Gå til innhold

Selfangst - en skam for Norge

Gjest medlem-1432

75 stemmer

1. 1. Bør selfangst avikles?

Anbefalte innlegg

[...]NOAH er i tillegg i mot jakt, og det er etter min mening bevis nok på at NOAH ikke er helt virkelighetsorienterte.

Å være i mot jakt er da en ærlig sak det. Derimot å være mer imot jakt på sel enn jakt på f.eks mår, rev, elg, rotte eller ærfugl ser jeg som litt sært.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant en artikkel på forskning.no fra 2009. Artikkelen ser ut til å bekrefte mitt inntrykk av denne saken så langt, og kan jeg oppsummere den under:

1: Argumentene mot selfangst er som oftest basert på videoreportasjer, bilder og "stakkars selen"

2: Argumentet for selfangst har å gjøre med fiskebestanden, men dette er og blir en påstand da det ikke ligger forskning til grunn som konkluderer med at selfangst faktisk øker fiskebestanden. Økosystemer er mer kompliserte enn at det å redusere antallet seler automatisk øker bestanden med fisk. Selen tar også fokus vekk fra andre og mer alvorlige trusler mot fiskebestanden, som forurensing og overfiske.

Lenke til kommentar

[...]NOAH er i tillegg i mot jakt, og det er etter min mening bevis nok på at NOAH ikke er helt virkelighetsorienterte.

Å være i mot jakt er da en ærlig sak det. Derimot å være mer imot jakt på sel enn jakt på f.eks mår, rev, elg, rotte eller ærfugl ser jeg som litt sært.

Ja, det er en ærlig sak sånt sett. Det betyr likevel ikke at det er ett smart valg å bannlyse all jakt på f. eks. storvilt. Men dette blir litt off topic da tråden egentlig handler om selfangst.

Men jeg tror prinsippet bak selfangst er like relevant for all annen jakt: regulering av bestand, og på denne måten kan man også lage selolje og faktisk bruke kjøttet - som skal være veldig rikt på vitaminer.

Så utsagnet til trådstarter ("Sel blir utelukkende slaktet ned for pelsens skyld.") stemmer nok ikke.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Så utsagnet til trådstarter ("Sel blir utelukkende slaktet ned for pelsens skyld.") stemmer nok ikke.

Jo det gjør det. Les, utelukkende. Ca 5 prosent av selfangst går til oljeproduksjon, resten går til pelsproduksjon.

Hvor sunn denne oljen er kan diskuteres. Det er jo en kjent sak at mengden av diverse miljøgifter har økt, som bla kvikksølv og andre kjemiske forbindelser. Siden disse stoffene ikke er nedbrytbare, blir dem lagret i fettet hos konsumentene. Jo høyere opp i næringskjeden man kommer, jo høyere konsentrasjon av miljøgifter finner man.

Lenke til kommentar

[...]Hvor sunn denne oljen er kan diskuteres. Det er jo en kjent sak at mengden av diverse miljøgifter har økt, som bla kvikksølv og andre kjemiske forbindelser.[...]

Å fjerne tungmetaller, dioksiner og annet grums fra marine oljer ("stripping") er en forholdvis grei prosess som brukes i produksjonen av omega-3 oljer til medisin.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jo det gjør det. Les, utelukkende. Ca 5 prosent av selfangst går til oljeproduksjon, resten går til pelsproduksjon.

Jeg leser kun en påstand. Kilder, er du snill.

"Norge sitter igjen alene med denne "næringen", etter at land som Russland og Canada har avviklet selfangst."

Igjen, dette er feil. Russland og Canada har kun satt en aldersbegrensning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Seal_hunting#Sealing_states

• Liker 4
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hva er dette for noe tull. Hvorfor skal vi slutte med selfangst? Selene blir jo drept av andre dyr uansett, så like greit at vi tar oss av jobben. Forøvrig så bruker ofte rovdyrsmødre med unger å la ungen få leke med byttet. Dette inkluderer å rive og slite i byttedyret og ofte begynne å spise det levende. Jeg synes trådstarter skal samle sammen midler for å få gå til sak mot isbjørner og andre slemme rovdyr.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Er det ikke på tide at vi avslutter denne blodige tradisjonen nå?

Er det ikke på tide at vi tar opp tråden igjen?

http://www.dagbladet.no/2012/01/09/nyheter/handel/utenriks/19721203/

"Grønland drukner i seler

EUs forbud mot import av selskinn skaper problemer."

På grunn av forbudet er handelen med selskinnsprodukter på verdensmarkedet, og dermed jakten på sel, kollapset, og bestanden øker ukontrollert.

Grønlands Naturinstitut har dokumentert at det er en bestand på 17,6 millioner sel i grønlandske farvann, og at de spiser 16 millioner tonn fisk og skalldyr årlig.

- Samtidig observeres det avmagrede seler i hele Arktis. Vi er bekymret for at det kan være hungersnød på gang i selbestanden i Arktis, sier han videre.

For å sitere meg selv i et innlegg i denne tråden, litt tidligere:

"Men jeg tror prinsippet bak selfangst er like relevant for all annen jakt: regulering av bestand"

Jeg skulle ønske jeg ikke hadde rett, men beklageligvis for selen så hadde jeg det. Importforbudet og dyrevernaktivistene har ført til lidelse for selen, hva føler du om det Gypsy?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Pelsdyrjakt og pelsdyroppdrett kan ikke sammenlignes for 5 øre.

Uansett, så er nok avlivingen vi foretar like human som en avliving foretatt av isbjørn, spekhogger, eller sult. Spesielt å sulte i hjel er kjennt som en meget human måte å dø på.

Er forholdsvis sterk motstander av pellsdyrnæringen i norge, men jakt på sel for skinn (og kjøtt) er som nevnt ikke sammenlignbart. Selen lever hele livet sitt fritt i naturen, mens en pelsrev sitter hele livet i en 50x50x50 celle.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, problemet med dyrevernorganisasjonene er at de serverer løgner - som dyrevernaktivistene sluker rått. Bare les igjennom denne tråden, så ser du fort at trådstarter har blitt avslørt et par ganger hvor hun i "god tro" brukte selfangst.info som kilde.

Og som Heatsink så fint skrev:

"1: Argumentene mot selfangst er som oftest basert på videoreportasjer, bilder og "stakkars selen""

Så slår han virkelig spikeren på hodet angående dyrevernere. "Å så søt sel".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde gjerne kjøpt og spist selkjøtt om de hadde hatt det i frysedisken på Bunnpris!

I en fiske butikk på nordvestlandet så ble jeg fortalt at selkjøtt blir markedsført som hvalkjøtt.Det er praktisk talt ikke hvalkjøtt i handelen lengre fordi det ikke er næringsgrunnlag for hval i våre havområder lengre. Av og til finner en død hval langs strendene, det skyldes at de få som er er blitt for magre og kan ikke brukes til menneske føde.

Men selkjøtt både ligner og smaker som hvalkjøtt. og siden selen ikke er så stor og samtidig kan spise det meste av fisk,sjødyr og fugl som svømmer så greier den seg bedre.

Så kjøp hvalkjøtt med god samvittighet, det er sel du spiser.

Lenke til kommentar

Vel, problemet med dyrevernorganisasjonene er at de serverer løgner - som dyrevernaktivistene sluker rått. Bare les igjennom denne tråden, så ser du fort at trådstarter har blitt avslørt et par ganger hvor hun i "god tro" brukte selfangst.info som kilde.

Og som Heatsink så fint skrev:

"1: Argumentene mot selfangst er som oftest basert på videoreportasjer, bilder og "stakkars selen""

Så slår han virkelig spikeren på hodet angående dyrevernere. "Å så søt sel".

Dessverre har det opstått to ulike grupper av dyrevernere, hvor de som blant annet støtter NOAH er nærmest motstandere av all jakt samtidig som de har svært mangelfull kunnskap om hva dyr lever av og hvilken næringsgrunnlag som må til for å kunne opprettholde en stor dyrebestand som er levedyktig. Følgen av dette er blitt at noen av disse har tattt seg den friheten å slippe løs rev og mink fra burene sine uten å tenke på hva disse dyrene skal leve av i friheten. Ikke kan de passe seg for biler heller og de fleste ender ofte som offer for biler eller så trekker de seg bort hvor de sulter ihjel etter kort tid.

Så har vi de som forstår at hvis dyra skal ha det bra så må det være et næringsgrunnlag for det, og i våre naturområder enten det er til havs eller på land så er det begrenset hvor mange dyr det er plass til.

Sel feks. har isbjørn og spekkhogger som sine naturlig fiender. men sel lever også i områder hvor disse rovdyra ikke lever, så vil selen formere seg uhemmet og hvis vi skal unngå at den skal lide samme skjebne som hvalen som rett og slett er blitt for tynn og dør for et godt ord så må den jaktes på.

Sel som er skutt og slaktet bør en selvfølgelig bruke, som mat, pels og olje.

Så jeg tror det skyldes mangel på forståelse at mange er i mot seljakt og det at EU har bestemt at selprodukter skal være forbudt i handelen viser bare at disse politikerne ikke har den minste peiling på de sakene de behandler. Og de har tydligvis ikke peiling på noe som helst annet heller siden de fleste EU land har kommet i en så vanskelig økonomisk situasjonen de er i.

Men det som er skummelt er at myndihetene i land som Norge og andre land forsøker og skjule den situasjonen hvalen er kommet i ved å selge selkjøtt som hvalkjøtt.

Lenke til kommentar

Det finnes vel strengt tatt mange forskjellige grupper.

•  
  • De som er imot jakt på søte og eksotiske dyrearter, men ikke imot slakt.
  • De som er for både jakt og slakt, men ikke på familiære arter (hunder, katter, undulater osv.)
  • De som er for all jakt og slakt.
  • De som er imot slakt, men ikke jakt.

...og sikkert flere.

Problemet med selslakt er bare måten den noen ganger utføres på. Metoder som riktignok går tilbake flere århundrer, men som er uakseptable med tanke på dagens dyrevernslovverk.

Lenke til kommentar

Har spist tildels MYE selkjøtt. og det er nok det beste kjøttet som er å få tak i for den som kan tilberede. Jakt på frie dyr er langt mere humant enn å ha ku, gris, høns og sau i fangenskap det meste av livet få å få mat i butikkhyllene som er fint innpakket. :)

Helt enig, i praksis så kan en bytte ut mye av kjøttet fra tamdyr med sel,hjort osv.Dyr i frihet har det langt bedre enn de i fangenskap og heller avslutte slivet med et rifleskudd fremfor å reise en lang vei i bil til slakteriet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...