Gå til innhold

Selfangst - en skam for Norge

Gjest medlem-1432

75 stemmer

1. 1. Bør selfangst avikles?

Anbefalte innlegg

Det finnes vel strengt tatt mange forskjellige grupper.

•  
  • De som er imot jakt på søte og eksotiske dyrearter, men ikke imot slakt.
  • De som er for både jakt og slakt, men ikke på familiære arter (hunder, katter, undulater osv.)
  • De som er for all jakt og slakt.
  • De som er imot slakt, men ikke jakt.

...og sikkert flere.

Problemet med selslakt er bare måten den noen ganger utføres på. Metoder som riktignok går tilbake flere århundrer, men som er uakseptable med tanke på dagens dyrevernslovverk.

Og så har vi de som blir helt hysteriske bare ved at de ser blod fra dyr som blir slaktet eller skutt.Og som blir jaktmotstandere bare av den grunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med selslakt er bare måten den noen ganger utføres på. Metoder som riktignok går tilbake flere århundrer, men som er uakseptable med tanke på dagens dyrevernslovverk.

Nå blir jeg litt usikker, husker jeg riktig fra en annen tråd så var du en innbitt jaktmotstander - men for slakt. Et rifleskudd var visst ikke godt nok. Hvordan vil du gjøre det med selfangst, hvis man ikke skal kleppe selen - og avlivningen skal være innenfor din definisjon av "dagens dyrevernslovverk"?

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Nå blir jeg litt usikker, husker jeg riktig fra en annen tråd så var du en innbitt jaktmotstander - men for slakt. Et rifleskudd var visst ikke godt nok. Hvordan vil du gjøre det med selfangst, hvis man ikke skal kleppe selen - og avlivningen skal være innenfor din definisjon av "dagens dyrevernslovverk"?

Jeg har aldrig sagt at et rifleskudd ikke er godt nok for avliving, i den tråden du nevnte så var det snakk om bruk av slaktemaske.Så du må lese den tråden en gang til.

Lenke til kommentar

Jeg har aldrig sagt at et rifleskudd ikke er godt nok for avliving, i den tråden du nevnte så var det snakk om bruk av slaktemaske.Så du må lese den tråden en gang til.

Se ovenfor, så ser du at jeg siterte Runinho - ikke deg. :)

Endret av Quote
Lenke til kommentar

I Canada blir det brukt skytevåpen 90% av gangene. Hakapik blir også brukt, fordi det faktisk har vist seg å være en god måte å avlive selen på. http://en.wikipedia.org/wiki/Seal_hunting#Equipment_and_method

"Regulation firearms fall into two categories: (1) a rifle and bullets that are not full metal-jacketed that produce a muzzle velocity of not less than 1,800 feet per second and a muzzle energy of not less than 1,100 foot pounds; or (2) a shotgun of not less than 20 gauge and rifled slugs.

If a sealer is using a firearm, either the person who shoots it or retrieves it is required to administer a blinking reflex test as soon as possible after it is shot to confirm that it is dead. No person may start to skin or bleed a seal until a blinking reflex test has been administered, confirming that it is dead."

http://www.sealsandsealing.net/welfare.php?page=3&id=1

Var det svar nok, Gypsy?

Endret av Quote
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hvor mange prosent seler av de tror du blir skadeskutt og lider en lang om smertefull død? Veldig mange kan jeg love deg. Rart at det er mange som sitter med ett annet syn enn deg om hakapikk, også de som tidligere har drevet med det eller vært med på det.

Lenke til kommentar

Hvor mange prosent seler av de tror du blir skadeskutt og lider en lang om smertefull død? Veldig mange kan jeg love deg. Rart at det er mange som sitter med ett annet syn enn deg om hakapikk, også de som tidligere har drevet med det eller vært med på det.

Du så visst ikke min edit:

"If a sealer is using a firearm, either the person who shoots it or retrieves it is required to administer a blinking reflex test as soon as possible after it is shot to confirm that it is dead. No person may start to skin or bleed a seal until a blinking reflex test has been administered, confirming that it is dead.

Every person who administers a blinking reflex test on a seal that elicits a blink shall immediately strike the seal with a club or hakapik on the forehead until its skull has been crushed, and the blinking reflex test confirms that the seal is dead."

Det burde ikke være noe problem dersom man følger reglene.

Og for å svare på hvor mange prosent, så sier jeg at 98% får en RASK død. http://en.wikipedia.org/wiki/Seal_hunting#Cruelty_to_animals

Kom gjerne med statistikk angående skadeskyting som også forklarer hvordan de definerer skadeskyting.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Med atomvåpen, selvfølgelig :thumbup:

Du skjønner at jeg er så heldig at jeg klarer å distansere meg ifra en sak nok til å se den ifra mer enn èn vinkel. Personlig er jeg imot jakt, og ville være imot slakt også, om det ikke var nødvendig.

Problemet med seljakt kontra annen jakt er som sagt metodene. I Kina flår de hunder og katter levende, og mener det er akseptabelt. Jeg lurer på hva dere lystmordere synes om det?

Lenke til kommentar

Eh ja? med hakke?

Som nevnt over så må alle seler over 1 år bli skutt først, kun seler under 1 år kan slaktes med bare hakken.

Adult seals more than one year old must be shot in the head with expanding bullets, and cannot be clubbed to death. The hakapik shall be used to ensure the animal is dead.

In 2007, the European Food Safety Agency confirmed the animals are put to death faster and more humanely in the Norwegian sealing than in large game hunting on land.

http://en.wikipedia.org/wiki/Seal_hunting#Norway

Lenke til kommentar

Mange seler blir jo faktisk også flådd levende, fordi man er for sløve til å sjekke om dyret er ordentlig død eller ikke.

Jeg hører bare mange påstander. Kom med kildene dine, og nei - selfangst.info er ingen seriøs kilde. Begynner å bli lei av at du serverer løgn etter løgn.

Med atomvåpen, selvfølgelig :thumbup:

Du skjønner at jeg er så heldig at jeg klarer å distansere meg ifra en sak nok til å se den ifra mer enn èn vinkel. Personlig er jeg imot jakt, og ville være imot slakt også, om det ikke var nødvendig.

Problemet med seljakt kontra annen jakt er som sagt metodene. I Kina flår de hunder og katter levende, og mener det er akseptabelt. Jeg lurer på hva dere lystmordere synes om det?

Så bra at du ikke klarte å svare meg seriøst, forventer du da et seriøst svar tilbake. Du er et prakteksempel på hykleri, som er for slakt men mot jakt. Men jakt kan vi ta i jakttråden.

Det er ingenting gale med metodene. Hvordan du makter å sammenligne det å få et rifleskudd i hodet eller hodeskallen knust på millisekundet, og det å bli flådd levende blir for meg så useriøst at du egentlig ikke forvente noe svar i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...