Gå til innhold

Kan noen nevnte noen steder man kan laste ned linux raskt?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på:

http://ftp.uninett.no/

Er det noen som kjenner til flere steder man kan laste ned linux raskt? (Der internettlinjen vil bli flaskehalsen?)

Altså ca en 5 MB\s uten å bruke torrent? Siden det også begrenser bredbåndet for andre brukere i et nettverk.

Av hva jeg kjenner til er uninett, den raskeste, men finnes det flere?

Spessielt hvis man fikk lyst å prøve ut Ultimate edition 2.9, Kubuntu 11.04 alpha DVD, Ubuntu 11.04 alpha?

Siden jeg vurderer å oppgradere internett, så er det greit å ikke betale for 100 mbit hvis man ikke klarer hastighetene tror det er lite vits å gå for mere en 40 mbit.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med standard SATA-disker så begynner jo 5MB/s å pushe grensene for hva HDDen klarer å skrive. Hvis du kun har en torrent i klienten din (Linux-distroen) og begrense uploadhastighet til 5kB/s så vil jo ikke det begrense båndbredden for de andre på nettverket noe utover det at du laster ned i X MB/s.

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Har du det så fryktelig travelt, da?

Fordi jeg laster ned mye forkjellig, og ønsker ikke å bruke en kveld og natt på nedlasting.

Siden det hender jeg må sitte opp til kl 12 om natten for å bli ferdig.

Hva er galt med torrents?

Fordi det ene, hvis jeg bor i et hus med flere, vil jeg ta linjen, slik at andre i huset ikke får tilgang til internett.

Kan jo begrense hastigheten, men er ikke så glad å være fildeler heller.

Finnes det ikke en uskivet regel, at man må laste opp det man laster ned på uttorrent?

Ellers risikerer man å bli blokkert ved neste besøk? å laste opp med 5 mbit per sekund tar tid.

LtdEdFred: Harddiskkapasisten på en av mine billige harddisker klarer fint å skrive 100 mb\s på ca 10 GB.

Så er ikke harddisken som er størst flaskehals.

Mine beste SSD klarer en 200 mb\s så.

Jeg spør om dette fordi jeg vurderer å oppgradere bredbånd, vil ikke gå for kraftig hvis jeg får minimalt glede av det.

Muligens jeg klarer meg med 25 mbit nedlasting, som ikke er så dårlig.

Men nå kan jeg ikke gå fra 40 mbit til 25 også til 40 mbit ved behov.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ultimate edition 2.9 både 32/64bit deler jeg på linuxtracker.org

Jeg har 30/30, så du vil laste ned fort fra meg.

Ok, muligens 25 mbit nedlasting er det beste invisteringen?

Nå vet jeg lite hva playsation network, og hva å se en HD film (1080p) krever. Da snakker jeg om total størrelse 50 GB (2,5 timers film) Nå må man huske det er mye ekstra matrialer i blueray film.

Men jeg vil anta at 25 mbit er nok uten lagging?

Om det er snakk å oppgradere linjen man har, kan jeg vel sikkert bare prøve å øke den noen ganger også se om det funger bra\bedre? men er det bindingstid er det greit å ha noe man vil ha i en del måneder.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

@LMH1: Det er vanlig folkeskikk å laste opp/seede torrents, men når det gjelder linuxdistroer er det ingen som blokkerer deg for å ikke gjøre det.

Jeg har 18Mbit, og laster ned et DVD-image (4,3GB) på omtrent en halvtime. Som oftest klarer jeg meg med CD-image dog, som blir ferdig på rundt 5 min.

Med 25Mbit greier du å få ned over 250GB på et døgn, jeg ser bare ikke problemet. :p

Lenke til kommentar

Nå vet jeg lite hva playsation network, og hva å se en HD film (1080p) krever. Da snakker jeg om total størrelse 50 GB (2,5 timers film) Nå må man huske det er mye ekstra matrialer i blueray film.

Men jeg vil anta at 25 mbit er nok uten lagging?

Overhodet ikke, men hvor i all verden streamer du videoer med så høy bitrate fra?

Lenke til kommentar

Med 25Mbit greier du å få ned over 250GB på et døgn, jeg ser bare ikke problemet. :p

Ok, så du hadde ikke gått over 25mbit selv om du laster ned flere DVD plater og litt forskjellig?

Jeg tror nok også det er det mest lønnsome på dagens tidspunkt.

Lenke til kommentar

Nei en cd går på 1 minutt her, og selv på 4mbit vil det gå på en halvtime. Ikke akkuratt en hel kveld.

Blir det hvis man laster ned 5 DVD på en hel kveld.

Kanskje laster ned en del steam spill, se på video på youtube etc.

Da sliter man med 5 mbit. Selv 10 mbit blir nok i minste delen.

Lenke til kommentar

Hvor laster du ned dvd plater som er tillatt? Var det ikke linux du skulle ha?

Jo men har jo litt treg bredbånd også.

Så jeg lurte på hva jeg kan forvente.

Hvis jeg hadde kjøpt bredbånd 100 mbit nedlasting, så hadde det vært lite vits i, hvis linux serverne og de andre serverene er 10 mbit.

Da betaler jeg flere tusenlapper ut av vinduet i 12 måneder, og får lite igjen for pengene.

Ut i fra dette ser det ut som 25 mbit nedlasting høres bra ut.

Ved 40 mbit, er det muligens bare uninett. som kan matche hastigheten.

Ellers kunne jeg sikkert spart 1000 kr i året å gå for 25 mbit.

Lenke til kommentar

Nei en cd går på 1 minutt her, og selv på 4mbit vil det gå på en halvtime. Ikke akkuratt en hel kveld.

Blir det hvis man laster ned 5 DVD på en hel kveld.

Kanskje laster ned en del steam spill, se på video på youtube etc.

Da sliter man med 5 mbit. Selv 10 mbit blir nok i minste delen.

Og du forventer at jeg skal tro på at du laster ned og tester 5 linux dvd-distroer på en kveld?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Overhodet ikke, men hvor i all verden streamer du videoer med så høy bitrate fra?

Det finnes tjenster f.eks:

http://trailers.apple.com/

Her sliter jeg å få 1080p video å gå flytende.

Muligens 25 mbit vil gå bra på et Nvidia gtx 570 skjermkort og core i7 950.

Trailers fra apple er nok neppe i samme bitrate som du finner på en BluRay-plate.

Og hva i all verden har skjermkortet og CPU med saken å gjøre? Selv en 15 år gammel PC ville greid fint å laste ned med 25 Mbit. Om du faktisk greier å dekode det du laster ned er jo en helt annen sak.

Endret av Sokkalf™
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og du forventer at jeg skal tro på at du laster ned og tester 5 linux dvd-distroer på en kveld?

Kanskje hvis jeg ser på flere gratis filmer på en kveld:

http://downloads.cdon.com/index.phtml?action=nav_page&navigation_id=23740

Kan det nok tilsvare som DVD.

Tenker mere på datamengder her.

Men blir nok forskjellige linux distribusjoner og spill fra steam også.

Så gjennomsnittlig blir det 10 GB per dag.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hva er det du tenker på? Som jeg sa har jeg nå 30/30 til 699kr, får snart 60/60 til 549kr. Kan også velge 100/100 til ca 850kr. Men jeg klarer ikke å max ut 30/30, så forstår ikke poenget ditt?

For å få max ut av min linje må jeg sende data til en annen i lyse. Da kan jeg utnytte hastigheten 100%.

I de leste tilfeller er det ikke min linje som er problemet, men mottakers linje er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...