Gunfreak Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Mitt problem med Gunfreaks' argument er at han har en totalt løs påstand om at mannen var fra Sverige, noe som ikke er mer verd enn min påstand om at mannen som spyttet var fra Somalia. Det er vell heller bare et stråmann-argument. Forøvrig, ja, jeg mener at dette gjør en rasistisk; jeg mener forøvrig at rasisme er sunt for norsk kultur. Det er ikke en løspåstand, det er flere svensker i norge enn somaliere, derfor er det mattematisk større sjangse for at det var en svenske enn en somalier, eller pakistaner, eller iraner. Størst sjangse er det for at det var en Polakk, siden de er den største innvandringsguppen. Det var en reasksjon til Shabbos Goy klare rasistiske utsang, om skittene land osv. Det er foresten veldig veldig få farlige sykdommer som smittes gjennom spytt, i versefall får persjonen influensa eller noe. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 vell, mange kommer jo faktisk fra veldig skittene og sykdomsbefengte land så at mange har en viss skepsis er jo forståelig. Sånn apropos så kan det jo nevnes at Norske soldater har som prossedyre å sprite hendene sine hvis de har håndhilst på en afghaner. Av hygieniske årsaker selvfølgelig. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 vell, mange kommer jo faktisk fra veldig skittene og sykdomsbefengte land så at mange har en viss skepsis er jo forståelig. Sånn apropos så kan det jo nevnes at Norske soldater har som prossedyre å sprite hendene sine hvis de har håndhilst på en afghaner. Av hygieniske årsaker selvfølgelig. Ja, afganere som bor i afganistan ja, jeg ville også vasket henda mine etter jeg hadde håndhilst med en bonde, hvem vet hvor de henda har vært? opp i rompa på en ku? Ronket en okse? Det er forskjell på å håndhilse en afganer i afganistan der de fleste bror i skitten fattigdom, omgåes med gjeiter hele tiden, har ikke noe dove hånd såpe å vaske hendene med. Men jeg er ganske siker på at møter du en afganer i Oslo har persjonen antagligvis vasket henda en eller annen gang siden han/hun dro fra afganistan Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 vell, mange kommer jo faktisk fra veldig skittene og sykdomsbefengte land så at mange har en viss skepsis er jo forståelig. Sånn apropos så kan det jo nevnes at Norske soldater har som prossedyre å sprite hendene sine hvis de har håndhilst på en afghaner. Av hygieniske årsaker selvfølgelig. Ja, afganere som bor i afganistan ja, jeg ville også vasket henda mine etter jeg hadde håndhilst med en bonde, hvem vet hvor de henda har vært? opp i rompa på en ku? Ronket en okse? Det er forskjell på å håndhilse en afganer i afganistan der de fleste bror i skitten fattigdom, omgåes med gjeiter hele tiden, har ikke noe dove hånd såpe å vaske hendene med. Men jeg er ganske siker på at møter du en afganer i Oslo har persjonen antagligvis vasket henda en eller annen gang siden han/hun dro fra afganistan det har han nok, men avhengig av hvor lenge vedkommende har vært i Norge så er det langt fra sikkert at han har fått kurert sykdommene han gjerne har eller vendt seg til den hygienen vi har her. Med andre ord, det trenger ikke ligge noe rasistisk bak, men kanskje en sunn skepsis. Vanskelig å si når man vet lite om dem det gjelder. Lenke til kommentar
Flying Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Det er foresten veldig veldig få farlige sykdommer som smittes gjennom spytt, i versefall får persjonen influensa eller noe. Men jeg er ganske siker på at møter du en afganer i Oslo har persjonen antagligvis vasket henda en eller annen gang siden han/hun dro fra afganistan Det skal du ikke si. I min kontakt med asylsøkere er det mange som ikke vet viktigheten av hygiene og vasker seg ikke selv om de nå har tilgang til vann og såpe. Kan også nevne polakker jeg kjenner som hverken dusjer eller vasker klær under sitt opphold i Norge, så du må ikke til uland for å finne dårlig hygiene. Men nå er det vel ikke personlig hygiene som er et problem når det er snakk om virus som kan smitte via spytt? Du kan jo ta en titt på denne listen om du tror influensa er det verste som kan komme med spytt. (jeg er så frekk at jeg antar du ikke mener en mer alvorlig influensa enn den årlige og relativt ufarlige) Både spytteren og offeret kan ha vært uten de vaksinene som er vanlig i vår del av verden og dermed være bære/mottakelig for smitter vi vaksinerte ser på som ufarlige. Endret 23. mars 2011 av Flying Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 er man da rasistisk for å (for å ta et eksempel) "dele blod" med en neger, ettersom at de er statistisk sett mer utsatt for Aids eller HIV? Nå er det vel dette meir eit problem for afrikanere meir en eit problem for svarte med genetisk bakgrunn fra det afrikanske koninent. Er vel like større sannsynligheit for at ein norsk turist som har vært fire veker på guttetur i Thailand har putta snoppen i ei smittekilde en at ein tilfeldig afrikansk familiefar er ein smittebærar. Og så var det dette med den detaljen om hiv og aids kan smitte via spytt da Men til trådstarter: Det er vel berre rasistisk dersom dette er ei handling du kun gjer med når du har blitt spytta på av personer med mørk hud (eventuellt kyssa ei negresse). Dersom du er konsekvent og også oppsøker lege når du har blitt spytta på av naboen så er det ikkje dette rasistisk. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 One of the underlying questions in this thread is the concept of racial profiling. Is it racist to use probability to be concerned? Obama's own white grandmother admitted being more frightened of african american men than white men in certain situations. Was she racist to realize that a higher percentage of black men commit crimes and therfore it was logical to be more afraid of african american men? Is it right for grandma to get body searched at the airport when statistically she is the least probable terrorist. These arguments are only debated, however if you don't belong to the minority involved. Interestingly there were several black leaders who thought racial profiling should be applied to terrorism, but NOT to DRIVING WHILE BLACK. Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 25. mars 2011 Del Skrevet 25. mars 2011 Er ikke rasistisk, bare veldig veldig veldig teit Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 Er det feil av meg å si at personen som gikk til legen på grunn av dette må ha vært veldig blond? Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Er det feil av meg å si at personen som gikk til legen på grunn av dette må ha vært veldig blond? Nei, men det er en tullete påstand; hadde sannsynligvis selv oppsøkt lege. Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Penget er at Svensker, dansker, polakker og tyskere står for like mange invadrere som "brune" mennesker. Derfor sier det litt om folk når de automatisk tenker brun når man hører invadrer, dette er det media som har gjort, du hører aldri om svenske invandrere, men alle som har blir servert på en resturant vet hvor mange det er av dem i norge. Får du god samvittighet av å debattere fra din høye hest? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Penget er at Svensker, dansker, polakker og tyskere står for like mange invadrere som "brune" mennesker. Derfor sier det litt om folk når de automatisk tenker brun når man hører invadrer, dette er det media som har gjort, du hører aldri om svenske invandrere, men alle som har blir servert på en resturant vet hvor mange det er av dem i norge. Får du god samvittighet av å debattere fra din høye hest? Hva har store hester med å påpeke at det er minst like mange hvite invandrere i norge som brune eller svarte. Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Penget er at Svensker, dansker, polakker og tyskere står for like mange invadrere som "brune" mennesker. Derfor sier det litt om folk når de automatisk tenker brun når man hører invadrer, dette er det media som har gjort, du hører aldri om svenske invandrere, men alle som har blir servert på en resturant vet hvor mange det er av dem i norge. Får du god samvittighet av å debattere fra din høye hest? Hva har store hester med å påpeke at det er minst like mange hvite invandrere i norge som brune eller svarte. Jeg ville bare påpeke at du spyr ut politisk korrekt svada for å gi deg selv litt bedre samvittighet, og at du ikke har satt deg inn i tema. Thats all. Siden 1989 har Norge mottatt flere innvandrere fra ikke-vestlige land, enn vestlige. Hva gjelder trådens tema så vil jeg si det så enkelt som at jeg vaksinerer meg før jeg reiser til syden, og jeg går til legen når mennesker fra syden spytter meg i munnen. Er det rasistisk å være fornuftig nå? 2 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Penget er at Svensker, dansker, polakker og tyskere står for like mange invadrere som "brune" mennesker. Derfor sier det litt om folk når de automatisk tenker brun når man hører invadrer, dette er det media som har gjort, du hører aldri om svenske invandrere, men alle som har blir servert på en resturant vet hvor mange det er av dem i norge. Får du god samvittighet av å debattere fra din høye hest? Hva har store hester med å påpeke at det er minst like mange hvite invandrere i norge som brune eller svarte. Jeg ville bare påpeke at du spyr ut politisk korrekt svada for å gi deg selv litt bedre samvittighet, og at du ikke har satt deg inn i tema. Thats all. Siden 1989 har Norge mottatt flere innvandrere fra ikke-vestlige land, enn vestlige. Hva gjelder trådens tema så vil jeg si det så enkelt som at jeg vaksinerer meg før jeg reiser til syden, og jeg går til legen når mennesker fra syden spytter meg i munnen. Er det rasistisk å være fornuftig nå? Polen er heller ikke vestlig, ville du vaksinert deg om en polak spyttet deg i munnen? hvordan ville du finne ut at han var polak, skjekke passet hans? Eller er det greit at kaotlikker spytter deg i munnen, men ikke muslimer? Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Polen er heller ikke vestlig, ville du vaksinert deg om en polak spyttet deg i munnen? hvordan ville du finne ut at han var polak, skjekke passet hans? Eller er det greit at kaotlikker spytter deg i munnen, men ikke muslimer? Definert på personens utseende, kan man lett gjøre en hypotese om hvor hygienisk personen er, om den ikke møter kravene hadde jeg gått til legen, om det så var snakk om en guttunge som spyttet meg i munnen. Forøvrig, negre er generelt sett mindre renslige enn nordmenn; noe jeg har erfart, og jeg vil stereotype deretter. Spytter en av dem meg i kjeften er det ikke bare hygiene de sliter med, men generell folkeskikk i tillegg, noe som sannsynligvis tyder på en ekstrem ukultur hos personen. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) Du generaliserer mer ut fra fri fantasi enn faktabasert grunnlag. Du sier i praksis: "Jeg bestemmer meg først, og finner på en unnskyldning for hvorfor etterpå". Sammenligningene og resoneringene dine er ekstremt svake. Det er overtydelig at holdningene dine har lite med unnskyldningene du bruker for å rettferdiggjøre dem å gjøre. Det oser av svartmaling. Når det gjelder dette med å avfeie andres holdninger som "politisk korrekt svada", så er det bare en tragisk måte å unngå å gå inn i en seriøs diskusjon. Da er man redd for å bruke rederlige argumenter, noe som tyder på at man har lite å fare med. Det bør være innlysende for alle at "utenlandsk opprinnelse" ikke er et godt nok grunnlag for å anta at en person har dårligere hygiene eller bærer smittsomme sykdommer. En person med "utenlandsk opprinnelse" kan gjerne ha bodd i norge i 30 år, og ha mer til felles med vårt kulturelle grunnlag enn sin "utenlandske opprinnelse". Her ser man bare etter en unnskyldning til å lage kvalm og spy ut fordommer. Endret 30. mars 2011 av Rata101 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Polen er heller ikke vestlig, ville du vaksinert deg om en polak spyttet deg i munnen? hvordan ville du finne ut at han var polak, skjekke passet hans? Eller er det greit at kaotlikker spytter deg i munnen, men ikke muslimer? Definert på personens utseende, kan man lett gjøre en hypotese om hvor hygienisk personen er, om den ikke møter kravene hadde jeg gått til legen, om det så var snakk om en guttunge som spyttet meg i munnen. Forøvrig, negre er generelt sett mindre renslige enn nordmenn; noe jeg har erfart, og jeg vil stereotype deretter. Spytter en av dem meg i kjeften er det ikke bare hygiene de sliter med, men generell folkeskikk i tillegg, noe som sannsynligvis tyder på en ekstrem ukultur hos personen. Etter opphold i norge i flere måneder så har de fleste nordmen jeg traff dårlig hygiene i forhold til de amerikaner jeg kjenner. I tillegg er de mer tolerante av homofili og seksuelle aktiviteter. Bruker jeg din logikk så bør jeg være redd for norske turister jeg treffer på gata. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Polen er heller ikke vestlig, ville du vaksinert deg om en polak spyttet deg i munnen? hvordan ville du finne ut at han var polak, skjekke passet hans? Eller er det greit at kaotlikker spytter deg i munnen, men ikke muslimer? Definert på personens utseende, kan man lett gjøre en hypotese om hvor hygienisk personen er, om den ikke møter kravene hadde jeg gått til legen, om det så var snakk om en guttunge som spyttet meg i munnen. Forøvrig, negre er generelt sett mindre renslige enn nordmenn; noe jeg har erfart, og jeg vil stereotype deretter. Spytter en av dem meg i kjeften er det ikke bare hygiene de sliter med, men generell folkeskikk i tillegg, noe som sannsynligvis tyder på en ekstrem ukultur hos personen. Etter opphold i norge i flere måneder så har de fleste nordmen jeg traff dårlig hygiene i forhold til de amerikaner jeg kjenner. I tillegg er de mer tolerante av homofili og seksuelle aktiviteter. Bruker jeg din logikk så bør jeg være redd for norske turister jeg treffer på gata. Om de spytter i kjeften på deg, ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå