Gå til innhold

Libyakrigen-kampen mot Gaddafi's regime


Anbefalte innlegg

Så du er synes mao dersom flertallet av f.ex. Egypts befolkning, som nå gjennomgår en demokratisk prosess, stemmer for Muslim Brotherhood (som hadde over 25% oppslutning ved forrige meningsmåling), så er det helt greit at et parti med kvinneundertrykkende syn som ønsker å praktiserer sharia og fiqh, og jage alle kristne ut av landet, får makten - så er dette helt OK, så lenge flertallet har bestemt det..?

Vel, om de i mindretallet ikke liker det kan de jo alltids flytte fra landet!

 

vicious-smiley-1815.gif Det blir jeg forklart i det vide og brede.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, om de i mindretallet ikke liker det kan de jo alltids flytte fra landet!

 

vicious-smiley-1815.gif Det blir jeg forklart i det vide og brede.

Joda, 100.000 koptere har allerede i det siste forlatt Egypt.

 

..dog, må være kjedelig å bli jaget ut fra sitt eget land fordi man frykter for livet sitt. :]

Endret av limahc
Lenke til kommentar

Så du er synes mao dersom flertallet av f.ex. Egypts befolkning, som nå gjennomgår en demokratisk prosess, stemmer for Muslim Brotherhood (som hadde over 25% oppslutning ved forrige meningsmåling), så er det helt greit at et parti med kvinneundertrykkende syn som ønsker å praktiserer sharia og fiqh, og jage alle kristne ut av landet, får makten - så er dette helt OK, så lenge flertallet har bestemt det..?

Eller er du et unntak du også?

Hvorfor kommer du med stråmannsargument? Forklar gjerne hvilken styreform du heller ville ha sett. Jeg sier bare at demokrati gir en tendens til at flertallet bestemmer - enten det er positivt eller negativt.

Du støtter tydeligvis Gaddafi - mao. støtter du bombingen av Pan AM-flyet og Berlinbombingen. For en fantastisk måte å argumentere på, ikke sant?

Lenke til kommentar

Hvorfor kommer du med stråmannsargument? Forklar gjerne hvilken styreform du heller ville ha sett. Jeg sier bare at demokrati gir en tendens til at flertallet bestemmer - enten det er positivt eller negativt.

Du støtter tydeligvis Gaddafi - mao. støtter du bombingen av Pan AM-flyet og Berlinbombingen. For en fantastisk måte å argumentere på, ikke sant?

Det er absolutt ikke noe stråmann, og hvis du oppfatter det slik, la meg omformulere, slik at du kan svare;

 

Støtter du et demokrati / en demokatisk prosess, helt uavhengig av om landet er klar for det eller ikke, og til tross for at dette vil medføre betydelig påvirkning og ulempe for en stor del av befolkningen ?

 

Som et relevant eksempel ønsker jeg å nevne Egypt, hvor f.ex. Muslim Brotherhood scorer høyt på meningsmålinger og ligger ann til å få reell makt, og dette i prakis vil bety undertrykking av kvinner [sett med våre vestlige øyne]. Den "demokrativennelige" juntaen har også, på veien mot et demokrati, aktivt motarbeidet og drept mange hundre kristne, samtidig som de har sluppet det Mubarak ansås om terrorister ut av fengsel, og disse har igjen f.ex. tent på på kirker osv, og 100.000 koptere har forlatt Egypt fordi de frykter for livet sitt.

 

Var det mindre stråmann og enklere å besvare?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke noe stråmann, og hvis du oppfatter det slik, la meg omformulere, slik at du kan svare;

 

Støtter du et demokrati / en demokatisk prosess, helt uavhengig av om landet er klar for det eller ikke, og til tross for at dette vil medføre betydelig påvirkning og ulempe for en stor del av befolkningen ?

 

Som et relevant eksempel ønsker jeg å nevne Egypt, hvor f.ex. Muslim Brotherhood scorer høyt på meningsmålinger og ligger ann til å få reell makt, og dette i prakis vil bety undertrykking av kvinner [sett med våre vestlige øyne]. Den "demokrativennelige" juntaen har også, på veien mot et demokrati, aktivt motarbeidet og drept mange hundre kristne, samtidig som de har sluppet det Mubarak ansås om terrorister ut av fengsel, og disse har igjen f.ex. tent på på kirker osv, og 100.000 koptere har forlatt Egypt fordi de frykter for livet sitt.

 

Var det mindre stråmann og enklere å besvare?

Du prøvde å tilegne meg meninger jeg ikke hadde. Uansett, du har misforstått meg. Jeg sier ikke at alle problem er løst ved bruk av demokrati, man har fremdeles en lang vei å gå. Men jeg tror at demokrati er veien å gå dersom man vil ha rettferdighet - hvis flertallet ønsker det.

