Gjest Slettet+9871234 Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Absolutt! Libya hadde ganske gode forhold før krigen, levealderen var på vestlig nivå, det var gode velferdsordninger, BNP-en var på samme nivå som Tyrkia uten massive inntektforskjeller. Skolesystemet fungerte og likeledes med helsevesnet og infrastrukturen. Det største problemer var politisk sensur, men det er et problem under opprørstyrkene også. For dem som fikk beholde livet i frihet. For dem som støttet ham. De andre havnet nok nærmere min i min formel ovenfor: Skjevhet = (Max - Median) / (Median - Min). Noen ble jo drept og torturert så de ble ikke med i den statistiske observatoren en gang. De falt med andre ord utenfor min. Lenke til kommentar
Juviking Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 nå er jo ikke krigen over enda men snart kommer tallene på alle de savnede sivile som enten er drept eller savnet.. og sann mine ord.. GADAFFI FÅR SKYLDEN for alle sammen.. Tenk litt på hvor mange liv som hadde blitt reddet om Ghaddafi gikk av 17 februar. Tenk litt på hvor mange liv som hadde blitt reddet om NATO hadde gitt beng i å gå til krig på falskt grunnlag? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Absolutt! Libya hadde ganske gode forhold før krigen, levealderen var på vestlig nivå, det var gode velferdsordninger, BNP-en var på samme nivå som Tyrkia uten massive inntektforskjeller. Skolesystemet fungerte og likeledes med helsevesnet og infrastrukturen. Det største problemer var politisk sensur, men det er et problem under opprørstyrkene også. For dem som fikk beholde livet i frihet. For dem som støttet ham. De andre havnet nok nærmere min i min formel ovenfor: Skjevhet = (Max - Median) / (Median - Min). Noen ble jo drept og torturert så de ble ikke med i den statistiske observatoren en gang. De falt med andre ord utenfor min. Jeg har vist tall på forrige side om GINI i Libya. Inntektforskjellene i Libya er lave. Som andre diktaturer så var han ikke spesielt hyggelig mot sine politiske mostandere. Det er ikke positivt, men ikke en god grunn til å angripe Libya. Uansett, det er irrelevant til hva vi diskuterer. Famtumet er at de fleste er ikke aktive politiske mostandere mot Gadaffi. Deres levestandar har blitt betratelig redusert på grunn av denne krigen. Det vil ta tiår før de er tilbake til deres tidligere levestandar om det noen gang skjer. 1 Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Faktumet er at de fleste er ikke aktive politiske mostandere mot Gadaffi. Kan det ha noe med at det var dødsstraff i Libya for personer som startet politiske partier? 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Faktumet er at de fleste er ikke aktive politiske mostandere mot Gadaffi. Kan det ha noe med at det var dødsstraff i Libya for personer som startet politiske partier? Det spørsmålet vet du allerede svaret på. Det har absolutt ingenting med hva vi diskuterer. Håper ikke du prøver å bygge stråmenn. Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 nå er jo ikke krigen over enda men snart kommer tallene på alle de savnede sivile som enten er drept eller savnet.. og sann mine ord.. GADAFFI FÅR SKYLDEN for alle sammen.. Tenk litt på hvor mange liv som hadde blitt reddet om Ghaddafi gikk av 17 februar. har du røyka sokkene dine eller??? Hvorfor i alle dager skulle han gå av ?? Fordi en hel haug med islamistiske ekstremister fra en region hadde fått for mye "deomkrati" opp i ræva si at de ikke klarte å sitte stille?? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 nå er jo ikke krigen over enda men snart kommer tallene på alle de savnede sivile som enten er drept eller savnet.. og sann mine ord.. GADAFFI FÅR SKYLDEN for alle sammen.. Tenk litt på hvor mange liv som hadde blitt reddet om Ghaddafi gikk av 17 februar. Tenk på hvor mange liv som kunne ha blitt reddet, om ikke NATO avslo Gadaffi's tilbud om fredforhandlinger. Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Faktumet er at de fleste er ikke aktive politiske mostandere mot Gadaffi. Kan det ha noe med at det var dødsstraff i Libya for personer som startet politiske partier? Det spørsmålet vet du allerede svaret på. Det har absolutt ingenting med hva vi diskuterer. Håper ikke du prøver å bygge stråmenn. Mulig jeg misforstod hva du mente med aktive politiske motstandere, kan du utdype? Of particular concern is the near-total ban on independent political activity. Libya’s Law 71 criminalizes any group activity based on a political ideology opposed to the principles of the al-Fateh Revolution, which brought Mu`ammar al-Qadhafi to power in 1969. Article 3 of the law imposes the death penalty on those who form, join, or support such groups. Over the years, Libyan authorities have imprisoned hundreds of people for violating this law, and sentenced some to death. http://www.hrw.org/news/2008/09/01/uslibya-rice-should-press-tripoli-improve-rights Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Parkerer godstolen foran denne tråden og koser meg med den politiske skittkastingen. Dette forumet trenger en "popcorn-smiley" 2 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Jeg så en video hvor en fyr reiste hjem til sin istykkerbombede leilighet for å redde det han kunne hvor det kom frem at han hadde betalt 20k USD for leiligheten. Altså litt over 100000kr. Tilsvarende i Norge koster nok med letthet 2 millioner++. Nei, for det er jo ikke forskjell i økonomi i Norge og Libya... Det blir som at du blir forundret over å få billig snus og alkohol i Sverige. Priser alt etter lønnsnivå er ikke unormalt. OH GEE YOU THINK? Fortsatt er det en lav, lav pris i forhold til her i Norge hvor en spekulativ mania har tatt grep, hvor staten påkoster tonnevis av innvandrere gratis bolig med den konsekvens at det blir mangel for de innfødte og økte priser. Åja, så årsaken til at prisene er som de er på grunn av innvandrerne. Selvsagt.... Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 nå er jo ikke krigen over enda men snart kommer tallene på alle de savnede sivile som enten er drept eller savnet.. og sann mine ord.. GADAFFI FÅR SKYLDEN for alle sammen.. Tenk litt på hvor mange liv som hadde blitt reddet om Ghaddafi gikk av 17 februar. Tenk på hvor mange liv som kunne ha blitt reddet, om ikke NATO avslo Gadaffi's tilbud om fredforhandlinger. NEIII.. tenk å mange man kunne spart om man ikke hadde akseptert at NTC styrker + NATO bomber byene med alt de hadde 24/7... Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 her er den nye filmen til Al Jazeera http://youtu.be/-z7IOSW1uh4 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Mulig jeg misforstod hva du mente med aktive politiske motstandere, kan du utdype? Of particular concern is the near-total ban on independent political activity. Libya’s Law 71 criminalizes any group activity based on a political ideology opposed to the principles of the al-Fateh Revolution, which brought Mu`ammar al-Qadhafi to power in 1969. Article 3 of the law imposes the death penalty on those who form, join, or support such groups. Over the years, Libyan authorities have imprisoned hundreds of people for violating this law, and sentenced some to death. http://www.hrw.org/news/2008/09/01/uslibya-rice-should-press-tripoli-improve-rights Jeg har aldri benektet at det var et problem. Jeg skrev at som mange andre diktatorer var han ikke spesielt hyggelig mot sine politiske mostandere. Det vi diskuterte handlet om levestandaren i Libya. Jeg nevnte at krigen og manglende lederevner til opprørstyrkene vil vil føre til et kraftig fall i levestandaren, som var ganske god fra før av. Kgun nevnte at aktive politiske mostandere av gadaffi ble ikke godt behandlet. Jeg nevnte at det er bare en liten del av befolkningen, og at de fleste som ikke er akive politisk mot Gadaffi, vil få sin levestandard redusert. Endret 20. oktober 2011 av Camlon Lenke til kommentar
Juviking Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Jeg så en video hvor en fyr reiste hjem til sin istykkerbombede leilighet for å redde det han kunne hvor det kom frem at han hadde betalt 20k USD for leiligheten. Altså litt over 100000kr. Tilsvarende i Norge koster nok med letthet 2 millioner++. Nei, for det er jo ikke forskjell i økonomi i Norge og Libya... Det blir som at du blir forundret over å få billig snus og alkohol i Sverige. Priser alt etter lønnsnivå er ikke unormalt. OH GEE YOU THINK? Fortsatt er det en lav, lav pris i forhold til her i Norge hvor en spekulativ mania har tatt grep, hvor staten påkoster tonnevis av innvandrere gratis bolig med den konsekvens at det blir mangel for de innfødte og økte priser. Åja, så årsaken til at prisene er som de er på grunn av innvandrerne. Selvsagt.... Ja, det er pinlig åpenbart. 1 Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Ghaddafi i live før han blør ihjel av skuddskadene han pådro seg. http://news.yahoo.com/gadhafi-libyas-leader-42-years-killed-143212662.html Ser ut til at begge av Ghaddafis sønner som enda var i landet er døde. Al-Arabiya sier at Saif al-Islam er død via CNN live(ubekreftet). En NTC offisiell rapporterer at Mo'tassim er død(ubekreftet). Endret 20. oktober 2011 av Kirikovski Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Iforholdtil inntektforskjeller, så kan vi se at Libyas inntektforskjeller var ikke enorme. Kuwait 30 Cuba 30 Somalia 30 North Korea 31 United Arab Emirates 31 Bhutan 32 Oman 32 Saudi Arabia 32 Bahrain 36 Libya 36 Iran 38.3[10] Qatar 39 Myanmar 40 Iraq 42 Syria 42 Lebanon 45 China (PRC) 46.9 Belize 49.2 Sudan 51 Chad 52.3 Democratic Republic of the Congo 55 Congo 56.2 Gabon 60 Afghanistan 60 Angola 62 Equatorial Guinea 65 http://en.wikipedia....income_equality Tror ikke du kan bruke den listen som et forsvar av Libya sitt tidligere styre når N. Korea er høyere på listen. Godt han er død. Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Som han tvang til å leve under hans brutale regime i over 40 år... Hvor har du fått dette fra ? Hvordan "vet" du at Gaddaffi var såå brutal ? Har du vært i Libya og bodd der i lengre tid, slik at du kan vite om noe slikt ?? 1 Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 De feirer nå, men de har en tøff framtid i møte. Håper framtiden er litt bedre enn denne lovløsheten. Lenke til kommentar
Juviking Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Når man er foret på vestlig presse og alkohol så er det ikke særlig rart at man faller for de mange svindlene. Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Now the hard part begins for Libya (fra september men passer like bra nå). http://www.guelphmercury.com/opinion/columns/article/588511--now-the-hard-part-begins-for-libya Libya is facing a bright future, but hard work lies ahead. www.alarabiya.net/articles/2011/10/20/172799.html Endret 20. oktober 2011 av Kirikovski Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå