Gå til innhold

Kan noen nevnte noen steder man kan laste ned linux raskt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hva det kommer av (men jeg har på følelsen av at jeg får svar på det her), men jeg har lasta ned på under 10MB/s og fått disk overload. Antok bare at det var fordi disken ikke klarte å skrive fort nok.

Selv merker jeg at harddiskene blir en del tregere når man laster ned små ting.

Jeg tror både responstiden og diskdefragmentering er det som gjør harddiskene tregere.

Merker at firefox 4, internet explorer 8 treges opp med samsung F4eg hvis jeg laster ned forskjellig ting samtidig. SSD disker vil dette gå bedre, men ja man vil merke litt lagging uansett.

Så hvis man hadde mye ram, og harddisk, ville det raskeste være å laste ned programvaren til ram, også skrive til harddisken, eller til en seperat harddisk, slik at man mister minst ytelse.

Problemet er at filene ofte blir middligtid laget til: C:\Users\%username%\AppData\Local\Temp

dermed vil C: Partisjonen bli belastet uansett hvor man prøver å lagre filen.

Skal man laste ned mye er nok OCZ RevoDrive 120 GB den man bør gå for.

Med kopiering over lokalnettet ligger det stort sett å dytter på 125MB/s grensen (gigabit nett). Samsung F3 disker.

Etter min erfaring ved å kopiere steam mellom 2 maskiner over nettverket, får jeg maks 60 MB/s på høyest hastighet.

Hvis det er mye små filer så får jeg nedi 20-50 mb med 2 stk Samsung F3 harddisker.

Så ja harddiskene i dag er lite responstive hvis vi snakker om små operasjoner, f.eks å laste ned DVD.

Folk som laster mye fra "Steam" samtidig vil fort merke steam programvaren vil henge seg opp (Selv med 8 GB ram).

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men hvorfor skal du på død og liv ha ned DVDer? Hva er det de kan tilby som CD/USB ikke kan?

Hvis vi snakker om ubuntu og kubuntu her, kan jeg være enig med deg.

Men ja Mandriva og opensuse, gjør det enklere installasjon på DVD.

Snakker om Opensuse 11.04 og mandriva powerpack (x86-64)

Der er det veldig enkelt å sette full installasjon, og da har man det man trenger.

Fedora også, med untaket av flash etc.

Ultimate edition er også fin på DVD, der jeg følger det er lite jeg mangler.

For ikke å snakke om CD formater er dyrt, (Pris per megabyte) siden en brennbar DVD koster ca 2 kr stykke, men er man heldig kan man få brennbar CD til 1 kr. Elkjøp pleier å selge billige DVD-R og DVD+R så da er valget enkelt.

Dermed gjør det lite å ha DVD.

Hvis noen vet om alternativer her, da man brenner CD, som installeres som DVD slik at man mangler ikke noe etter installasjon, kan jeg godt gå for CD.

Ren nettverkinstallasjon fra CD prøver jeg å styre unna, da er det bedre å bruke PXE om det er mulig. De fleste hovedkort har den funksjonen.

Men problemet hvordan nettverket mitt er satt opp er det litt kronglete å sette fast IP adresse på linux under installasjon.

Så da fortrekker jeg heller DVD.

Hvis man laster ned USB image på 4 GB gjør vel ikke saken enklere?

Bare da må man ha USB boot som kan bli litt trøblete å få til når jeg har flere minnepenner som jeg har musikk på.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opensuse er greit nok, den slippes som livedvd, men stort sett holder mediet initiell installasjon, du må uansett ha oppdateringer som gjør at du må laste ned etterpå uansett. Installerer du fire DEs samtidig?

Installasjonsmedier bør max være 600 gb uansett, om du laster ned før eller etter installasjon bør ikke spille noen rolle.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

For ikke å snakke om CD formater er dyrt, (Pris per megabyte) siden en brennbar DVD koster ca 2 kr stykke, men er man heldig kan man få brennbar CD til 1 kr. Elkjøp pleier å selge billige DVD-R og DVD+R så da er valget enkelt.

Kjempe dyrt. Hvis du virkelig har tenkt å distro-jumpe så mye som du gir uttrykk for vil de lønne seg å kjøpe en minnepenn. Fortere går det også.

Lenke til kommentar

Støtter forslaget om minnepinne. Blir ikke så sabla mye rot heller. Husker med gru tilbake til da jeg hadde stabler med CD-R-plater liggende på skrivebordet.

@LMH1: Er litt nysgjerrig på hvor mye tid du faktisk bruker på å teste disse distroene. Hvis det faktisk går med så mye tid som det ser ut til utfra denne tråden til å laste dem ned, så kan du jo ikke rekke stort annet enn å installere diverse distroer døgnet rundt?

Lenke til kommentar

Kjempe dyrt. Hvis du virkelig har tenkt å distro-jumpe så mye som du gir uttrykk for vil de lønne seg å kjøpe en minnepenn. Fortere går det også.

http://www.focalprice.com/CUE44L/Genuine_Kingston_G3_USB20_16GB_Data_Traveler_Flash_Driver_Blue.html

Spørs om det blir billigere med en slik, til ca 200 kr med gratis frakt.

Hadde selv foretrokket å brukt 2.5" harddisk og installert fra, da jeg kunne velget mellom flere distribusjoner. (80 GB harddisk holder) Eller en 60 GB SSD disk.

Det går både raskt og enkelt.

Men spørsmålet hvor enklelt det blir å lage bootdisk som harddisk?

Har noen prøvd?

Man har jo en liten risiko for å kunne formattere harddisken man bruker som installdisk.

Men finnes det noen måter å skrivebeskytte harddisker?

Har hørt fra noen hvis man setter "Install disk Sata" harddisken som slave, og hovedharddisken som master, vil installasjonen vise "Master" hardisken øverst under installasjonen.

Angående tiden jeg bruker, er det lite, sammenlignet med de som velger å bruke tiden på FreeBSD, Arch, Gentoo de kan jobbe seg inn i disse til å bli helt avhenging.

Tror nok antall timer tiden tar å kunne en slik distribusjones kommandoer tar ca 1 år.

Man må nok regne med minimun 5 timer per distribusjon, hvis man skal sjekke om en distribusjon kan vurderes.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så ja harddiskene i dag er lite responstive hvis vi snakker om små operasjoner, f.eks å laste ned DVD.

Folk som laster mye fra "Steam" samtidig vil fort merke steam programvaren vil henge seg opp (Selv med 8 GB ram).

Sist jeg sjekket er DVD'er store filer, det gjelder i hovedsak for steam også. Selv ikke den eldste laptopen min med 20GB 5400rpm hdd har noen problemer med 10MB/s nedlasting.

Opensuse kommer med livecd

Fedora kommer med livecd

Kubuntu kommer med livecd

Ubuntu kommer med livecd

Mandriva kommer med livecd

Samme med en lang rekke andre.

Du tjener ingenting på å laste ned dvd-utgavene, og i værste fall kan du installere det selv i ettertid.

Å installere distroene på usb-penn er veldig enkelt, og kan enten gjøres med verktøyene distroene selv gir deg, eller med unetbootin. De fleste vil dog fungere med en ren kopiering av alt innholdet på iso-filen rett inn på minnepennen (windows vista og 7 fungerer utmerket slik).

Lenke til kommentar

Støtter forslaget om minnepinne. Blir ikke så sabla mye rot heller. Husker med gru tilbake til da jeg hadde stabler med CD-R-plater liggende på skrivebordet.

Hehe kjenner meg igjen. Ryddet nettopp i CD kaoset og fant min gamle Ubuntu Dapper Drake plate.

Endret av Kaptein...
Lenke til kommentar

Troller du med oss nå , eller er du bare veldig glad i å lage hypotetiske problemstillinger?

Hehe kjenner meg igjen. Ryddet nettopp i CD kaoset og fant min gamle Ubuntu Dapper Drake plate.

Hvis det var meg du mente her. Så "Toller" jeg ikke.

Må si det spørsmålet virker nesten slik jeg opplever på www.avforum.no så kan være en grunn til å bytte forum.

Selv liker jeg ikke å brenne ut på CD\DVD, hvis jeg hadde hatt 100 mbit internettlinje eller nærmere(1 Gigabit) ville jeg droppet CD\DVD platformen helt.

Da hadde jeg ikke giddet å kjøpe en bluerayfilm en gang. Og heller gått for internettjenester som "Steaming".

Den gang jeg blir 60 år som er ganske lenge til, forhåpenligvis vil det da bli vanlig med gigabit linjer selv på utenfor de store byene.

Men nå tror jeg vi legger denne diskusjonen død, jeg kan heller bare vente å laste ned ultimete edition.

"unetbootin" vil sikkert løse alle problemer.

Muligens jeg venter på en USB3 minnepenn, da vil det også gå mye raskere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvorfor svarer du ikke på hva du faktisk SKAL med dette? Spesielt det å laste ned en haug med megabyte du ALDRI kommer til å bruke bare for å få på CD/DVD.

Fordi det ikke er enkelt å finne en distribusjon som ha som erstattning til microsoft windows? Eller er merme en erstattning.

Muligens du heller ville anbefale en piratversjon av Apple OSX Lion isteden for Linux hvem vet.

Ikke for å være spydig, men hvis du syns dette er så enkelt.

Kan du ikke hjelpe meg å få:

http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_distribution

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/Linux-Distribution_en.svg

Siden vi bygger egent kildetil (Bildet over)

Så blir distribusjonenes pakkebehandler, skrivebord, tema lagt til etterpå.

Alle distribusjonene her, inkludert Edubuntu, Ultimate studio, http://supergamer.org/ over på:

16 GB minnepenn?

Slik at jeg enkelt får testet forskjelige linux distribusjoner, den som funger best til flest mulig programmer og spill, (Av de meste kjente programmene) med KDE 4.6.1 skrivebord.

Jeg slipper å laste ned de samme pakkene (Som vil øke fra 16 Gb til nærmere 46 GB) Som går en tid med.

Så kanskje du er litt til hjelp her.

Ellers kan du hjelpe meg å bygge en linux distribusjon uten online tjenester?

Vet om http://susestudio.com/ men er vel noen betingelser også her.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å gjøre dette så enkelt som mulig:

Fordi det ikke er enkelt å finne en distribusjon som ha som erstattning til microsoft windows? Eller er merme en erstattning.

For meg tok det to forsøk, totalt 700mb nedlastede .iso, ikke 15gb PER distro.

Muligens du heller ville anbefale en piratversjon av Apple OSX Lion isteden for Linux hvem vet.

Selvsagt ikke.

Ikke for å være spydig, men hvis du syns dette er så enkelt.

Kan du ikke hjelpe meg å få:

http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_distribution

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/Linux-Distribution_en.svg

www.debian.org

www.archlinux.org

www.opensuse.org

www.ubuntu.org

Siden vi bygger egent kildetil (Bildet over)

Så blir distribusjonenes pakkebehandler, skrivebord, tema lagt til etterpå.

Hæ? Bygge egen kilde? Hva snakker du om?

Alle distribusjonene her, inkludert Edubuntu, Ultimate studio, http://supergamer.org/ over på:

Huh? Edubuntu er vel bare en utvident variant av Ubuntu med litt annen base-software, noe du lett kan laste ned etter å ha installert vanilla ubuntu.

16 GB minnepenn?

Slik at jeg enkelt får testet forskjelige linux distribusjoner, den som funger best til flest mulig programmer og spill, (Av de meste kjente programmene) med KDE 4.6.1 skrivebord.

Jeg har full KDE 4.6.1 på min Arch linux-installasjon som, MED cachede pakker, teller totalt 7gb. Dette inkluderer masse andre greier (full LaTeX blant annet) også. Skal du teste "flest mulige programmer" ville jeg anbefalt debian og tatt det derfra.

Jeg slipper å laste ned de samme pakkene (Som vil øke fra 16 Gb til nærmere 46 GB) Som går en tid med.

16GB? 46GB? Hva snakker du om?

En annen ting er at skal du installerede må de samme pakkene lastes ned uansett om det gjøres gjennom en .iso eller gjennom apt/pacman/zypper eller hva enn for et pakkeverktøy du bruker. Ingen (ved sine fulle fem) bruker derimot 46gb pakker, så om du laster ned 46gb i .isoer laster du ned VELDIG mye mer enn du må.

Så kanskje du er litt til hjelp her.

Eh, ok.

Ellers kan du hjelpe meg å bygge en linux distribusjon uten online tjenester?

Vet om http://susestudio.com/ men er vel noen betingelser også her.

Uten onlinetjenester? Om du bare vil bygge en semi-skreddersydd distro er susestudio fint. Om du vil bygge fra bunnen ville jeg sett på Linux from scratch.

