Gå til innhold

Mens vi venter på "Hobbiten"


Valeit

Anbefalte innlegg

Avatar husker jeg var inne på topp 5 på IMDb da den kom ut. Nå er den ikke inne på topp 250 engang.

Det er ofte fansen som ser den først, og så er det nok en del som ikke har sett den som også har stemt. Mange useriøse stemmer ute og går. Ser man på demografien, så har Hobbiten 9,9 for personer under 18 år og 1,8 for kvinnfolk over 45 år. Bare 11,3% av alle som har avgitt stemme har stemt mellom 2 og 9 (altså 88,7% har stemt enten 1 eller 10). 7,7% av stemmene for de under 18 er mellom 2 og 9. For kvinner over 45 så er ingen av stemmene mellom 2 og 9.

 

Konklusjon: ikke stol på IMDb rett etter avstemningen har åpnet.

 

Hadde forøvrig vært veldig interessant og sett IMDb Top 250 uten 1-er og 10-er-stemmene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at IMDb består hovedsaklig av 10-ere og 1-ere, at den fortjener en 10-er vil tiden vise, men at den fortjener 1-er er jo bare latterlig. Men det er stortsett bare fjortiser som avgir disse poengene, og da er det "elsk eller hat" som gjelder og de som har gitt 1-er har jo ikke engang sett filmen men bare dømmer det utifra at filmen aldri kan være like bra som boka og derfor gir dem 1-er...

 

Når det gjelder boka så vil nok aldri filmen klare å matche den følelsen boka gav første gang jeg leste den, men så er bok og film to forskjellige ting og må anmeldels hver for seg, det er nå hvertfall min mening. Syntes ikke Ringenes Herre filmene var like bra som bøkene (selv om bøkene er fryktelig tungleste..) men filmatiseringen sto jo til toppkarakter jevnt over selv om det kanskje dro på litt lenge og ble litt for langvari for det jevne publikum.

 

 

Om vi sammenligner med dagens filmstandard så har jeg liten tvil om at det detaljerte arbeidet Peter Jackson og hans team legger ned vil stå til tilnærmet toppkarakter, men med Ringenes Herre filmene som mal så skal det jo godt gjøres å ikke skuffe på enketle punkter og for meg virker det som om trailerne er veldig tunge av CGI og effekter, i langt større grad enn hva Ringenes Herre var og jeg er redd for at det hele vil slite med å virke like troverdig å trekke publikum like mye inn som Ringenes Herre om de har gått overboard med effektene og får alt til å virke kunstig. Akkurat som jeg føler at Ringens Brorskap på Blu-Ray var dårligere enn "originalen" fordi de hadde lagt på dette massive grønne filtret over filmen som gjorde at det hele føltes utrolig CGI hele veien.

 

 

Men vi får se, jeg er nå overbevist om at det på ingen måte blir bortkastet tid og at det vil seile opp som en av de soleklart beste filmateriseringene den senere tiden.

Lenke til kommentar

Beklageligvis er det nok mange av de som er inne og stemmer på imdb som tenker at "Ok, denne filmen med 9.1/10 har altfor høy score i forhold til hva den fortjener. Jeg syns egentlig at den var en 7/10, men i håp om å jevne ut snittsummen, så gir jeg den 1/10."

(Eller motsatt)

Tanken er jo god, men det ødelegger en del av kredibiliteten til ratingen filmer får.

Lenke til kommentar

Denne tråden har blitt ganske stor og mange diskuterer her. Det er kjempebra. Men siden filmen kommer neste uke, (noe som er helt utrolig. Filmen er rett rundt hjørnet), så jeg lurte på om vi kan innføre det slik at på premieredatoen, som er 12. desember her i Norge, er all diskusjon og spoilers rundt filmen lov, eller hva? Så dette blir en tråd med "spoilers" for de som velger å vente litt etter premieren på filmen.

Lenke til kommentar

Spoilers er greit for min del, men skal ikke se den før i neste uke. Regner med det blir vanskelig å ikke få med seg noen skriverier uansett.

 

Eneste jeg legger merke til er at "filmkritikere" er middelmådige i sine anmeldelser. Det passer meg perfekt. Jeg hadde vært skeptisk hvis den hadde fått "seksere" over alt. At min, og filmkritikernes tolkning av filmen er forskjellig, har alltid vært et bra tegn :)

Lenke til kommentar

Skremmende mange amatørmessige anmeldelser ute å går må jeg si... En god del ser ut til å trekke voldsomt med poeng utelukkende på grunn av negative følelser rundt HFR 3D og hvordan det får filmen til å virke og fremstå.

 

Det er jo temmelig hårreisende om du spør meg, det er jo filmen og kvaliteten på innholdet som skal anmeldes og ikke HFR 3D, det må de i såfall ta som en egen greie. For meg virker det som flere anmeldelser gir den 3-4 på grunn av HFR 3D, når den mest sannsynlig ville fått 5 om de hadde sett den i 2D... Da gir jo det hele et utrolig skjevt inntrykk og de burde jo heller bare forklare og fraråde folk fra å se HFR 3D og dømme filmen for innholdet.

