Gå til innhold

Libyakrigen-kampen mot Gaddafi's regime


Anbefalte innlegg

Hver krig er unik. Derfor kan man ikke lære noenting av sine feil, og dermed er det fritt fram for å spå at "dette går bra, dette går bra" i det ène krigseventyret etter det andre.

 

Mye av grunnen til at det har gått så bra i Libya er nettopp fordi at de har lært av feilene som ble gjort i Irak, det gikk kort tid etter Tripolis fall før strømmen og vannet tilbake fordi de bevisst unngikk skade mot slik infrastruktur. Mye av fokuset under krigen var at det ikke måtte oppstå et maktvakuum når Ghaddafi endelig var borte, her har du jo hatt NTC hele tiden og politiet var tilbake på gatene bare uker etter at Tripoli var frigjort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye av grunnen til at det har gått så bra i Libya er nettopp fordi at de har lært av feilene som ble gjort i Irak,[...]

 

Du selger ikke skinnet litt for tidlig nå vel ??

Eller mener du bjørnen allerede er skutt?

 

Nei :p "Mye av grunnen til at det har gått så bra"

Bjørnen er enda i live og skinnet sitter fast på han selv om de nå har stjålet bilene hans i Sirte.

 

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/africaandindianocean/libya/libya-video/8817542/Libyan-fighters-seize-Gaddafis-luxury-cars-in-Sirte.html

 

800xa.jpg

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar

Du selger ikke skinnet litt for tidlig nå vel ??

Eller mener du bjørnen allerede er skutt?

 

Nei :p "Mye av grunnen til at det har gått så bra"

Bjørnen er enda i live og skinnet sitter fast på han selv om de nå har stjålet bilene hans i Sirte.

 

Det virker ikke som du skjønner hva som menes med "før bjørnen er skutt" i denne sammenhengen.

 

Andrew Rawnsley skrev om Irak-invasjonen i 2003 : "The death toll has been nothing like as high as had been widely feared."

 

Han "solgte skinnet før bjørnen var skutt", før blodbadet begynte. ( "Bjørnen" i denne sammenhengen er altså ikke Saddam. )

 

PS : Bare for å ta en ørliten detalj. Tjue tusen bakke til luft raketter på avveie, hvor mange drepte blir det? Eller er det slik at de som har tatt dem bare skal bruke dem til å skyte på blink?

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Mye av grunnen til at det har gått så bra i Libya er nettopp fordi at de har lært av feilene som ble gjort i Irak

 

Mye av grunnen til at det har gått så bra, er vel at sennepsgass ikke ble brukt, og at det i det hele tatt ikke ble slik at Gadaffi ville ofre hundretusener av liv i Tripoli, med sennepsgass eller lignende slik som vi ble forespeilet.

 

Han satte ikke engang fyr på oljekildene.

 

NATOs plan er en plan for massemord. De sier at Gadaffi er en diktator som er truende til massemord hvis han blir presset opp i et hjørne. Og det neste de gjør er nettopp å presse han opp i et hjørne. De legger opp til massemord. Enten det, eller så tror de ikke et øyeblikk at han er troende til massemord. Det er bare propaganda.

Endret av Kubin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det virker ikke som du skjønner hva som menes med "før bjørnen er skutt" i denne sammenhengen.)

 

PS : Bare for å ta en ørliten detalj. Tjue tusen bakke til luft raketter på avveie, hvor mange drepte blir det? Eller er det slik at de som har tatt dem bare skal bruke dem til å skyte på blink?

 

Joda jeg skjønte den. Første linjen var svaret mitt, resten var bare litt tull fordi opprørerne har tatt enda flere golf-biler fra ghaddafi.

 

Ghaddafi HADDE 20.000 FØR krigen brøt ut, med NATO sin bombing av våpenlager så har nok en del av disse blitt tatt ut på den måten, NTC har også kontroll over en god del men ikke alle.

 

Nå kom det bekymringer om at noen av disse som man ikke hadde kontroll på kunne komme på avveie og ende opp i terrorgrupper sine hender så USA har sendt demo teams til Libya som samarbeider med NTC med og finne/ødelegge disse våpnene.

Lenke til kommentar

De legger opp til massemord. Enten det, eller så tror de ikke et øyeblikk at han er troende til massemord. Det er bare propaganda.

 

De utfører jo massemordet og gir Gadaffi skylden...

 

bare se her holdningene i tråden her... For å nevnet et eksempel så synes Glimti det er logisk at Gadaffi må ta ansvaret for at NATO og NTC bomber Sirte sønder og sammen og dreper en haug med sivile...

Lenke til kommentar

Ghaddafi HADDE 20.000 FØR krigen brøt ut, med NATO sin bombing av våpenlager så har nok en del av disse blitt tatt ut på den måten, NTC har også kontroll over en god del men ikke alle.

 

"Gen. Mohammed Adia, the National Transition Council officer in charge of armaments, recently told reporters that about 5,000 missiles were missing.

 

(...)

 

The online version of Germany's Der Spiegel magazine quoted Adm. Giampaolo Di Paola, head of NATO's military committee, as telling German lawmakers as many as 10,000 missiles were missing."

 

http://www.upi.com/Top_News/Special/2011/10/04/Alarm-rises-over-missing-Libyan-missiles/UPI-86471317753385/#ixzz1aPZM12ET

 

Dette er altså bare bakke til luft rakettene. I tillegg kommer alle våpnene av annet slag som har forsvunnet i Libya. Bare i Gaza blir det anslått at tusenvis av våpen har kommet inn fra Libyas våpenlagre :

 

http://www.globalpost.com/dispatch/news/regions/middle-east/israel-and-palestine/111008/libya-missing-weapons-arms-smuggling-gaza-hamas

  • Liker 1
Lenke til kommentar

URk.. så nå et ekstremt sterkt vitnesbyrd av journalisten Lizzy Phelan som forteller om hennes opplevelser i post NTC Libya og medias rolle i krigen.

 

Det er ingen fæle scener her, kun hennes forklaring som fikk tårene mine til å trille.. jeg gråter for de som allerede har blitt ofret..

 

 

Utrolig sterkt fortelling... helt forferdelig også....

 

jeg skammer meg over vår sivilisasjon og såkalte menneskeverd...

 

Dette vil få konsekvenser av uante proporsjoner.. nekter å tro at vi kan slippe ustraffet fra slikt som dette...

 

The green resistance unite the world...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

jeg gråter for de som allerede har blitt ofret..

 

Alle offrene for gaddafiregimets terror...

 

Kan du svare på en liten sak jeg lurer på Glimti,,,

 

la oss si du har en situasjon hvor la oss si 1000 mennesker blir fenglslet og noen drept i konfrontasjoner og har det jævlig på grunn av at de faller ut med sittende styre. La oss se på dem som Libyske "nynasister" om du vil...

 

Vil du anse det som akseptabelt å sende 100.000 tusen eller enda fler i døden og et helt land inn i et uvisst helvete for å sørge for å innføre et annet politisk system som ikke nødvendigvis fungerer i det hele tatt..

Lenke til kommentar

Først og fremst er begge krigene godkjent og begrunnet på løse rykter og løgn. Det å styrte et lands sitende styre er ikke "å beskytte" noe som helst.

 

Først og fremst: Du må lære deg å skille mellom de forskjellige hendelsene! Når det gjelder invasjonen av Irak var det en krig der USA kom med påstander de ikke kunne bevise og angrep lenge før inspektørene fra FN hadde fått gjort ferdig jobben sin, Holdningen til daværende president George W. Bush og hans stab var "Amerika gjør som Amerika vil" og han overså hva hele verden utenom Storbritania under Tony Blair og de andre landene som støttet angrepet mente. Alt de hadde var noen løse tråder med misstanker og de handlet helt utenfor FN.

