Gå til innhold

Libyakrigen-kampen mot Gaddafi's regime


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hva var poenget ditt igjen sa du?

 

At Scud ikke har noe presist styringssystem (i motsetning til NATO bomber), det blir ikke da "med en mulighet for at sivile blir truffet", nærmere en garanti siden du ikke har kontroll over hvor den lander eller hva du skyter mot.

 

Hadde opprørerne skutt en Scud mot en by hadde det blitt rama skrik uten like (for ikke å nevne at NATO ville ha bombet dritten ut av alt som hadde lignet scud avfyringsenhet på deres side) men siden det er snille onkel Ghaddafi så gjør det åpenbart ingenting.

Lenke til kommentar

hva var poenget ditt igjen sa du?

 

At Scud ikke har noe presist styringssystem (i motsetning til NATO bomber), det blir ikke da "med en mulighet for at sivile blir truffet", nærmere en garanti siden du ikke har kontroll over hvor den lander eller hva du skyter mot.

 

Næmen.. se her da hva dine snille og bare gode opprørere og NATO skyter rett inn i byen da...

 

 

Ohh.. my.. vi må jo beskytte de sivile... så vi bomber dem bare litt og dreper noen av dem..

Endret av αкαѕнα
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lagt fram mine meninger for lengst. Anbefaler deg å lese igjennom tråden istedefor bare den siste siden. Og hva mener du om konflikten egentlig?

Har lest tråden, poenget mitt var bare at jeg synes en del ting har blitt gjentatt flere ganger uten å lede noe sted.

 

Jeg tror jeg er stor sett enig med deg, opprørerne er i sin rett til å stå opp mot en tyrann som Kadaffi.

Jeg er mer usikker på i hvilken grad NATO burde involvert seg, jeg kan komme med flere grunner til at vi ikke burde, men jeg har endt opp med å konkluderer at det var både nødvendig og riktig.

 

Jeg kjøper ikke argumentene enkelte kommer med, at hele dette opprøret ble startet og kontrollert av CIA osv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan ikke være vel bevart... seriøst.. hvordan kan du sammenligne en rakett som skytes ut i en jævla ørken mot fiendens stillinger med et angrep på sivile..

 

Men så i samme åndedrag legitimere at de som sitter ute i ørkenen kan sende whatever av raketter og slikt inn i byen...

 

Du er ikke vel bevart hvis du 1) Tror at raketten ble skutt mot fiendens stillinger 2) Det var meningen at raketten skulle ut i ørkenen.

 

Samtidig som du her prøver å legitimere dette.

 

For ikke å nevne det seriøse forklaringproblemet med tanke på at "over tusen sivile har blitt drept/skadet av NATO!" men myndighetene kan ikke framvise dette på noen måte, hver gang journalistene er med på begravelser eller guidede sykehus turer så ligger det 30+ "sivile" menn i alderen 18-35 med bombeskader..

 

edit: Vet ikke hva den youtube videoen skal bevise bortsett fra at Fox News bruker stock footage i en reportasje..

 

I annet nytt, Krigsskipet HMS Liverpool ble beskutt av fire raketter fra Zliten men ingen av rakettene traff (men det var helt sikkert "meningen" skal vi tro askha) HMS Liverpool besvarte ilden men det er usikkert om de traff målet, det kom i det minste ikke flere raketter etter det.

 

Zeina Khodr tweets: “Gaddafi forces continue to hit Zawiyah with grad rockets; no let up in the fighting. NATO jets in the skies over Zawiyah.”.

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar

Nå må du rulle inn.. hva slags argumentasjon er dette da?

 

Har jeg sagt at jeg trodde det var meningen å bomme?

 

Den reportasjen viste jo raketten da.. om det var hentet fra arkivet så er det jo ingen nyhet vel...

 

Den rapporten viste da vitterlig ikke raketten, den har så vidt jeg vet ikke blitt filmet, det der er stock footage fra et annet angrep tidligere.

 

Faktisk er det ikke en rakett som flyger ned men et grønt ghaddafi flagg som opprørerne kaster ned når de henger opp det røde svarte grønne..

