Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Libyakrigen-kampen mot Gaddafi's regime

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Åja, fordi det gikk jo så godt med Irakkrigen etter at Saddam ble drept. :whistle:

Det var ikke det jeg sa. Irak utviklet seg til en fullstendig katastrofe, men det skyldes elendig prioritering fra bushregjeringen i USA på den tiden. Pågripelsen og senere henrettelsen av Saddam Hussein var uansett en kjempeseier for Irak og dets folk!

Det som faktisk er mest pinlig, er at det var Nato som drepte Gadaffi, ikke rebellene, og det tok altfor lang tid. Det viser hvor svake rebellene er, og at de ikke vil klare styre landet på en ordentlig måte.

Hadde vært en større seier symbolsk om det gjorde det, men en glede er det uansett!

Det ser ikke lyst ut for Libyas fremtid.

Det gjør det da i aller høyeste grad! Mange nye venner og kontakter i omverden og en ny begynnelse uten Gaddafi.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kan hende, men kan det bli verre enn med Gaddafi?

Ja det var skikkelig ille.. fy flate for et helvete...

Gratis og meget bra skole, FOR KVINNER OGSÅ, gratis utdannelse i utlandet, gratis helsevesen (ikke sånn vi har her hvor du blir flådd), du skulle ha et sted å bo, strøm var så vi jeg husker gratis, billig bensin, ville du bli bonde fikk du gratis land og alt du trengte og når du giftet deg fikk du masse penger av staten...

Det var simpelthen et helvetes mareritt...

Endret av αкαѕнα
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gratis og meget bra skole, FOR KVINNER OGSÅ, gratis utdannelse i utlandet, gratis helsevesen (ikke sånn vi har her hvor du blir flådd), du skulle ha et sted å bo, strøm var så vi jeg husker gratis, billig bensin, ville du bli bonde fikk du gratis land og alt du trengte og når du giftet deg fikk du masse penger av staten...

Ser ingen grunn til at de ikke kan ha det slikt etter at Ghaddafi er borte heller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Er det det som kalles mer lik inntektsfordeling eller økt skjevhet? Spør Camlon, han er jo spesialist på medianen.

Et mål på statistisk skjevhet: (Max - median) / (Median - min)

Hvem tror du ble flyttet nær max og hvem nær min?

Al Jazeera gir bilder av liket i følge Cnn.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg så en video hvor en fyr reiste hjem til sin istykkerbombede leilighet for å redde det han kunne hvor det kom frem at han hadde betalt 20k USD for leiligheten. Altså litt over 100000kr. Tilsvarende i Norge koster nok med letthet 2 millioner++.

Lenke til kommentar

Jeg så en video hvor en fyr reiste hjem til sin istykkerbombede leilighet for å redde det han kunne hvor det kom frem at han hadde betalt 20k USD for leiligheten. Altså litt over 100000kr. Tilsvarende i Norge koster nok med letthet 2 millioner++.

Nei, for det er jo ikke forskjell i økonomi i Norge og Libya... Det blir som at du blir forundret over å få billig snus og alkohol i Sverige. Priser alt etter lønnsnivå er ikke unormalt.

Lenke til kommentar

En pålitelig kilde:

http://www.reuters.com/article/2011/10/20/us-libya-idUSTRE79F1FK20111020?feedType=RSS&feedName=topNews&rpc=71

Absolutt! Libya hadde ganske gode forhold før krigen, levealderen var på vestlig nivå, det var gode velferdsordninger, BNP-en var på samme nivå som Tyrkia uten massive inntektforskjeller. Skolesystemet fungerte og likeledes med helsevesnet og infrastrukturen. Det største problemer var politisk sensur, men det er et problem under opprørstyrkene også.

Revolusjonen i Egypt fungerte langt bedre. Allikavel, kan vi se at forholdene er for øyeblikket betraktlig verre enn for 3-4 år siden. Økonomien har kollapset og ekstremister begynner å ta over. I Libya er det langt flere potensielle problemer. Det vil ta tiår før de er tilbake til deres tidligere levestandar om det noen gang skjer.

Lenke til kommentar

Iforholdtil inntektforskjeller, så kan vi se at Libyas inntektforskjeller var ikke enorme.

Kuwait 30

Cuba 30

Somalia 30

North Korea 31

United Arab Emirates 31

Bhutan 32

Oman 32

Saudi Arabia 32

Bahrain 36

Libya 36

Iran 38.3[10]

Qatar 39

Myanmar 40

Iraq 42

Syria 42

Lebanon 45

China (PRC) 46.9

Belize 49.2

Sudan 51

Chad 52.3

Democratic Republic of the Congo 55

Congo 56.2

Gabon 60

Afghanistan 60

Angola 62

Equatorial Guinea 65

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_income_equality

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Og fengsel, tortur eller drap dersom du viste den minste motstand mot regimet...

Ja, ellers fikk man samme skjebne som Kamelen som ble funnet drept på det mest bestialske vis utenfor fengselet i Bani Walid.

Ja, det er fryktelige greier, men det er bra at dyrenes frigjøringsfront (NATO) nå har ordnet opp i dette.

Lenke til kommentar

Nei, for det er jo ikke forskjell i økonomi i Norge og Libya... Det blir som at du blir forundret over å få billig snus og alkohol i Sverige. Priser alt etter lønnsnivå er ikke unormalt.

OH GEE YOU THINK? Fortsatt er det en lav, lav pris i forhold til her i Norge hvor en spekulativ mania har tatt grep, hvor staten påkoster tonnevis av innvandrere gratis bolig med den konsekvens at det blir mangel for de innfødte og økte priser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...