Gå til innhold

Selfangst - en skam for Norge

Gjest medlem-1432

75 stemmer

1. 1. Bør selfangst avikles?

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

Regjeringen subsiterer over 80 prosent av selfangsten. Dette året mottar hver selfangstbåt 3,5 millioner kroner.

Norge sitter igjen alene med denne "næringen", etter at land som Russland og Canada har avviklet selfangst.

EU har innført importforbud mot selprodukter, og Norge vil nå bruke enda mer ressurser på å jobbe i mot dette forbudet.

Vi signaliserer med dette at vi er i mot dyrevern.

sel.jpg

Hvorfor har vi selfangst?

Selfangst er en liten del av pelsindustrien. Sel blir utelukkende slaktet ned for pelsens skyld. Produkter som ikke trengs, og færre og færre vil ha.

Pelsfirmaet Rieber som er leverandør av selskinn mottar årlig en millionstøtte av staten.

Skal skattepengene våre gå til dette?

Sel:

Selene er soiale og nysgjerrige pattedyr. De har evne til å oppleve både gleder og nytelse som nærhet og lek, og negative oppelvelser som redsel og smerte. De samler seg hvert år ved fødsels-plasser på isen hvor hunner og unger oppholder seg noen korte uker i året og er som mest sårbare.

Hit kommer selfangerne for å slakte ned de forsvarsløse ungene som ligger på isen for å vokse seg sterke. Hvert år forvandles de trygge fødsels-plassene til dødsfeller hvor ungene desperat prøver å komme seg unna. Årsaken til selslakten er pelsproduksjon.

Påstand: Seljakt er humant og selen dør momentant.

Påstand: Seljakt er viktig for og opprettholde fiskebestanden.

- Det finnes ingen statistikk over skadeskutte dyr i fangsten, myndighetenes tall er tatt ut av løse luften. Men lidelsene som selene risikerer under fangsten er grundig dokumentert av selfangstinspektører opp igjennom årene – inspektørenes rapporter vitner om utstrakt skadeskyting, vanskelige inspeksjonsforhold og vesentlig risiko for lidelse. I fjor ble en av tre skuter som dro på selfangst i 2009 dømt for flere lovbrudd med store dyrevernmessige konsekvenser. Det er absurd av norske myndigheter å fortsette å forsvare denne næringen internasjonalt. Det finnes ingen som helst grunn til å bruke et eneste rødt øre eller sekund av UDs tid på selfangst.

- Det stemmer rett og slett ikke at sjøpattedyrene har noen form for ”skyld” i problemene som man har sett for ulike fiskebestander – tvert imot er flertallet av internasjonale forskere enige om at fiskeriene alene har skyld i dette. Selbestandene er i dag langt under sitt normale nivå – for klappmys måtte man i 2007 stanse fangst fordi man fant dramatisk nedgang i antall seler. Myndighetene demoniserer sjøpattedyr i sin fangstpropaganda, og beskriver det som om antall tonn fisk som selene spiser hadde tilkommet fiskeriene direkte dersom selene ikke hadde vært der. Dette er en grov forenkling av økosystemet i havet, og medfører rett og slett ikke riktighet. Den reelle grunnen til at myndighetene vil opprettholde selfangst må dessverre kunne sies å være en blanding av nostalgi og håp om at salg av pelsskinn vil bli lønnsomt.

Er det ikke på tide at vi avslutter denne blodige tradisjonen nå?

http://www.youtube.com/watch?v=t4VxK-iWLxI

Endret av medlem-1432
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sel og hvalfangst er dyreplageri.

En ulovlig næring akurrat som pelsdyr industrien, og må stoppes for en hver pris.

BUHU! BUHU!

NEI! NEI! NEI!

FEIL! FEIL! FEIL! FEIL!

Vel.... du får lov til å ha en mening, men husk å forby all jakt og fiske mens du først er i gang.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen holdt et usannsynlig lavt nivå.

Jeg mener at den statlige subsidieringen kunne vært vinklet mot å gjøre selfangsten mer human. Ut i fra de bildene jeg får servert av selfangsten (som sikkert er nokså ubalanserte), ser det hele groteskt ut, og ikke noe staten burde støtte opp om slik i som dag.

Er det noen som har innsyn i hvordan storskala selfangst foregår?

Lenke til kommentar

Sel og hvalfangst er dyreplageri.

En ulovlig næring akurrat som pelsdyr industrien, og må stoppes for en hver pris.

BUHU! BUHU!

NEI! NEI! NEI!

FEIL! FEIL! FEIL! FEIL!

Vel.... du får lov til å ha en mening, men husk å forby all jakt og fiske mens du først er i gang.

Hadde det vært opp til meg hadde jeg forbyd fiske også, vet du hvorfor de dreper seler? fordi dem spiser fisk, og fiksere liker ikke at andre dyr også spiser fisk, dette er så klart fordi fiskere overfisker noe ekstremt så nå er det ikke nok fisk til både oss og dem, og derfor dreper vi dem. Ikke spesielt moralsk. Seler er ikke mat, de drepes fordi de konkurerer med matkilden våres. Deter umoralsk og drepe dem for det.

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen holdt et usannsynlig lavt nivå.

Jeg mener at den statlige subsidieringen kunne vært vinklet mot å gjøre selfangsten mer human. Ut i fra de bildene jeg får servert av selfangsten (som sikkert er nokså ubalanserte), ser det hele groteskt ut, og ikke noe staten burde støtte opp om slik i som dag.

Er det noen som har innsyn i hvordan storskala selfangst foregår?

Storskala selfangst foregår akkurat som på bildet som er postet før i tråden, med hakapik.

Det ser kanskje brutalt ut men faktum er at griser slaktes på en lignende måte med slaktemaske hvor det er skytes en pigg inn i grisens hjerne. Utifra det jeg har sett så dør faktisk selen atskillig fortere enn grisen. Slakt av dyr er ikke en pen ting samme hvordan man ser på det.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Syns egentlig at all slakt for ''motens skyld'' burde vært ulovlig.

Greit, for lenge siden så brukte vi faktisk skinnet til dyrene for å holde oss varm, men det må vi ikke lenger, og pels og skinn er kun blitt lukrative produkter som attentionwhores godter seg med.

Så lenge vi ikke kan spise dyret, hva er vitsen da?

Selen er også en viktig del av vårt økosystem, og overfiskeriet er noe vi lett kunne unngått hvis man ikke hadde hatt standarer for hvor stor fisken må være for å selges, for så å dumpe resten av fisken som allerede er død.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lattelig, så lenge man dreper dem på en human måte burde det være god knall. Typisk 2000-tallet, folk sitter hjemme i sofan og svelger alt som har overskrift "nyheter" som god fisk, og tror det er hele sannheten. De sutrer og klager, og forventer at deres stemme skal høres. :dontgetit:

edit: For et nydelig førsteinnlegg!

Endret av BadassJack
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det har jo strengt tatt noe med forvaltning av ressurser å gjøre også. Det er greit at vi kan regulere fisket for vår egen del, men selen klarer ikke å regulere sitt eget fiske så da må vi holde bestanden nede på et akseptabelt nivå.

Selskinnsstøvler er dessuten helt konge hvis man fryser på beina. :thumbup:

• Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Det er ingen dokumetasjon som tyder på at sel er skadelig for de forskjellige populasjonene av fisk. Vi må ikke glemme at sel er en helt naturlig del i det økologiske mangfoldet vi har, og ja, selen er en predator som deltar i en helt normal syklus.

Det som er bekymringsverdig er næringslivet som bedriver et alt for massivt fiske og som har fått ned bestander på truede nivåer.

Allerede i 1995 underskrev 97 forskere fra 15 land følgende opprop: “Alle vitenskapelige anstrengelser for å finne en effekt av selpredasjon på canadiske fiskebestander har vist seg å være nytteløse. Overfiske forblir det eneste vitenskapelige demonstrerte miljøproblem når det gjelder kollaps av fiskebestander.”

Denne linken forklarer mye om sel og økosystem og fiskebestander:

Selens økologise rolle.

Endret av medlem-1432
Lenke til kommentar

Så lenge selfangst drives på en forsvarlig måte og man klarer å holde bestandene på et forsvarlig nivå ser jeg absolutt ingen moralske betenkeligheter med selfangst.

Når det er sagt synes jeg absolutt at subsidiene burde avvikles. Det først og fremst fordi jeg er generell motstander av subsidier.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Selv synes jeg spesielt hvalfangst bør avsluttes umiddelbart. Ikke bare for at de er blant de mest fremragende pattedyrene, og at de er høyere livsformer, men det er ikke mange nok av dem til å drive regelmessig jakt.

Når det gjelder sel så har jeg ikke satt meg spesielt mye inn i det. Men jeg er imot å drepe dyr kun for pelsens skyld, og jeg er imot å påføre dyr unødig smerte. Hvis industrien i tillegg er avhengig av statlig støtte, så burde vi se på hva vi heller kan bruke de pengene på.

Off-topic: Jeg stemmer aldri i avstemninger med navn, jeg ser ikke hensikten med å ha navnene der. De som ønsker å ha sitt navn knyttet til sin stemme, kan legge ved et innlegg. Resten bør kunne få avgi sin stemme i fred. Ikke noe spesielt mot trådstarter, jeg bare begynner å bli lei av denne type avstemning.

Lenke til kommentar

Det er tull. Kom med troverdoge kilder.

Artig at du skulle etterspørre troverdige kilder når du tidligere i denne tråden presterte å bruke selfangst.info som kilde. Den siden er som du sikkert vet driftet av organisasjon NOAH, som jobber for å stoppe selfangst. Og det sier seg selv at de vil gjøre det de kan for å framstille selfangsten i et så negativt lys som mulig.

Men uansett skal då få det du spør om. Det er ikke verre enn å google litt. For eksempel kom jeg over en artikkel fra Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning rimelig raskt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at dauemannen kom med gode kilder, så ser ikke noen grunn til å komme med flere kilder da jeg gikk ut i fra det samme.

Prioriteringene er litt merkelige. Det er dyr som har det enda verre enn selen, men som ikke blir laget en egen tråd om på forumet. Er det fordi seler (og rever) er så søte? Skal mygg bli fredet også? Det er jo dyr det også. Ja, jeg er i mot å avle opp dyr for å kunne bruke pels. Men måten enkelte dyreaktivister opptrer, som å slippe rever som har bodd hele livet sitt på en revefarm ut i den frie naturen, gjør at jeg mister litt tro på organisasjonene.

NOAH er i tillegg i mot jakt, og det er etter min mening bevis nok på at NOAH ikke er helt virkelighetsorienterte.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...