 

 

Enkelte anmeldere ser ikke ut til å ane hva de belager seg ut på og regelrett trekker filmen fordi den ikke har samme episke og mørke stemning som Ringenes Herre.. Da begår man jo totalt skivebom utifra kildematerialet til filmen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Billettene går unna ser jeg. Begynner å bli lite plasser igjen selv til helgen.

 

Jeg skal se den på fredag, i 2D vel og merke. Jeg kjenner ingen som er begeistret for 3D-kino, så jeg forstår ikke helt hvorfor de satser så tungt på 3D-versjonen. Vi vil bare nyte den gode historien uten noe teknisk mikkmakk i veien, dessuten kom vi frem til at tre timer med 3D kan bli vel tungt for hodet. Nå er det mulig at min omgangskrets ikke er så representativ, for det ser ut som det er solgt langt flere 3D-billetter (kan riktignok ha med tilgangen å gjøre).

 

Naturligvis skuffet over at 3D-visningene så til de grader har kuppet kinoene i Oslo. Det er ikke en eneste 2D-visning i storsalene. Jeg hadde håpet å se den i Colosseum 1 som jeg alltid gjør med favorittfilmene.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Enkelte anmeldere ser ikke ut til å ane hva de belager seg ut på og regelrett trekker filmen fordi den ikke har samme episke og mørke stemning som Ringenes Herre.. Da begår man jo totalt skivebom utifra kildematerialet til filmen.

 

Det inntrykket jeg sitter med også. Virker som meningene om filmen er veldig delte, og at det kan være mye basert på hva man har forventet og ikke. Tror en del anmeldere rett og slett ikke har vært forberedt på at denne filmen faktisk er basert på Hobbiten og ikke Ringenes Herre, som er to ganske forskjellige bøker. Har lest begge, og vet hva jeg kan forvente, så har stor tro på at jeg kommer til å like den.

Har selvsagt tenkt å se den i 3D og hele pakka. 2D-versjonen kan jeg uansett med tid og stunder få sett hjemme i stua. Når jeg skal se den på kino kommer jeg i første omgang til å prioritere å se den sånn som PJ ønsker at vi skal se den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
While fans of J.R.R. Tolkien's novels and The Lord of the Rings movies will find plenty to enjoy and marvel over, non-believers may find themselves getting bored and bemused by the unnecessarily drawn-out story.

 

2/5 stjerner

 

John Hiscock

Daily Mirror [uK]

 

Blir ikke det som å gi The Thing (orginalversjonen) dårlig kritikk for at den blir for skummel for barn under 12?

Sånn som jeg har fått inntrykk av så er det jo nettopp fansen som er filmen(e)s målgruppe.

 

Personlig gleder jeg meg til en forhåpentligvis flott filmopplevelse, men forventer ikke på noen måte å bli like blåst av stemningen som da jeg så Ringens Brorskap for første gang på kino. Nostalgi er giftige saker som ofte kan stå i veien for nye opplevelser.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Blir den bare vist i 3D?

Montages.no tar for seg dette i denne artikkelen.

 

Og husk:

Mot slutten av uken kommer både vår omtale og podkastsamtale om opplevelsen av filmen. Så får vi se hvor vi lander etter første etappe av Jacksons nye Tolkien-trilogi.

Så det er bare å henge med!

 

Jeg kan fortelle at jeg så filmen i går og storkoste meg under hele visningen!

Lenke til kommentar

Var og så den i 3D på førpremiere, og er veldig uenige i mange av de negative omtalene som er skrevet for filmen. Synes ikke det var et eneste kjedelig øyeblikk, og ønsket at filmen bare skulle fortsette, selv når jeg viste at slutten var nær.

 

At de har tatt mye fra Appendix opplegget og nøstet inn, synes jeg bare er knall. Det er mye av det som skjer samtidig som Hobbiten, så at de tar med seg disse småtingene er bare morsomt. Jeg skal definitivt å se filmen en gang til, kanskje nå t.o.m før helga hvis det er plass.

Lenke til kommentar

Var og så den i 3D på førpremiere, og er veldig uenige i mange av de negative omtalene som er skrevet for filmen. Synes ikke det var et eneste kjedelig øyeblikk, og ønsket at filmen bare skulle fortsette, selv når jeg viste at slutten var nær.

 

At de har tatt mye fra Appendix opplegget og nøstet inn, synes jeg bare er knall. Det er mye av det som skjer samtidig som Hobbiten, så at de tar med seg disse småtingene er bare morsomt. Jeg skal definitivt å se filmen en gang til, kanskje nå t.o.m før helga hvis det er plass.

Hvordan var 3Den i Svolvær? Må bare spørre, var og så den i Narvik, og de har passiv 3D, og det skal være dårligere enn aktiv 3D, som de har i Svolvær. Samtidig sier folk at 3Den i Svolvær er dårlig, så er litt motsigende der, for det var ikke dårlig i Narvik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...