selv. Er det derimot noe pulserende spenning av/på eller noe annet slikt så blir det en del værre å oversette dette over til noe kontrollsignal som er enkelt å jobbe videre med.

Jeg håper noen kan forklare hvordan det fungerer for meg :)

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt hovedkort (Gigabyte GA-790XTA-UD4) kan velge mellom PWM og spenningsregulering.

Forøvrig tror jeg ikke det skal være et stort problem å bruke PWM for å få et spenningssignal. Mener du skal kunne bruke en filterkondensator for å ta bort rippel fra PWM slik at du får et signal som endrer amplitude i takt med pulsbredden (større pulsbredde = større amplitude = større fart).

Hvor stor den kondensatoren skal være er jeg dog usikker på, det vil avhenge av frekvensen til PWM-signalet om jeg ikke tar helt feil.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Mitt hovedkort (Gigabyte GA-790XTA-UD4) kan velge mellom PWM og spenningsregulering.

Forøvrig tror jeg ikke det skal være et stort problem å bruke PWM for å få et spenningssignal. Mener du skal kunne bruke en filterkondensator for å ta bort rippel fra PWM slik at du får et signal som endrer amplitude i takt med pulsbredden (større pulsbredde = større amplitude = større fart).

Hvor stor den kondensatoren skal være er jeg dog usikker på, det vil avhenge av frekvensen til PWM-signalet om jeg ikke tar helt feil.

Det finnes altså begge deler? Hmmm, det må jeg undersøke.

Taker også for tipset med kondensator. Det er ikke en dum idè. Hvis det bare skal drive noe som tar et par watt så trenger kondensatoren vel neppe være så veldig stor vil jeg tippe. Det er noe jeg evt. kan undersøke senere.

-Stigma

Lenke til kommentar

????

PWM er en metode å justere spenninga på.

Det blir jo det samme som å måtte velge mellom å svinge til venstre eller å dreie rattet til venstre. Effekten er jo den samme.

Lenke til kommentar

????

Det blir jo det samme som å måtte velge mellom å svinge til venstre eller å dreie rattet til venstre. Effekten er jo den samme.

Er du sikker du har tungen bent i munnen nå?

Å redusere spenningen ned under 12volt er èn måte å få en vifte til å tregere på, men du kan også for eksempel modulere spenningsforsyningen slik at du gir kortere pulser med 12volt i stedet (og da er det jo ikke noen endring i spenning - ergo ingen spenningsjustering). Det er omtrent sik jeg har forstått at PWM fungerer sånn røfft sett - dog jeg inrømmer ærlig at jeg ikke kan så mye detaljer om det.

Gitt at PWM er det jeg tror det er, så er de to tingene ikke det samme.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

????

Du har delvis rett. Du regulerer en spenning med PWM, hvis du filtrerer den. Med ren PWM er det ikke spenningen som reguleres, men snarere pulsbredden.

For å regulere en spenning så må nødvendigvis spenningen kunne reguleres. Så i prinsippet er det ikke det samme.

Du kan jo prøve å se hva som skjer om du kjører et 12V PWM-signal (ufiltrert) med 41,6% arbeidssyklus inn på en 5V TTL-krets.

Jeg er ikke så sikker på at det blir det samme som 5V for den kretsen.

Filtrer du PWM-signalet vil du derimot ha et signal som er ~5V. Da har du regulert spenninga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...