Det er selvsagt ikke ønskelig å ha en slik situasjon, og hvis det er en slik situasjon så er det veldig viktig å legge press på landet internasjonalt.

 

Hvordan vet man om et land er klart for demokrati uten å ha prøvd? Svar meg på det.

 

Jeg som støtter demokrati, støtter ikke misbruk. Du som støtter Gaddaffi, støttet du du bombingen av Pan AM-flyet og Berlinbombingen? Ser du hva jeg vil frem til - det er store problemer med begge. Du kan også svare meg på hvilken annen måte man kan løse dette.

Lenke til kommentar

Du prøvde å tilegne meg meninger jeg ikke hadde. Uansett, du har misforstått meg.

Hvis du av hele ditt hjerte mener at jeg har prøvd å ilegge deg meninger du ikke har ved å påpeke hva som faktisk skjer i realiteten, missforstod du.. muligens dårlig formulert av meg, men nok om det, tho.

 

Jeg sier ikke at alle problem er løst ved bruk av demokrati, man har fremdeles en lang vei å gå. Men jeg tror at demokrati er veien å gå dersom man vil ha rettferdighet - hvis flertallet ønsker det.

Enig i først setning, ikke nødvendig direkte enig i andre setning iom at det ikke er noen automatikk i at rettferdighet oppnås ved demokrati (til tross for at et flertall av borgerne mener det)

 

Hvordan vet man om et land er klart for demokrati uten å ha prøvd? Svar meg på det.

Noen lærdommer bør vi ha lært fra Iraq. Og ikke minst Egypt som vi er i ferd med å lære fra.

 

Du som støtter Gaddaffi, støttet du du bombingen av Pan AM-flyet og Berlinbombingen? Ser du hva jeg vil frem til - det er store problemer med begge.

Til info; Jeg har ikke sagt at jeg støttet Gadaffi.

 

Du kan også svare meg på hvilken annen måte man kan løse dette.

Jeg har mere tro på prosesser og endringer som skjer over tid.

Å styrte en diktator for å innføre demokrati, eller demokratisk prosesser, over natten er ikke nødvendig det beste, eller eneste, løsningen - og spesielt for et land hvor demokrati er totalt fremmedord.

Lenke til kommentar

Dette videoklippet er ganske glimrende. Han starter med å fortelle om da Gadaffi finansierte Afrikas første satelitt i 2007.

 

Afrikanerne hadde forsøkt å få lån til prosjektet fra IMF, men fikk ingenting. Ikke så rart siden Vesten cashet inn 500 millioner dollar i året på å selge satelitt-tjenester til Afrika.

 

Men Afrikas første satelitt kom altså i stand, med finansiering fra Gadaffi, og teknologisk assistanse fra Russland og Kina.

 

Slikt gjør man ikke mot Vesten ustraffet.

 

 

Skriftversjon :

 

http://www.rightsmonitoring.org/2011/04/why-the-west-wants-the-fall-of-gaddafi-an-analysis-in-defense-of-the-libyan-rais/

Endret av Kubin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ruinenes tause skrik

TELLER IKKE LIK: Slagmarken i Sirte skriker av Natos krigsforbrytelser. Men Nato teller ikke sivile lik i Libya.

 

 

I nær to døgn har medieoppmerksomheten brent seg inn på omstendighetene rundt Muammar al-Gaddafis død og flimrebildene av drapet på den tidligere diktatoren, avbrutt i går av meldingene om at hans nest eldste sønn og forretningsfører for Gaddafi-dynastiet, Saif al-Islam, skal være på flukt på vei mot Niger.

 

Tilbake ligger Sirtes ruiner, jevnet til jorda av over seks uker nær sammenhengende artilleriild fra styrkene til Det nasjonale overgangsrådet (NTC) og Natos ustoppelige bombinger, mens Bani Walid og Sirte var beleiret med en stor sivil og ubeskyttet befolkning på innsiden.

Lenke til kommentar

Ruinenes tause skrik

TELLER IKKE LIK: Slagmarken i Sirte skriker av Natos krigsforbrytelser. Men Nato teller ikke sivile lik i Libya.

 

 

I nær to døgn har medieoppmerksomheten brent seg inn på omstendighetene rundt Muammar al-Gaddafis død og flimrebildene av drapet på den tidligere diktatoren, avbrutt i går av meldingene om at hans nest eldste sønn og forretningsfører for Gaddafi-dynastiet, Saif al-Islam, skal være på flukt på vei mot Niger.

 

Tilbake ligger Sirtes ruiner, jevnet til jorda av over seks uker nær sammenhengende artilleriild fra styrkene til Det nasjonale overgangsrådet (NTC) og Natos ustoppelige bombinger, mens Bani Walid og Sirte var beleiret med en stor sivil og ubeskyttet befolkning på innsiden.

 

NATO's ustoppelige bombing? :p Allerede før 3 oktober lurte the guardian på hva som hadde skjedd siden NATO slapp så få bomber, cirka 1 bombe om dagen fra 15 sept til 3 oktober, mellom 3 oktober og 19 oktober slapp NATO bare 1 bombe i Sirte.

 

 

 

Key Hits 3 OCTOBER:

Nil

 

Key Hits 4 OCTOBER:

1 command and control node in Bani Walid

 

Key Hits 5 OCTOBER:

1 military installation in Bani Walid

6 command and control nodes in Bani Walid

1 military staging location in Bani Walid

 

Key Hits 6 OCTOBER:

1 Tank was engaged and destroyed in Bani Walid.

 

Key Hits 7 OCTOBER:

1 Firing and Vehicle Staging Point was engaged and destroyed in Sirte.

 

Key Hits 8 OCTOBER:

Nil

 

Key Hits 9 OCTOBER:

3 Armed Vehicles were struck in Bani Walid.

 

Key Hits 10 OCTOBER:

In the vicinity of Bani Walid: 2 ammunition and vehicle storage facilities and 1 missile storage facility

 

Key Hits 11 OCTOBER:

In vicinity of Bani Walid: 6 military vehicles.

 

Key Hits 12 OCTOBER:

In vincinity of Sirte: 2 military vehicles

In vincinity of Bani Walid: 1 military vehicle

 

Key Hits 13 OCTOBER:

In the vicinity of Bani Walid: 4 military vehicle and 1 multiple rocket launcher

 

Key Hits 14 OCTOBER:

In the vicinity of Bani Walid: 1 military vehicle

 

Key Hits 15 OCTOBER:

Nil.

 

Key Hits 16 OCTOBER:

Nil.

 

Key Hits 17 OCTOBER:

1 Command and Control Node comprising 9 military vehicles near to Bani Walid.

 

Key Hits 18 OCTOBER:

Nil.

 

Key Hits 19 OCTOBER:

Nil.

 

Key Hits 20 OCTOBER:

11 Armed Vehicles were struck in the vicinity of Sirte**

 

**At approximately 08h30 local time (GMT+2) on Thursday 20 October 2011, NATO aircraft struck 11 armed military vehicles which were part of a larger group of approximately 75 vehicles manoeuvringin the vicinity of Sirte. These vehicles were leaving Sirteat high speed and were attempting to force their way around the outskirts of the city. The vehicles had a substantial amount of mounted weapons and ammunition, posing a significant threat to the local civilian population.

The convoy was engaged by NATO aircraft to reduce the threat. Initially, only one vehicle was destroyed, which disrupted the convoy and resulted in many vehicles dispersing and changing direction.

 

After the disruption, a group of approximately 20 vehicles continued at great speed to proceed in a southerly direction, due west of Sirte, and continuing to pose a significant threat. NATO again engaged these vehicles with another air asset. The post strike assessment revealed that approximately 10 pro-Qadhafi vehicles were destroyed or damaged.

 

http://www.nato.int/cps/en/SID-BC79B1F7-E0766E43/natolive/71679.htm

 

Lenke til kommentar

Tilbake ligger Sirtes ruiner, jevnet til jorda av over seks uker nær sammenhengende artilleriild fra styrkene til Det nasjonale overgangsrådet (NTC) og Natos ustoppelige bombinger, mens Bani Walid og Sirte var beleiret med en stor sivil og ubeskyttet befolkning på innsiden.

 

NATO's ustoppelige bombing? :p Allerede før 3 oktober lurte the guardian på hva som hadde skjedd siden NATO slapp så få bomber, cirka 1 bombe om dagen fra 15 sept til 3 oktober, mellom 3 oktober og 19 oktober slapp NATO bare 1 bombe i Sirte.

 

Jeg er ganske sikker på at du har fått med deg at de brukte artilleri av varierende type i relativt stort omfang.

 

Det ble også rapportert flere ganger at NATO bombet Sirte kraftig når NTC rykket frem mot byen.

 

Hva de definerer som bombetokt vet ikke jeg, men det lukter litt fishy..

 

Men uansett så trodde jeg at bruk av artilleri mot byer var en krigsforbrytelse, men det driter jo vesten i...

Endret av αкαѕнα
Lenke til kommentar

[...]Men uansett så trodde jeg at bruk av artilleri mot byer var en krigsforbrytelse, men det driter jo vesten i...

Det kommer helt ann på hva de sikter på (dvs. ikke nødvendigvis hva de faktisk treffer, men hva de prøver å treffe). Stor forskjell på å lobbe granater sånn ca i retning sentrum for å spre litt død og terror, og på å bruke artilleri mot fiendens soldater, kjøretøy og stillinger som (tilfeldighvis) befinner seg i en by.

