Gå til innhold

Libyakrigen-kampen mot Gaddafi's regime

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nytt bombeangrep mot Kadhafis hovedkvarter

Rettet mot et kommandosenter, ifølge NATO.

http://www.dagbladet.no/2011/05/28/nyheter/libya/utenriks/muammar_kadhafi/16700261/

Offentliggjør bombetall i Libya

Forsvaret offentliggjør nå en oversikt over antall bomber og mål som norske piloter har angrepet i Libya.

http://www.dagbladet.no/2011/05/28/nyheter/politikk/libya/muammar_kadhafi/innenriks/16700950/

Godt at angrepene fortsetter. Krigen kan sikkert hales ut en stund, men Gaddafi vil aldri kunne vinne. Det mest interessange her var vel likevel å lese om de norske bombingene.

Lenke til kommentar

He he. Det er rimelig utrolig at NRK stenger kommentarfeltet under Libya artikler. De hadde det åpent en periode og jeg skrev noe om at Forsvaret var mordere og brudd på FN resolusjonen. Ingenting obskønt eller noe, bare saklig.

Plutselig forsvant kommentarfeltet!

EDIT:

Ok, det forsvant ikke. Jeg så på feil artikkel. Men snart forsvinner det...

Endret av Kaarerekanraadi
Lenke til kommentar

Gaddafis kone: – Hva har han gjort for å fortjene dette?

Fru Gaddafi raser mot Natos bombing i Libya.

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/gaddafis-kone-hva-har-han-gjort-for-aa-fortjene-dette-3504891.html

Må bestemme om Gadaffi-bombingen skal fortsette

Lørdag besøkte Jens Stoltenberg de norske styrkene på Kreta.

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/maa-bestemme-om-gadaffibombingen-skal-fortsette-3504903.html

Patetisk forsøk fra Gaddafis hustru på å tegne NATO som den onde her... Akkurat som om det er grunn til å spørre seg om hva Gaddafi har gjort. Og nå håper jeg virkelg at Stltenberg ikke vil avbryte bidraget og vise fram Norge som en svak nasjon ok en gang!

Lenke til kommentar

Libyske kvinner rapporterer om massevoldtekt

Libyske kvinner forteller at Gadaffis soldater bruker voldtekt som et våpen i borgerkrigen. En undersøkelse viser at flere hundre er rammet.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/libya/artikkel.php?artid=10086557

Dette er en kjent fremgangsmåte i alle terror-regimer så det er ikke det minste overraskende og det har jo vært klart lenge at det måtte dreie seg om fler selvom bare en sto fram. Godt at dette kommer fram i lyset nå. Det er tydelig at verden ikke har forstått hvor godt det vil være å bli kvitt Gaddafi og regimet hans!

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig synes jeg denne massakreringen av sivile er litt dårlig dokumentert. Har mye rapporter i media, men i hvert fall jeg har sett lite bildebevis og i starten av konflikten kom det mye forskjellige rapporter om antall dødsfall.

Fra Klassekampen:

* Russlands utenriksminister, Sergej Lavrov, sier at de libyske myndighetene er villig til å oppfylle alle betingelser i FN-resolusjonen og følge Den afrikanske unions fredsplan, forutsatt at Nato stopper bombingen. Men den brutale sannheten er at Nato-landene ikke er villig til å akseptere en våpenhvile før Gaddafi gir fra seg makten. I stedet forsøker Nato målbevisst å bombe fram et regimeskifte, stikk i strid med FN-resolusjonen. Natos generalsekretær Anders Fogh Rasmussen sier «at det er vanskelig å se for seg at trusselen mot sivilbefolkningen opphører så lenge Gaddafi sitter ved makten», mens Storbritannias militære øverstkommanderende, general David Richards, sier til New York Times at Nato-bombingen må utvides til også å omfatte landets infrastruktur. Dette er ikke bare i motstrid til FN-mandatet, men også i strid med Genève-konvensjonen.

* Vi kan ha en viss forståelse for at norske politikere lot seg rive med av påstandene om et umiddelbart forestående folkemord i Libya, selv om den britiske toppembetsmannen Rory Stewart allerede 18. mars konstaterte at Gaddafi «ikke var i ferd med å begå folkemord eller etnisk rensing». I dag finnes det imidlertid ingen unnskyldninger igjen for å fortsette bombingen.

Jeg ser bare ikke hva Gaddafi tjener på å gå etter sivile, da jeg tror det bare vil føre til mer misnøye blant befolkningen. Det har nok blitt drept en del sivile på begge sider da det tross alt er en krig, men tror nok fokuset til Gaddafi har vært å få kontroll over områdene opprørerne kontrollerer. Føler også at det er naturlig at Gaddafi slår ned på væpnede opprørere, og jeg regner med de fleste land ville gjort det samme. NATO sin bombing av Lybia, og utrustning og opplæring av opprøre tror jeg forandrer styrkeforholdet i det som var en borgerkrig, og dermed kan en minoritet av befolkningen ha en mulighet til å kontrollere store områder. Hadde man bare latt det gå sin gang hadde nok opprørerne blitt slått ned ganske raskt og dermed hadde man fått en kort krig. En krigssituasjon må være den verst tenkelige situasjonen for sivilbefolkningen i Libya, og det ser virkelig ut som om det tar lang tid før Gaddafi er styrtet.

Gaddafi har vært diktator i Libya i 40 år, og har fortsatt god støtte blant store deler av befolkningen. I 2008 var faktisk Libya det afrikanske landet med høyest HDI (Human Development Index) og han var en stor pådriver for å starte Den afrikanske union.

Det var nok Gaddafi som var grunnen til krigen, men jeg tror det var av andre grunner enn å massakrere sitt eget folk.

Lenke til kommentar

Hvor lett tror du det er å få all mulig dokumentasjon? Hva er det egentlig du vil ha for å bli overbevist?

Og siden FN vedtok denne resolusjonen så har tydeligvis de de bevisene de trenger. Det hadde blitt en kort krig om Gaddafi fikk herje fram som han ville uten at NATO grep inn ja. Ville blitt akkurat som Saddam Hussein nedslakting etter opprøret som kom etter tapet i Golfkrigen. Men heldigvis vil verden handle denne gangen. Og det blir bare større og større enighet om at Gaddafi ikke lenger er noen legitim leder av Libya.

Lenke til kommentar

Det samme jeg stusser på 10kr. Jeg har sett mye påstander men lite håndfast. SOm at Gadaffi skulle bombe random sivile med artilleri og fly. Det er ganske enkelt ikke logisk og jeg mistenker at det som er vanlige "collateral damage" blåses veldig opp. Opprørerne har nå fått flystøtte og diverse utstyr, likevell klarer de ikke vinne særlig terreng. Det kan tilsi at de ikke har så stor støtte som man liker å tro, eller det kan bety noe helt annet. veldig vanskelig å si.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor lett tror du det er å få all mulig dokumentasjon? Hva er det egentlig du vil ha for å bli overbevist?

Litt usikker faktisk, men burde i det minste være mer bilde og videobevis.

Grunnen til min skepsis til uttalelser fra NATO landene er flere:

- De er en del av konflikten.

- Dårlig "bevis" for massakrering.

- Store forskjeller i uttalelser om antall sivile dødsfall.

- Irak krigen, tenker da her på masseødeleggelsesvåpen og Saddams forsøk på å selge olje i euro.

- Gaddafis planer om å starte en gullvaluta.

- USA ble tatt i å lyve om bombing av sivile mål, som i følge Russland sine satellitter aldri fant sted.

- USAs tidligere kriger.

- USAs 730 militærbaser utenlandsk.

- USAs militærbudsjett som nesten er nesten på størrelse med resten av verdens militærbudsjetter tilsammen.

Kunne sikkert funnet noen flere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og siden FN vedtok denne resolusjonen så har tydeligvis de de bevisene de trenger. Det hadde blitt en kort krig om Gaddafi fikk herje fram som han ville uten at NATO grep inn ja. Ville blitt akkurat som Saddam Hussein nedslakting etter opprøret som kom etter tapet i Golfkrigen. Men heldigvis vil verden handle denne gangen. Og det blir bare større og større enighet om at Gaddafi ikke lenger er noen legitim leder av Libya.

Jeg tror ikke nødvendigvis det er lett å få "all mulig dokumentasjon" men man bør kanskje ha en del av dette før man gjør seg opp en mening? Jeg vil gjerne ha mer håndfast. Til nå har det gått mye i rykter osv. og vi har vell sett relativt få tilfeller der Gadaffi bomber sivile for å bombe sivile? Hvorfor skulle han i såfall gjøre dette under en krig? Jeg tviler ikke på at Gadaffi er en møkkamann, men både ryktene som har blitt sannheter og oppslutningen til opprørerne føler jeg meg ikke helt trygg på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...