osodeann Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Hei! Jeg arbeider som vikar i hjemmesykepleien. Og det hender ofte at jeg deler ut medisiner fra dosett, o.l. Eller at vi tar noen "snik-veier" rundt, slik at jeg får delt ut medisinene. Dette er jo ikke lovlig, og derfor synes jeg det er noe ubehagelig. Kommunen har dårlig råd, og har derfor ikke mulighet til å gi oss noe kurs. Sykepleierne sier at det går bra. Og at om det skulle komme kontroll så er det kommunen som får "smellen". Stemmer dette? Hva skjer dersom det er kontroll, og det oppdages at jeg (og mine venner) deler ut medisiner uten kurs? Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Uten å vite for sikkert vil jeg tro du sitter i saksa om du skulle feilmedisinert noen med et dramatisk utfall. Leger er siktet for uaktsomt/medvirkning til drap ved feildosering eller bruk av feil medisiner som har ført til dødsfall. Jeg tror dere sitter i samme knipa. Hvis det er sterke medikamenter det er snakk om, så ville jeg krevd et kurs for å utføre jobben. Men nå vet ikke jeg om det er snakk om lett smertestillende/sovepiller eller sterke medikamenter. 1 Lenke til kommentar
Stereotypisk bergenser Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Hvis sykepleierne sier det går bra, går jeg ut ifra at det i hovedsak ikke er snakk om sterkere medikamenter. Men jeg forstår godt at du ikke er komfortabel med dette ettersom skulle noe gå galt kan det få alvorlige konsekvenser for både deg og kollegaer - og ikke minst pasienter. Hva som vil skje dersom du blir tatt vet jeg ikke, vil uansett råde deg til å kreve kursing asap. 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Regner med at dette ikke er snakk om sterkere medikamenter så det går nok bra. Er du usikker bør du kanskje snakke med din leder og få dette fram skriftlig slik at du er sikker på at det ikke er du som sitter med ansvaret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå