Jakke Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Vil tro at det bare er bedrevitere som tror de kan noe som mener det er dårlig. Det lille jeg minnes fra Pirates 3D var at det var bra i Svolvær, bedre enn Narvik, så ja Men så hadde Pirates typ tre 3D-scener totalt Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Min erfaring er stikk motsatt, aktiv 3D har for meg alltid betydd mer crosstalk, lett hodepine, dårlige briller og et generelt mer blurrete og uklart bilde sammenlignet med passiv 3D. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Aktiv 3D viser Full HD iallefall, passiv viser kun 1920x540 siden det er interlaced for hvert øye. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Var på en Passive 3D kino i London og personelig merker jeg ingen forskjell på passive og aktiv 3D. Men hvordan man reagerer på 3D er individuelt så det er ikke noe fasit på hva som er "best" eller "dårligst" Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Forsåvidt sant, men som alt så ender en av teknologiene ut på topp en eller anna gang, jfr. VHS vs Betamax, HD DVD vs Blu Ray. Lenke til kommentar
Populært innlegg Choekaas Skrevet 14. desember 2012 Populært innlegg Del Skrevet 14. desember 2012 (endret) Da har jeg fått sett "The Hobbit: An Unexpected Journey" i Colosseum. Her er også mine tanker rundt filmen. For det første har denne filmen vært opp-hypet i lang tid. Jeg kan huske jeg hang på diskusjonsforumer etter "The Return of the King", hvor fans diskuterte en potensiell adaptation av den tidligere Tolkien-boka "Hobbiten". Jeg hang en del på http://www.arwen-undomiel.com/ under og etter "The Return of the King". Noen mente at Ian Holm var for gammel til å spille en ung Bilbo, andre mente at han kunne gjort det. Noen mente "The Hobbit" var altfor liten og lett til å følge etter det majestetiske som var LOTR, mens andre mente at Peter Jackson burde sette seg ned og starte på "The Hobbit" allerede nå. Så der satt vi. "The Lord of the Rings: The Return of the King" hadde eid The Academy Awards med å vinne alle elleve Oscar-priser den var nominert for. For første gang hadde The Academy gitt Best Picture til en fantasy-film. En sjanger de stort sett har mislikt (sammen med sci-fi). Det var ingen måte å fortsette. De hadde nådd toppen. Det kunne ikke blitt bedre enn slik det ble avsluttet. Så det var litt spesielt at Peter Jacksons team dro tilbake til en jobb som de allerede hadde gjort perfekt. Det var en veldig spesiell tid. Jeg husker å ha satt meg inn i Tolkiens univers etter å ha blitt imponert over «The Fellowship of the Ring» da jeg var liten. Jeg så den for første gang i august 2002 med det gode gamle «Peppes Film-Deal» som gav en pizza, 1,5 liter med Coca-Cola og DVD-filmen. Etter det leste jeg flere av Tolkiens bøker. Til og med Silmarillion, som jeg brukte lang tid på. (Jeg var tross alt bare tolv år gammel). «The Two Towers» var også en spesiell opplevelse. Det er ti år siden sist. Jeg så denne filmen på kino med min far, og det var den siste filmen vi to så sammen. Vi fikk aldri sett det siste kapittelet i denne filmtrilogien. Den har derfor satt et emosjonelt preg på meg og var med meg i det øyeblikket jeg var en liten guttunge til da jeg ble møtt av den kalde realiteten om at jeg kom til å vokse opp inn i ungdomsårene uten en far. Det å vente på «The Hobbit» har derfor vært en spesiell opplevelse. I løpet av alle disse årene har jeg vokst så mye. Derfor håpet jeg på at det å se denne filmen ville gi et flott flashback til en svunnen tid, til tross for at det har gått litt under ti år. Ryktene begynte å spre seg veldig tidlig. Etter at PJ ble ferdig med King Kong satt diverse forum-medlemmer og diskuterte om han hadde tenkt seg tilbake til Middle-Earth. Og så kom Guillermo Del Toro-ryktene. Det så ut som dette ble et prosjekt som kom til å bli realisert. Jeg tror ikke jeg innså at vi kom til å komme tilbake til Middle-Earth før vi så den første produksjonsvideoen til Peter Jackson som kom ut 18. april 2011. Tenk, det er lenge siden nå. Jeg var i militæret og kunne ikke tro det. «Hobbiten» kommer. Så var vi her. I kinosalen satt jeg og tenkte på om dette ville bli våres «Phantom Menace», siden vi det er en super-opphypet film som også er en prequel. Jeg fikk med meg noen svake anmeldelser også. Men så startet det hele. For første gang, uten en eneste reklame og trailer. Prologen Med en gang MGM, Warner Brothers og New Line Cinema-logoen dukket opp hørte vi nye toner fra Howard Shore. I samme stil som vi kjente igjen fra LOTR. Og slik som "The Fellowship of the Ring", starter vi med en prolog med narration. Denne gangen av Ian Holms Bilbo. Og med det samme blir vi kastet inn i 48 FPS inn i en sinnsyk prolog. Visuelt sett er det helt fantastisk. Kamerabevegelsene som sveiper over landsbyen og inn i Erebor er helt perfekte. Peter Jackson skal tydeligvis ha sin klassiske director cameo i løpet av de første 8 minuttene. Jeg kunne ikke finne ham i det hele tatt, for jeg var helt besatt av hvor utrolig alt så ut. Dette er imponerende CGI. Jeg likte også at Smaug var et unseen monster. Vi så han aldri. Bare ødeleggelsene han gjorde. Dette var bra med tanke på hvor stort øyeblikket blir når vi først ser han sammen med Bilbo. Og så er det et klassisk virkemiddel i film (Jaws, Cloverfield osv.) Vi var tilbake i The Shire. Det var flott å se Elijah Wood igjen. Og resten av hobsysselet til den klassiske musikken til Howard Shore. Jeg er glad han brukte flere teamer fra LOTR, spesielt «Concerning Hobbits». Bilbo og Frodo er akkurat som før og flott øyeblikk når han gir Frodo skiltet. Jeg ropte ut: «No admittance!» før det ble avslørt. Der kom også tittelen i det Bilbo titter ut over hjembygda si og røyker pipe. Jeg er glad vi ikke brukte «Dear Frodo...» som et framing device. Altså, at Bilbo forteller hele historien til Frodo. For det er ting Bilbo ikke var med på i det hele tatt. Og jeg hadde ikke likt det så godt at part 3 hadde avsluttet med Bilbo som lukker igjen en bok og de fortsetter videre der de slapp i begynnelsen. Det var heller en god overgang tilbake i tid. Er usikker på om vi trengte «60 Years Earlier»-teksen, men den var vel grei. Jeg som har lest bøkene hadde skjønt det, men det var vel for å få med resten av publikummet. Gandalf kommer, og jeg blir overrasket over at de har med så mye av den klassiske «good morning»-samtalen. Den hadde definitivt blitt kuttet ned om alt var trimmet ned til en og ikke tre filmer. Det krystallklare bildet får hver eneste rynke til Gandalf til å være tydelig og noen ganger fant jeg meg selv til å studere trestaven hans. Dette kan jo være både en fordel og en ulempe. Jeg har sett at flere kritikere har kommentert dette og at 48 FPS får vekk fokuset på det de ønsker å ha fokus på. Jeg kan forstå det, men jeg ble ikke så plaget av frame-raten i det hele tatt. Deretter kommer dvergene inn i bildet. Jeg liker at vi har noen stykker som kommer inn en etter en. Jeg får da et inntrykk av hver enkelt. Først den tøffe Dwalin. Deretter Balin. Og så Fili and Kili, som kommer til å bli Merry og Pippin for denne trilogien. (Og skal jeg gjette, de hotteste blandt jentefansen kanskje?) Gandalf krasjer hodet sitt i lysekrona igjen. Godt de ikke hadde med bjelken, for det hadde vært litt for voldsomt av en callback til LOTR. Vi fikk enda en callback med Gandalfs røst som dimmet ned lysene slik som i LOTR. Festen hjemme hos Bilbo er mye lenger enn jeg skulle tro. Hadde dette vært en film, så hadde de fått Bilbo ut på oppdraget så fort som mulig. Her bruker de mye tid (kanskje litt for lenge?) hjemme hos Bilbo. Vi får noen ulike personligheter blant gjengen. Det er også vanskeligere å skape en flott Middle Earth Dirty Dozen som de greide så fint i LOTR. Det var lett å få ulike inntrykk av karakterene. Frodo var vår lille help med den lojale medhjelperen. Merry og Pippin var våre Laurel & Hardy. Og vi hadde Gandalf, Aragorn, Boromir, Legolas og Gimli. De var distinkte alle sammen og vi følte vi kjente alle sammen på slutten av filmen. Dette er selvfølgelig vanskeligere med tolv skjeggete dverger. Den lille LOTR-fanen i meg var glad for å se så mye av selskapet. Vi fikk to hele sanger med i blandingen. Den siste dvergen som kommer er Thorin Oakenshield, som blir på en måte denne trilogiens Aragorn. Scenen hos Bilbo greier på en fantastisk måte å illustrere høydeforskjellene mellom Gandalf, dvergene og Bilbo. Dette ble jo gjort veldig bra i LOTR, men nå har teknologien vokst så mye siden den gang og dette kan bli gjort på andre måter. Eventyret begynner Bilbo løper ut for et «adventure» i musikk med variasjoner fra «Shortcut to mushrooms»-scoret til Shore. Og da begynner følget. Vi får klassiske scener som vi hadde i LOTR. Hele følget beveger seg mot målet sitt. Deretter ser vi et flashback til Moria. Det hadde jeg ikke forventet, men siden det er en bok som blir til tre får vi muligheten til å få litt bakhistorie til det hele. Kampen blant dverger og orker i Moria er noe jeg har bare drømt om, så tanken på å se det var utrolig. Vi så Azog, som så veldig fryktinngytende, og resten av orkene som ikke så ut som CGI i det hele tatt. Apropos Azog så er han sikkert plassert så vi har et skummelt fjes til en form for antagonist i historien. Han trengs egentlig ikke (og var ikke noe viktig i boka heller), men han fikk mer rollen som han Bad Taste-referansen i «The Return of the King». Altså den orkelederen. Under reisen forteller Gandalf om de resterende trollmennene. Yes! Dette hadde jeg ikke trodd i det hele tatt. Dette er noe som definitivt hadde blitt redigert vekk om alt hadde vært kortere. De er fem Istari i Middle Earth. Gandalf, Saruman og Radagast er de mest kjente. Jeg humret godt av kommentaren til Gandalf om at han ikke var sikker på hva de to blå trollmennene het. Jeg var faktisk ikke helt sikker selv. Alatar og Pallando fant jeg ut på LOTR-wikia, men der står det også at Tolkien gav dem andre navn også. Og det står ikke så mye om de blå trollmennene heller. Så har vi da Radagast. Det var moro å se han igjen, selv om han kanskje var litt for humoristisk portrettert. Men nesten enda flottere var å se et glimt av edderkoppene. Vi fikk vårt glimt av noe faretruende. Dette er det jeg håpet på. At Sauron, eller The Necromancer, er en sekundærtrussel for karakterene. Vi vet at det kommer til å gå ille, så med en gang vi får følelsen av noe ondskapsfullt, så føler vi det virkelig. Det var et flott øyeblikk i det Radagast gikk inn i den forlatte borgen og vi så The Witch-King igjen. Det var ordentlige frysninger som gikk der. Og deretter så vi en skikkelse i skyggene. Vi vet hva dette er. Den samme grufulle stemmen vi har hørt før. Jeg følte for å løpe vekk like fort som Radagast gjorde ut av dette stedet. Men så kommer vi til scenen med trollene hvor vi ser hvor godt Weta Digital har gjort jobben sin. Ansiktsutrykkene deres er veldig flotte. Deretter redder Gandalf dagen med å, nok en gang, knekke noe ved å bruke staven sin. Her får vi også gjenblikk med ulike sverd etter utforskning i en hule. Dette blir kanskje litt for mye av i filmen. En action-scene, mye løping og deretter redder Gandalf dagen i aller siste liten før de kan roe seg ned litt før vi får det samme igjen. Men vi fortsetter ferden over enger og åser. Misty Mountains-themet spilles av hver gang, på samme måte som Fellowship-themet spilles av i slike scener. Og hver gang vi står på toppen av en klippe og beskuer utsikten, får jeg nesten høydeskrekk. 48 FPS fremmer 3D-effekten av bildet og det føles virkelig ut som om kinosalen har skjært ut veggen og jeg titter ut av bildet. Et angrep finner sted og så hører vi et kjent tema. Lórien-themet til Howard Shore. Det er ingen bombe hvem det er. Før vi vet ordet av det så befinner vi oss i Rivendell. Rivendell Da følget så Rivendell hørte vi den klassiske musikken. Det var perfekt av Howard Shore å bruke den, men det begynte å bli litt voldsomt med gjenbruk av den samme musikken fra LOTR. Det passet greit i denne filmen, men jeg vil gjerne høre mye nytt i de to neste filmene. Med minityrer av Rivendell i «The Fellowship of the Ring» gav det begrensninger for PJ. Her får vi se litt mer, noe som kan både være en ulempe og en fordel. Heldigvis gikk ikke PJ veldig George Lucas av eksponeringen av Rivendell. Og først nå får vi filmens første kvinnelige karakter. Gledelig gjensyn med Galadriel, og selvsagt Elrond litt tidligere. Og så får vi en nytt gjensyn. Saruman. Diskusjonen de hadde var interessant å få med seg, for her går de inn på den kommende faren. På samme måte som Gandalf og Elrond diskuterte det samme temaet i «The Fellowship of the Ring». Galadriel kommuniserer med Gandalf slik hun gjorde med Frodo. Cate Blanchett greier fremdeles å skape den mystiske stemningen rundt hennes karakter. Gandalf tar opp Glamdring. Kalte de det sverdet for et Morgul-blade? Hørte jeg det riktig? Det endrer litt på historien til sverdet, men det passet der og da. Bare at de nevnte Mordor i denne scenen hjalp på å sette opp den kommende faren. Denne kommer de nok til å hinte til videre i filmtrilogien. En annen ting er at Saruman virker ikke til å stole på allerede i denne filmen. Vet han virkelig om Saurons tilbakekomst og dekker for det? Eller tror han virkelig at Gandalf bare trekker tråder hvor han tror det ikke finnes noen? Jeg vil gjerne se hvordan Saruman oppdager Palantíren og om han hvorvidt har brukt den ennå. Jeg er ikke helt stø på noen av de kronologiske momentene, så det er bare å rette på meg hvis det er noe. Her i Rivendell virket det som om de kuttet vekk en scene fra traileren. Bilbo som ser restene av Narsil. Det kan enten bety at det var en slettet scene, at de returnerer av en eller annen grunn til Rivendell i Part 3 (som en del av veien hjem igjen) eller at dette blir et flashback senere. Og apropos scener fra traileren som vi ikke så. Gandalfs tur til Dol Guldur. Dette var garantert i film nummer 1 lenge, men så kom bestemmelsen om å dra ut historien til tre filmer, at denne ble flyttet. Traileren som kom ut i fjor desember (i forbindelse med den amerikanske lanseringen av «The Adventures of Tintin»), så var Hobbiten fremdeles bare to parter. Og jeg tror jeg hadde likt det best slik. Jeg lurer virkelig på hvordan part 3 blir. Da neste heter «Desolation of Smaug», vil det da si at antagonisten for part 3 blir noe helt annet og at Smaug dør i part 2? Mest sannsynligvis. Hvor vil part 3 starte? Jeg tror det må bli før eller under «The Battle of Five Armies», men vil da The Necromancer bli en slags antagonist? Det kan hende. Uansett, tilbake til historien: De beveget seg østover og vi fikk se noe som bare var en halv side i boka. En «thunder-battle» hvor steingiganter kaster stein på hverandre. Howard Shores perkusjonsgruppe bombarderer oss og steiner flyr på publikummet i store 3D-scener. Alt i alt var det en ålreit scene egentlig, men det er først nå vi ser virkelig til forholdet mellom Thorin og Bilbo. Filmen burde kanskje hatt en sterkere utvikling på dem begge tidligere i filmen. Før vi vet ordet av det ender de opp i en orkefelle og er i et stort goblin-rike. Her er det godt jobbet visuelt sett. De brune fargetonene gir en ekkel og skitten atmosfære som minnet meg mye om arbeidsleiren under Isengard hvor Uruk-Haiene kom frem. Director of Photography (Cinematograferen er kanskje beste norske oversettelse?) for denne filmen er Andrew Lesnie, som også gjorde LOTR. Riddles in the Dark Bilbo kommer seg unna og faller ned i stupet med det glødende sverdet sitt. Nå kommer det som endte opp med å bli hele Ringenes Herres mest ikoniske karakter. En som toppet mange hitlister og ble internasjonalt annerkjent. Det sparket i gang motion-capture og det gode ryktet til Andy Serkis. Gollum kommer tilbake igjen og vi glemmer med en eneste gang at han har ringen inntil den helt tilfeldigvis faller ut av lommen hans. Den gyldne ringen står til stor kontrast med den mørkeblå hulen den falt i. Dette er en annen scene enn det som vi ser i traileren. Bare titt på dette bildet: http://www.cinemable...44433749005.jpg Dette er jo en helt annen scene. Spindelvev overalt. Traileren får det til å se ut som øyeblikket da Bilbo finner Ringen, men det stemmer jo ikke. Så jeg lurer på om dette er senere hvor han enten mister den og finner den igjen. Eller om han kaster den, fordi han føler at den bringer noe mørkt ved seg. Men at Ringen stadig tilkaller ham. Den søker etter en bærer. Det passer med Bilbos utvikling og vi ser hvor gal han var etter Ringen i "The Fellowship of the Ring". Ringen vil tilbake til sin mester og det at Ringen har en ny bærer vil nok skape mer dramatikk på Necromancer-fronten. Jeg undret på om de kom til å gjenskape scenen fra prologen til «The Fellowship of the Ring». At Bilbo hadde vært på alle fire og sagt: «A ring?», men det gjorde de ikke. Jeg undres på om fremtidige LOTR-utgivelser vil bytte ut scenen med ung Bilbo med Martin Freeman. Jeg var redd de kom til å gjøre det med Extended Edition som kom ut på Blu-Ray i fjor. For da hadde de mest sannsynligvis filmet det ferdig allerede. Gollum spiser opp orken og vi ser at Sting flimrer før det blå lyset forsvinner. Dette er en mye bedre effekt enn i LOTR. Da var det bare et blått lys som ble lagt på, mens her fikk du virkelig følelsen av at sverdet lyste. Den enorme hulen er et fantastisk sett og det er flott å høre Gollum synge på sangen sin fra den forbudte kulp. Jeg var usikker på hvordan Riddles in the Dark kom til å bli på film. Kan et sett med gåter bli så fascinerende i en slik film? Jeg lurte på om de fungerte best i bokformat. Ironisk nok var dette kanskje den beste scenen i hele filmen. Dialogen mellom Bilbo og Gollum var veldig godt skrevet og hver replikk passet. Så hører vi de få tonene fra scoret. Jeg tror det er stykket «Gollum's Villainy» som blir spilt. Jeg liker at vi fremdeles får se scener med Gollum og Sméagols splittet personlighet. Jeg liker at det er en tur gjennom memory-lane, men blir det litt for mye noen ganger? Jeg likte at de gjenbrukte shotet fra Gollum som ser i sitt eget speilbilde som han gjorde i «The Return of the King», men PJ må passe på dette for de kommende filmene. Vi vil være tilbake i Middle Earth, men noen ganger kan det nesten bli litt overflødig. Det bygger seg oppover helt til Gollum innser at han har mistet ringen. Og følelsesregisteret her er flott. Med en gang Bilbo faller og får The One Ring gjennom fingeren sin blir han selvsagt usynlig. Og det at han oppdager det er fint å se. Spesielt når Gollum innser at precious er borte. Dette var virkelig høydepunktet for meg. Gollum er den karakteren som har hatt ringen på seg i lengst tid. Hvor lenge er det? 400 år? Ringen er hans hjem, på samme måte som dvergene sitt hjem var Erebor, som Bilbo innså først da han holdt bladet mot halsen til Gollum, klar til å drepe han. Andy Serkis sin prestasjon i denne scenen var fenomenal og gir så mye mer til en karakter som allerede var den mest ikoniske i hele Lord of the Rings. Men tilbake til dvergene. Her var det nok en actionscene hvor dvergene må bruke sine kreative metoder for å komme seg vekk fra orkene. Jeg likte selvsagt Ori veldig godt gjennom alle actionscenene. Den spretterten, altså. De blir litt stereotypiske noen av