Gå til innhold

Frilansere, må de dekke alt selv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenker du hvis du er frilanser i avis og skal skrive om kulturarrangementer? Da jeg hadde sånn jobb i lokalavisen for noen år siden så måtte jeg bare ha med brev om hvilken avis jeg var på oppdrag for, og så kom jeg gratis inn.

Men hvis du ikke har noen avtale, men skriver først og prøver å finne en avis som vil trykke det etterpå, så må du vel kjøpe billetten selv.

Lenke til kommentar

Hvis du melder deg inn i FJ/NJ så kan du bestille pressekort. Det hjelper nok i de sammenhengene du nevner. Evnt. bør du akkreditere deg på forhånd. Ta kontakt med arrangøren, og forklar hvem du jobber for.

Når det gjelder andre ting, er det nok litt forskjellig praksis rundt omkring.

Ofte er det slik:

Reiser du på en tur på egenhånd og selger artikkelen i ettertid, er det som regel du som dekker utgiftene. (Du får de riktignok trukket fra på skatten om du er selvstendig næringsdrivende).

Sender oppdragsgiver deg på tur for å dekke noe, er det de som betaler alt. Det inkluderer da hotell, mat, reise osv. Noen ganger får du dette igjen ved å levere kvitteringene til de du jobber for, mens andre ganger fakturerer du bare oppdragsgiver for utgiftene også.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å ta en kikk på sidene til frilansifo.no...Her finner du MYE bra info.

Ellers så kan jeg som har mange frilansjournalister i min stab tilføye at oppdragsgiver ofte fikser med presseinngang på ulike arrangementer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...