Gå til innhold

Libyakrigen-kampen mot Gaddafi's regime


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Libya produserte 1.6 millioner tønner om dagen før krigen, de er oppe i 400.000 tønner per dags dato, det er anslått at de vil nå 600.000 tønner om dagen ved slutten av året og full produksjon om et år.

 

http://www.columbiamissourian.com/stories/2011/10/20/gadhafis-death-helps-clear-way-oil-exports/

 

Du har også det faktum at Libya har enorme mengder penger i utlandet som skal returneres, bare USA har fryst 170 milliarder kroner i sanksjoner. Norge skal snart frigi 2 milliarder kroner vi har fryst av Libyas penger.

Og jeg sa at man vil være fryktlig naive om man tror olje vil "redde" Libya. Equatorial Guinea produserer 3 ganger så mye olje per capita som Libya, men har en barnedødlighet på 14.5%. Libya har en barneødlighet på 1.85%.

 

Det holder ikke bare å ha olje, man må også ha god økonomisk styring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvordan staret opprøret? Og hva er det Gadafi har gjort mot sitt eget folk?

Har du lest tidligere i tråden der det er påpekt at Gaddafi sto med tanks klare til å henrette egen sivil befolkning da Frankrike grep inn på egen hånd.

 

Vive La France. :thumbup:

Finnes ingen beviser for noe slikt annet enn noen kamelbein funnet utenfor Abu Salim fengsel.

 

Det finnes derimot nok av beviser på at NATO har gjort akkurat det de beskylder Gaddafi for å ha gjort.

Dette

 

LYNSJET: En amatørvideo viser det som skal være den tidligere diktatoren som blir lynsjet av en folkemengde. Foto: Foto: AP

Kilde: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/libya/artikkel.php?artid=10022674

 

er en dårlig start for et nytt regime.

 

Libyas statsminister vil ikke bekrefte om Gaddafi ble pågrepet i live, og sier omstendighetene vil bli etterforsket.

 

Dette

 

Hva må skje med oberst al-Gaddafi når han blir pågrepet? Hva må han etterforskes for? Kunne liv vært reddet ved å gi ham immunitet? Les Amnestys spørsmål og svar om etterspillet i Libya.

Hva bør skje med oberst al-Gaddafi når han blir pågrepet?

 

Oberst al-Gaddafi må få en rettferdig rettssak. Det er essensielt for at ofrene i Libya skal oppleve at rettferdigheten skjer fyldest. De ansvarlige må stilles til ansvar uavhengig av deres samfunnsrang.

Kilde: http://www.amnesty.no/aktuelt/flere-nyheter/hva-må-skje-med-gaddafi

 

skrev Amnesty fredag 28.08.2011.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

I Libya så er BNP-en og HDI-en høy. Dermed siden inntektforskjellene ikke er enorme, så tyder det på at velstanden er spredt utover og folk lever godt.

Så de jublende senene vi ser i ulike medier er kun manipulert propaganda, mens dine kilder er pålitelige?

 

Gini indekser / koeffisienter kan som mye statistikk skjule undertrykkelse og tyranni.

 

Det vil ta tiår før de er tilbake til deres tidligere levestandar om det noen gang skjer.

Det ser ikke ut til at norske politiske kommentarer deler den oppfatningen. Libya har enorme oljeressurser og vil raskt kunne bygge opp igjen landet.

 

Usikkerheten er eventuell konflikt mellom ulike grupperinger etter at hovedfienden er borte. Det er også spørsmål om forsoning og hvordan de som støttet Gaddafi i hans hjemby, Sirte får det.

 

Vi får krysse fingrene å håpe at den vanlige Libyer får det bedre.

Selvfølgelig tror ikke norske/europeriske politikere at det vil gå raskt å bygge opp landet igjen, men når begynte vi å tro på politikere, og deres overoptimistiske anslag. Jeg mener, dette er hva politikerene estimerte at ville skje med Hellas.

Hold Hellas utenfor denne debatten. Der er en egen tråd om den europeiske gjeldskrisen.

 

Selvfølgelig tror ikke norske/europeriske politikere at det vil gå raskt å bygge opp landet igjen,

Var det en bevisst omskriving av det jeg skrev?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Dette må være en stor dag for vestlig oljeindustri.

 

Han var kun et menneske og kun et symbol på frihet for dem som ikke vil være slaver for banker og selskaper...

Word.

Selvsagt er dette flott for dem. En av mine største innvendinger mot at vesten blander seg inn i land de ikke har NOE med.

 

Tenker nok at både Iran og Venezuela ligger høyt oppe på listen over neste kanidater. Begge selvstendige land med olje og gass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette må være en stor dag for vestlig oljeindustri.

 

Han var kun et menneske og kun et symbol på frihet for dem som ikke vil være slaver for banker og selskaper...

Word.

Selvsagt er dette flott for dem. En av mine største innvendinger mot at vesten blander seg inn i land de ikke har NOE med.

 

Tenker nok at både Iran og Venezuela ligger høyt oppe på listen over neste kanidater. Begge selvstendige land med olje og gass.

 

De skal nok knekke Syria først og etablere strategiske baser i regionen og så ryker Iran..

 

Det er garantert...

 

Disse gribbene for seg aldri før de har alt

Lenke til kommentar

Så de jublende senene vi ser i ulike medier er kun manipulert propaganda, mens dine kilder er pålitelige?

 

Gini indekser / koeffisienter kan som mye statistikk skjule undertrykkelse og tyranni.

Selvfølgelig vil en del folk juble når Gadaffi er borte. De som kjempet imot Gadaffi vil juble og de som er interesert i demokrati vil juble, og andre som tror at forholdene vil bli bedre.

 

Det betyr ikke at forholdene var ganske gode, ihvertfall sammenlignet med andre land i Afrika.

 

 

 

Hold Hellas utenfor denne debatten. Der er en egen tråd om den europeiske gjeldskrisen.

Dette handler ikke om Hellas. Jeg brukte bare Hellas som et eksempel på at politikere er overoptimistiske. Jeg kunne nevne hvordan folk trodde Afrikanske land skulle bli velstående i fremtiden etter at de fikk demokrati. Jeg kunne ha nevnt asylpolitikken. Poenget er uansett det samme, politikere er ikke pålitelige kilder for Libyas fremtid.

 

Var det en bevisst omskriving av det jeg skrev?

Nei, det var en skrivefeil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Syria’s Bashar al’ Assad is perhaps the only dictatorship facing Arab Spring protests that Obama has not had a hand in supporting. Obama’s rhetorical pledges to support pro-democracy protests and be on the side of the people instead of the dictators are not enough to eclipse his administration’s enthusiastic commitment to tyranny throughout the region."

 

http://news.antiwar.com/2011/10/20/gadhafis-death-prompts-pro-arab-spring-lie-from-obama/

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke synd på Gaddafi i det hele tatt. Gaddafi ble offer for egne virkemidler og den lidelsen han hadde påført millioner av mennesker.

 

Gaddafi drepte titusener, kanskje hundretusener.

Anders Breivik drepte vel færre enn 80 personer.

 

Hadde en flokk nordmenn fått hendene sine på Breivik er jeg ikke overbevist om at det hadde gått så mye bedre med ham.

 

Forskjellen på Norge og Libya er at vi har en rettsstat, og en fungerende stat, mens Gaddafi faktisk var diktator og nektet andre de rettighetene andre mener opprørerne burde gitt ham.

 

Det er totalt urealistisk. Og det er også grunnen til at Gaddafi ikke ble arrestert av politi, slik Breivik ble.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han var vel bare såret (ikke dødelig) da han ble tatt. Han ble vel påført de livstruende skadene under skytingen som oppstod senere?

 

Nå ble jeg plutselig usikker, er fem forskjellige versjoner av hva som skjedde ute nå. :hmm:

 

Information Minister Shammam said Friday that Gadhafi had already suffered his wounds when he was pulled from the tunnel, and died in the ambulance on the way to the hospital. "It seems like the bullet was a stray and it could have come from the revolutionaries or the loyalists," Shammam said, echoing an account given by Prime Minister Mahmoud Jibril the night before. "The problem is everyone around the event is giving his own story."

http://hosted.ap.org/dynamic/stories/M/ML_LIBYA?SITE=AP&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT

Lenke til kommentar

Forskjellen på Norge og Libya er at vi har en rettsstat, og en fungerende stat, mens Gaddafi faktisk var diktator og nektet andre de rettighetene andre mener opprørerne burde gitt ham.

Du glemte å nevne likhetene, noe som er forståelig ettersom det ville ha tatt opp mer plass.

 

Jeg syns det er greit at folk kvitter seg med sine "ledere" på den måten de selv måtte finne best.

 

"When the people fear their government, there is tyranny; when the government fears the people, there is liberty."

Jefferson

 

Litt mer frykt blandt herskerne rundt om i verden er bare bra.

 

Jefferson sa også:

The strongest reason for the people to retain the right to keep and bear arms is, as a last resort, to protect themselves against tyranny in government.

 

QED

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Helt enig, greit nok at det flyr kuler rundt ørene deres, men bruk et kamerastativ! Geez, ser nesten ikke ut som at de har TENKT på lyssettingen engang!

 

Han var vel bare såret (ikke dødelig) da han ble tatt. Han ble vel påført de livstruende skadene under skytingen som oppstod senere?

 

Nå ble jeg plutselig usikker, er fem forskjellige versjoner av hva som skjedde ute nå. :hmm:

 

Information Minister Shammam said Friday that Gadhafi had already suffered his wounds when he was pulled from the tunnel, and died in the ambulance on the way to the hospital. "It seems like the bullet was a stray and it could have come from the revolutionaries or the loyalists," Shammam said, echoing an account given by Prime Minister Mahmoud Jibril the night before. "The problem is everyone around the event is giving his own story."

http://hosted.ap.org/dynamic/stories/M/ML_LIBYA?SITE=AP&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT

 

Er ikke sikker heller, men synes å huske at den hvor han ble drept i skuddvekslingen senere er den versjonen som har blitt gjentatt på nyhetene mest.

Lenke til kommentar

Gaddafi drepte titusener, kanskje hundretusener.

Anders Breivik drepte vel færre enn 80 personer.

 

Hvem var det Gaddafi egentlig drepte?

 

Selv om han ikke har vært en optimal leder, så tror jeg han har vært bedre for Libya enn den nye regjeringen kommer til å bli. Han har nok tatt en tredjedel av oljepengene i egen lomme, men resten ga han tilbake til folket i form av gratis skole og utdanning, gratis helsevesen og subsidierte boliger.

 

Jeg ser for meg at folk kommer til å ha altfor høye forventninger til vekst og fremgang, og etterhvert som misnøyen øker blir det borgerkrig når de innser at det var bedre å leve i Libya under Gaddafi - selv om han var en diktator..

 

Her er tilstanden i "Russia Today" sin avstemning pr. nå:

With Gaddafi killed, what happens now in Libya?

4% : Election, reforms, prosperity

12% : Years of painful and slow recovery

8% : Green Zone in Tripoli, tribal control elsewhere

76% : West-guarded oil fields surrounded by chaos

 

Og jeg har en mistanke om at flertallet der ikke tar så feil..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...