Gå til innhold

Hva er best, Nikon eller Canon?


Hva er best?  

56 stemmer

  1. 1. Hva anbefaler du?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

he he dette er jo et fantastisk utgangspunkt for en diskusjon.

Helt siker på at vi komme til å finne svaret. Sammen klarer vi det.

 

Jeg tørr anbefale trådstarter å droppe både Nikon og Canon, siden de suger begge to. Duger ikke til hverken sport eller portrett. Både canon og nikon leverer svært dårlige filer kvalitetsmessig,og så har de en autofokus som ikek funker til noe som helst.

 

Var dette dagens mest seriøse :hrm:

Burde vi lage en avstemming på det og :tease:

Lenke til kommentar

Det som skiller systemene mest i praksis for min del, er tilgangen til optikk. Personlig kunne jeg ikke levd uten 35mm/ff - måtte ha lagt iallefall seks tusen i mellom hvis jeg solgte 35mmen min og kjøpte Nikon. Ellers sikler jeg veldig på 85/1.2L - Nikkor 85/1.4 er slettes ikke dårlig, men er samtidig ikke f/1.2. Nikon har til gjengjeld bedre supervidvinkel i 14-24/2.8.

 

Hadde jeg fått tak i Nikkor 35/1.4 til omtrent samme pris som 35/1.4L tror jeg nok jeg hadde solgt begge canonhusene og optikk og kjøpt en brukt D3. Men så er jo jeg også en evig vinglepetter. :p

 

Begge systemene har sine fordeler og ulemper - men uansett hvilket system man velger tror jeg nok man får til å ta "profesjonelle" bilder. :)

Lenke til kommentar

Har hørt mye dritt om Nikon, er det sant? eller er det tull? Er Canon bedre eller er Nikon det beste? :ohmy:

Hvis noen slenger dritt om Nikon, så er det en stor sannsynlighet for at vedkommene er en Canon-fanboy. Og de som slenger dritt om Canon er gjerne Nikon-fanboys.

 

Har du lyst på noe nytt? Hvorfor ikke kjøpe et nytt objektiv?

De som slenger dritt om det andre merket, er gjerne folk som er usikre på sine egne valg, eller folk som ikke har fulgt med i utviklingen innen digitalfoto de siste 4-5 år. Jeg har nikon og elsker det, men kunne likevel tenkt meg en 5DmkII, nå som de er så billige..

Lenke til kommentar

he he dette er jo et fantastisk utgangspunkt for en diskusjon.

Helt siker på at vi komme til å finne svaret. Sammen klarer vi det.

 

Jeg tørr anbefale trådstarter å droppe både Nikon og Canon, siden de suger begge to. Duger ikke til hverken sport eller portrett. Både canon og nikon leverer svært dårlige filer kvalitetsmessig,og så har de en autofokus som ikek funker til noe som helst.

 

Det er vel kanskje en grunn for at Canon og Nikon er på toppen innenfor speilrefleks.

 

Hvis du ikke synes noen av dem einer seg som noe, kan du ikke komme med et annet merke som ligger frem for dem i den teknologienske verden og har bedre funksjoner? Bedre optikk osv. Og hvorfor? Kom med noen gode argumenter og saklige kilder, slik at du kan overbevise meg.

Lenke til kommentar

Hvilken optikk har du fra før av og hvilket budsjett har du - svarer du på det, så kan vi komme med et forslag til hvilket merke, hvilket kamera og hvilken optikk du kunne kikke nærmere på. :)

 

 

Til nå har jeg Canon optikk, og budsjettet mitt ligger på rundt

20 000. Det er ikke de svimlende prisene men skulle holde til å få et semiprof. kamera.

 

Optikken har jeg kjøpere på. Så der får jeg inn penger hvis det trengs.

 

Men det som er hovedgrunnen for innlegget er lyten på å prøve noe nytt.

 

Det er helst hus som er nødvendig etter at jeg knuste det forrige kamerahuset mitt, derfor ligger muligheten der for å oppgradere.

 

Problemstillingen er at det vil verken koste mere eller mindre hvis jeg kjøper en av dem. Derfor lurer jeg på hvilket hus jeg burde kjøpe?

Endret av Nilsmi
Lenke til kommentar

Hvilken Canon-optikk har du? Det er ikke sikkert du skal kvitte deg med den - kan godt være den kan supplere ny optikk. Viktigere med optikk enn hus.

 

Liker du fastoptikk til skudd i dårlig lys og lek med liten blender? (Er egentlig selvsagt hvis du skal ta portrettoppdrag.)

Makroobjektiv - er makro interessant?

Har du ekstern blits?

Trenger du kraftig tele?

 

 

Og om du skal velge Nikon eller Canon? Hipp som happ. Det svarer du best på selv - dra ned og klå i butikken - velg det merket du liker best å holde i.

 

Er video viktig? Hvis ikke kan du fint klare deg med et eldre hus.

 

Kjenn på husene - er de lavere modellene helt greie i betjeningen, eller vil du ha et dyrere hus?

 

Kikk på bruktmarkedet! Du kan få mye mer for pengene der.

Lenke til kommentar

Har hørt mye dritt om Nikon, er det sant? eller er det tull? Er Canon bedre eller er Nikon det beste? :ohmy:

Hvis noen slenger dritt om Nikon, så er det en stor sannsynlighet for at vedkommene er en Canon-fanboy. Og de som slenger dritt om Canon er gjerne Nikon-fanboys.

 

Har du lyst på noe nytt? Hvorfor ikke kjøpe et nytt objektiv?

Skjønner ikke folk som slenger dritt, begge har sine fordeler og ulemper (og forøvrig ekstremt lite forskjell mellom dem). Et kamerahus er et verktøy, kjøp det man liker å jobbe med. Tør påstå at jobben kan gjøres like bra med begge alternativene. Er i Nikon leiren selv (litt tilfeldig), og bruker Nikon D3s og D3 i det daglige. Er forøvrig ikke utenkelig at jeg kjøper Canon en dag (har ingen religiøs holdning til dette), men sannsynligheten for Hasselblad er veldig mye større ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ofte ser jeg falske brukererfaringer på utstyr. Gjerne er det noen i den andre leiren som er ute etter å svartmale/disse utstyret i den andre leiren. En av leirene er verst faktisk, men jeg skal ikke si hvilken. Det er en feig ting å gjøre, og man bør holde seg for god for slikt..

 

Det hadde vært fint med noen linker som bekrefter dette, gjerne på PM hvis du ikke vil utbasunere.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har selv ett par Canon speilrefleks kameraer. Ett gammelt 350D og et nyere 40D. Når jeg første gang kjøpte speilrefleks for en del år siden, så var det en ren tillfeldighet i.o.m at butikken jeg var innom kun førte Canon.

 

Etter dette så ble jeg jo vant til nettopp Canon og derfor har jeg fortsatt med dette.

 

Nikon er sikkert minst like bra, og alt kommer ann på hva man er vant til å bruke.

 

Men jeg har for meg (bare anntagleser) at Canon har litt lettere tilgang til samt bedre utvalg av tilleggsutstyr enn det Nikon har. Vertfall så mener jeg det var slik før.

 

Er vel linsa som er dne mest vitale delen på ett kamera og det hjelper svært lite om kameraet koster 100.000,- så lenge du har på en kjip standardlinse. Bildet blir ikke bedre enn det linsa klarer å slippe inn.

 

Derfor så ser man ofte proffe fotografer med dyre kameraer også har dyre linser. Når det gjelder Canon så er det jo "L-linsene" som er det råeste og dyreste. Man kjenner igjen en "L-linse" fra Canon ved at det er en liten rød ring rundt linsene.

 

Hva slags "system" Nikon bruker vet jeg dog ikke, men de har sikkert noe lignende.

 

Jeg stemte Canon, rett og slett fordi det er det jeg har og det jeg er vant til, å ikke nødvendighvis fordi Canon er best. Det er smak og behag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...