Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Gammel Xp maskin slår seg av.

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Jeg har en gammel stasjonær Fujitsu Siemens Windows Xp home edition maskin som er mer en god nok til å mitt bruk på den maskinen. Til tyngre bruk har jeg en nyere bærbar. Problemet med den stasjonære er at den slår seg av når jeg bruker Adobe DreamWeaver eller Adobe Flash over et lengre tidsrom. Den kan være god i mange timer, men plutselig slår den seg av. Starter jeg maskinen på nytt like etterpå slår den seg av med kortere og kortere mellomrom. Tyder det på at det er en sikkerhetssperre som slår inn ved overoppheting av gammel processor ol.? Ved vanlig surfing på nettet og lettere oppgaver er det ingen problem. Det er særlig ved tyngre Ftp overføring at den slår seg av. Så

er maskinen moden for utskifting eller har noen en ide om hvordan dette kan fikses? Vil helst ikke kjøpe ny stasjonær før om et par år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Cpu'en bli sikkert overheating, gjør ren cpu vifte + sette til nye kjølepasta. Håper det vil hjelpe.

Tror du det er nok å åpne dekselet og stuvsuge forsiktig inne i boksen? CPU vifte, er det den vanlige vifen?

eventuelt bytt ut hydrogeneratoren med en XT-20.5 cyperfreezer, som bringer mere ren maskin til sakene.

Virker komplisert. Kan jeg gjøre det selv?

Forresten, er 4 Tb harddisker på markedet nå? Vil helst ikke kjøpe ny før 10 Tb harddisker er standard. Hvor stabilt er 64 bits Windows 7?

Takk for hurtige svar.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Håper det er en smal sak på denne gamle maskinen.

Maskinen er urgammel fra 2002 med 2.7 GHz prosessor og 1 Gb minne. Mer enn godt nok for meg. Rotet mye inne i datamaskinene i yngre dager. Man blir litt mer forsiktig med årene.

Igjen takk for hjelp.

Lenke til kommentar

Det er som regel en smal sak å fikse eldre maskiner , i mange tilfeller så er det hele forårsaket av støv på cpu og i strømforsyningen :

*Finn fram støvsugeren og sørg for å støvsuge strømforsyningen utenifra. Er tutten av plast så kan du også prøve å støvsuge litt psu fra innsiden også.

*Eldre cpu'er har ofte kjernen direkte koblet opp mot cpu kjøleren og jeg anbefaler derfor at man ikke skal knote for mye der , det holder med at du får blåst bort støvet eller støvsuger det bort (men pass på , det danner seg statisk elektrisitet så man bør holde støvsugerhodet langt unna hovedkortet). Har selv støvsuget pcen min ørten ganger og har ikke opplevd problemer med statisk elektrisitet men dette hovedsakelig pga måten jeg gjør det på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...