Lenke til kommentar

Libyerne bedt om å samles etter Gaddafis død

 

Libya gjør seg søndag klar til å erklære at den åtte måneder lange borgerkrigen er over etter at Muammar Gaddafi er død. Erklæringen baner veien for demokrati og landets første valg.

 

Titusener av mennesker ventes å fylle en sentral plass i Benghazi der opprøret begynte, for å høre lederen for interimsregjeringen, Mustafa Abdel Jibril, kunngjøre at Libya er frigjort.

 

Med enorme olje- og gassreserver og en beskjeden befolkning på 6 millioner har Libya alle muligheter til å bli et velstående land. Men regionale og stammemessige motsetninger som kommer til overflaten etter Gaddafis død, kan spolere alt.

 

Libyas nye ledere må snarest sette slike motsetninger til side, sa Jibril da han lørdag kunngjorde at han går av. Han sa at framgang for landet vil kreve målbevissthet, både fra ledernes og fra befolkningens side.

 

– Hvor stor fasthet kan NTC vide de neste dagene? Og det andre kommer an på folket – vil de være i stand til å skille mellom fortid og framtid, spør Jibril og ber folket se framover og huske det de gikk gjennom i de 42 årene Gaddafis diktatur varte.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4263394.ece

 

Dette ser lovende ut. Håper virkelig den libyske befolkningen klarer å samle seg!

Lenke til kommentar

Libya må behandle fanger med verdighet

 

Jonas Gahr Støre mener Norge må si klart fra overfor Libyas nye myndigheter om at alle fanger har krav på en human og verdig behandling.

 

http://www.dagbladet.no/2011/10/22/nyheter/politikk/utenriks/libya/muammar_kadhafi/18724392/

 

Kadhafis spionsjef observert i Niger

 

Libyas tidligere etterretningssjef Abdullah al-Senoussi, som er etterlyst for krigsforbrytelser.

 

http://www.dagbladet.no/2011/10/22/nyheter/politikk/utenriks/libya/18726092/

 

Akkurat uttalelsene fra Støre overrasker meg ikke. Hvor mange ganger han har snakket om human behandling av fanger siden han ble utenriksminister tviler jeg på at noen har oversikt over... Når det gjelder opplysningen om Abdullah al-Senoussi så håper jeg virkelig det stemmer og at han blir tatt! Selvom Muammar al-Gaddafi er død må man fortsette å fjerne de siste restene av terroristregimet hans.

Lenke til kommentar

Frankrike har allerede gjort krav på 35% av oljeproduksjonen i Libya som betaling for å bombe dem tilbake til steinalderen..

 

Lurer på om de synes det er en fair deal..

 

 

 

Libya's chief forensic pathologist says an autopsy has confirmed that Moammar Gadhafi was killed by a shot to the head. NATO wraps up its campaign hailing a free Libya after Colonel Gaddafi is killed - but disturbing images of his final moments raise questions about the nation's future. This week marked the end of Colonel Gaddafi's grip on Libya. But the mystery surrounding his death in captivity has sparked international calls for an investigation, with the official account that he was killed in a crossfire widely questioned. Libya's now looking to hold elections within eight months. But as RT's Anissa Naouai reports from Tripoli, there is much cynicism over whether things will change post Gaddafi.
Endret av αкαѕнα
Lenke til kommentar

Juni : "International bankers have reportedly wasted billions of dollars invested by Libyan leader Colonel Gaddafi. The Financial Times says giants like Goldman Sachs were dealing with the dictator's investments when it needed to plug a hole during the economic crisis. Most of the money has been lost, but with what's going on in Libya any repayment seems unlikely."

 

 

Oktober : John Bolton om krig og olje :

 

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Frankrike har allerede gjort krav på 35% av oljeproduksjonen i Libya som betaling for å bombe dem tilbake til steinalderen..

 

Lurer på om de synes det er en fair deal..

 

Dette er ikke sant, det vet du allerede. Det har blitt benektet av Frankrike, det har blitt benektet av NTC, ingenting tyder på at en slik avtale har blitt inngått eller at et slikt krav har blitt framsatt bortsett fra det tullete falske brevet hvor det også står at Jibril, den nåværende NTC lederen har gått over til Ghaddafis side sammen med en haug andre usannheter.

 

Frankrike har rett til å kjøpe 10% av Libyas oljeproduksjon per deres avtale inngått under Ghaddafis Libya som enda gjelder.

 

NTC har sagt at alle tidligere oljeavtaler enda gjelder og at ingen nye oljeavtaler skal inngåes under deres midlertidige styre, den jobben skal overlates til det folkevalgte styret de håper å få på plass om 1 år.

Endret av Kirikovski
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...