Gå til innhold

Libyakrigen-kampen mot Gaddafi's regime


Anbefalte innlegg

Nå er det nå en gang slik at det har vist seg gang på gang at sterke ledere som kjører en stram linje er hva mange av disse landene faktisk trenger.

Jeg blir mer forbauset over denne holdningen.. "beklager, dere er primitive mennesker som trenger diktatorer for å holde dere på plass." ?

 

Det er ethvert lands rett å iverksette tiltak mot en angriper.

Bortsett fra at Gadaffi ikke lenger er landets legitime leder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt blir bedre når de får demokrati. Det vil si, de får en statseid tv-kanal underlagt frimureriet som plukker ut kandidater som de mener er egnet for deres fortsatte kontroll av samfunnet.

 

Så kan de få lov til å gå en bås med noen gardiner og skrive under på en papirlapp på hvilken av kandidatene tv-kanalens eiere ønsker at skal styre landet.

Lenke til kommentar

Jeg blir mer forbauset over denne holdningen.. "beklager, dere er primitive mennesker som trenger diktatorer for å holde dere på plass." ?

Si meg, hva har "demokratiet" gitt Irak? 100 000 sivile døde, om ikke mer fra kilder som Iraq Body Count.

 

Hvor mange døde under Saddam?

 

"he [saddam] murdered as many as a million of his people, many with poison gas. He tortured, maimed and imprisoned countless more. His unprovoked invasion of Iran is estimated to have left another million people dead. His seizure of Kuwait threw the Middle East into crisis. More insidious, arguably, was the psychological damage he inflicted on his own land. Hussein created a nation of informants — friends on friends, circles within circles — making an entire population complicit in his rule".[9] Others have estimated 800,000 deaths caused by Saddam not counting the Iran-Iraq war.[10] Estimates as to the number of Iraqis executed by Saddam's regime vary from 300-500,000[11] to over 600,000,[12] estimates as to the number of Kurds he massacred vary from 70,000 to 300,000,[13] and estimates as to the number killed in the put-down of the 1991 rebellion vary from 60,000[14] to 200,000.[12] Estimates for the number of dead in the Iran-Iraq war range upwards from 300,000.[15]

Lenke til kommentar

Jepp, det er det som er påstått uten helt tydelige bevis. Da snakker jeg ikke om massegraver som aldri er blitt sjekket ordentlig for DNA-bevis, opptakk som kan ha blitt tuklet med og tvilsomme vitner. Iraq Body Count rår med, da de teller opp på en helt annen måte en tradisjonell media gjør det.

 

Systematically extracted details about deadly incidents and the individuals killed in them are stored with every entry in the database. The minimum details always extracted are the number killed, where, and when.

 

Uansett, selv om dette stemmer med 1 million døde (som bare er et estimat) så styrte Saddam landet fra 1979-2003 som er 24 år. Jeg har lest flere steder, ca. like sikre kilder som Wikipedia og tradisjonell media at tallet døde sivile ligger på mellom 500 000 om ikke 1 000 000. Dette er 8 år, og USA trekker seg ut i disse dager. Etter at de er ute så vil borgerkrigen forsette, og plutselig er Saddam overgått. Jeg er stygt redd at dette er bare et spørmål om tid. Under Saddam var det i minste en viss sikkerhet, nå blir hvem som helst drept av IOD som ikke bryr seg om hvem og hva du er.

 

Saddam var langt ifra perfekt, men Irak er håndtert feil i likhet med Afghanistan og Libya nå. For å ikke snakke om Vietnam. Irak burde deles opp med 1 stat for kurdere, 1 for shia-muslimer og en for sunni-muslimer for å verge de sivile som er igjen og ikke lever i verdens mest utrygge land.

Lenke til kommentar

Du kan jo nesten ikke nekte for at vi tross alt ville fått som fortjent om en ser rent objektivt på det.

 

Jo, i aller høyeste grad!

 

Det er ethvert lands rett å iverksette tiltak mot en angriper.

 

1) NATO angriper ikke Libya og det libyske folket, men Gaddafi og terrorregimet hans.

 

2) Før du snakker om retten til noe som helst må du spørre deg HVORFOR angrepet har funnet sted.

 

Ville ikke du til eksmepel syntes det ville være naturlig å angripe et land som angrep deg??

 

Spørs på angrepsgrunnen. Om jeg feks. levde under noe ala Nazi-Tyskland hadde jeg heller kjempet sammen med angriperne mot regimet!

 

Eller er du for opptatt av å svelge unna Nato propaganda for å erkjenne noe slikt?

 

Dropp slike skriverier dersom du vil ha svar og en seriøs debatt!

 

Her skriver du rett ut at du vil ha en statsleder likvidert fort som faen... ???!??

 

Statsleder... En tyrann, diktator, despot og folkemorder!

 

Blir helt sjokkert over holdningene til folk til tider jeg altså..

 

Samme her!

Endret av Glimti
Lenke til kommentar
Det er ethvert lands rett å iverksette tiltak mot en angriper.

Bortsett fra at Gadaffi ikke lenger er landets legitime leder.

LOL.. Det er jo noe NATO ol. har bestemt oss for...

 

Er vel heller noe libyerne selv har ordnet med The National Transitional Council. Som hittil har blitt anerkjent som landets eneste legitime representative av 23 land.

 

Uansett, diskusjonen om at det er ethvert lands rett å forsvare seg fra angriper er void her siden Responsibility to Protect er i bruk.

 

"If a State is manifestly failing to protect its citizens from mass atrocities and peaceful measures are not working, the international community has the responsibility to intervene at first diplomatically, then more coercively, and as a last resort, with military force."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, det er det som er påstått uten helt tydelige bevis. Da snakker jeg ikke om massegraver som aldri er blitt sjekket ordentlig for DNA-bevis, opptakk som kan ha blitt tuklet med og tvilsomme vitner. Iraq Body Count rår med, da de teller opp på en helt annen måte en tradisjonell media gjør det.

 

Systematically extracted details about deadly incidents and the individuals killed in them are stored with every entry in the database. The minimum details always extracted are the number killed, where, and when.

 

Uansett, selv om dette stemmer med 1 million døde (som bare er et estimat) så styrte Saddam landet fra 1979-2003 som er 24 år. Jeg har lest flere steder, ca. like sikre kilder som Wikipedia og tradisjonell media at tallet døde sivile ligger på mellom 500 000 om ikke 1 000 000. Dette er 8 år, og USA trekker seg ut i disse dager.

Tall fra Iraq Body Count:

 

2006 27,850

2007 24,677

2008 9,245

2009 4,681

2010 3,576

 

Med Saddam sin million så blir vel det rundt 50.000 døde per år(24) han regjerte.

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar

 

Oi... det var virkelig en tankevekker...

 

Vent litt mens jeg finner et videoklipp som lister alle de gode tingene Hitler gjorde.

http://www.youtube.com/watch?v=ayHY0rxyyLE

 

*hostshillhost*

 

Heil Hitler.

 

Høyest rangerte kommentar under videoen:

 

Hitler needed only 20 months to create the "6 million jobs" which rescued the Germans from the constant threat of starvation. The economic miracle achieved by Hitler showed all the nations how to overcome jewish criminology thru political science. To overwrite the "6 million jobs" achievement the jew-funded nations fabricated the bogus claim that Hitler achieved "6 million corpses" of jews. Nobody has ever shown evidence that even 100,000 jewish deaths resulted from WW2.

Lenke til kommentar

Ser vi muligens at historien gjentar seg?

 

Du tenker på russlands intervensjon i georgia?

 

Uansett, det og si "NATO har bare ført til flere døde sivile enn det ville ha vært om NATO ikke grep inn" blir feil.

 

Hadde Ghaddafi ikke angrepet sivile ville ikke NATO ha hatt noen grunn til bombing, hadde Ghaddafi virkelig vært villig til en cease-fire/fredsavtale kunne det ha vært gjort for måneder siden, sivile dør på grunn av Ghaddafi. Ikke NATO.

 

Today, NATO aircraft carried out a precision strike on a pro-Qadhafi missile firing position near Tawurgha, south of Misrata. NATO intelligence, surveillance and reconnaissance was conducted over a period of time to ascertain the military use of the site. It was confirmed as being used to launch indiscriminate attacks on Libyan civilians in the area, including the port and city of Misrata.

 

The missile site was hidden in and operated from a set of farm buildings. It was also used to store other military equipment, as well as acting as a staging area for pro-Qadhafi forces to instigate attacks on civilians.

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar

Oiii... kanksje det likevel var propaganda slik jeg sa hele tiden i denne tråden??

 

Her argumenterer Professor Alan J Kuperman for at det ikke er noe som tyder på at Gadaffi gikk etter sivilbefolkningen slik som Nato påpekte.

 

Ser vi muligens at historien gjentar seg?

Problemet ligger i at Gadaffi delte BNP jevnt i befolkningen. En slik økning av levestandard ville ha ført til spredning i velstand også i de omkringliggende områder, noe som selvagt ikke er ønskelig for de internasjonale parasittene som lever av åger og andre menneskers ulykke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser vi muligens at historien gjentar seg?

 

Du tenker på russlands intervensjon i georgia?

 

Tenkte mer på Kuwait jeg da, men samme metoden er sikkert godt utbredt..

 

Her et intervju med Susan Lindauer, som er en journalist som har spesialisert seg på amerikanske intervensjoner. Hun deler visst også min skepsis til det humanitære argumentet som ble brukt...

 

 

Her intervjuer RT Paul Craig Roberts som tidligere arbeidet i administrasjonen for president Regan. Han føler også at det er noe helt annet som ligger bak

 

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro egentlig, men føler at min skepsis fra første stund var berettiget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2006 27,850

2007 24,677

2008 9,245

2009 4,681

2010 3,576

 

Med Saddam sin million så blir vel det rundt 50.000 døde per år(24) han regjerte.

 

Iraq Body Count 2003-10 October 2010 107,369

 

Jepp, men om Saddam sin milion stemmer kan vi ikke si noe om, for hvis det er som i Srebrenica der serbere, kroater og bosniere har veldig lik DNA-kode så er det fullt mulig å tukle med antallet døde. Selv med alt dette, så er tallene fremdeles for store og Irak har fremdeles ikke blitt mye bedre, som lovet. Hvis jeg da velger å bruke andre kilder, som Wikipedia som har like mange usikre tall som den Wikipedia-artikkelen du henviste tidligere til så får jeg opp andre tall:

 

post-99194-0-12551600-1310320223_thumb.png

 

Her opererer Lancet survey og Opinion Research Business survey med de største tallene, henholdsvis 601,027 og 1,033,000. Lancet sier dette skjedde i en periode på 3 år, noe som blir 200,342 døde per år. OPRBs har en fireårsperiode, som blir 258,250 døde per år. Irakkrigen forblir feil i mine øyne, bare les om Valerie Plame og det hun gjennomgikk da hun ville stille spørsmål til krigen. WMD ble heller aldri funnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her opererer Lancet survey og Opinion Research Business survey med de største tallene, henholdsvis 601,027 og 1,033,000. Lancet sier dette skjedde i en periode på 3 år, noe som blir 200,342 døde per år. OPRBs har en fireårsperiode, som blir 258,250 døde per år.

 

Du ser vel problemet med at du sammenligner de 3-4 årene flest personer døde mot saddams 24 år ved makten da? Hva hvis jeg kun tok de årene saddam drepte flest?

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro egentlig, men føler at min skepsis fra første stund var berettiget.

 

En ting du kan være sikker på er at alle folkene som skriker om at NATO er ute etter oljen i libya = Har overhodet ikke satt seg inn i situasjonen.

 

F.eks han karen der, sier at "it has obviously gone way beyond the resolution, the no-fly zone did not permit the use of NATO forces in attacking and was only to keep his planes and helicopter gunships out of the air"

 

Det er ganske enkelt bare ikke sant, Resolusjon 1973 gir lov til bruk av all nødvendig makt for beskyttelse av sivile, bortsett fra landstyrker (okkupasjonsstyrker).

 

Merkelig hvordan alle disse konspirasjonsteoriene på hvorfor USA skulle starte en krig mot libya verserer når det ikke engang var de som startet krigen! De har jo knapt vært med i Libya krigen, de ville ikke engang angripe Libya før de hadde støtte fra flere arabiske land.

 

Her har Frankrike/England tatt hovedsetet hele veien, men USA får ene og alene all dritten. wtf? :hrm:

Endret av Kirikovski
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...