Gå til innhold

Libyakrigen-kampen mot Gaddafi's regime


Anbefalte innlegg

 

Spørsmålet er hvor troverdig og nøytral denne kilden er. Virker ikke som svære greiene for meg.

 

Egentlig så virker han svært troverdig med kilder for det meste bortsett fra punktet hvor han påstår at Ghaddafi ikke brukte leiesoldater og trekker fram at HRW ikke kunne finne bevis for at leiesoldater var i bruk i Benghazi, det betyr bare at HRW ikke kunne finne bevis for at leiesoldater var i bruk i Benghazi, ikke at Ghaddafi ikke brukte leiesoldater, flere leiesoldater har blitt fanget og har innrømmet at de er leiesoldater (detaljerte beskrivelser om hvordan de fikk 5000$ i måneden direkte til konto osv.), dokumenter har blitt funnet i Khamis brigadens hovedkvarter som detaljerte hvordan 1000 leiesoldater ble delt ut over brigaden, Ghaddafi er kjent for å ha brukt leiesoldater i tidligere konflikter osv. Så det er egentlig et kjedelig punkt å benekte.

 

Stiller også spørsmål om han tror at spesialsoldater fra Qatar har kjempet ved frontlinjen side om side sammen med opprørerne.

 

edit: Mesteparten av denne torturen og mishandlingen i opprørerfengslene skjedde i starten, de har siden blitt behandlet "godt" ifølge fangene Human Rights Watch intervjuet, merkelig at han ikke tok det med.

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg reagerte også sterkt på denne leiesoldatkronikken eller hva man skal kalle det. At han på slutten ramser opp et drøss med nyhetsmedier som skal være kilder finner jeg ikke som noe bevis på at det faktisk er her han har det fra eller troverdig i det hele tatt. Syntes hele greia virket som en håpløs, radikal, venstrevridd greie ala "klipp og lim".

Lenke til kommentar

Jeg reagerte også sterkt på denne leiesoldatkronikken eller hva man skal kalle det. At han på slutten ramser opp et drøss med nyhetsmedier som skal være kilder finner jeg ikke som noe bevis på at det faktisk er her han har det fra eller troverdig i det hele tatt. Syntes hele greia virket som en håpløs, radikal, venstrevridd greie ala "klipp og lim".

 

Haha, jeg hadde ikke lest hele greia så nøye, fikk med meg førstehalvdelen og den var godt kildet og troverdig, men leste nå denne delen:

 

Den israelske nyhetskanalen Debka rapporterte i august at Storbritannia, Frankrike, Qatar og Jordan sendte inn spesialstyrker og tunge våpen til Libya for å støtte opprørernes kamp. (23) Amerikanerne hentet inn leiesoldater fra andre land. Det pakistanske avisen, The Nation, rapporterte at den amerikanske etterretningstjenesten hentet 1.500 islamske krigere fra Mazar-e-Sharif i Afghanistan, for å kjempe sammen med opprørerne i Libya (24). Disse utenlandske soldatene ser ut til å ha deltatt i større eller mindre grad i lynsjingene av uskyldige libyere. Hva angår den etniske rensningen av Tawurgha, hevder enkelte rapporter (25) at angrepene var koordinert av NATO.

 

Og du har helt rett, akkurat dette er bare tull fra ende til annen hvor han sier ting som ikke engang støttes av kildene han bruker.. :p

Endret av Kirikovski
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En samtale med opprørere. Disse opprørerne har ingen illusjoner om hva det er som gjør at NATO hev seg med.

 

"NATO knows that our country could be a perfect AFRICOM base to re-colonize Africa and end progressive projects for African countries. Please do not think we are not aware of what NATO countries want from Libya and our neighbors. They want from Libya and this whole region oil and natural resources, they want military bases on our soil, and they want us to accept Israel. How they plan to achieve all this is by getting Arabs to fight and kill Arabs and Muslims to fight and kill Muslims. "

 

http://www.foreignpolicyjournal.com/2011/11/21/bad-moon-rising-over-great-sirte-bay/

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

En samtale med opprørere. Disse opprørerne har ingen illusjoner om hva det er som gjør at NATO hev seg med.

 

14:42

 

Abdel Moneim al-Huweini, the Libyan rebel envoy to the Arab League, has said a post-Gaddafi Libya would not allow Nato bases on its soil, says Egypt's Mena state news agency. "Libya is an Arab and Islamic nation before Nato and after Nato. Libyans revolted from the 1970s against Western bases and there will be no non-Libyan bases."

 

http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-14610722

Lenke til kommentar

Marc Ginsberg ( Former U.S. Ambassador to Morocco ) skriver om at det har kommet istand en allianse mellom generalene i Egypt og islamistene ( Muslim Brotherhood etc. )

 

"Despite protestations of its purported political neutrality Egypt's besieged military leadership has been secretly funneling financial, food, and security support to Egypt's Muslim Brotherhood and its allied Salafist parties in the run up to next week's parliamentary elections."

 

http://www.huffingtonpost.com/amb-marc-ginsberg/unholy-alliance-egypts-mi_b_1109534.html

Lenke til kommentar

Libyas leder takker Sudan for våpen

 

Sudanske våpen og ammunisjon ble sendt gjennom Egypt for å hjelpe Libyas demokratiforkjempere å avsette Muammar Gaddafi og ta kontroll over eget land.

 

Det sier Mustafa Abdel Jalil, lederen for den libyske overgangsregjeringen.

 

Sudanere håper nå på et bedre forhold med Libya, som grenser til Sudan i ørkenen. Jalil ankom til den sudanske hovedstaden Khartoum fredag, hans første offisielle besøk.

 

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/midtosten/libyas-leder-takker-sudan-for-vaapen-3645976.html

 

Dette var en overraskende, men samtidig gledelig nyhet. Jeg har ikke hatt noe som helst til overs for Sudans president Omar al-Bashir og hans regime og er for uavhengiheten til Sør-Sudan, men dette gav meg et litt mer positivt syn på Sudan og dets ledelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...