Lycantrophe Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Skjermbilder er strengt tatt litt meningsløst med LFS. Jeg har lyst til å prøve, virker interessant. Må bare finne meg en maskin først. Om du bare vil kompilere din egen distribusjon, prøv Gentoo. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Kan støtte meg til CD images. Hvis man bare vil se hvordan grafiske desighet til f.eks mint er. Man trenger ikke mere en CD (Ved lite behov) men skal man bytte linux med windows, ville jeg gått for noe større en CD. Dette utsagnet gir ikke mening. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Dette utsagnet gir ikke mening. Fikk litt lyst å spørre her, Hva bruker dere linux til? Dere som foretrekker linux på CD og som har en 10 000 kr pc? Er det slik fordeling: Linux: (Brukes bare ved tid) Firefox, gimp, liboffice, flash, Thunderbird, xchat, blender. Resten: (Brukes ofte). Windows vista eller windows 7 (Alt med spilling, programmering, HD filmer, videoredigering ++?) Endret 23. mars 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Linux: Firefox med plugins Spotify Eclipse/NetBeans, og da gcc, g++, ruby, python, jdk m.fl. Pidgin/Kmessenger Deluge/ktorrent Libreoffice Windows: Spill Spotify Firefox med plugins Msn Libreoffice Linux er overlegent å utvikle programmer i av mange grunner, så det er i hovedsak det jeg gjør på linux, og så spiller jeg i hovedsak på windows 7. Resten av tiden bruker jeg bare i det operativsystemet som står i gang. Du er under den enorme misoppfatningen at det er noen forskjell på cd og dvd-linux, og her tar du feil. Folk gjentar det til du blir blå og likevel synker det ikke inn. Hva er det egentlig du tror forskjellen er? Jaja du har i hvert fall sluttet å mase om blu-ray linux... Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Bruker linux til alt jeg tidligere brukte windows til. Altså web-browsing, bildebehandlig, musikkavspilling, epost, mediacenter, webutvikling og noen spill. Mao vanlig skrivebordsbruk. Har også en linuxbox til stående som server med et par virtuelle maskiner på (kvm/quemu). Tror nesten at du må ta en vurdering på hva du ønsker å bruke linux til, så kan vi peke deg i riktig retning, men å innstallere alle pakker som er laget for linux er både meningsløst og så forvirrende at du ikke finner det du faktisk skal bruke til noe. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Hva bruker dere linux til? Dere som foretrekker linux på CD og som har en 10 000 kr pc? På CD? Som i live? Nei, jeg har installert (og det har ingenting med 10 000,- å gjøre). Linux: (Brukes bare ved tid) Firefox, gimp, liboffice, flash, Thunderbird, xchat, blender. Resten: (Brukes ofte). Windows vista eller windows 7 (Alt med spilling, programmering, HD filmer, videoredigering ++?) Nei, jeg bruker linux til alt unntatt spill. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Du er under den enorme misoppfatningen at det er noen forskjell på cd og dvd-linux, og her tar du feil. Folk gjentar det til du blir blå og likevel synker det ikke inn. Hva er det egentlig du tror forskjellen er? Jaja du har i hvert fall sluttet å mase om blu-ray linux... La oss sammenlige mandriva og suse her. Har du noen gang klart å installere både KDE+Gnome her på CD versjonen? Om du kobler fra internett? Ja, Skal man bare ha KDE, kan man gå for CD Er man usikker kan man jo laste ned 2 cder. Nå trenger man ikke KDE og gnome samtidig, men er man litt usikker, ja jeg fortrekker KDE, men gjør ikke noe for meg å ha gnome også. (som safe backup) tifelle X.org svikter, eller en oppdatering gjør at KDE feiler. XFCE ville jeg bare brukt på en gammel laptop som ikke klarer noe bedre. Er enig at (32 språk) trenger man ikke. Men greit å ha engelsk versjon, hvis man trenger hjelp. Men ja så store forskjeller en det er ikke på en del (Mint, ubuntu, kubuntu). Der kunne man valgt CD. DVD versjonene der er stort det for folk uten internett. Endret 23. mars 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 urpmi install kde-desktop urpmi install gnome-desktop Dette vil laste ned rundt 150MB med pakker, og voila, problem solved. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Hva ville du gjort for å installere norsk språk for hele operativsystemet? Eller installert nvidia driver, og flash etc. Nå hater jeg komandoer, når man først har lært seg noe så finnes det noe nytt på enkelte linux distribusjoner. Hvordan ville du installert chipset driver på hovedkortet? F.eks intel X58 Express, nå vet jeg ikke om det er nødvendig, men kanskje vil gi bedre ytelse. Endret 23. mars 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) Norsk språk hadde jeg valgt under installasjon. Om flash finnes på dvd-utgaven finnes den også i pakkebehandleren, bare åpne pakkebehandleren i operativsystemet og søk etter flash. Nvidia driveren finnes på nvidias hjemmesider, og bør alltid lastes ned derfra for å sikre seg den nyeste. Jeg blir bare mer og mer overbevist om at du troller. Chipset drivere finnes allerede i kernelen. Endret 23. mars 2011 av Flimzes Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Det er minimal forskjell i kommandoer mellom distribusjonene, og den største forskjellen er pakkeverktøyet. Ang. flash/driver: Tar for meg ubuntu, ettersom jeg ikke kjenner suse/mandriva: Nvidia-driver: apt-get install nvidia-current. Flash: apt-get install ubuntu-restricted-extras. Problem solved. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Skjønner mindre og mindre av denne tråden. Du vil altså ha råd om hvordan du kan laste ned linux raskt - men når vi forteller at det er bedre å legge inn f.eks fra CD, og installere pakkene etter behov i etterkant, så syns du det er en dårlig løsning? Du vil jo laste ned mye, mye, MYE mindre totalt sett på denne måten! Du må jo uansett etterhvert laste ned oppdateringer til disse pakkene. Tror du legger helt feil kriterier til grunn ved valg av distro, og vil dermed aldri finne noe som "passer for deg". Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Har du noen gang klart å installere både KDE+Gnome her på CD versjonen?Om du kobler fra internett? Det holder stort sett med kun en av dem. Og hvorfor skal man koble fra nettet? Vi betaler jo ikke noe for hvor mye som blir lastet ned, så dette er ett ikke-problem. Men skal man pirke, nei man kan ikke installere KDE+Gnome fra cd utgaven da alle(?) cd images kommer med kun ett skrivebordsmiljø, men de andre kan installeres i etterkant ved at de lastes ned fra pakkebrønnene. En mulighet man ikke får hvis man ikke har internett. Nå trenger man ikke KDE og gnome samtidig, men er man litt usikker, ja jeg fortrekker KDE, men gjør ikke noe for meg å ha gnome også. (som safe backup) tifelle X.org svikter, eller en oppdatering gjør at KDE feiler. XFCE ville jeg bare brukt på en gammel laptop som ikke klarer noe bedre. Igjen, installer ett fra cd'en, og vil man ha flere å installer/last ned fra pakkebrønnene etterpå. Tryner X, så fungerer ingen av skrivebordene så vidt jeg vet da alle er avhengig/bruker X. XFCE er ikke noe spesielt lettere enn Gnome og KDE, så ingen grunn til å ikke bruke det. Men hvilket skrivebordmiljø man velger er vel mer avhengig av smak, gitt at maskinen ikke er for svak. Skal man ha lettvektere så er vel LXDE og *box alternativene bedre, etter hva jeg har skjønt. Men greit å ha engelsk versjon, hvis man trenger hjelp. For min egen del så kjører jeg normalt engelsk uansett. Kan kun se at dette vil være nyttig for de som har problemer med å oversette engelsk til norsk når de skal finne frem i menyer o.l. DVD versjonene der er stort det for folk uten internett. Har man ikke internett så lurer jeg litt på hvordan de har fått tak i dvden, da det meste baserer seg på nedlasting av ett image. Kan jo laste ned ett annet sted og ta med seg hjem. Hvis man laster (Images) med tar arkiver sparer man båndbredden.Derfor mener jeg man sparer 1/3 del av tiden, siden firefox.tar kan brukes på flere linux distribusjoner, eneste er at tar (Kilder) må kompileres og pakkes ut. Mulig man sparer litt nedlasting tid, men du må uansett kompilere den en gang pr distribusjon (tror jeg), så tid sparer man ikke. Er ikke mange MB det er snakk om pr pakke, og man bruker jo ikke opp båndbredden. Man kjøper/abonnerer på en x Mbit linje, og bruker så mye man vil. Må man dele linja med flere, og den ikke er så rask, så kan man vente med større oppdateringer og andre store nedlastninger til ett tidspunkt hvor ikke alle er på samtidig. Alternativt så kan man se på muligheter til å dedikere båndbredde til hver bruker, traffic shaping, eller andre metoder for å begrense hvor mye av tilgjengelig båndbredde man beslaglegger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå