Gå til innhold

Libyakrigen-kampen mot Gaddafi's regime


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den boken dreier seg om et helt annet tema enn dette. Men ja, jeg leser ekstremt mye litteratur om både 2. verdenskrig og de nåværend ekonfliktene og personene vi diskuterer her. Prøver også å få lest så mye som mulig av det de selv har skrevet. Det er en av mine store interesser.

 

Skjønner ikke hvor du vil med det siste innlegget ditt. Jeg stoler vesentlig mer på informasjon fra NATO ettersom dette er forskjellige representanter fra forskjellige frie og demokratiske land enn jeg stoler på informasjon fra Gaddafi og hans lojale ettersom du her snakker om diktatur og tyranni! NATO innrømmer forøvrig sivile tap eller å ha rammet feil side ofte, men de forskjellige sidene pleier å være uenige om antall drepte og/eller sårede.

 

Og nei, jeg tror ikke at de forskjellige regjeringene bevisst driver propaganda. Den slags hører hjemme i helt andre typer land... Årsaken til å angripe Gaddafis regime har hele tiden vært legitim og trenger ikke dysses ned av propaganda slik det var med bla. Golfkrigen.

 

Enkelte ganger kan man ikke sitte ned i sitt eget hjemland og se på at andre blir slaktet av en tyrann og despot! Enkelte ganger er man nødt til å handle!

Lenke til kommentar

Enkelte ganger kan man ikke sitte ned i sitt eget hjemland og se på at andre blir slaktet av en tyrann og despot! Enkelte ganger er man nødt til å handle!

 

Jeg tror egentlig heller ikke vår regjering farer med så mye løgn og bedrag altså, men jeg er overbevist om at de er lurt på samme måte som deg.

 

Den påstanden du fremmer er nemlig en svært diskutabel påstand og ikke så bevist som du vil ha det til...

Lenke til kommentar

Kanskje bare meg, men jeg føler dere er litt "stuck" her.

Istede for å beskylde den andre for å være hjernevasket, bruke unødvendig mange utropstegn osv.. kan dere ikke heller prøve å komme med en helhetlig beskrivelse av hva dere mener denne konflikten går ut på, backe opp påstander best mulig fra så pålitelige kilder som mulig, og kanskje kritisere hverandre i en litt mer ydmyk og litt mindre "moralsk selvgod" tone.

 

Men kan hende det kun er jeg som har en merkelig ide om hvordan diskusjon best leder til nyttige konklusjoner og sannhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En god nyhet!

 

Uten tvil, nå skjer ting svært fort, her er et kart fra 12/08:

 

800pxtripolitanianfront.png

 

Det som har skjedd siden da er at Opprørerne i Mishrata har tatt byen Tawarga, som det står i artikkelen du linker

(
) dessuten kommer nå rapporter om at de har tatt kontroll over 70% av Gharyan (som også huser en stor militærbase).

 

If the rebels have really taken Tawergha, Zawiyah and Gharyan, then it could indicate the loyalist army is finally disintegrating.

 

Men på den annen side kan det være taktisk retrett og at et motangrep snart er på vei, spesielt Al Zawia tror jeg ikke Ghaddafi vil la være alene, spesielt siden den bare er 50km fra Tripoli, blir spennende og se om de klarer og holde alle byene under deres kontroll.

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar

Lurer på hva disse pøblene hadde klart å utrette uten våpen og luftstøtte fra ville vesten...

 

Har noen sett en eneste filmsnutt av noe som ser i nærheten av organisert ut??

 

For meg virker det som hele gjengen stort sett roper på Allah og skyter i luften mens resten ligger med nesa langt ned i sanden for å slippe å bli skutt..

Lenke til kommentar

1. Lurer på hva disse pøblene hadde klart å utrette uten våpen og luftstøtte fra ville vesten...

 

Har noen sett en eneste filmsnutt av noe som ser i nærheten av organisert ut??

 

2. For meg virker det som hele gjengen stort sett roper på Allah og skyter i luften mens resten ligger med nesa langt ned i sanden for å slippe å bli skutt..

 

1. Siden støtte i form av våpen fra vesten har vært nesten ikke eksisterende så vil jeg si at de hadde klart seg cirka som de klarer seg akkurat nå.

 

2. Når de roper allah akubar, forestill deg at de roper "fuck yeah" ;)

 

Når det gjelder at de tar dekning for å slippe å bli skutt (noe feige ghaddafi soldater også gjør!) er det faen meg et problem at de andre ikke gjør, skulle tro folk instinktivt skulle skjønne at dekning = en bra ting men 6 måneder inn i krigen har du enda folk som går mitt i gaten og skyter "i den retningen" mot fienden, de ber jo om og bli skutt.

 

Men slikt må man vel nesten forvente når det er bakere & studenter ved frontlinjen og ikke profesjonelle.

Lenke til kommentar

1. Siden støtte i form av våpen fra vesten har vært nesten ikke eksisterende så vil jeg si at de hadde klart seg cirka som de klarer seg akkurat nå.

 

Så naiv du er.... CIA var på plass og gav dem både trening og våpen allerede fra starten...

 

Ikke så mye tunge våpen som kunne stille opp mot tanks osv kanskje, men likevel...

 

Hadde ikke vesten gitt dem så mye våpen fra starten av så ville det kanskje aldri blitt en borgerkrig i første omgang...

 

Lenke til kommentar

Så naiv du er.... CIA var på plass og gav dem både trening og våpen allerede fra starten...

 

Ikke så mye tunge våpen som kunne stille opp mot tanks osv kanskje, men likevel...

 

 

Bilde fra 1:10 av våpen som er alt for avansert og umulig for opprørerne å få tak i stammer nok fra her:

image-186575-galleryV9-ckng.jpg

A Libyan rebel takes stock of weapons and ammunition in a government military base in Ajdabiya, which the rebels have taken over.

http://www.spiegel.de/fotostrecke/fotostrecke-65259-6.html

 

3:50 når han sier "Brand new US Machine gun" så zoomer han inn, du ser jo åpenbart at den mg'n har sett bedre dager.

 

Egentlig dette sier jo det meste:

1- You said, how did the rebel get this new weapons?

My Answer: Gaddafi has been buying weapons for 40 years and keeping them in stock and rosfores , and did not use them since 1983.

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar

Skal debunke den videoen om det tar meg resten av livet mitt!

 

Javel.. At CIA var der før det smalt sa de jo til og med på CNN av alle steder... men hvor våpnene kom fra hadde vært spennende å få vite.. Flott at du sjekker :)

 

Det påstås at våpnene av denne typen ikke eksisterte i landet... da kan de jo ikke finne en haug av det i et lager...

 

Så den går bare ikke,,,

 

Huske at det var forbudt å selge våpen til Libya da ^^

Lenke til kommentar

Skal debunke den videoen om det tar meg resten av livet mitt!

Det påstås at våpnene av denne typen ikke eksisterte i landet... da kan de jo ikke finne en haug av det i et lager...

 

Huske at det var forbudt å selge våpen til Libya da ^^

 

Jaja men han kjøpte våpen for milliarder fra land før sanksjonene samt våpen for milliarder etter at sanksjonene ble løftet i 1999.

 

Land som solgte våpen før sanksjonene:

Russia, Brazil, Czechoslovakia, UK, France, Italy, USA, Yugoslavia and North Korea. (kilde, IISS rapport 2000)

 

Land som solgte våpen etter sanksjonene:

Belgium (FN Herstal, tilfeldigvis også produsenten av FN FAL, dog denne gangen solgte de "bare" FN303, Five-Seven, FN F2000 and Minimi(m249) Italy, UK, Malta, Germany, France, Russia, Jordan, United Arab Emirates and Romania.

 

The European Union's latest arms control report, released in January, said member states issued licences for the sale of £293.2 million worth of weapons and weapons systems to Libya in 2009 alone.

 

Malta, which issued licences worth £67.9 million, was the largest European arms supplier to Libya in 2009. The sales, which were almost certainly re-exports of equipment bought elsewhere, were entirely made up of small arms – the kind of equipment now being used by Libyan forces to fire on unarmed protesters.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/africaandindianocean/libya/8350862/Western-arms-helping-Libyan-forces-massacre-anti-regime-rebels-EU-documents-reveal.html

 

Kan vel også nevne at Libya donerte flere tusen FN FALS til Moro National Liberation Front and the Moro Islamic Liberation Front i 1970.

 

Hvor kom de våpnene fra kan man lure?

 

edit: Yes but seeing a FN FAL in an African civil war is not very surprising, unlike modern Western weapons. Prior to 1969 coup, the Libyan military was transitioning to the FAL as its standard infantry weapon. Under Gaddafi, the army switched to Eastern weapons imported from the Soviet bloc, but kept its stock of FAL's in reserve. That would be the most likely source of the rifles now in rebel hands, and it's possible that more were purchased by the government during Gaddafi's abortive rapprochement with Western imperialism.

 

-

 

Sliter som juling med og finne kilder men hvis det ovennevnte stemmer så har du en fiks forklaring med hvorfor Ghaddafi var så sjenerøs der han delte bort FN FALs til terrorgrupper, for ikke å nevne at han delte ut FN MAGS til IRA, enda et våpen som ikke "eksisterer" i det libyske militæret.

 

edit: grønne salamander jeg er så nær:

... Funny thing, most of the FN FALs bought in early 1960s (from 1963 when it was adopted by the Royal Libian Army to 1969 when Ghaddafi overthrew the king's regime) are brand new as well, they laid nearly half a century in army warehouses waiting for war...

 

most of the FN FALS are brand new as well, they laid nearly half a century in army warehouses waiting for war...

 

Samme historien med FN MAGS som du ser i videoen, de ble kjøpt inn før Ghaddafi tok makten i libya og slengt på lager (eller donert til terror grupper) der de har sittet helt til nå.

Endret av Kirikovski
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lurer på hva disse pøblene hadde klart å utrette uten våpen og luftstøtte fra ville vesten...

 

Når du kaller opprørerne "pøbler", hva kaller du da Gaddafi og hans lojale? Forøvrig er det flere politifolk og soldater som har sluttet seg til opprørerne så våpen hadde de hatt uansett. Gaddafi har vært avhengi av utenlandske leiesoldater for å kunne kjempe for seg en god stund.

 

Har noen sett en eneste filmsnutt av noe som ser i nærheten av organisert ut??

 

De færreste av dem er trent og organisert på militært vis. Dette er ikke en diger, militant organisasjon som feks. Hamas eller Hizbollah.

 

For meg virker det som hele gjengen stort sett roper på Allah og skyter i luften mens resten ligger med nesa langt ned i sanden for å slippe å bli skutt..

 

Har du ikke fått med deg noen av de seierne de har vunnet på bakken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gaddafi maner folket til kamp

 

Libyas leder Muammar Gaddafi maner folket til kamp mot kolonialistene i NATO og opprørerne som han kaller rotter og forrædere.

 

– Rykk fram, grip våpnene og gå i kamp for å frigjøre Libya fra forræderne og NATO, sa Gaddafi i en radiotale som ble kringkastet søndag kveld.

 

– Gjør dere rede til å kjempe. Martyrenes blod er drivstoff på slagmarken, fortsatte han.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7750110

 

Akkurat som alle andre tyranner og despoter, nå prøver Gaddafi desperat å få flere til å kjempe for seg... Det er jo tydelig at han selv mangler soldater og nå vil han sende sivile ut så de kan dø for ham. Nok et bevis på at han er villig til å la uskyldige dø samt at han vil gjøre hva som helst for å holde på makten. Håper dette fører til at enda flere sivile slutter seg til opprørerne!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...