Her er hvor bildet er tatt fra, en albansk tv stasjon:

http://www.youtube.com/watch?v=mZxLmcxuSxQ

Aner ikke hvordan Fox News har fått ideen om at dette er bilder av rakett angrepet hvis du ser bort fra underteksten "Libi Perdoren Raketat Scud"

 

Hersker dessuten ingen tvil om oppskytningen, det var ikke et grønt flagg NATO plukket opp på radaren sin.. Ei har regimet benektet at de gjorde det heller, noe man ville forvente hvis de ikke hadde gjort det, ikke sant?

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar

FNs Libya-utsending har reist fra Tunisia

 

FNs Libya-utsending, Abdul Ilah al-Khatib, har reist fra Tunisia. Khatib dro etter å ha holdt samtaler med representanter for regjeringen og opprørerne i Libya.

 

Khatib understreket under oppholdet i Tunisia at hans samtaler i hovedstaden Tunis ikke var ledd i noen form for offisielle forhandlinger.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/libya/artikkel.php?artid=10081521

 

Libyske opprørere tror de kan ta Tripoli

 

Optimistiske libyske opprørere tror den endelige seieren er nær etter de siste dagers offensiv.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/libya/artikkel.php?artid=10081525

 

Blir spennende å se om opprørerne virkelig klarer dette. Hva Gaddafis plan er er jo også uklart. Uansett har jeg ingen tro på at dette kan løses fredelig uansett hvor mange representanter som kommer for å føre samtaler. Da må i så fall Gaddafi være villig til å oppgi all makt uten å protestere og det tviler jeg sterkt på at han vil gjøre!

Lenke til kommentar

Syk Kadhafi vil til lege i Sør-Afrika

 

Mens opprørerne rykker nærmere hovedstaden Tripoli.

 

En arabisk avis melder at Libyas leder Moammar Kadhafi er syk og vil til Sør-Afrika for medisinsk behandling.

 

http://www.dagbladet.no/2011/08/17/nyheter/utenriks/libya_and_rebels/libya_and_nato/gadaffi/17716609/

 

Dette er jo en glimrende anledning til å få ham ut av Libya. Det e rbare å la ham reise og så aldri la ham komme tilbake til Libya! Spørsmålet er bare hvem som da vil ha ham permanent.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Men han har kategorisk avvist alle forslag som ikke er afrikanske. Han skulle ha hørt på fornuft og forlatt Libya før arrestordren på ham kom slik han ble rådet til. Nå har han helt alene klart å mal seg inn i hjørnet!

Ble Hugo Chávez plutselig afrikansk nå? Greia er at Gaddafi ikke har fått en annet valg enn å gå av, noe han ikke aksepterer. Han er forsåvidt ikke alene i det hjørnet, han har fortsatt mange tilhengere og jeg tror det vil bli blodig før Gaddafi eventuelt blir avsatt. Ikke på grunn av Gaddafi sin slakting av sivilbefolkning, noe jeg har mine tvil til (er vel her vår store uenighet er, samt at jeg er pasifist), men på grunn av den gode støtten han har blant folket i Tripoli.

Lenke til kommentar

Hvordan kan man løse noe fredlig når man får en bajonett mot sin strupe?

Gaddafi har hatt mange sjanser til å gi seg.

Ja, men det eneste alternativet har vært å gi fra seg makten, han har tidligere sagt seg villig til å følge Hugo Chávez og Den afrikanske union sine fredsplaner.

 

Kjedelig da at Saif al-Islam Gaddafi kom senere ut og sa at "there was no need for any foreign mediation".

Lenke til kommentar

Ble Hugo Chávez plutselig afrikansk nå? Greia er at Gaddafi ikke har fått en annet valg enn å gå av, noe han ikke aksepterer. Han er forsåvidt ikke alene i det hjørnet, han har fortsatt mange tilhengere og jeg tror det vil bli blodig før Gaddafi eventuelt blir avsatt. Ikke på grunn av Gaddafi sin slakting av sivilbefolkning, noe jeg har mine tvil til (er vel her vår store uenighet er, samt at jeg er pasifist), men på grunn av den gode støtten han har blant folket i Tripoli.

