Gå til innhold

Libyakrigen-kampen mot Gaddafi's regime


Anbefalte innlegg

Hele denne konflikten har blitt vridd på og fordreid. La oss se på fakta og forholdene i Libya FØR noe skjedde.

 

Bortsett fra noen norske sjøfolk som fikk juling på 70-tallet, uvisst av hvilken grunn, og tvilsomme anklager om bomber på fly, så var gatene rene og helsetjenester gratis. Oljepenger kom folket til gode og offentlig sektor var stor.

 

Ingen skal innbille meg at det var stemmning for regimeskifte \ regjeringsskifte i Libya.

 

Søppel var et stort problem i Tripoli selv under Gaddafi, de fleste turister som besøkte byen bemerket seg dette.

Offentlig sektor var svært liten pga Gaddafi, han fjernet statsinstitusjoner og strippet de for makt slik at ingen skulle kunne gå mot hans styre, han gjorde det samme med privat sektor derav den høye arbeidsledigheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nord Koreanere tror jo fortsatt at de vant Korea-krigen, og at de vant fotball VM.

 

Akkurat det jeg mener, parasitter. Livnærer seg på landets goder, mens de sakte men sikkert ødelegger landet. Hadde vært fantastisk om plutslig 2/3 av oljefondet havnet i Jens sin lommebok?

 

Du svarte meg fortsatt ikke på hvordan du får dine nyheter? Betegner du all vestlig media som propaganda, kun fordi de er vinklet på en annerledes måte en det du mener?

Jeg vil ikke snakke for Iran og Nord-Korea, men tror du har misforstått litt om Venezuela. Du skriver at de livnærer seg på landets goder, mens de ødelegger landet. Er det å stjele penger det samme som å ødelegge landet? Gadaffi hadde enorme rikdommer, men hadde landet sett annerledes ut om han heller hadde gitt utenlandske selskaper rettighetene til oljen uten at noe av det tilkom dens rettmessige eiere? Hva er verst? Å bruker det meste av pengene på folket og ta litt selv, eller gi alt bort? Det er nemmelig det som nå kommer til å skje når landet "liberaliseres".

 

Når det gjelder Venezuela vet vi at Chavez har nasjonalisert oljen. Kanskje en grunn til at han ikke er så populær i vesten? Han subsidierer dagliglivet i Venezuela med store summer. Det som bekymrer meg litt er hva som skjer når oljen er borte, eller prisen per fat olje synker mye, da budsjettene virker ganske stramme. Jeg tror Chavez er ganske undervurdert fordi han ikke er politisk korrekt i vestlig målestokk, og derav er det gjerne endel propaganda om han.

 

Ta litt selv, er nok heller noe i denne duren: mye selv, lite til folket. Er en grunn til at opprøret startet i begynnelsen, de hadde nok innsett hvor mye landet deres har gått glipp av, ved hjelp av helten Gadaffi.

 

Gaddafi var ikke den rettmessige eieren av ressursene i landet. Ser vi på Afrika idag er de tydelig hemmet etter kolonitiden. Setter vi dette i sammenheng med det som har skjedd i Libya, er det akkurat det samme. En øvre makt tar alle ressursene for seg selv, styrer landet etter kun sin mening, bygger kun det som er nødvendig for at landet skal noenlunde fungere. Tenk hvor rikt Libya kunne vært, hvis de ikke hadde hatt Gadaffi.

 

Venezuela er et av de merkelige landene hvor kommunismen/sosialismen blir vist kun fra den gode siden. Å nasjonalisere oljen spiller ingen rolle, han driver akkurat samme spill som Gadaffi gjorde, bare noe mer skjult.

 

Dog definer Propagandaen i vestlig media?

200 mrd USD er ikke så mye med tanke på hva en kan tjene på olje på 42 år.

 

Propaganda som feil informasjon eller publisering av deler av informasjonen - den informasjonen de liker. Når det gjelder Chavez har jeg stort sett lest at han har kreft og støttet Gadaffi og Al-Assad. Når man også bare får høre negative ting om Gadaffi og Al-Assad er ikke det noe positivt. Jeg har ikke lest noe særlig annet om Venezuela i vanlige norske medier.

Lenke til kommentar

Søppel var et stort problem i Tripoli selv under Gaddafi, de fleste turister som besøkte byen bemerket seg dette.

Offentlig sektor var svært liten pga Gaddafi, han fjernet statsinstitusjoner og strippet de for makt slik at ingen skulle kunne gå mot hans styre, han gjorde det samme med privat sektor derav den høye arbeidsledigheten.

 

Spøppel er et problem i så og si alle europeiske byer så whats the point??

 

Nå fikk alle libyere utbytte av oljeintektene da og så vidt jeg har fått med meg så var det faktisk mer et valg om man ville jobbe eller ikke.

 

Har ikke sett så mye på den saken da, men arbeidsledighet er det mange land med betydelig høyre anseelse som sliter med. Og Du vet jo ikke engang hvordan stats apparatet var bygget opp i Libya..

Lenke til kommentar

Hitler skjøt ikke seg selv.

Det var hans dobbeltgjenger som gjorde det. Hitler selv lurte alle og klarte å flykte ut av Tyskland like før sammenbruddet.

Dette er nå bevist ved hjelp av DNA prøver av benrestene som russerne erobret ved Hitlers bunker i Berlin, og som de trodde var levninger etter Hitlers brente lik.

 

Bullshitt! Adolf Hitler hadde ikke noen dobbeltgjenger. Det hadde forøvrig ikke Saddam Hussein heller. Og det vil overraske meg om Kim Jong-il har noen. Akkurat deg løgnen er et velkjent knep blant despoter og diktatorer siden de vil holde sine bevegelser og oppholdssteder mest mulig hemmelig. Det gir dem jo en bedre sjanse til å flykte som de rottene de er når de først må slik både Saddam Hussein og Muammar al-Gaddafi gjorde da det ble klart at overmakten var for stor og at de måtte svare for alle sine ugjerninger gjennom årene ved makten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NATO har ikke hindret noe folkemord i Libya, Nato har forårsaket et folkemord i Libya.

 

NATO har beskyttet sivilbefolkningen og forhindret at de ble slaktet på samme måte som irakere ble slaktet av Saddam Hussein og hans regime både under krigen mot Iran og under opprøret etter Golfkrigen! Vi skal bare prise oss lykkelig for at vi ikke måtte se på en ny massakre av samme typen! Klart at det har skjedd skader på sivil infastruktur og sivile dødsfall slik det skjer i alle kriger. Men Libya og dets befolkning ble altså spart for den rensingen Gaddafi var klar til å utføre!

 

Du har ennå ikke svart på mitt spørsmål om hvordan du kan vite så mye om Gaddaffi.

Hvordan "vet" vi feks at han var en tyrann som undertrykket sitt folk ?

 

Du har altså enda ikke sjekket videoer eller artikler med libyere som har måttet flykte fra Libya og gaddafiregimet...

 

Etter det som er kommet frem om systemet i Libya under Gaddaffi, så vil jeg tro at Jens Stoltenberg en mye verre tyrann en Gadaffi var.

 

Og argumentene er?

 

Og da mener jeg selvsagt ikke NATOs propaganda, for det vi får vite fra NATO og offisiell media er krigspropaganda som følger med alle kriger.

Og seierherren vinner som regel også propagandakrigen, og vinnerens propaganda lever som regel også videre og blir til "sannhet" og offisiell historie.

 

Det er diktatorene og despotene som bedriver propaganda! Adolf Hitler, Josef Stalin, Saddam Hussein, Robert Mugabe, Kim Jong-il, Muammar al-Gaddafi og en god del andre tyranner gjennom historien som jeg ikke gidder å ramse opp nå har brukt propaganda som våpen og løgn i alle sammenhenger fom. å få folkets støtte tom. å lure folket til å demonisere enhver ktisik innstilt person, organisasjon eller nasjon!

Lenke til kommentar

Nord Koreanere tror jo fortsatt at de vant Korea-krigen, og at de vant fotball VM.

 

Akkurat det jeg mener, parasitter. Livnærer seg på landets goder, mens de sakte men sikkert ødelegger landet. Hadde vært fantastisk om plutslig 2/3 av oljefondet havnet i Jens sin lommebok?

 

Du svarte meg fortsatt ikke på hvordan du får dine nyheter? Betegner du all vestlig media som propaganda, kun fordi de er vinklet på en annerledes måte en det du mener?

Jeg vil ikke snakke for Iran og Nord-Korea, men tror du har misforstått litt om Venezuela. Du skriver at de livnærer seg på landets goder, mens de ødelegger landet. Er det å stjele penger det samme som å ødelegge landet? Gadaffi hadde enorme rikdommer, men hadde landet sett annerledes ut om han heller hadde gitt utenlandske selskaper rettighetene til oljen uten at noe av det tilkom dens rettmessige eiere? Hva er verst? Å bruker det meste av pengene på folket og ta litt selv, eller gi alt bort? Det er nemmelig det som nå kommer til å skje når landet "liberaliseres".

 

Når det gjelder Venezuela vet vi at Chavez har nasjonalisert oljen. Kanskje en grunn til at han ikke er så populær i vesten? Han subsidierer dagliglivet i Venezuela med store summer. Det som bekymrer meg litt er hva som skjer når oljen er borte, eller prisen per fat olje synker mye, da budsjettene virker ganske stramme. Jeg tror Chavez er ganske undervurdert fordi han ikke er politisk korrekt i vestlig målestokk, og derav er det gjerne endel propaganda om han.

 

Ta litt selv, er nok heller noe i denne duren: mye selv, lite til folket. Er en grunn til at opprøret startet i begynnelsen, de hadde nok innsett hvor mye landet deres har gått glipp av, ved hjelp av helten Gadaffi.

 

Gaddafi var ikke den rettmessige eieren av ressursene i landet. Ser vi på Afrika idag er de tydelig hemmet etter kolonitiden. Setter vi dette i sammenheng med det som har skjedd i Libya, er det akkurat det samme. En øvre makt tar alle ressursene for seg selv, styrer landet etter kun sin mening, bygger kun det som er nødvendig for at landet skal noenlunde fungere. Tenk hvor rikt Libya kunne vært, hvis de ikke hadde hatt Gadaffi.

 

Venezuela er et av de merkelige landene hvor kommunismen/sosialismen blir vist kun fra den gode siden. Å nasjonalisere oljen spiller ingen rolle, han driver akkurat samme spill som Gadaffi gjorde, bare noe mer skjult.

 

Dog definer Propagandaen i vestlig media?

200 mrd USD er ikke så mye med tanke på hva en kan tjene på olje på 42 år.

 

Propaganda som feil informasjon eller publisering av deler av informasjonen - den informasjonen de liker. Når det gjelder Chavez har jeg stort sett lest at han har kreft og støttet Gadaffi og Al-Assad. Når man også bare får høre negative ting om Gadaffi og Al-Assad er ikke det noe positivt. Jeg har ikke lest noe særlig annet om Venezuela i vanlige norske medier.

 

200 mrd USD var det nyeste funnet av hans personlige formue, tidligere fryste midler er nesten på over 600 milliarder til. 200 mrd USD er faktisk halvparten av det norske oljefondet, snakk om å være naiv.

 

Nok engang, hvor får du dine nyheter fra? Disse landene slipper ikke ut nyheter og de få som slipper ut, er manipulerte av diktatorene.

 

Chaves har et så fint sykehus system i Venezuela at han ikke kunne opereres hjemme, men måtte ta turen til Cuba isteden for. Får håpe kreften tar knekken på han snart. Karma is a bitch.

 

Gadaffi vil være et symbol på en gal tyrann/despot, for alltid. Lik Hitler, Mussolini, Nicolae Ceausescu og Stalin, samme møkka hele gjengen

 

For dere som aksepterer løynene til dem som vil gjøre hele meneskeheten til slaver er nok dette riktig ja.

Kilder hadde vært fint. Kun fordi andre har forskjellige meninger en deg, så er det automatisk feil?

 

Og til deg Baltazar: Et kjapt google søk viser at NATO ikke står for mye av de sivile dødsfallene. De fleste sidene sier at "Libyske myndigheter under kontroll av Gadaffi hevder at minst 20 sivile ble drept...."

Å bruke Gadaffis myndigheter som kilder for disse påstandene går ikke, disse utspillene er nok manipulerte til de grader.

