Gå til innhold

Pengene tilbake på PC

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte i høst en bærbar PC fra komplett.no for 8000 kr tidlig i høst. Denne datamaskinen har ikke levd opp til forventningene i det heletatt. Den har hatt et stort problem med at PC'n blir utrolig fort veldig varm (99 grader celsius) helt fra første dag. Jeg har hatt datamaskinen på reperasjon en gang, men den ble ikke fikset. Er på vei til å sende den inn atter en gang, men tviler sterkt på at kun en vifte vil klare å kjøle ned en datamaskin på nesten 100 grader.

Jeg lurte på hvordan/om det vil være mulig å få igjen pengene fra PC'n ettersom den ikke lever det som er forventet til en 8000 kr PC ( + den er brannfarlig! )?

Her er produkt siden til produktet:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=598598

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg kjøpte i høst en bærbar PC fra komplett.no for 8000 kr tidlig i høst. Denne datamaskinen har ikke levd opp til forventningene i det heletatt. Den har hatt et stort problem med at PC'n blir utrolig fort veldig varm (99 grader celsius) helt fra første dag. Jeg har hatt datamaskinen på reperasjon en gang, men den ble ikke fikset. Er på vei til å sende den inn atter en gang, men tviler sterkt på at kun en vifte vil klare å kjøle ned en datamaskin på nesten 100 grader.

Jeg lurte på hvordan/om det vil være mulig å få igjen pengene fra PC'n ettersom den ikke lever det som er forventet til en 8000 kr PC ( + den er brannfarlig! )?

Hvis det var i høst så er det vel litt for lenge siden til å få hevet kjøpet.. Men temperatur på nesten 100 grader er jo ikke normalt.. I verste fall så må du sende den inn tre eller fire ganger for å ha krav på heving av kjøp.. Bytter de samme komponent to ganger og den går istykker en tredje gang så har du krav på nytt produk. Det er fire ganger hvis det er forskjellige komponenter. Men maskinen må alikevel sendes inn tre eller fire ganger.

Det du kan gjøre er å ta kontakt med Hp og høre hva de sier om temperaturen. De pleier å ha god kundestøtte innenfor det første året ihvertfall. Men høy tempt er vel noe som går igjen på hp maskiner.

Lenke til kommentar

Hei!

Hvis det var i høst så er det vel litt for lenge siden til å få hevet kjøpet.. Men temperatur på nesten 100 grader er jo ikke normalt.. I verste fall så må du sende den inn tre eller fire ganger for å ha krav på heving av kjøp.. Bytter de samme komponent to ganger og den går istykker en tredje gang så har du krav på nytt produk. Det er fire ganger hvis det er forskjellige komponenter. Men maskinen må alikevel sendes inn tre eller fire ganger.

Det du kan gjøre er å ta kontakt med Hp og høre hva de sier om temperaturen. De pleier å ha god kundestøtte innenfor det første året ihvertfall. Men høy tempt er vel noe som går igjen på hp maskiner.

Ok, tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Du har kjøpt en pc med god kraft, så det er normalt at slike blir varme.

Den er ikke brannfarlig, med mindre du setter noe ekstremt brennbart rett foran utløpsvarmen med vilje.

Så hva skal du egentlig klage på? Ja, hvis du spiller og den skrur seg av grunnet varme, da kan du klage. Men det skriver du ingenting om. Komponentene i maskinen er vel opp til 105 grader, så den holder seg innenfor kritisk.

Lenke til kommentar

Merk: det er ingen lov som sier at man har krav på heving når maskinen har vært inne 4 ganger for forskjellige feil. Man regner det som bransjestandard, men ingenting mer.

Selger har forøvrig bare mulighet til å rette mangel (evt. omlevere) 2 ganger for samme feil. Hvilken komponent som byttes har i utgangspunktet ingen relevans.

Selger har krav på å kunne vurdere evt. 3 gangs samme feil hos autorisert tekniker.

Lenke til kommentar

Merk: det er ingen lov som sier at man har krav på heving når maskinen har vært inne 4 ganger for forskjellige feil. Man regner det som bransjestandard, men ingenting mer.

Selger har forøvrig bare mulighet til å rette mangel (evt. omlevere) 2 ganger for samme feil. Hvilken komponent som byttes har i utgangspunktet ingen relevans.

Selger har krav på å kunne vurdere evt. 3 gangs samme feil hos autorisert tekniker.

Jo, komponent spiller inn.. Bytter man hdd en gang og cpu neste gang er dette to forskjellige deler. Ikke samme feil..

En liten oversikt

(og en til)

Lenke til kommentar
Bytter man hdd en gang og cpu neste gang er dette to forskjellige deler. Ikke samme feil..

Veldig feil. Om feilen er f.eks "Unaturlig høyt støynivå", så kan dette være både harddisk, CPU-vifte, strømforsyning, skjermkort-vifte osv. Det er ikke delene som bestemmer om det er samme feil eller ikke. Det er feilsymptomet som oppleves av kunden som er av betydning.

Lenke til kommentar

Jo, komponent spiller inn.. Bytter man hdd en gang og cpu neste gang er dette to forskjellige deler. Ikke samme feil..

En liten oversikt

(og en til)

Linkene dine sier jo ingenting om komponent vs. symptom. Praksis fra FTU er at symptom, altså "hvordan mangelen arter seg for kunden" er det som avgjør. Det vil si at dersom du har svart skjerm for 3 gang, har det ikke noe å si om man har byttet hovedkort, LCD-kabel eller skjerm ved tidligere reparasjoner. På samme måte er det ikke samme type mange dersom hovedkort byttes 3 ganger for grafikkfeil, USB-problemer og strømproblemer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bytter man hdd en gang og cpu neste gang er dette to forskjellige deler. Ikke samme feil..

Veldig feil. Om feilen er f.eks "Unaturlig høyt støynivå", så kan dette være både harddisk, CPU-vifte, strømforsyning, skjermkort-vifte osv. Det er ikke delene som bestemmer om det er samme feil eller ikke. Det er feilsymptomet som oppleves av kunden som er av betydning.

Det er ikke min erfaring. Verken som forbruker eller forhandler..

En liten oversikt

(og en til)

Linkene dine sier jo ingenting om komponent vs. symptom. Praksis fra FTU er at symptom, altså "hvordan mangelen arter seg for kunden" er det som avgjør. Det vil si at dersom du har svart skjerm for 3 gang, har det ikke noe å si om man har byttet hovedkort, LCD-kabel eller skjerm ved tidligere reparasjoner. På samme måte er det ikke samme type mange dersom hovedkort byttes 3 ganger for grafikkfeil, USB-problemer og strømproblemer.

Det var ikke meningen de skulle si noe om det. Bare litt generell info..

Dette var ikke praksis hvor jeg jobbet tidligere, heller ikke det svaret jeg har fått av Infocare som forbruker.. De sa det var det bytte av komponent som var oppgitt i arbeidsloggen som var feilen. Hva jeg opplevde som feil hadde ikke noe og si.

Litt rart at hvis en som ikke har peiling i det hele tatt kan påstå at det er samme feil på produktet fordi de oppleves likt, mens de kan være vidt forskjellige, og få det som godkjent som tredjegangs feil da..

Lenke til kommentar

Infocare kan si hva de vil, de behandler dette normalt som en garantiforespørsel fra forhandler til produsent, på vegne av produsent.

Forbrukerkjøpsloven gir deg imidlertid rett til å heve kjøpet ved tredjegangs forekomst av samme mangel.

§30 sier bl.a.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig

§16 sier bl.a.

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

§15 sier igjen bl.a.

§ 15. Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

...

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

Dette er imidlertid krav du retter overfor forhandler. Forhandler (selger) er underlagt forbrukerkjøpsloven, og uavhengig av eventuelle garantiordninger produsenten måtte tilby, har ikke selger krav på mer enn to avhjelpsforsøk (retting/omlevering) for samme mangel. Hva Infocare liker/ikke liker er fullstendig uvesentlig i forhold til hva du har krav på overfor forhandler.

Dersom mangelen eksempelvis er at en PC ikke klarer å starte OS, kan det skyldes flere ting, eksempelvis defekt RAM eller defekt CPU. Uavhengig av hva som er defekt, vil mangelen være den samme i begge tilfeller: maskinen nekter å starte OS.

Har du levert maskinen til selger for avhjelp to ganger og de har byttet RAM, mens det er CPU som er defekt ved tredje innlevering, er det fremdeles tredje gang samme mangel, og du har krav på å heve kjøpet om du ønsker det.

Hvorvidt varmeutvikling i seg selv er en mangel/garantifeil er vanskelig å si. Forbrukerkjøpsloven er noe diffus i formuleringen av §15. Jeg vil ikke tro varmeutvikling anses for å være relevant så lenge den ikke innvirker på produktets bruksegenskaper (eksempelvis slik darket foreslår, eller muligens om man har en laptop som blir så varm at man ikke kan ha den i fanget?)

Det at prosessor når 100 grader celcius er neppe en mangel i seg selv, men kanskje Komplett sin garanti dekker dette (hvis det var mulig å finne garantivilkårene deres noe sted)?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...