Gå til innhold

Er det mulig å lage selvlysende "vann"?

Anbefalte innlegg

Jeg deltar ukentlig på øvingskvelder der det er vanlig å ha med seg ei flaske vann (som settes på gulvet under stolen). Jeg kunne tenkt meg å ta med ei vanlig brus-/vannflaske med et stoff oppi som så ut som vann eller væske og som samtidig lyste (i hvert fall ei stund). Så kunne jeg kalle det "mineralvann fra Fukushima" hvis noen spurte hva det var. :whistle:

Men finnes det noen kjemikalier eller noe som kunne gitt en sånn lysreaksjon i mange nok minutter til å gjennomføre bløffen? Selvsagt uten at flaska ble deformert eller eksploderte. Kanskje man kunne putte en såkalt lysstav opp i f.eks matolje for å gi rett illusjon?

Link til den typen lysstav jeg tenkte på: http://www.tryggogsikker.no/html/230.html

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det viktig at man skal kunne drikke dette etterpå?

Hvis ikke tenker jeg umiddelbart på fosfor.

Nei, jeg hadde ikke tenkt å drikke det. Flaska skal bare løftes ut av ei veske/en ransel og settes på gulvet til jeg får kommentarer.

Forfor høres dog ganske skummelt ut:

Hvitt fosfor er meget giftig. Allerede et inntak av 0,1 g kan ha dødelig virkning. Ved lengre tids tilførsel av små mengder fosfor, enten ved svelging eller ved innånding av fosfordamper, oppstår kroniske forgiftninger. Symptomer på en slik forgiftning er magesmerter, oppstøt og brekninger, blødning i slimhinnene. Særlig karakteristisk er harde forknoklinger i kjeveregionen med fremadskridende ødeleggelse av over- og underkjeveknoklene (fosfornekrose). På huden fremkaller brennende hvitt fosfor dype brannsår som vanskelig leges. Man må derfor unngå å berøre hvitt fosfor med hendene. Skulle uhellet likevel inntreffe, må de forbrente hudpartier dyppes i eller dusjes med vann. Ved alvorlige fosforforgiftninger og fosforbrannsår må den skadde snarest komme under legebehandling.

Jeg vet ikke hva lysstavene inneholder, men også de kan gi ubehag ved kontakt med hud:

Innholdet er ikke giftig eller brennbart, men kan sette flekker. Kontakt med øyne eller hud kan medføre forbigående reaksjon. Skyll grundig med vann hvis innholdet kommer i kontakt med øyne eller hud. Ikke drikk eller spis innholdet. Etter bruk, kast staven og forpakningen i søppelkassen, ikke i naturen. Oppbevares utilgjengelig for barn.

Det er mulig jeg går for en lysstav, de flyter i vann, men kanskje ikke i olje (som jo er lettere enn vann). Olje bryter dessuten lyset litt anderledes enn vann, noe som forhåpenligvis kan kamuflere konturene av lysstaven i væsken.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg så en ting på nettet, de solgte dusjhoder og vannet ble da farget rødt, grønt, gult osv ettersom hvor varmt/kaldt det var. Men hvordan det funket husker jeg ikke, og tror vannet måtte renne. Men er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar

Kanskje du kan få økt effekt ved å bruke Tonic Water (f.eks. fra Schweppes)? Det inneholder kinin og virker derfor fluorescerende, slik at hele væsken får en turkis-blålig glød dersom den utsettes for UV-lys. Hvis du allerede tenker å bruke en lysstav, kan jo dette muligens øke effekten ytterligere.

Bilde av effekten.

Lenke til kommentar

Jeg så en ting på nettet, de solgte dusjhoder og vannet ble da farget rødt, grønt, gult osv ettersom hvor varmt/kaldt det var. Men hvordan det funket husker jeg ikke, og tror vannet måtte renne. Men er ikke helt sikker.

Har sånn hjemme! Fungerer rett og slett slik at det er 3 typer lys montert i dusjhodet, og den bytter mellom de 3 utifra varmen :)

Lenke til kommentar
Er det viktig at man skal kunne drikke dette etterpå?

Hvis ikke tenker jeg umiddelbart på fosfor.

Nei, jeg hadde ikke tenkt å drikke det. Flaska skal bare løftes ut av ei veske/en ransel og settes på gulvet til jeg får kommentarer.

Forfor høres dog ganske skummelt ut:

Hvitt fosfor er meget giftig. Allerede et inntak av 0,1 g kan ha dødelig virkning. Ved lengre tids tilførsel av små mengder fosfor, enten ved svelging eller ved innånding av fosfordamper, oppstår kroniske forgiftninger. Symptomer på en slik forgiftning er magesmerter, oppstøt og brekninger, blødning i slimhinnene. Særlig karakteristisk er harde forknoklinger i kjeveregionen med fremadskridende ødeleggelse av over- og underkjeveknoklene (fosfornekrose). På huden fremkaller brennende hvitt fosfor dype brannsår som vanskelig leges. Man må derfor unngå å berøre hvitt fosfor med hendene. Skulle uhellet likevel inntreffe, må de forbrente hudpartier dyppes i eller dusjes med vann. Ved alvorlige fosforforgiftninger og fosforbrannsår må den skadde snarest komme under legebehandling.

Jeg vet ikke hva lysstavene inneholder, men også de kan gi ubehag ved kontakt med hud:

Innholdet er ikke giftig eller brennbart, men kan sette flekker. Kontakt med øyne eller hud kan medføre forbigående reaksjon. Skyll grundig med vann hvis innholdet kommer i kontakt med øyne eller hud. Ikke drikk eller spis innholdet. Etter bruk, kast staven og forpakningen i søppelkassen, ikke i naturen. Oppbevares utilgjengelig for barn.

Det er mulig jeg går for en lysstav, de flyter i vann, men kanskje ikke i olje (som jo er lettere enn vann). Olje bryter dessuten lyset litt anderledes enn vann, noe som forhåpenligvis kan kamuflere konturene av lysstaven i væsken.

Heh, jeg tenkte mer på fosfor i slik forstand:

http://en.wikipedia.org/wiki/Phosphor

Altså ikke fosfor, men et fosfor.

Sikkert noe slikt som er innholdet i lysstaven, som forøvrig er mulig å brekke og deretter helle oppi flasken for å få ønsket effekt (ikke gris deg til med dette, tror ikke det er særlig farlig - men en selvlysende mann er kanskje litt for mye av det gode ;) )

Lenke til kommentar

Jeg tenker høyt nå: Hva om man laget en lomme i bunnen av flasken som du limer et par slike glow-stick opp i (fra utsiden)? Da kan man jo mikse seg noe som smaker godt samtidig som det lyser heftig av flasken.

De fleste flasker er jo litt konkave i bunnen (sett fra utsiden), så det skal nok ikke mye bearbeidingen til før du har plass til noen slike små glow-stick man får kjøpt på sportsfiske-butikken.

Vet ikke om det fungerer har ikke prøvd det selv.

Ta bilder dersom du tester noen av forslagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...