 

Og anngående Hitler påstandene dine. Et tips hvis du skal klare å stå i Historie faget burde du virkelig lese om andre verdenskrig på nytt, og denne gangen ikke bruk Vigrid sine tekster som grunnlag for din forståelse om Hitlers død.

Endret av Berniy
Lenke til kommentar

200 mrd USD var det nyeste funnet av hans personlige formue, tidligere fryste midler er nesten på over 600 milliarder til. 200 mrd USD er faktisk halvparten av det norske oljefondet, snakk om å være naiv.

 

Nok engang, hvor får du dine nyheter fra? Disse landene slipper ikke ut nyheter og de få som slipper ut, er manipulerte av diktatorene.

 

Chaves har et så fint sykehus system i Venezuela at han ikke kunne opereres hjemme, men måtte ta turen til Cuba isteden for. Får håpe kreften tar knekken på han snart. Karma is a bitch.

Det norske oljefonnet er ikke så stort som vi vil ha det til. De 600 mrdene har jeg ikke hørt om. Har du noen kilde på det?

 

Nyhetene står i vanlige norske medier. Det står ikke noe positivt om Venezuela i norske medier. Venezuela har faktisk valg, og Chavez har blitt valgt med et ganske bra flertall. Selvsagt er opposisjonen irritert på Chavez og beskylder han for mye rart, han vil jo ikke gi oljen til vesten. Ikke alle land har et like spesialisert helsesystem. Selv Norge sender spesielle pasienter til større land med flere ressurser.

 

Greit nok at Chavez sikkert har fått litt spesialbehandling akkurat på det punktet, men det blir gjort.

Lenke til kommentar

200 mrd USD var det nyeste funnet av hans personlige formue, tidligere fryste midler er nesten på over 600 milliarder til. 200 mrd USD er faktisk halvparten av det norske oljefondet, snakk om å være naiv.

 

Nok engang, hvor får du dine nyheter fra? Disse landene slipper ikke ut nyheter og de få som slipper ut, er manipulerte av diktatorene.

 

Chaves har et så fint sykehus system i Venezuela at han ikke kunne opereres hjemme, men måtte ta turen til Cuba isteden for. Får håpe kreften tar knekken på han snart. Karma is a bitch.

Det norske oljefonnet er ikke så stort som vi vil ha det til. De 600 mrdene har jeg ikke hørt om. Har du noen kilde på det?

 

Nyhetene står i vanlige norske medier. Det står ikke noe positivt om Venezuela i norske medier. Venezuela har faktisk valg, og Chavez har blitt valgt med et ganske bra flertall. Selvsagt er opposisjonen irritert på Chavez og beskylder han for mye rart, han vil jo ikke gi oljen til vesten. Ikke alle land har et like spesialisert helsesystem. Selv Norge sender spesielle pasienter til større land med flere ressurser.

 

Greit nok at Chavez sikkert har fått litt spesialbehandling akkurat på det punktet, men det blir gjort.

 

http://www.bbc.co.uk/news/mobile/uk-14734420

http://e24.no/makro-og-politikk/sveits-fryser-gaddafis-penger/20028059

 

Oljefondet er på nesten 3500 milliarder NOK ca. Hadde vært fint om Jens da hadde tatt 2/3 og all makten i landet?

 

Nettop, valget i Venezuela har vært preget av manipulasjon, og delevis stor undertrykkelse av opposisjonen. Det finnes ikke demokrati der, og mottoet til Chaves selv (Socialsim or Death) poengtere dette ganske klart.

 

Hadde Chaves vært smart hadde han kanskje valgt og bygge opp noe til helse sektoren i Venezuela, slik at de kunne klare og behandle hans kreft. Men han har nok ikke altfor lenge igjen og leve.

Lenke til kommentar

Søppel var et stort problem i Tripoli selv under Gaddafi, de fleste turister som besøkte byen bemerket seg dette.

Offentlig sektor var svært liten pga Gaddafi, han fjernet statsinstitusjoner og strippet de for makt slik at ingen skulle kunne gå mot hans styre, han gjorde det samme med privat sektor derav den høye arbeidsledigheten.

 

Spøppel er et problem i så og si alle europeiske byer så whats the point??

 

Nå fikk alle libyere utbytte av oljeintektene da og så vidt jeg har fått med meg så var det faktisk mer et valg om man ville jobbe eller ikke.

 

Har ikke sett så mye på den saken da, men arbeidsledighet er det mange land med betydelig høyre anseelse som sliter med. Og Du vet jo ikke engang hvordan stats apparatet var bygget opp i Libya..

 

Han sa at det var rene gater derfor var det ingen grunn til at de skulle gjøre opprør, gatene var ikke rene, ergo, de hadde all grunn i verden til å gjøre opprør.

 

Ikke alle libyere fikk utbytte av oljeinntektene, berber stammene ble nesten totalt utelukket fra disse godene, og øst delene av landet (de som alltid har vært mot Ghaddafi) fikk mye mindre sammenlignet med områdene rundt Tripoli/Sirte som var pro-Ghaddafi.

Lenke til kommentar

Han sa at det var rene gater derfor var det ingen grunn til at de skulle gjøre opprør, gatene var ikke rene, ergo, de hadde all grunn i verden til å gjøre opprør.

 

Ikke alle libyere fikk utbytte av oljeinntektene, berber stammene ble nesten totalt utelukket fra disse godene, og øst delene av landet (de som alltid har vært mot Ghaddafi) fikk mye mindre sammenlignet med områdene rundt Tripoli/Sirte som var pro-Ghaddafi.

 

ÅÅ ja.. då så... fikk ikke med meg det jeg... Det er uansett totalt uvesentlig i forhold til diskusjonen da ingen ghjør opprør på grunn av noe slikt...

 

Det kan godt være du har rett i det du skriver om fordelingen. Jeg kjenner ikke til det der, men det virker jo i så fall mer logisk at befolkningen øst i landet var opprørte.

 

Misunnelse er jo ofte utgangspunktet for en konflikt.

 

Men at han var dårlig likt i den delen av landet tror jeg så absolutt du har rett i. Libya var jo et splittet land som var delt opp i forskjellige stammer. Gaddafi klarte jo tilsynelatende å samle landet, men det er nok ikke sikkert folk i alle hjørner var spesielt fornøyd med han.

 

Det er jo et ganske stort land også..

 

Blir litt som misnøyen man kan finne i norge også hvor de i finmark føler seg glemt og eller dårligere behandlet enn oss i sør.

Lenke til kommentar

Han sa at det var rene gater derfor var det ingen grunn til at de skulle gjøre opprør, gatene var ikke rene, ergo, de hadde all grunn i verden til å gjøre opprør.

 

Ikke alle libyere fikk utbytte av oljeinntektene, berber stammene ble nesten totalt utelukket fra disse godene, og øst delene av landet (de som alltid har vært mot Ghaddafi) fikk mye mindre sammenlignet med områdene rundt Tripoli/Sirte som var pro-Ghaddafi.

 

ÅÅ ja.. då så... fikk ikke med meg det jeg... Det er uansett totalt uvesentlig i forhold til diskusjonen da ingen ghjør opprør på grunn av noe slikt...

 

Det kan godt være du har rett i det du skriver om fordelingen. Jeg kjenner ikke til det der, men det virker jo i så fall mer logisk at befolkningen øst i landet var opprørte.

 

Misunnelse er jo ofte utgangspunktet for en konflikt.

 

Men at han var dårlig likt i den delen av landet tror jeg så absolutt du har rett i. Libya var jo et splittet land som var delt opp i forskjellige stammer. Gaddafi klarte jo tilsynelatende å samle landet, men det er nok ikke sikkert folk i alle hjørner var spesielt fornøyd med han.

 

Det er jo et ganske stort land også..

 

Blir litt som misnøyen man kan finne i norge også hvor de i finmark føler seg glemt og eller dårligere behandlet enn oss i sør.

 

Det er derfor det blir opprør :wallbash:

En tyrann som leder og stor misnøye blant folket siden han unndrar store verdier.

Spiller ingen rolle hvor stort Libya er, det var stor misnøye i nesten hele Libya. Pro Gadaffi tilhengerne hold til i Sirte og delvis Tripoli.

Gadaffi samlet aldri landet, han ødela det.

