Gå til innhold

Libyakrigen-kampen mot Gaddafi's regime


Anbefalte innlegg

En av Gaddafis sønner pågrepet i Sirte

 

Motassim Gaddafi, en av sønnene til Libyas styrtede leder Muammar Gaddafi, er pågrepet i Sirte, ifølge flere kilder i det libyske opprørsrådet.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4254296.ece

 

Amnesty advarer mot nye overgrep i Libya

 

Libyas nye makthavere må straks få slutt på tilfeldige pågripelser og mishandling av fanger, krever Amnesty International.

 

- Om det ikke straks slås hardt ned på dette, er det reell fare for at noe av mønsteret fra tidligere tider blir gjentatt, sier nestlederen for Amnestys virksomhet i Midtøsten og Nord-Afrika, Hassiba Hadj Sahraoui.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4254337.ece

 

Håper virkelig nyheten om at Motassim Gaddafi er pågrepet stemmer! Det hadde virkelig vært en oppmuntrende handling for opprørerne og et kraftig knyttneveslag for de gaddafilojale som fortsatt kjemper. Ellers er frykten til Amensty International latterlig. Sammenligner man med opprøret i Irak etter Golfkrigen har jo dette vært direkte humant og fredelig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde virkelig vært en oppmuntrende handling for opprørerne og et kraftig knyttneveslag for de gaddafilojale som fortsatt kjemper.

 

Tror ikke du skal være for sikker på at det har den største betydningen for landet.

 

Er faktisk usikker på om det betyr noe om NATO faktisk klarer å ta livet av Gadaffi i samme slengen...

 

Ellers er frykten til Amensty International latterlig. Sammenligner man med opprøret i Irak etter Golfkrigen har jo dette vært direkte humant og fredelig...

 

Dine holdninger til menneskelige lidelser manifisterer seg på de merkeligste måter synes jeg.

 

Jeg har vært kvalm i dagesvis etter å ha sett hva de holder på med disse NTC opprørerne.

 

De voldtar, skjærer brystene av kvinner og spidder barn levende og parterer folk levende for underholdningens skyld..

 

Så står de på utsiden av en by med tusenvis av sivile og bombardereer den med artelliri og raketter dag ut og dag inn for så å brutalt myrde hele familier som forsøker å komme seg unna..

 

Det du skriver her gjør meg direkte rasende.. jeg mistet rett og slett helt og holdent troen på at du har noe menneskelige følelser for dette folket ved at du i bunn og grunn aksepterer at de blir masakrert til fordel for demokratiet ditt...

 

Jeg ble veldig trist nå Glimti... Du bør seriøst tenke over hva du representerer av holdninger for andre mennesker...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Håper virkelig nyheten om at Motassim Gaddafi er pågrepet stemmer! Det hadde virkelig vært en oppmuntrende handling for opprørerne og et kraftig knyttneveslag for de gaddafilojale som fortsatt kjemper. Ellers er frykten til Amensty International latterlig. Sammenligner man med opprøret i Irak etter Golfkrigen har jo dette vært direkte humant og fredelig...

Det kan være, men jeg synes ikke det er noen "latterlig" ting å bekymre seg for.

Revolusjoner og opprør er som regel rotete og voldelige, derfor er det viktig å få mest mulig klarhet over hva som skjer og har skjedd av overgrep fra begge sider.

Det burde været målet til Amnesty International.

Endret av H3N
Lenke til kommentar

Håper virkelig nyheten om at Motassim Gaddafi er pågrepet stemmer!

 

I følge flere meldinger jeg har fått på twitter så er dette bare tull...

 

Er nok bare et desperat forsøk på å få opp moralen til NTC styrkene, eller på å få lojale styrker til å miste motet..

 

Får ikke sjekket dette får jeg kommer hjem, mobilen er ikke det beste verktøyet å surfe på ^^

Lenke til kommentar

Akkurat som med Saddam Hussein og befolkningen i Irak har nok Muammar al-Gaddafi et psykisk overtak over befolkningen så lenge han er på frifot. Og enhver pågripelse og/eller likvidering av Gaddafi eller hans nærmeste vil være nærmere å overbevise befolkningen om at gaddafiregimet er dødt og aldri vender tilbake. Derfor er det viktig at de blir tatt.

Lenke til kommentar

Ellers er frykten til Amensty International latterlig. Sammenligner man med opprøret i Irak etter Golfkrigen har jo dette vært direkte humant og fredelig...

 

Rett og slett utrolig stupid sagt Glimti. Jeg gnir meg i øynene her jeg sitter.

 

"In investigations of the NATO-backed National Transitional Council (NTC) in Libya, Amnesty International has found the group is holding more than 2,500 detainees in makeshift prisons without charges in the wake of their conquest of much of western Libya.

 

To make matters worse, the detainees are subjected to virtually daily beatings, with guards admitting that they use savage beatings in an effort to get faster “confessions” out of the people they are holding.

 

Amnesty warned that the NTC risked doing serious harm to their reputation if they did not abandon the practices of arbitrary detention and torture, which seems unlikely since most of the detainees are held not by the national NTC but by its assorted local allies."

 

http://news.antiwar.com/2011/10/12/libyas-ntc-holding-abusing-thousands-without-charges/

Endret av Kubin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

NTC-leder dementerer at Gadafi-sønn er tatt

 

Lederen for Libyas overgangsråd NTC, Mustafa Abdel Jalil, benekter meldinger om at Muammar Gadafis sønn Motassim er pågrepet i Sirte.