 

Nei, og det har jeg heller ikke sagt. Gaddafi har tideligere avslått alle forslag som ikke kommer fra Den afrikanske union. Faktisk har han ikke villet høre på forslagene en gang. Akkurat samme taktikk som Saddam Hussein brukte da Bush sa han kunne forlate Irak sammen de to sønnene sine. De nektet konsekvent å overkomme kravet akkurat slik Gaddafi gjør nå. Og enda et likhetstrekk er at begge to vet at fienden er mye mektigere enn dem så de vil ikke ha noen sjanse om det kommer til kamp. Nå truer jo ikke NATO eller noen enkeltland med å invadere Libya og hjelpe opprørerne på bakken, men de har hjulpet kraftig til fra luften. Opprørerne hadde aldri klart å komme dit de har uten hjelp fra NATO.

 

Når det gjelder dette med tilhengere så har han noen ja, men det kan være mye propaganda ute og går. Folk er godt mulig betalt eller truet for å hylle ham. Det du ser er selvsagt kun dem som demonstrerer for Gaddafi. Du ser ikke dem som er imot ham. Et svært enkelt og velbrukt triks.

 

Da Irak skulle feire "dagenes dag" under Saddam Hussein og minnes den såkalte seieren i krigen mot Iran var det full tvoverføring av alle soldatene og militære kjøretøyene som kom til den såkalte seiersplassen fra hele Bagdad. Det som ikke ble vist var flere hundre kjøretøyer som hadde fått motohavari og aldri kom fram. Det var det værste trafikkaoset i hele Badads historie. Og diktatorer og despoter er svært like hverandre i strategier og triks så skulle ikke forundre meg om Gaddafi tar i bruk samme metode...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, og det har jeg heller ikke sagt. Gaddafi har tideligere avslått alle forslag som ikke kommer fra Den afrikanske union. Faktisk har han ikke villet høre på forslagene en gang. Akkurat samme taktikk som Saddam Hussein brukte da Bush sa han kunne forlate Irak sammen de to sønnene sine. De nektet konsekvent å overkomme kravet akkurat slik Gaddafi gjør nå. Og enda et likhetstrekk er at begge to vet at fienden er mye mektigere enn dem så de vil ikke ha noen sjanse om det kommer til kamp. Nå truer jo ikke NATO eller noen enkeltland med å invadere Libya og hjelpe opprørerne på bakken, men de har hjulpet kraftig til fra luften. Opprørerne hadde aldri klart å komme dit de har uten hjelp fra NATO.

Ikke hørt på forslagene en gang? Hvordan vet du det? Siden du nevner at Saddam Hussein heller ikke ville akseptere USAs fredsforslag, så gjorde faktisk Storbritannia det samme i 1941 da Rudolf Hess fløy til Skottland for å prøve å få i gang fredsforhandlinger. Ser du ikke muligheten til at disse fredsforslagene faktisk kan ha vært veldig dårlige?

 

Når det gjelder dette med tilhengere så har han noen ja, men det kan være mye propaganda ute og går. Folk er godt mulig betalt eller truet for å hylle ham. Det du ser er selvsagt kun dem som demonstrerer for Gaddafi. Du ser ikke dem som er imot ham. Et svært enkelt og velbrukt triks.

Men nå er det faktisk slik at jeg har sett vidoer hvor store folkemasser demonstrerer for Gaddafi, også i andre land enn Libya, mens jeg ikke har sett i nærheten av liknende folkemasser som demonstrerer mot Gaddafi. Nå kan det hende Gaddafi har betalt alle som demonstrerer for han (ser på det som lite trolig) eller at Gaddafi truer alle som demonstrerer mot ham, men dette beviser på ingen måte at det ville ha vært store demonstrasjoner mot Gaddafi om disse eventuelt ikke ville ha blitt truet.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...