Lenke til kommentar

16GB? 46GB? Hva snakker du om?

En annen ting er at skal du installerede må de samme pakkene lastes ned uansett om det gjøres gjennom en .iso eller gjennom apt/pacman/zypper eller hva enn for et pakkeverktøy du bruker. Ingen (ved sine fulle fem) bruker derimot 46gb pakker, så om du laster ned 46gb i .isoer laster du ned VELDIG mye mer enn du må.

Uten onlinetjenester? Om du bare vil bygge en semi-skreddersydd distro er susestudio fint. Om du vil bygge fra bunnen ville jeg sett på Linux from scratch.

Må si her var det mest hjelsome evnet i tråden din.

Det jeg mener er som du nevner.

Hva et vitsen å laste ned firefox.4.0.RPM pakke, firefox 4.0.deb, firefox4.0.tar pakke?

Slik linux funger i dag, bruker debian\ubuntu distribusjoner (Deb), mandriva+fedora bruker RPM om jeg ikke husker feil.

Hvis man laster (Images) med tar arkiver sparer man båndbredden.

Derfor mener jeg man sparer 1/3 del av tiden, siden firefox.tar kan brukes på flere linux distribusjoner, eneste er at tar (Kilder) må kompileres og pakkes ut.

Nå har jeg lenkene til de fleste distribusjoner, så jeg hadde bare spart 3 sekunder å søke etter disse på google.

Spørsmålene er heller rettet å "Slipsteame" linux å bli en 8 GB (Med flere distribusjoner) på en images.

Vet noen om "link" til stor tar arkiver?

Som et eksempel se: (Tror disse heter repositories) som jeg er usikker på hva norsk ordet blir. (Pakkedata?)

http://download.opensuse.org/repositories/KDE:/UpdatedApps/openSUSE_11.4/x86_64/

Men denne er nok kompilert for best støte for Opensuse, så bruke dette på mandriva eller ubuntu vi fungere ustabilt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

At man sparer tid på å laste ned kilden for å kompilere selv kontra å laste ned en ferdig pakke i pakkebehandleren til din distribusjon er nok bare sant om du har internett over røyksignaler eller per budbil. Du sparer kanskje bittelitt båndbredde, men tid er noe du ikke sparer.

Lenke til kommentar

Nå bruker du fort en halvtime+ på å kompilere firefox, og 1min på å installere fra rpm/deb. rpm/deb inneholder stort sett det samme, og de kan omformes til hverandre (er et verktøy som heter alien). Så kommer den store greia - kommer det en oppdatering kan du finne på å måtte laste ned HELE pakken på nytt gjennom pakkeverktøyet, og da er den gamle versjonen du har bortkastet.

Det er dessuten ikke særlig mye ekstra software du skal trenge å laste ned etter et 600mb distribusjons-.iso. Lang tid tar det heller ikke, de fleste repos har god kapasitet.

Ang. rpm/deb er rpm definert som standard, selv om debian+derivater holder på .deb. Det er allikevel bare en distribusjonsmåte, arch bruker ingen av de. Det er fortsatt minimalt med båndbredde du sparer, jeg laster ned full Firefox 3.6.x fra archlinux.no på 20sekunder med noe røten kontakt. Du har altså skapt et kunstig ikke-problem som allerede er effektivt løst.

Repository = pakkebrønn.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Er det noen som har komplimert sin egen linux distribusjon? Basert på tar arkiver?

Kanskje man ikke sparer stor tid, men gøy å prøve.

http://www.linuxfromscratch.org/lfs/

Selv syns jeg denne siden ser komplisert og vanskelig ut for nybegynnere, så her må man nesten være programmerer for å forstå.

Skjermbilder er mangelfult der.

Hadde vært gøy å prøve å lage noe som bygges på Ubuntu eller kubuntu.

Bruker en core i7 2600k ca halvtime (Ved bruk av alle trådene?) ved å kompilere firefox?

Til informasjon, så er det ikke bare firefox jeg ønsker å ha.

Kan støtte meg til CD images.

Hvis man bare vil se hvordan grafiske desighet til f.eks mint er.

Man trenger ikke mere en CD (Ved lite behov) men skal man bytte linux med windows, ville jeg gått for noe større en CD.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...