gutteenn Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Skal kjøpe meg bil, til en pris på maks 65 000. Tenker ikke så alt for mye på utsende. Vil ha en bil som er driftsikker og god å kjøre, må også være 4 dører på sidene. Er bare 19 år og har egentlig ikke den store bruken for god plass, men god plass er fortsatt et pluss. Mazda 323 har eg sett på, de liker eg. Noen andre forslag til andre biler? Eller noen med erfaring med Mazda? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Du vil ikke ha 2 dører på sidene, og to på taket altså? For da hadde en Porsche 911 Targa vært perfekt. Du høres under middels bilinteressert ut, så da dropper vi bare alt som heter kvalitetsfølelse, premium og luksus. Toyota Corolla. Dødskjip, evigvarende og billig å eie. Styr unna fraske biler, det kommer aldri noe godt ut av å eie en fransk bil. Sats på en japse du. Som Mazda, Toyota, Nissan eller Mitsubishi. 1 Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 finn deg en japse med lav km stand, så er du all set. Lenke til kommentar
Juli2 Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Sorry hvis jeg virker krass, men den typisk norske påstanden om at fransk er drit er intet mindre enn b.. shit. Hva ser man etter? Noen brukere her inne eier den utskjelte Laguna 2 og de har gått som klokker i 200 000 km (etter at vindusheisene ble tatt på garantien). En Laguna 2 har ellers noe som ingen japanske biler fra den tiden har (eller andre biler til 65 000,-): topp rustbeskyttelse og sikkerhet. Ikke uvesentlige faktorer på rundt 10 år gamle biler. Jeg har selv eid en Mazda 626 som rustet i stykker i klimaet her til lands. Og takke meg til at jeg aldri kolliderte med den. Franske biler av idag har kvalitet på minst samme nivå som japanske biler (hørt om diverse tilbakekallinger av Toyota de siste årene?). Når dette er sagt - joda - på slutten av 90tallet var japanske biler kvalitetsledende. Toyota Camry 1997-2001 f.eks.: topp kvalitet. Honda Accord fra samme periode likeså. Begge skal finnes i prisklassen du leter i. Glem heller ikke Saab 9-3. Tro det eller ei. Bare et lite tips: tenk sikkerhet, ikke bare problemfrihet. Skulle du være så uheldig å kollidere ville jeg aldri anbefalt å sitte i en liten bil fra 90-tallet. Hva er viktigst - en forstillingsdel eller selve livet? 1 Lenke til kommentar
jevli Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Toyota er mest driftsikker med tanke på budsjettet ditt. Se om du klarer å finne en med lav km stand og lite rust så har du bil i 10 år framover minst Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Sorry hvis jeg virker krass, men den typisk norske påstanden om at fransk er drit er intet mindre enn b.. shit. Hva ser man etter? Noen brukere her inne eier den utskjelte Laguna 2 og de har gått som klokker i 200 000 km (etter at vindusheisene ble tatt på garantien). En Laguna 2 har ellers noe som ingen japanske biler fra den tiden har (eller andre biler til 65 000,-): topp rustbeskyttelse og sikkerhet. Ikke uvesentlige faktorer på rundt 10 år gamle biler. Jeg har selv eid en Mazda 626 som rustet i stykker i klimaet her til lands. Og takke meg til at jeg aldri kolliderte med den. Franske biler av idag har kvalitet på minst samme nivå som japanske biler (hørt om diverse tilbakekallinger av Toyota de siste årene?). Når dette er sagt - joda - på slutten av 90tallet var japanske biler kvalitetsledende. Toyota Camry 1997-2001 f.eks.: topp kvalitet. Honda Accord fra samme periode likeså. Begge skal finnes i prisklassen du leter i. Glem heller ikke Saab 9-3. Tro det eller ei. Bare et lite tips: tenk sikkerhet, ikke bare problemfrihet. Skulle du være så uheldig å kollidere ville jeg aldri anbefalt å sitte i en liten bil fra 90-tallet. Hva er viktigst - en forstillingsdel eller selve livet? Du snakker om hvordan man ikke skal tråkke på de franske bilmerkene, men allikevel nevner du tilbakekallingene til Toyota? Tror du Toyota er enestående i disse tilfellene, og at franskmennene ikke har gjort tilsvarende? Dessuten har mange franskbiler (særlig Renault) bygd bilene med hovedfokus på NCAP testene, de offisielle kollisjonstestene. Det har vist seg at de ikke klarer seg like godt i realistiske kollisjoner som biler som har fått langt dårligere karakterer i NCAP. Nyere franske biler (2008>) skal visst være sabla gode på kvalitetsfronten, men i prisklassen på 65 lapper er det ingenting å satse på, ihvertfall ikke hvis man kun følger trådstarters ønske. Da er en godt holdt Toyota, Honda eller Mitsubshi er langt sikrere valg. 1 Lenke til kommentar
