Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest bruker-45896

Wat? Hvordan får du det til å bli at jeg sier at gud ikke er noe? Jeg sier "gud er opphavet, selve grunnen til at det fins noe istedenfor ingenting."

Men jeg svarer jo ikke på noe, jeg kommer ikke med noe ny informasjon eller kunnskap, hvis det er det du mener?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wat? Hvordan får du det til å bli at jeg sier at gud ikke er noe? Jeg sier "gud er opphavet, selve grunnen til at det fins noe istedenfor ingenting."

Men jeg svarer jo ikke på noe, jeg kommer ikke med noe ny informasjon eller kunnskap, hvis det er det du mener?

Når du sier at gud er opphavet til alt, sier du også at gud er noe

Han kan derfor ikke være opphavet til alt(seg selv), altså ikke være grunnen til eksistens.

Lenke til kommentar

Husk at det er humanodier som definerer denne såkalte "gud"

Spørsmålet er vel egentlig klart besvart hvis du leser gjennom historiens religiøse faser.

Gud har bla. blitt definert som:

Solen

En epleskrott

Et vesen som eksisterer i alt

Et flyvende spaghettimonster

Proteinfabrikken

Dyr

etc etc.

Gud er definerbar på alle punkter, og derfor vil det vel egentlig være rikitg at gud er det vi ønsker at "han" skal være?

Etter ønske, situasjon, behov, eller randomiserte sinn.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Gud er viljen, kraften, energien og opphavet til alt som finnes. Gud er energien og viljen som utgjør kosmos' evolusjon. Gud er altså energi, materie og tilhørende lover som styrer og utvikler dette til større grad av kompleksitet over lang tid, som bringer fram vesener som oss som har bevissthet, kosmos har blitt bevisst på seg selv. Gud er også denne bevisstheten og alle andre veseners bevissthet.

Jeg misliker sterkt å bruke ordet gud, men jeg blir på en måte tvunget til å bruke det ordet i denne tråden... :cry:

Jeg må spørre rett ut, hva tror/trodde dere er/var min religiøse oppfatning, ettersom dere kaller gud "han" når dere svarer meg?

Jeg kan lett innrømme at mitt spørsmål sikkert også er dårlig eller langt ifra perfekt, men dette er et komplisert tema. :)

Lenke til kommentar

Gud er viljen, kraften, energien og opphavet til alt som finnes. Gud er energien og viljen som utgjør kosmos' evolusjon. Gud er altså energi, materie og tilhørende lover som styrer og utvikler dette til større grad av kompleksitet over lang tid, som bringer fram vesener som oss som har bevissthet, kosmos har blitt bevisst på seg selv. Gud er også denne bevisstheten og alle andre veseners bevissthet.

Jeg misliker sterkt å bruke ordet gud, men jeg blir på en måte tvunget til å bruke det ordet i denne tråden... :cry:

Jeg må spørre rett ut, hva tror/trodde dere er/var min religiøse oppfatning, ettersom dere kaller gud "han" når dere svarer meg?

Jeg kan lett innrømme at mitt spørsmål sikkert også er dårlig eller langt ifra perfekt, men dette er et komplisert tema. :)

Hvorfor kalle det gud, og ikke bare universet?

Og gud kan ikke være opphavet til alt, da han selv er en del av alt.

Å finne opp en gud er bare å skyve på problemet. Det har ikke de religiøse skjønt

:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, når det snakkes om gud i entall så tar jeg utgangspunkt i den aller mest vanlige, den enslige allmektige personifiserte guden i Kristendom og Islam. Jeg synes det gir lite mening å snakke om en gud som noe annet enn en menneskelignende entitet. Energi er energi, naturens lover er naturens lover, universet er universet. Hvis det er en tenkende enhet med en vilje og evne til å styre utviklingen i ønsket retning så er det noe annet.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Hele det materielle universet kan isåfall sees som en "tenkende enhet". Universet er en maskin som med sitt enormt komplekse innhold og tilhørende komplekse lover styrer alt i retning; mer kompleksitet og derav oss mennesker og bevissthet.

Det er hvertfall en slags "vilje" som gjør at universet ikke er statisk. Dette er gud, for meg.

Lenke til kommentar

Hele det materielle universet kan isåfall sees som en "tenkende enhet". Universet er en maskin som med sitt enormt komplekse innhold og tilhørende komplekse lover styrer alt i retning; mer kompleksitet og derav oss mennesker og bevissthet.

Det er hvertfall en slags "vilje" som gjør at universet ikke er statisk. Dette er gud, for meg.

Hvilken retning blir universet styrt i?

Sånn som det ser ut nå vil universet utvide seg i det uendelige, og alt liv dø ut til slutt.

Virker ikke som om det er "guddommelig" styrt.

Jorden og menneskenehar max 5 milliarder år igjen før vi blir fortært av solen.

Jeg kan ikke se noen høyere mening, styrt univers

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Universet er ikke statisk, det er noe som gjør at universet ikke er statisk, men forandrer seg. Dette noe er grunnen til at min eksistens er mulig. Dette noe er "gud", for meg.

Hvis du vil kalle det naturlover, eller bare "sånn universet er", og frata det mystikk er opp til deg. Jeg er ikke villig til å gjøre det, fordi jeg tror universet er mye mer fantastisk og "mystisk" enn det vi kanskje har mulighet til å forstå med dagens vitenskap. Eksempler: kvantefysikk, psi(telepati-tråd)

Det jeg derimot ikke liker er å kalle det gud, fordi det er et så tungt lastet ord.

Lenke til kommentar

ordbok.no: «filos: øverste enhetlige forklaringsprinsipp for alt som skjer; det transcendente, det uforklarlige; det absolutt værende som er første årsak til og det endelige mål for alt som er»

Noe i denne duren. Så kan man i grunn velge og vrake i de ulike religioners ulike definisjoner på hva denne «gud» måtte bety for enten samfunnet eller enkeltindividet, og hvilke idealer den deretter personifiserer.

Endret av Dr. Van Nostrand
  • Liker 1
Lenke til kommentar

en liten morsom detalj:

det ble nettopp funnet en by som stammer fra ca 7000 år f.kr, i tyrkia tror jeg det var. var på nyhetene for noen måneder siden. der hadde de funnet tegninger/inngravninger av en spennende fenomen. det var bilde av en "rase" som kom fra himmelen. eller "aliens" om du vil. noen forskere tror at dette er opphavet til at "gud" er i "himmelen". mens det egentlig kanskje var aliens som besøkte oss. som de fleste vet er det matematisk umulig at det ikke finnes intelligente sivilisasjoner ute i universet. det som jeg syns var lættis er at noen mente at "aliensene" genmodifiserte oss, derav at "gud" skapte kvinnen av mannens ribben (om jeg ikke tar feil). så alle disse historiene i bibelen stammer egentlig kanskje fra aliens. det syns jeg var lættis hvertfall. så video på youtube av disse "tegningene" men husker ikke hvor.

litt mer ontopic:

jeg mener gud bare er en illusjon for noe mennesker ikke klarer å fatte. kall det gjerne universets energi, sivilisasjoner fra andre dimensjoner. mennesker lever i 3 dimensjoner (som de fleste vel vet), mens strengteorien tilsier at det finnes 11 dimensjoner. (hvor hver dimensjon står 90 grader på hverandre, eller "normalt) dette er umulig å fatte og se for seg for mennesker. selv fysikere klarer ikke beskrive dette. kanskje "gud" bare er noe som finnes i en annen dimensjon.

men hva er da "liv"? vi er jo bare molekyler. er "liv" en egen energi? eller er livet bare en illusjon og bare er kjemiske prosesser i hjernen? er "overlevelses-instinktet" bare noe så fundamentalt som at ioner (atomer) vil ha 8 elektroner i ytterste skall? og at livet bare er en illusjon som gjør at kroppen (molekylene) klarer å overleve, altså prosessere/tolke alle impulser fra lukt, synet og lyd for å beholde sin kroppslige form?

jeg for min del har vanskelig å se for meg at "liv" bare er en illusjon, selv om jeg vet dette fysisk mulig. men en død kropp har like mange molekyler som en levende kropp, så hva er det som utgjør forskjellen på liv og død? har hørt mange som sier at kroppen veier 20-30 gram mindre med en gang man dør, og dette er da ikke luften som kommer ut av lungene i det siste åndedrag, luften veier 1.2gram per liter, og et åndedrag er visstnok på 0.5 liter. altså 0.6 gram. men energi har jo ikke masse? eller er det "livet" som veier noe, og forlater kroppen?

men uansett, det finnes noe der ute, enten det er en intelligent sivilisjon, kanskje fra en annen dimensjon, eller faktisk selveste "gud".

og en liten brainteaser, hvordan tror du religioner og gudssyn er på andre planeter? tror du andre intelligente sivilisasjoner tror på gud? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...