 

Og nei jeg tror ikke Finnmark føler seg glemt, siden en stemme fra de i et stortings valg. Teller dobbelt så mye som en ifra byene.

Endret av Berniy
Lenke til kommentar

http://www.bbc.co.uk/news/mobile/uk-14734420

http://e24.no/makro-og-politikk/sveits-fryser-gaddafis-penger/20028059

 

Oljefondet er på nesten 3500 milliarder NOK ca. Hadde vært fint om Jens da hadde tatt 2/3 og all makten i landet?

 

Nettop, valget i Venezuela har vært preget av manipulasjon, og delevis stor undertrykkelse av opposisjonen. Det finnes ikke demokrati der, og mottoet til Chaves selv (Socialsim or Death) poengtere dette ganske klart.

 

Hadde Chaves vært smart hadde han kanskje valgt og bygge opp noe til helse sektoren i Venezuela, slik at de kunne klare og behandle hans kreft. Men han har nok ikke altfor lenge igjen og leve.

Det står ingenting om 600 mrd i de linkene.

 

Jeg skrev ingenting om manupilasjon. Undertrykkelse av opposisjonen er det, ja, men det er hovedsaklig velgerne som står for. ;)

 

Jeg leste nettop at han kom til å bli helt frisk.

Lenke til kommentar

Og nei jeg tror ikke Finnmark føler seg glemt, siden en stemme fra de i et stortings valg. Teller dobbelt så mye som en ifra byene.

 

Så det var derfor de måtte ha eget flagg og eget ting altså ??

 

Du har totalt missforstått alt om Norge. Samer er et eget folk, og ja de fortjener sitt eget ting.

Lenke til kommentar

http://www.bbc.co.uk/news/mobile/uk-14734420

http://e24.no/makro-og-politikk/sveits-fryser-gaddafis-penger/20028059

 

Oljefondet er på nesten 3500 milliarder NOK ca. Hadde vært fint om Jens da hadde tatt 2/3 og all makten i landet?

 

Nettop, valget i Venezuela har vært preget av manipulasjon, og delevis stor undertrykkelse av opposisjonen. Det finnes ikke demokrati der, og mottoet til Chaves selv (Socialsim or Death) poengtere dette ganske klart.

 

Hadde Chaves vært smart hadde han kanskje valgt og bygge opp noe til helse sektoren i Venezuela, slik at de kunne klare og behandle hans kreft. Men han har nok ikke altfor lenge igjen og leve.

Det står ingenting om 600 mrd i de linkene.

 

Jeg skrev ingenting om manupilasjon. Undertrykkelse av opposisjonen er det, ja, men det er hovedsaklig velgerne som står for. ;)

 

Jeg leste nettop at han kom til å bli helt frisk.

 

Da burde du gå igjennom de linkene bedre. Og du burde fått med deg nyhetene i Mars/April.

 

Og nei, å legge skyld på velgere for undertrykkelse er totalt uakseptabelt. Det er Chaves som står for undertrykkelsen gjennom sin idelogi om at det kun er Sosialisme som rår, andre som står imot skal dø.

Lenke til kommentar

Og nei jeg tror ikke Finnmark føler seg glemt, siden en stemme fra de i et stortings valg. Teller dobbelt så mye som en ifra byene.

 

Så det var derfor de måtte ha eget flagg og eget ting altså ??

 

Du har totalt missforstått alt om Norge. Samer er et eget folk, og ja de fortjener sitt eget ting.

 

Og Libya var delt opp av forskjellige stammer, altså folk.

Endret av αкαѕнα
Lenke til kommentar

Og nei jeg tror ikke Finnmark føler seg glemt, siden en stemme fra de i et stortings valg. Teller dobbelt så mye som en ifra byene.

 

Så det var derfor de måtte ha eget flagg og eget ting altså ??

 

Du har totalt missforstått alt om Norge. Samer er et eget folk, og ja de fortjener sitt eget ting.

 

Og Libya var delt opp av forskjellige stammer, altså folk.

 

Jepp, men hva har det med saken og gjøre min venn? Folket gjorde opprør, samene er ikke misfornøyd med systemet. Du har vell hørt om Kautokeino opprøret på 1800-tallet, da var samene svært misfornøyd med hvordan de ble behandlet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...