jevli Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Helt enig Bearar Få høre hvilken bil du går for TS Gjerne finn-link (trenger ikke legge ut før du har kjøpt den i tilfelle du er redd noen skal "snappe" den før deg) Lenke til kommentar
Juli2 Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Dessuten har mange franskbiler (særlig Renault) bygd bilene med hovedfokus på NCAP testene, de offisielle kollisjonstestene. Det har vist seg at de ikke klarer seg like godt i realistiske kollisjoner som biler som har fått langt dårligere karakterer i NCAP. Kan du dokumentere dette? Du tenker kanskje på Folksam? http://www.folksam.se/testergodarad/bilkoparguider/hursakerarbilen/1.57836 Joda, der er det mange røde tall for f. eks Renault MEN det gjelder mindre biler (mindre vekt - større risiko) fra tiden før Renault satte inn sikkerhetsfokuset. Renault er slett ikke alene om det. Laguna 1 med 2 stjerner i Euroncap får dog karakter grønn. Ingen av Renaults biler med 5 stjerner i Euro Ncap har foreløpig gitt utslag på Folksam. Vi får vente og se til den tiden kommer. Men en liten indikasjon kan f eks være dette: ,Modus, Som du ser av innlegget mitt sier jeg også at biler fra Japan fra slutten av 90tallet har best kvalitet. Men det må være lov å påpeke at at en generell advarsel mot alt som er brukt fransk er mildt sagt unyansert. Franske biler har et helt enormt verditap, og det kan bruktbilkjøpere virkelig dra nytte av. Man får en Laguna 2 facelift (kvalitetsmessig helt kurant bil) fra 2005 og med 50 000,- på telleren til ca 100 000,-. Hva ville man da tatt - denne eller en 5 år eldre Avensis med dobbelt så mye på telleren, til samme pris? Jeg ville ihvertfall aldri vært i tvil. Likevel: skulle jeg hatt en bil til 65 000,- ville valget vært en Honda Accord 1997-2002. Eks http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27497248 Fin bil på alle måter, minimalt med feil, og 4 stjerner i Euro Ncap. Endret 22. mars 2011 av Juli2 Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Har ikke kilder. Husker bare at jeg kom over en litt oppsiktsvekkende artikkel på Dinside for en tid tilbake. Det har forresten ingenting å si på størrelsen på bilen på kræsjresultatene irl. Da hadde alt av amerikanere vært på topp. Folksam tar mao også høyde for andre trafikkanter og faktorerer i beregningene sine. Kan du dokumentere at japanske biler fra slutten av 90-tallet har best kvalitet? Og hva sammenligner du det med? Japanske biler har generelt sett vært helt i toppklasse på kvalitet i forhold til konkurrenter i alle år. Jeg er enig i at synet på franske biler er nyansert, men det er ikke uten grunn. Og i denne prisklassen det snakkes om, er det ikke mindre riktig. I eksempelet ditt hadde jeg valgt Toyotaen pga verditapet. Men jeg er absolutt ingen japsepatriot, jeg kjører selv en gammel Citroen som er knakende god Hondaen du linker til ser jeg på som et meget godt valg. Her er vi helt enige. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Det har forresten ingenting å si på størrelsen på bilen på kræsjresultatene irl Vett ikke om jeg har tolket deg korrekt (litt vanskelig da du snakker om krærsjresultater og "irl" i samme settning). Uansett, hovedregelen er uansett at jo større bilen er, jo sikrere er den. Møter en ny VW Polo (5 stjerner i NCAP) enn Jeep Cherokee 02 (3 stjerner i NCAP) i en front til front kollisjon i 50 km/t, er det ingen tvil om hvem som sitter tryggest bak rattet. Dette er fordi Cherokee'en har langt høyere bevegelseenergi (pga vekten) enn Polo'en, altså ren fysikk. Som sagt vett ikke om jeg tolka deg feil, men da har vi uansett oppklart hvis det skulle finnes noe tvil. Angående bilvalg, kjøper enn bruktbil, ja da SKAL man forvente seg utlegg i div. uansett. Jeg vil faktisk anbefale enn litt eldre japse som koster en del mindre enn du har satt av, slik at du har noe å gå skulle noe gå galt (vist du ikke greier å sette av litt hver måned). Mazda 323 er et glimrende valg:-) Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Forståelig nok var jeg litt enkel å misforstå der. Det jeg mente, var at testene til Folksam ikke gir en god kollisjonskarakter til en gammel Chevy som kræsjer med en Polo, selv om Chevyen kommer best ut av kollisjonen. Det tas mao. forbehold om hvordan bilens størrelse innvirker. Ellers ville naturligvis resultatene blitt både urettferdige og feilaktige. Vær obs på rust på 323, ihvertfall de eldre. Skjuler seg rust på de merkeligste plasser på de bilene. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Ja tenk, en fransk bil, og den gikk hele 200 000. Det har vel heller noe om standardene til de som kjører fransk bil. En av mine venner kjører en Volvo 940 fra -91. Den runder 500 000 i disse dager, uten å bytte vindusheiser. Franske biler er et slit å skru på, det er et faktum. Spesielt det supergode fjæringssystemet. Det er så sinnsrikt og intrikat at det er skummelt. Elektronikken er også av laber kvalitet. Så, nei, det er ikke bare bullshit at franske biler er dårligere enn andre. Saab 9-3 er gode biler, har lite å utsette på dem. Fryktelig kjedelig, men stor, sikker og behagelig å kjøre. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 28. mars 2011 Del Skrevet 28. mars 2011 (endret) Franske biler er et slit å skru på, det er et faktum. Spesielt det supergode fjæringssystemet. Det er så sinnsrikt og intrikat at det er skummelt. Det stemmer. Peugeot Partner, Renault Clio og Citroën C6 har selvsagt akkurat samme hjuloppheng og fjæringssystem. Fikk skiftet foringer og bakfjærer på en Laguna ll for et par uker siden, og det var en seks-timers jobb på verkstedet. Kan for øvrig nevne at jeg har dundret en annen Laguna ll rett i sida på en sladdende HiAce i 80 km/t, og var på jobb bare noen timer senere. Så i reelle krasjsituasjoner er disse helt ok. Endret 28. mars 2011 av Magnum p.i. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Jeg er også på utkikk etter en driftsikker bil og har hørt mye godt om japanske merker som Toyota Corolla, Mazda 323 og Nissan Almera. Disse ligger iflg. anusedcar.com på 15-20% feilprosent (2009, 10-11 år gamle biler). Har til nå sett etter disse, men er selvfølgelig begrenset mengde ute på markedet. Finnes det andre merker som også har god kvalitet? Jeg tenker da på VW Golf, Audi A3, Peugot 306 - den klassen der. Iflg. anusedcar.com ligger alle disse i neste "kvalitetsjikt", dvs. 20-25% feil. Hva vil dere anbefale utenom japanske merker? Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 F.eks så har følgende ikke-japanske biler vært interessante: Peugeot 206 SW 2003, 88785 km., kr. 49.853, - http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27716226 Volkswagen Golf 1.9 SDI 1999, 144000 km., kr. 43.000, - http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27714892 Peugeot 306 2000, 119000 km., kr. 44.853, - http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27673215 Volkswagen Golf 2000, 146000 km., kr. 56.000, - http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27220907 Kan man si noe generelt om disse bilene? Altså, forstår jo at hver og en bil har sine styrker/svakheter seg i mellom som må undersøkes, men kan man på generelt grunnlag si at f.eks 206SW/306 og Golf er et markant dårligere valg enn japanerne? Lenke til kommentar
Reppemarkus Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Hva med Volvo 850? + billig forsikring + Lite feil / God driftsikkerhet + God plass + Veldig kolisjonssikker + God og kjøre også + Går veeldig langt med jenvlig olje påpass - Litt tørst på bensin - Finnes mye forskjellig.. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Takk for forslag, men 850 blir for stor og dyr i drift (bensin). Trenger ikke så stor bil Videre har jeg sett på andre statistikker: Applus+ fejlstatistik 2010 - 10 år bruktbiler: http://www.applusbilsyn.dk/statistik/fejlstatistik_2009_10_aar/ Her ser vi at av merkene som jeg anser som aktuelle ligger følgende: Toyota Corolla 55,1 feil per 100 sjekkede biler ... Volkswagen Golf 61,8 Ford Focus 74,3 Nissan Almera 81,8 Mazda 323 82,2 Peugeot 306 94,7 ... (Alfa Romeo 156 140,6) For 12 år gamle biler (http://www.applusbilsyn.dk/statistik/fejlstatistik_2009_12_aar/) ligger Toyota Corolla soleklart best an, men så ligger de andre merkene relativt tett intill hverandre (untatt 306 og Almera!?). Ifølge Bilprovningen sin test: http://www.dinside.no/373449/10-aar-korrigert-for-kjorelengde så ligger også Corolla her øverst på listen. Mens 323, Almera, Golf ligger om hverandre. Konklusjon: Toyota Corolla er kongen på haugen i de fleste tester, men man kan like gjerne gå for Golf (og andre merker?) som andre japanere. Grovt sett blir det vel ikke feil å konkludere slik? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Kjøp deg ei Merce, så sleppe du og lure på ka bilmerke du ska kjøpe meir Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Nå har jeg oppdaget at andre merker som Skoda og faktisk Seat(!) også baserer seg på Volkswagen-konsernets biler - og de har like god kvalitet Har forøvrig funnet ut at Peuogot 306/307 ligger betydelig dårligere an enn Volkswagen/Japanerne på feilprosent, så disse er uaktuelle. Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Siden det er så stort verditap på franske biler så kan du få Renault Megane 2003/04 til ca. 65000. Carisma er også driftsikre biler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå