Gå til innhold

Libyakrigen-kampen mot Gaddafi's regime


Anbefalte innlegg

Store skader

 

IEA sier at skadene på oljeeksporteringsterminalene og annet utstyr vil holde gjenoppbygginga tilbake i tida som kommer. Eksperter tror mange av de nødvendige reparasjonene vil kreve bistand fra utenlandske spesialister som jobber for de internasjonale oljeselskapene.

En pen måte å fortelle at de vestlige krekene allerede begynner å gripe tak i, og ta kontrollen over, oljeproduksjonen i landet. Akkurat som forventet. Endret av Magnusjs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Store skader

 

IEA sier at skadene på oljeeksporteringsterminalene og annet utstyr vil holde gjenoppbygginga tilbake i tida som kommer. Eksperter tror mange av de nødvendige reparasjonene vil kreve bistand fra utenlandske spesialister som jobber for de internasjonale oljeselskapene.

 

En pen måte å fortelle at de vestlige krekene allerede begynner å gripe tak i, og ta kontrollen over, oljeproduksjonen i landet. Akkurat som forventet.

 

Bortsett fra den delen hvor de pent må vente til etter valget, så klart.

 

Libyan oil output will easily exceed 700,000 barrels per day (bpd) by the end of this year and will be back to pre-conflict levels by about June 2012, acting prime minister Ali Tarhouni said on Thursday

 

He also said that no new concessions would be awarded in any sector of the Libyan economy until elections are held. These are scheduled to take place within eight months.

 

http://www.reuters.com/article/2011/11/10/libya-energy-output-idUSLDE7A90HK20111110

 

Er akkurat de samme selskapene som har kontrollen over oljeproduksjonen nå som det var før krigen da kontraktene deres enda er gyldige. Kan ikke se for meg at f.eks ENI har noe spesielt lyst til at noen konkurenter helt uten videre skal få oljefeltet "deres".

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar

Ser lyst på Libyas oljeframtid

 

Libyas nye makthavere håper å få oljeproduksjonen opp på 700.000 fat om dagen mot slutten av året. Det er under halvparten av hva som ble pumpet opp under Muammar Gaddafi.

 

Libya produserte 1,6 millioner fat olje om dagen før opprøret mot Gaddafi brøt ut i februar, og drøyt 80 prosent av oljen ble eksportert.

 

Opprøret og krigen som fulgte resulterte i full produksjonsstans, og det nasjonale overgangsrådet erkjenner at det vil ta tid å få produksjonen tilbake til gamle høyder.

 

Ledelsen i overgangsrådet er likevel ved godt mot, og håper å nå gamle høyder innen 2012.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7871537

 

Dette er jo glimrende! Håper virkelig Libya kan blomstre nå.

 

Er vel noen andre som er fornøyd også vil jeg tro ?

 

De som får oljen..... !

Lenke til kommentar

Er vel noen andre som er fornøyd også vil jeg tro ?

 

De som får oljen..... !

 

Skulle jeg tenke meg. Med Libyas oljeproduksjon nesten helt stanset i 7 måneder så måtte IEA åpne for bruk av oljenødlager og de andre oljeproduserende landene har produsert ekstra mye slik at den tapte produksjonen dekkes.

 

http://www.alarabiya.net/articles/2011/09/15/167036.html

Lenke til kommentar

her trekker du ut av det blå at fordi flagget ifølge deg LIGNER på Al-Qaida sitt flagg

 

Nå er det jo slik at du skrev selv : "ser faktisk ut til at de har kopiert The Islamic State of Iraq sitt flagg".

 

Men "The Islamic State of Iraq" sitt flagg er faktisk det første Al Qaida flagget. Al Qaida flagget oppsto i Irak, og ble etterhvert adoptert av alle andre Al Qaida fraksjoner.

 

"This is Al-Qaeda flag, first used by “Al-Qaeda in Iraq” aka “Iraq Islamic State”, later adopted by all Al-Qaeda factions."

 

http://www.roadstoiraq.com/2011/10/22/british-forces-and-al-qaeda-fighters-side-by-side-in-libya/

 

På linken forteller en algirsk journalist om fronten ved Sirte :

 

"A large num­ber of fight­ers shout­ing cries of Allahu Akbarو Allahu Akbar there is no God but Allah, we live or die for this strug­gle. A num­ber of them were wear­ing Afghan cloaks and dress hold­ing the black ban­ners and flags of “There is no God but Allah and Moham­mad is his mes­sen­ger”, The Islamic Khal­i­fate flag."

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Du klarer heller ikke å nevne et eneste land der du ønsker å leve. Alt du kan si er at du vil leve i frihet...

 

Det finnes ekte demokratier med frihet.

 

Hmm, kanskje du kan gi meg noen tips da ettersom jeg ikke finner ett eneste land hvor man kan leve i frihet.

 

 

Men nå begynner vi å gå vel langt vekk fra trådens tema om kampen mot Gaddafis regime og hvordan det vil gå med Libya nå som det er frigjort fra Gaddafi og hans regime. Jeg har iallefall sagt mitt om saken: Muammar al-Gaddafi var en diktator, tyrann og despot og det libyske folket er heldige som er kvitt ham!

Tilslutt noe vi er enige i, og for å unngå at dette sklir helt ut lar jeg deg få siste ordet på de resterende punktene som jeg ikke har besvart ettersom det er tydelig hvor forskjellene mellom oss er.

Lenke til kommentar

Hmm, kanskje du kan gi meg noen tips da ettersom jeg ikke finner ett eneste land hvor man kan leve i frihet.

 

Jeg har vel gjort det klart at jeg anser det vi har i Vesten som frihet, har jeg ikke!? Dersom de mene rat Vesten ikke er fritt kan du gjerne forklare hvorfor.

 

Tilslutt noe vi er enige i, og for å unngå at dette sklir helt ut lar jeg deg få siste ordet på de resterende punktene som jeg ikke har besvart ettersom det er tydelig hvor forskjellene mellom oss er.

 

Har du da noe å si om konflikten i Libya som endelig er over?

Lenke til kommentar

her trekker du ut av det blå at fordi flagget ifølge deg LIGNER på Al-Qaida sitt flagg

 

Nå er det jo slik at du skrev selv : "ser faktisk ut til at de har kopiert The Islamic State of Iraq sitt flagg".

 

Men "The Islamic State of Iraq" sitt flagg er faktisk det første Al Qaida flagget. Al Qaida flagget oppsto i Irak, og ble etterhvert adoptert av alle andre Al Qaida fraksjoner.

 

"This is Al-Qaeda flag, first used by “Al-Qaeda in Iraq” aka “Iraq Islamic State”, later adopted by all Al-Qaeda factions."

 

Så du ser problemet? Al-Qaida lagde sin egen versjon av Iraq Islamic State, personene i bildene kopierte Iraq Islamic State sitt flagg. Hvis de personene kopierte Islamic state of Iraq sitt flagg så kopierte de åpenbart ikke Al-Qaida sitt flagg. Dermed har du ikke noe grunnlag for å si at "Hurrdurrr Al-Qaida sitt flagg!"

Lenke til kommentar

Libyas eksstatsminister søker politisk asyl

 

Libyas tidligere statsminister Baghdadi al-Mahmoudi har søkt å få status som politisk flyktning i Tunisia for å unngå å bli utlevert til hjemlandet.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/libya/artikkel.php?artid=10015975

 

Se her ja, rottene gjør hva de kan for å unngå å bli stilt til ansvar for sine handlinger... Håper han får avslag og blir utlevert til Libya.

Lenke til kommentar

Dermed har du ikke noe grunnlag for å si at "Hurrdurrr Al-Qaida sitt flagg!"

 

Dette blir jo en akademisk diskusjon. Det er begge ekstremist-symboler. Og dette ekstremistsymbolet ble hengt opp av mannskapet til Belhaj, som har kjempet med Al Qaida, og var etter hva jeg forstår godbusser med Zarqawi (*), som var leder for Al Qaida i Irak.

 

(*)"Belhaj is the founder of the Libyan Islamic Fighting Group and its de facto emir -- with Khaled Chrif and Sami Saadi as his deputies. After the Taliban captured Kabul in 1996, the LIFG kept two training camps in Afghanistan, one of them, 19 miles north of Kabul -- run by Abu Yahya (a high-ranking member of al-Qaida) -- was "strictly for al-Qaida-linked jihadis.

 

After Sept. 11, 2001, Belhaj, still according to this account, moved to Pakistan and then to Iraq, where he befriended Abu Musab al-Zarqawi -- all this before al-Qaida in Iraq pledged allegiance to Osama bin Laden and Ayman al-Zawahiri."

 

http://www.upi.com/Top_News/Analysis/de-Borchgrave/2011/09/01/Commentary-Global-con/UPI-85911314879713/#ixzz1dPrSKtqu

 

Edit : Se også posten min under her, om hvordan opprørerne frigjorde 600 militante jihadister fra fengsel.

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Hmm, kanskje du kan gi meg noen tips da ettersom jeg ikke finner ett eneste land hvor man kan leve i frihet.

 

Jeg har vel gjort det klart at jeg anser det vi har i Vesten som frihet, har jeg ikke!? Dersom de mene rat Vesten ikke er fritt kan du gjerne forklare hvorfor.

 

Vi har tydeligvis helt forskjellige oppfattninger av hva frihet betyr.

 

Min definisjon innebærer at du kan fritt gjøre hva du ønsker med din person og eiendom, og er kun innskrenket i din frihet der hvor en annens person og eiendom skades av dine handlinger.

 

 

Tilslutt noe vi er enige i, og for å unngå at dette sklir helt ut lar jeg deg få siste ordet på de resterende punktene som jeg ikke har besvart ettersom det er tydelig hvor forskjellene mellom oss er.

 

Har du da noe å si om konflikten i Libya som endelig er over?

Den er ikke over, den har kun endret karakter.

 

Clausewitz sa

War is the continuation of politics by other means.

 

men den observasjonen kan man like gjerne skrives som

 

Politics is the continuation of war by other means.
Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Da opprørerne i August slapp løs alle fangene fra Abu Salim fengselet i Tripoli, ble også omkring seks hundre militante jihadister ( Al Qaida ) satt på frifot :

 

"Hundreds of Islamist militants were among the prisoners freed from a notorious Tripoli prison this week, according to a former Libyan jihadist.

 

The freed militants had been imprisoned in Tripoli's Abu Salim prison by Moammar Gadhafi's regime during the height of the insurgency in Iraq, according to Noman Benotman, once a senior figure in the Libyan Islamic Fighting Group. Benotman said he believes as many as 600 militants may have been among the prison population at Abu Salim."

 

http://articles.cnn.com/2011-08-26/world/libya.militants.analysis_1_libyan-islamic-fighting-group-prison-population-moammar-gadhafi?_s=PM:WORLD

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Jeg har vel gjort det klart at jeg anser det vi har i Vesten som frihet, har jeg ikke!? Dersom de mene rat Vesten ikke er fritt kan du gjerne forklare hvorfor.
Ingen land er frie. Vi er ikke herrer over vårt eget sinn engang. Vi blir tvunget til å gjøre ting vi ikke ønsker å gjøre, også i vestlige stater. Vi har blitt slaver av materialisme og teknologi. Stressmomentene torturerer oss, og styrer hverdagen vår. Vi blir tvunget til å velge mellom kommersielle produkter for å holde tritt med utviklingen.

 

Jeg kan fortsette i evigheter.

Lenke til kommentar

Da opprørerne i August slapp løs alle fangene fra Abu Salim fengselet i Tripoli, ble også omkring seks hundre militante jihadister ( Al Qaida ) satt på frifot :

 

http://articles.cnn.com/2011-08-26/world/libya.militants.analysis_1_libyan-islamic-fighting-group-prison-population-moammar-gadhafi?_s=PM:WORLD

 

De var ikke fra Al Qaida herregud, og de ble sluppet fri sammen med 11.000 andre personer som vilkårlig hadde blitt fengslet av Ghaddafi i månedene før Tripoli falt

Lenke til kommentar

De var ikke fra Al Qaida herregud

 

Ja herregud, de er kanskje mer like "The Islamic State of Iraq" enn de er like Al Qaida.

 

For "The Islamic State of Iraq" er jo noe helt annet enn Al Qaida? Slik la du det fram i diskusjonen om flaggene. Men det er noe skikkelig vås fra deg. De er samme ulla. Kanskje du også ser det, når du leser dette? :

 

August 28, 2011 :

 

"The terror group uses suicide attacks to target civilians and has carried out attacks in mosques in the past, including the leveling of the al Askaria mosque in the city of Samarra, one of the most influential mosques in all of Shia Islam.

 

Ten days ago, the Islamic State of Iraq promised to carry out 100 terror attacks by the end of Ramadan to avenge the deaths of top al Qaeda and Islamic State of Iraq leaders."

 

http://www.longwarjournal.org/archives/2011/08/al_qaeda_suicide_bom_4.php

 

Hva synes du? Vil du si at Al Qaida og "The Islamic State of Iraq" er samme ulla? Eller har det gått så mye prestisje i dette, at det er umulig med en slik innrømmelse?

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

"The UKs bill for its part in the NATO intervention in Libya is estimated at just under 500 million dollars. But according to the UK department of trade and investment, the value of contracts tp rebuild Libya, in areas ranging from electricity to watersupplies and healthcare and education, could mount to upwards of 300 billion dollars over the next ten years."

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...