 

Angrepet på Gaddafis regime i Libya er noe helt annet. FN godkjente angrepet for å beskytte Libyas sivilbefolkning. Selv Kina og Russland som til vanelig forsvarer den typen land og regimer (feks. la de nylig ned veto mot fordømmelse av regimet i Syria) stemte for. De har riktig nok reagert på at NATO fjernet Gaddafis regime, men langt flere har argumentert for at NATO har holdt seg innenfor mandatet fra FN.

 

Når det kommer til kontakt med den nye ledelsen av Libya og handelskontrakter så er det ikke noe negativt at vi knytter nye bånd til Libya og det er ikke noe negativt at det skjer raskt. Det som hendte i Irak var at USA vil styre oljeproduksjon og salg, bruke inntektene til å gjennoppbygge Irak etter krigen og gjøre seg mindre avhengie av olje fra Saudai-Arabia. Altså noe helt anderledes enn kontaktene og kontraktene vi nå gjør med Det nye Libya. Oljeledningen gjennom Afghanistan kan heller ikke sammenlignes.

 

Det er enkelt og greit to forskjellige situasjoner her! Angrepet på Irak var en idiotisk ting å gjøre og da spesielt så forhastet som USA, Storbritania og de andre landene handlet, men man må komme over det og faktisk merke seg at både USA og Storbritania nå har andre regjeringer. USA var i det hele tatt skeptiske til å angripe og spesielt til å ta ansvar for opperasjonen. De mest ivrige her var Storbritania og Frankrike. Obama og hans regjering har ønsket å spille på lag med verdenssamfunnet istedefor å bedrive alenegang. Og han ønsker å fullstendig forlate både Afghanistan og Irak. Ser du ikke forskjellen på regjeringene og deres handlinger?

 

Dette vil du også se når månedene går og hundretusener av uskyldige har fått livet til sine kjære revet bort og ødelagt.

 

Forklar gjerne hvordan du kan forutse hva som vil skje... Det du forhåpentligvis vil innse er at ikke bare Libya, men hele verden får det langt, langt bedre uten Muammar al-Gaddafi og hans terroristregime! Krigen har krevd sitt ja og overgangen blir sikkert vanskelig, men akkurat som med befolkningen i Irak vil nok befolkningen i Libya si at det var verdt det for å få fjernet Gaddafis regime! Nå som de først har opplevd at det nytter å gjøre motstand mot autritære regimer og maktgale tyranner vil de ikke tillate at det oppstår et nytt regime av samme typen!

 

Stabilitet er hva som faktisk beskytter sivile liv og destabilitet er kun noe som skaper katastrofe for alle.

 

Libya var ikke stabilt under Muammar al-Gaddafi! Det så fint ut på overflaten så verdenssamfunnet skulle få et positivt inntrykk, men om man ikke godtok Gaddafi og hans makt var man ferdig på øyeblikket. Bøyde man seg ikke for regimet ble man fengslet, torturert eller drept. Har du gått gjennom videoene og artiklene om hva libyere som har rømt fra Gaddafi og regimet forteller? Eller vil du helst unngå å få slik informasjon?

 

NATO har egenhendig skapt en situasjon som jeg mistenker vil ta årevis å rydde opp i, og som i verste fall vil spre seg og skape uro i hele området.

 

NATO har befridd Libya og dets befolkning. Nå gjenstår det bare å se om de klarer gjenoppbyggingen av landet og utvikle det i en positiv rettning.

 

Selvsagt fantastiske nyheter for dem som vil høste landets rikdommer ^^

 

Billig propaganda! Som sagt er det ingen ting galt i at vi knytter kontakter og gjør forettninger med Libyas nye ledelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du svare på en liten sak jeg lurer på Glimti,,,

 

La oss nå være litt mer realistiske her akasha: Den siste som burde skrive noe slikt i denne tråden er deg! Du har unnlatt å svare på flere innlegg og på de fleste lange innlegg svarer du bare på et par settninger og lar resten stå ukommentert. Du har også fått spørsmål flere ganger som du har oversett fullstendig. Det samme med videoer og artikler som viser noe annet enn dine egne meninger. Du har også oversett samtlige sammenligniner og eksempler fra tideligere konflikter.

 

Så den som er svar skyldig i denne tråden er så definitivt deg!

 

la oss si du har en situasjon hvor la oss si 1000 mennesker blir fenglslet og noen drept i konfrontasjoner og har det jævlig på grunn av at de faller ut med sittende styre. La oss se på dem som Libyske "nynasister" om du vil...

 

Svært små tall du oppererer med her.... Så må du også ta med hvordan de blir behandlet i fengselet og over hvor mange år samt hvor intenst dette foregår. Ta også med hva dette regimet gjør utenom som feks. når det gjelder å bedrive terrorisme i utlandet og bistå samt huse ettersøkte terrorister. Da begynner du å få en beskrivelse av gaddafiregimet...

 

Vil du anse det som akseptabelt å sende 100.000 tusen eller enda fler i døden og et helt land inn i et uvisst helvete for å sørge for å innføre et annet politisk system som ikke nødvendigvis fungerer i det hele tatt..

 

Selvsagt vil jeg støtte et angrep av den typen NATO har gjort her! Akkurat som med Irak under Golfkrigen har vi bedrevet en effektiv bombekrig for å ødelegge fiendens militærmakt og dermed frata dem muligheten til å angripe, terrorisere og massakrere landet egen befolkning! Forskjellen er at vi trakk oss vekk fra Irak da Kuwait var frigjort istedefor å fjerne Baathregimet. Ikke støttet vi de sjiamuslimske og kurdiske opprørerne heller.

 

Men jeg tror nettopp det er det verden har lært noe av!

Lenke til kommentar

Angrepet på Gaddafis regime i Libya er noe helt annet. FN godkjente angrepet for å beskytte Libyas sivilbefolkning.

 

kan så være at det var det ed trodde da de vedtok galskapen, men utfallet ble jo noe helt annet.

 

 

Når det kommer til kontakt med den nye ledelsen av Libya og handelskontrakter så er det ikke noe negativt at vi knytter nye bånd til Libya og det er ikke noe negativt at det skjer raskt.

 

Nei jøss.. problemet her er jo at de dreper de som driver butikken for så å selge tyvegodset til gribbene...

 

Isolert sett er jeg jo enig i at det er en naturlig prosess at man inngår samarbeid, men problemet er jo at her myrdes eksisterende "eiere".

 

Forklar gjerne hvordan du kan forutse hva som vil skje... Det du forhåpentligvis vil innse er at ikke bare Libya, men hele verden får det langt, langt bedre uten Muammar al-Gaddafi og hans terroristregime!

Jeg fikk alle nyheter via vestlig propaganda i starten og innså ikke før senere at dette kun var snakk om et ran og da engasjerte jeg meg...

 

Jeg er veldig sikker på at dette er starten på et langt større helvete enn hva noen av oss kan forestille oss... Et skritt av gangen så aksepterer vi krig etter krig...

 

Uskyldige mennesker i tusentall dør og ikke noen bryr seg..

 

Det er jeg sikker på at du en dag vil innse er et forferdelig feilgrep...

 

Libya var ikke stabilt under Muammar al-Gaddafi! Det så fint ut på overflaten så verdenssamfunnet skulle få et positivt inntrykk, men om man ikke godtok Gaddafi og hans makt var man ferdig på øyeblikket.

 

Tror faktisk det er mer stabilt der enn hva vi ser i flere og flere europeiske byer hvor det snart bryter ut stammekriger mellom forskjellige etniske minoriteter..

 

NATO har befridd Libya og dets befolkning. Nå gjenstår det bare å se om de klarer gjenoppbyggingen av landet og utvikle det i en positiv rettning.

 

Forløpig har de kun drept en hel bråte av dem.. så får jo tiden fremover vise hva de har oppnådd og hva prisen blir..

 

De har jo allerede åpnet dørene for de internasjonele bankene som setter folket i gjeld...

 

Jeg tror det blir tøffe tider for et folk som stort sett hadde alt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...