disse dvergene. Det blir på en måte gamlingen, feiten, han søte osv. Likevel er det moro å se hvordan de kom seg unna situasjonene. Det at han ene brukte en tømmerstokk for å flytte på orkene er en sånn artig ting PJ kunne finne på. Selv om noen hatet disse påfunnene. (F.eks. at Legolas brukte et orkeskjold som et skateboard i «The Two Towers»), så synes jeg de er ganske artige. De går aldri over i Phantom Menace-territorie hvor påfunnene blir altfor barnslige. De kommer over til en trebru og jeg skulle nesten tro de kom til å gjenbruke «nobody tosses a dwarf» igjen, men det er bra de ikke gjorde. Det hadde derimot blitt altfor mye av callbacks til den andre trilogien. Følget blir samlet sammen igjen. Dette speiler litt «The Fellowship of the Ring» med en kamp i et grottelabyrint før vi kommer ut i skogen og går for det siste klimakset. Jeg synes det var passende med Azog og Thorins kamp. Lurte på om Azog bare var en antagonist for denne filmen, men det ser ut til at han fortsetter å være med. Ørnene blir kanskje litt for Deus Ex Machina, men det får gå. Denne filmen handlet om Bilbo som forlater sitt hjem og dvergenes hjem som fikk sitt hjem tatt fra dem. Noe Bilbo først innser i det han er ansvarlig for å ta Gollums hjem. Dette er det som er første del av en forhåpentligvis veldig god utvikling for karakterene i denne trilogien. De står og beskuer utsikten mot Lonely Mountain som minner om det siste bildet i «Fellowship of the Ring» hvor vi ser Mordor i horisonten. Smaugs øye er det siste bildet, som fungerer som en god cliffhanger mot neste del. Det at det avsluttet med Smaugs øye passer bra med den teorien jeg har hatt hele tiden: «The Hobbit Part 3» (eller «There And Back Again») vil avslutte med The Eye of Sauron. Nå ser jeg at jeg har skrevet veldig mye. Er denne filmen bedre enn Ringenes Herre? Nei, men det er ikke poenget at man skal sammenligne. Det er lett å komme til den situasjonen fordi de begge er trilogier. Denne her vil ikke matche, fordi i LOTR er det rett og slett at «the stakes are higher» for å si det slik. Den store undergangen vi frykter i Ringenes Herre er ikke tilstede i Hobbiten fordi det er en helt annen bok med en klassisk eventyrhistorie. Ringenes Herre er mye rikere enn Hobbiten og derfor vil filmene lide litt av dette. Hobbiten er mye mindre kompleks. Det som PJ gjør her er å gjøre en lettbeint barnebok mye mer episk og storslagent enn det den egentlig er. Ikke bare det, men han har gått over å gjøre tre utrolig tykke og store fantasybøker til tre filmer til å gjøre en liten bok til tre filmer på samme størrelse. Uansett hvem som hadde stått bak som regissør hadde Hobbiten lidet av å følge etter en veldig stor trilogi. Den hadde ikke greid å toppe det, og det er som jeg har inntrykk av at de fleste anmeldere håpet på. Hobbiten er en god bok og de gjør en fin jobb med den. Filmen er ikke perfekt, men det er det beste den kunne ha gjort i en slik situasjon som det ble til med denne boka. Alt i alt syntes jeg filmen var god og jeg gleder meg til neste. Endret 14. desember 2012 av Choekaas 11 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Vennligst bruk denne koden for spoilertekst. [spoiler]Blablabla [/spoiler] Lenke til kommentar
Choekaas Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Vennligst bruk denne koden for spoilertekst. [spoiler]Blablabla [/spoiler] Kjenner til funksjonen, men jeg var usikker på om denne tråden var med spoilere eller ikke. Personlig mener jeg den ikke bør være det, da vi har allerede diskutert boken flere ganger tidligere. Men jeg kan ha det i spoiler-ramme uansett. Ser greit ut uansett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Om du likevel tar deg bryet med å advare folk at det kommer spoilere så er det like så greit, og ikke minst mye mer "røddig" for tråden at det forblir i spoiler-tags. Jeg er ikke redd for spoilere selv når det gjelder Hobbiten ettersom jeg kjenner historien, men som en uskreven regel så har vi brukt å vente et par uker før vi skriver spoilere i klartekst. =) Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 (endret) Blablabla Gandalf tar opp Glamdring. Kalte de det sverdet for et Morgul-blade? Hørte jeg det riktig? Det endrer litt på historien til sverdet, men det passet der og da. Bare at de nevnte Mordor i denne scenen hjalp på å sette opp den kommende faren. Denne kommer de nok til å hinte til videre i filmtrilogien. En annen ting er at Saruman virker ikke til å stole på allerede i denne filmen. Vet han virkelig om Saurons tilbakekomst og dekker for det? Eller tror han virkelig at Gandalf bare trekker tråder hvor han tror det ikke finnes noen? Har kuttet til spoileren, vet ikke om spoiler funker som den skal i quote. Uansett, spoiler med mitt svar til det jeg har klippet ut. De kalte ikke Glamdring for et "Morgul-blade", de kalte våpenet som Radagast ga til Gandalv, som i tur tok med til Kløvendal for et "Morgul-blade", som i rette er det, helt likt det Frodo ble stukket med i LOTR. Og det hentet Radagast i Dol Guldur. Endret 15. desember 2012 av Jakke Lenke til kommentar
Choekaas Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Egil: Ja, jeg vet, det var litt tåpelig av meg. Men jeg ser at det ser mye ryddigere ut sånn som det er nå Har kuttet til spoileren, vet ikke om spoiler funker som den skal i quote. Uansett, spoiler med mitt svar til det jeg har klippet ut. De kalte ikke Glamdring for et "Morgul-blade", de kalte våpenet som Radagast ga til Gandalv, som i tur tok med til Kløvendal for et "Morgul-blade", som i rette er det, helt likt det Frodo ble stukket med i LOTR. Og det hentet Radagast i Dol Guldur. Ah, ja, det var det det var. Tusen takk for oppklaringen, Jakke. Jeg hadde ikke vært overrasket, da PJ endrer noen ganger på bakhistorier, men det var fint hvordan de løste dette. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 Jeg skjønner hva kritikerne mener når det kommer til 48FPS-saken, men etter å ha sett det "in action" synes jeg fremdeles det er en veldig positiv utvikling. Det var litt rart i de første rolige scenene å ha så stor klarhet i bildet, men gud bedre hvor enormt mye bedre det var under panoreringer og action. Det var som å gå fra en konsollport over på en PC-utgave av et spill. På et beist av en PC. Om du ikke er spillinteressert så betyr det at det var mye mye bedre. Filmen generelt bar et helt klart annerledes preg enn LOTR, men det skulle bare mangle. Det er en helt annen historie den er basert på. Jeg kan skjønne at enkelte føler filmen var noe annet enn de forventet, det gjorde jeg og til en viss grad, men samtidig er jeg glad for at den er annerledes. Vi får se ett annet aspekt ved Middle-Earth, og jeg liker det. 2 Lenke til kommentar
""" Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Likte filmen JÆVLIG godt, men jeg synes den inneholdt veldig mye kjip CGI. At Peter Jackson har sagt seg fornøyd med mye av det er helt utrolig i mine øyne. Mye så utrolig flaskt og stusselig ut, og da spesielt en del av "monstrene". Azog så jo sinnsykt veik, falsk og stusselig ut, i tillegg til at han var jævlig ren og pen. Så ut som en forbanna plastikkfigur. Men når det er sagt storkoste jeg meg igjennom hele filmen. Martin Freeman var helt enorm og Ian McKellen var som alltid meget bra, men denne legenden staj hele showet, til tross for at han ikke hadde all verens screen time: Han var litt yngre på den tiden der, men tidenes uansett. Han vant hele filmen! 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Bare jeg som fikk en følelse av at Saruman's oppførsel allerede hintet til at han har planer om å slå seg sammen med Sauron? Godt mulig det var slik i boken også, men den har jeg ikke lest på 10 år, så sånne detaljer er for lengst glemt Lenke til kommentar
