Gå til innhold

Libyakrigen-kampen mot Gaddafi's regime


Anbefalte innlegg

Ja de kan helt sikkert ha støtte/støttet Al-Qaida, men støtte Al-Qaida =/= medlemmer av Al-Qaida. Sverige og Qatar har støttet NATO i Libya, er de NATO medlemmer kanskje?

 

Du er veldig inne i at det skal være formelt riktig. Mens jeg på min side lurer vel på om det ikke er en riktigere reaksjon med "Herregud, dette er sykt. ( Men de er ikke medlemmer av Al Qaida da. Bare supportere. )" enn reaksjonen "De var ikke Al Qaida, herregud".

 

Vet ikke om du skjønner hvor jeg vil hen. Reaksjonen din gir inntrykk av at de er vesensforskjellige fra Al Qaida.

 

Det ville ha vært den riktige reaksjonen ja, men det var ikke det at 600 militante islamister hadde blitt løslatt jeg svarte på. Du hadde skrevet "600 militante islamister ( Al Qaida ) har blitt satt fri" og det var parentesen med Al Qaida jeg reagerte på fordi av hele setningen din så var det den som ikke medførte riktighet. Da syns jeg reaksjonen "De var ikke Al Qaida, herregud" er helt rimelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da syns jeg reaksjonen "De var ikke Al Qaida, herregud" er helt rimelig.

 

Helt rimelig. Men den avslører vel at en er opptatt av å "score poeng" på formaliteter, og mindre opptatt av at opprørerne slapp løs seks hundre islamister av typen som fyller rekkene i Al Qaida.

 

Islamister fra Libya har som jeg har vært inne på, fylt opp rekkene til Al Qaida og lignende terrorgrupper i Irak.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Da syns jeg reaksjonen "De var ikke Al Qaida, herregud" er helt rimelig.

 

Helt rimelig. Men den avslører vel at en er opptatt av å "score poeng" på formaliteter, og mindre opptatt av at opprørerne slapp løs seks hundre islamister av typen som fyller rekkene i Al Qaida.

 

Ikke når den settes i lys av at det var tredje gangen på rad du poster noe om Al-Qaida i Libya og det ikke stemmer, først "Al-Qaida flagget henger over flyplassen i Tripoli" hvor det egentlig er den universelle menneskerettighets-deklarasjonen, så om alle disse "demonstranter som holder Al-Qaidas flagg" hvor det egentlig ikke er det heller, så skriver du noe som kan tolkes helt annerledes enn det som står i artikkelen du siterer.

 

Er heller at du så intenst vil skape et inntrykk av en Al-Qaida tilstedeværelse som du ikke kan dokumentere hvor du må benytte deg av helt fjerne konspirasjonsblogger/dårlig sitering. Hvor du så blir irritert over at tingene du skrev som var galt ble oppdaget og ikke kunne gå ubemerket gjennom og gi folk det gale inntrykket av nåværende Libya.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er heller at du så intenst vil skape et inntrykk av en Al-Qaida tilstedeværelse som du ikke kan dokumentere hvor du må benytte deg av helt fjerne konspirasjonsblogger/dårlig sitering.

 

Jeg tror summen av det hele er at de eventuelle andre enn oss to som følger tråden, får brukbar opplysning.

 

Først at jeg tar opp disse sakene. Så kom dine korrigeringer, på teksten på flagget ved flyplasssen etc. Og deretter mine kommentarer til dine korrigeringer.

 

Slik som at "Islamic State of Iraq" er akkurat samme ulla som Al Qaida, og at det må være måte på naivitet og tiltro, når folk som har kjempet med Al Qaida henger opp et jihad flagg med sitat fra menneskerettighetserklæringen.

 

Og slik som at disse 600 som ble sluppet løs fra fengsel. Med stor sannsynlighet er en stor prosent av dem av det slaget som fyller opp rekkene i Al Qaida.

 

Summen av det hele er at folk får et mer utfyllende bilde av hva som foregår i Libya. Men det virker som det irriterer deg fælt. Hvis det var bare deg som postet her, hadde vi vel ikke fått inn et eneste videoklipp med opprørernes ugjerninger her, stemmer ikke det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er heller at du så intenst vil skape et inntrykk av en Al-Qaida tilstedeværelse som du ikke kan dokumentere hvor du må benytte deg av helt fjerne konspirasjonsblogger/dårlig sitering.

 

Jeg tror summen av det hele er at de eventuelle andre enn oss to som følger tråden, får brukbar opplysning.

 

Først at jeg tar opp disse sakene. Så kom dine korrigeringer, på teksten på flagget ved flyplasssen etc. Og deretter mine kommentarer til dine korrigeringer.

 

Summen av det hele er at folk får et mer utfyllende bilde av hva som foregår i Libya.

 

Ja :love:

 

Men det virker som det irriterer deg fælt.

 

Hvis det var bare deg som postet her, hadde vi vel ikke fått inn et eneste videoklipp med opprørernes ugjerninger her, stemmer ikke det?

 

Irriterer meg i grunnen ikke.

 

Og nei det stemmer ikke, på dette forumet har det jo ikke vært noe spesielt behov for det da den vinklingen har blitt tatt godt vare på, men jeg har postet det på andre forum om libya konflikten da det var en aktuell nyhetssak.

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar

Ganske utrolig hvilken forskjell 6 år kan gjøre. Hvis vi går tilbake til oktober 2005, så ser vi at den britiske innenriksministeren Charles Clarke sier om krigen mot terror :

 

"What Are We Defending? (...)

 

However, there can be no negotiation about the re-creation of the Caliphate; there can be no negotiation about the imposition of Sharia law; there can be no negotiation about the suppression of equality between the sexes; there can be no negotiation about the ending of free speech. These values are fundamental to our civilization and are simply not up for negotiation."

 

http://www.heritage.org/research/lecture/contesting-the-threat-of-terrorism

 

Etter at han holdt denne talen, skulle det ha vært interessant å kunne vise ham videoklipp fra framtida. Seks år fram i tid, der det runger ut "Allah hu akhbar!" fra hver eneste munn, og kalifat-tilhengerne jubler over at England har hjulpet dem fram til en stat med sharialover.

 

Han ville vel ikke ha trodd sine egne øyne.

Endret av Kubin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ola Tunander i Aftenposten :

 

"15.–17. februar ble noen titalls demonstranter drept. De angrep og tok over militære baser og satte opp en armé. Etter seks dager gikk den ansvarlige, Libyas justisminister Mustafa Abdul Jalil, over til opprørene i Benghazi for å bli deres leder. Han brukte umiddelbart sine egne massakrer som argument for å få støtte for en «humanitær intervensjon» rettet mot Gadafi.

 

(...)

 

USAs forsvarssjef admiral Michael Mullen og forsvarsminister Robert Gates nektet for at Gadafi hadde bombet sitt eget folk. Bombingen var løgn, men det legitimerte en FN-beslutning."

 

http://www.aftenposten.no/meninger/Lgnens-offer-6699762.html

Lenke til kommentar

Ola Tunander i Aftenposten :

 

"15.–17. februar ble noen titalls demonstranter drept. De angrep og tok over militære baser og satte opp en armé. Etter seks dager gikk den ansvarlige, Libyas justisminister Mustafa Abdul Jalil, over til opprørene i Benghazi for å bli deres leder. Han brukte umiddelbart sine egne massakrer som argument for å få støtte for en «humanitær intervensjon» rettet mot Gadafi.

 

(...)

 

USAs forsvarssjef admiral Michael Mullen og forsvarsminister Robert Gates nektet for at Gadafi hadde bombet sitt eget folk. Bombingen var løgn, men det legitimerte en FN-beslutning."

 

http://www.aftenposten.no/meninger/Lgnens-offer-6699762.html

 

Veldig enkelt og komme her etter at massakren er avverget og si "Åhh han skulle ikke FAKTISK drepe 6 millioner jøder".

 

Han prøver virkelig å få det til å virke som om det var Jalil som var ansvarlig for de drepte demonstrantene noe som bare er tull. Jalil ble sendt til Benghazi for å forhandle med opprørerne men etter at han hadde sett regimets skyting og fengslingen av demonstrantene så defektere han.

 

http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704629104576190720901643258.html

 

mens kanskje ti tusen sivile ble drept da NATO/opprørene massakrerte Gadafi-lojale byer (Bani Walid, Sabha og Sirte). Det var klare krigsforbrytelser. Her finnes ikke noen proporsjonalitet.

 

Her tar artikkelforfatteren og forlater virkeligheten totalt. 10.000 er et drømmetall han bare kan ønske om, 700 graver har blitt laget i Sirte og ingenting tyder på at noen massakre i Sabha/Bani Walid i den størrelsesordenen har tatt plass.

 

Aftenposten hadde i september to artikler om «levningene etter 1270 mennesker funnet i [Gadafis] massegrav» i Tripoli, men da man i Libya fant ut at beinfragmentene kom fra kameler skrev ikke Aftenposten om dette.

 

Irriterende at aviser ikke oppdaterer sakene når det senere kommer frem at de tar feil, men enda mer irriterende er det når de faktisk fant menneskelik utenfor Abu Salim men at saken ikke oppdateres slik at idioter går rundt og tror at alt de fant var kamelbein og at hele massakren var en bløff. Kamelbeinene lå øverst i jordsmonnet og stakk halveis ut av bakken, likene de fant lå begravd over en meter under bakken. (Nå fant de da ikke alle 1200 likene, bare et lite mindretall, men nok til at det skal kunne kalles en massegrav). Er uansett helt likegyldig da Ghaddafi regimet innrømmet at massakren hadde tatt plass i 2007. At en ikke finner alle likene forandrer altså ikke på dette.

 

Belhadj var tidligere leder for Libyan Islamic Fighting Group, som ifølge en West Point-­­studie ble inkludert i Al-Qaida i 2007.

 

Og som vi har diskutert tidligere er dette bare tull, LIFG har aldri vært medlem av Al-Qaida og hele grunnen til at LIFG medlemmer ble løslatt i 2007-2009 var at de ikke hadde noen kontakt med Al-Qaida, tviler kraftig på at Saif ville ha ordnet med løslatelsen av disse medlemmene hvis hadde hatt noen grunn til å tvile på dette. Ghaddafi regimet fryktet Al-Qaida verre enn pesten.

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar

Godt å se at wikipedia er oppdatert! Det riktige flagget, den riktige ledelsen og historien om Gaddafis fall, alt er på plass:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Libya

 

Nå finnes det langt flere steder å oppsøke informasjon enn på wikipedia, det er helt klart. Men siden det er et så stort nettsted og så mye brukt er det ekstra bra at det oppdateres. Langt ifra alle som er like interesserte i det som foregår og har fulgt med på konflikten slik vi som holder til her i tråden har gjort. Da får de forhåpentligvis vite hva som har hendt på andre måter som bla. wikipedia. Og dette var jo en svært viktig hendelse.

Lenke til kommentar

National Review med en artikkel om den islamistiske kjernen i opprøret ( 2 sider ) :

 

"Western observers had always been determined to see the anti-Qaddafi rebellion in Libya as a “democracy movement.” They were encouraged to do so by English-language NTC statements replete with soothing [language] that had undoubtedly been composed with the aid of Western advisers or PR agencies. But from the very start of the rebellion, clear evidence was available that the most fervent opponents of Qaddafi rejected his rule not as undemocratic, but, above all, as un-Islamic."

 

http://www.nationalreview.com/articles/283176/libyan-revolution-democracy-or-purity-islam-john-rosenthal?pg=1

Lenke til kommentar

den islamistiske kjernen i opprøret

 

Den nevnte islamistiske kjernen klarer å rense Tripoli for ugudelige ting som ble tillatt under Gadaffi. Ting som moteshow, og kvinner som går på åpen gate i shorts :

 

"Muslims pushing for a strict intepretation of Islamic law are jostling for power in the chaos that has gripped Libya since the ouster of Muammar Qaddafi, the third North African leader after those in Egypt and Tunisia to fall in the Arab Spring.

 

Last month protesters holding signs proclaiming “We Are Here to Purify the Honor of Tripoli” forced the early closure of the capital’s first fashion show since Qaddafi’s 42-year rule in Tripoli ended in August.

 

“I was scared; I wiped off my makeup and went home,” said Jasmin Abdul Aziz, a 22-year-old student who was one of five models at the event (...) “Before, we would wear shorts in the streets. Now, look around you, nobody does.” "

 

http://www.businessweek.com/news/2011-11-18/libya-s-islamists-ransack-mosque-graves-in-power-struggle.html

Lenke til kommentar

"Libya's United Nations envoy Mohammed Abdel Rahman Shalgam accused Qatar on Friday of providing weapons and money to Libyan Islamists and told the fellow Arab state to stop meddling in Tripoli's domestic affairs.

 

"There are facts on the ground, they (Qatar) give money to some parties, the Islamist parties. They give money and weapons and they try to meddle in issues that do not concern them and we reject that," Shalgam told Reuters on the sidelines of a conference in the Moroccan city Tangier."

 

http://www.trust.org/alertnet/news/libya-un-envoy-says-qatar-arming-islamists/

 

"Kadhafis sønn arrestert sør i Libya."

 

http://www.dagbladet.no/2011/11/19/nyheter/saif_al-islam/libya/utenriks/19084206/

Lenke til kommentar

Saif al-Islam prøvde å kjøpe seg fri

 

Sønnen til Libyas avdøde leder Muammar Gadafi, Saif al-Islam, tilbød å betale seg fri for 12 milliarder kroner da han ble fanget lørdag, ifølge libysk TV.

 

Saif al-Islam prøvde ifølge Az Zintan TV å kjøpe seg fri etter at han ble fanget sør i Libya i går.

 

Opprørerne som fanget han, skal ha blitt tilbydd 12 milliarder kroner (2 milliarder dollar) i bytte mot hans frihet.

 

Opprørerne avviste tilbudet, og kalte det «en hån mot revolusjonen», ifølge TV-kanalen.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/--Saif-al-Islam-prvde--kjpe-seg-fri-6702097.html

 

Se her ja, enda en feig rotte er avslørt! Akkurat som Saddam Hussein som ikke prøvde å forsvare seg da han ble tatt og som Muammar al-Gaddafi som tryglet for livet sitt og var livredd da han ble tatt... Saif al-Islam sto på at kampen ikke var over og at han skulle fortsette å kjempe fra utlandet, men når han først ble tatt viste han seg som den kujonen han egentlig er slik alle diktatorer og despoter gjør!

 

Forøvrig er pågripelsen av ham en stor glede! Et slag for Libyas frihet og for slutten på gaddafiregimet! Nok en tyrann borte og dette viser bare enda tydeligere at gaddafiregimet er dødt og aldri vil komme igjen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forøvrig er pågripelsen av ham en stor glede! Et slag for Libyas frihet og for slutten på gaddafiregimet! Nok en tyrann borte og dette viser bare enda tydeligere at gaddafiregimet er dødt og aldri vil komme igjen!

 

Har ikke fått det med meg engang jeg...

 

Men om det vil bli fred på grunn av det har jeg mine tvil om.

 

En mann er av liten nytte i den kampen Libya står ovenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...