 

Jalil, sier ifølge Al Jazeera at det ikke foreligger informasjon som bekrefter påstanden til NTV-ledelsen i Tripoli onsdag om at Motassim er tatt i forvaring.

 

Også en lokal opprørskommandant i Sirte avviser meldingen og sier at Motassim fortsatt er på frifot.

 

– Det er ikke sant at Motassim ble pågrepet, sier Wesam Bin Hamid, leder for en av NTCs nye enheter inne i selve Sirte som opprørerne har vært på offensiven mot i flere uker.

 

Han legger imidlertid til at noen fanger opprørerne har tatt, sier at Gadafi selv befinner seg i Sirte, der Gadafitro styrker har forskanset seg i to distrikter.

 

Han sa også at de hadde pågrepet Gadafis ledende prest, muftien av Tripoli, da han forsøkte å flykte, nybarbert og sammen med fire andre.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4254558.ece

 

Da er den store nyheten avkreftet, men at noen av Gaddafis lojale iallefall er tatt er jo en god nyhet! Gaddafis regime er knust og nå tas de siste lojale sakte, men sikkert...

Lenke til kommentar

Kampviljen til lojalistene i Sirte virker helt uforklarlig. Er det fordi de som forsvarer seg er svarte, og de vet at det som venter hvis de overgir seg, er uker med tortur ( se posten min over her ), og deretter tiår i fengsel, der de må slikke skoene til torturistene?

 

"Both NATO and their Libyan rebel surrogates express wonder at the fact that loyalist forces continue to fight so fiercely in the contested cities of Sirte and Bani Walid, despite being vastly outnumbered on the ground and unceasingly pummeled from above by the world’s largest air armada. But one look at a picture of Gaddafi loyalist prisoners, captured at a hospital in Sirte, tells the story: they are all Black. The assault on Libya has largely devolved into a race war, and the Black soldiers are fighting for survival against the world’s biggest lynch mob, armed to the teeth by the United States and Europe."

 

http://actofdefiance.wordpress.com/2011/10/13/black-libyans-make-their-stand-in-sirte-and-bani-walid/

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Kampviljen til lojalistene i Sirte virker helt uforklarlig. Er det fordi de som forsvarer seg er svarte, og de vet at det som venter hvis de overgir seg, er uker med tortur ( se posten min over her ), og deretter tiår i fengsel, der de må slikke skoene til torturistene?

 

Jeg kunne postet filmer her som viser hva de venter dem, men jeg vil ikke ødelegge matlysten og nattesøvnen til noen av dere...

 

De vet at de vil bli torturert, lemlestet og drept...

 

De aller heldigste av dem blir vel skutt på stedet...

 

Jeg ville ALDRI latt meg bli tatt levende av en slik ekkel bande..

 

Jeg ville spart en håndgrant til nødstilfeller ^^

Lenke til kommentar

Dagens nyheter...

 

Hva er det egentlig NTC har imot mennesker med mørk hud??

 

Dette vet du sikkert selv hvor idiotisk det er å skrive... Det dreier seg ikke om hudfarge, men at de har misstanker siden Gaddafi har benyttet seg av leiesoldater fra andre afrikanske land der folk er svært mørke i huden!

 

Gaddafi har imidlertid alt imot enhver som ikke underkaster seg ham betingelsesløst!

Lenke til kommentar

Og når har liksom NATO gjort noe utifra egeninteresser og makt? Venter spent...

 

Forøvrig blir hele spøken din feil da NATO er en organisasjon bestående av flere land og ikke en "ham". Utenom det må du gjerne forklare Gaddafis tid gjennom mere enn 40 år ved makten etter at han grep den ved et kupp... Han har som alle andre diktatorerer beholdt makten ved å styrke regiemt sitt militært og slått ned på envhver som har vært kritisk til det!

Lenke til kommentar

Dette vet du sikkert selv hvor idiotisk det er å skrive... Det dreier seg ikke om hudfarge, men at de har misstanker siden Gaddafi har benyttet seg av leiesoldater fra andre afrikanske land der folk er svært mørke i huden!

 

"But the Libyan rebels are hostile to black Africans in general. One of the militiamen, who have been in control of the police station since the police fled, said simply: "Libyan people don't like people with dark skins, though some of them may be innocent." "

 

http://www.independent.co.uk/news/world/africa/libyans-dont-like-people-with-dark-skin-but-some-are-innocent-2345859.html

Lenke til kommentar

Og når har liksom NATO gjort noe utifra egeninteresser og makt? Venter spent...

 

Når har de ikke gjort det vil spare oss en del tid.

 

Forøvrig blir hele spøken din feil da NATO er en organisasjon bestående av flere land og ikke en "ham". Utenom det må du gjerne forklare Gaddafis tid gjennom mere enn 40 år ved makten etter at han grep den ved et kupp... Han har som alle andre diktatorerer beholdt makten ved å styrke regiemt sitt militært og slått ned på envhver som har vært kritisk til det!

 

Hvis du er firkantet nok kanskje. Ingen som sier at Gaddafi er en engel, men han er en av de bedre diktatorene der ute. At NATO handler utifra altruistiske motiver er det lite belegg for. At de ble forbannet på mannnens ønske om å selge olje i euro og innføre gullstandard i Afrika er mer realistisk. Krig koster penger vet du. Men du tror kanskje at myndighetene setter igang en massiv militærkampanje midt i en økonomisk krise fordi vi bryr oss så mye om velferden til noen afrikanere?

 

Det hele blir ikke mindre komisk av at det var vesten som fikk ham til makten i utgangspunktet. Men ingen har vel beskyldt Roma for å være særlig lojale, bare spør Saddam.

Endret av herrnimrod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...