Nopros Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Bare jeg som fikk en følelse av at Saruman's oppførsel allerede hintet til at han har planer om å slå seg sammen med Sauron? Godt mulig det var slik i boken også, men den har jeg ikke lest på 10 år, så sånne detaljer er for lengst glemt Er nok ikke bare deg, nei. Er vel Peter Jackson som har lagt til litt utenom boken. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. desember 2012 Del Skrevet 18. desember 2012 Bare jeg som fikk en følelse av at Saruman's oppførsel allerede hintet til at han har planer om å slå seg sammen med Sauron? Godt mulig det var slik i boken også, men den har jeg ikke lest på 10 år, så sånne detaljer er for lengst glemt Med forbehold om at eg hugser feil, so er det nokre slike hint i LotR. Under rådsmøtet hjå Elrond i FotR fortel Gandalv at Sarumann på denne tida (då Hobbiten føregår) hevda at Ringen var borte i havet under eit møte for The White Council. Gandalv stiller vel og spørsmålet om Sarumann alt då hadde byrja å hige etter Ringen, og etter eigen makt. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 Fantastisk film syntes eg. Han som skreiv den lange teksten har "covered" det meste som eg meiner om filmen. Har alle sett filmen i 3D? Har berre sitt den i 2D eg, fordi eg har tidlegare syntes at det er berre irriterande og unødvendig med 3D. Var det same type 3D som tidlegare filmar som har komt dei siste åra, berre med 48-bilders istadenfor 24? Og er forskjellen frå 2D til 3D så stor at dykk anbefala meg å sjå filmen på kino ein gong til med 3D? Lenke til kommentar
DisplayName123 Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 (endret) 3D med 48 fps var en helt annen opplevelse enn 3D er til vanlig. Så filmen i 2D først, og jeg tør påstå at filmen ser bedre ut i 48 fps 3D enn 2D. Endret 21. desember 2012 av Inxs Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Med mindre du har problemer med å se 3D, så ville jeg nok gitt det en sjanse. Da har du hvertfall sett det, og kan gjøre deg opp din egen mening om det. Noen liker det, andre ikke. Selv er jeg generelt litt skeptisk til 3D på hvertfall alt som ikke er animasjonsfilmer, men i Hobbiten syns jeg det greide seg overraskende bra. Så den også i 48 fps, og skjønner ikke helt hva en del kritikere bærer seg for. Syns det var helt greit egentlig, og jeg tror også det var med å gjøre 3D-en bedre. Har også lagt merke til at en del kritikere mener filmen er for lang, at ting tar for lang tid, at ting er strukket ut litt vel mye. Personlig hadde jeg ikke den følelsen i det hele tatt, og det er utvilsomt en av de raskeste 3 timene jeg har opplevd i en kinosal. Når filmen var slutt, satt jeg bare sulten etter mer. Men så er jo jeg en stor fan av bøkene og visste noenlunde hva som ventet meg, så det kan jo også ha litt å si. Alt i alt er jeg hvertfall meget godt fornøyd med filmen. Den topper nok ikke LOTR-trilogien, men det var heller aldri meningen. Hobbiten er en mindre bok, på alle måter, så det er helt naturlig. Men jeg føler de har gjort det beste de kunne med det materialet de hadde. Gleder meg til neste film. 1 Lenke til kommentar
""" Skrevet 21. desember 2012 Del Skrevet 21. desember 2012 Jeg så den i 2D. Alle jeg stoler på når det kommer til film var veldig lite positive til 3Den da de syntes ting føltes enda mer kunstig i 3D, enn hva det gjorde i 2D. Og siden jeg allerede hadde litt problemer med at det så for kunstig ut i 2D tror jeg 3D kommer til å ta livet av meg. Dette er folk som både liker, er likegyldige og hater 3D fra før. Men alle hadde de samme meningene om 3Den. For all del, flere av de som likte det, men de mente uansett at ting så veldig kunstig ut, og da er det lett å skjønne at 3D fremdeles ikke er noe for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå