Jarbra Skrevet 13. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2003 Men om du gir meg en link til den Enermaxèn hadde det var konge Lenke til kommentar
Sagacious Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Har regnet litt på saken.... Den kommer til å trekke hele 24A på 226W...... Om jeg ikke "oppfyller" disse 24A, blir systemet da ustabilt ? Ja problemet er ikke selve Peliter'en. Det er resten av komponentene som også er gald i 12V disse kommer til å klage. :wink: Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 13. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2003 Njaal: Om jeg kortslutter en Antec 550W med uttak på 24A slik at den fungerer uten hovedkort, kan jeg da bare la den ligge i/utenfor kassa og drive peliteren ? Denne Antecèn yter akkurat 24A, så dette hadde vært ypperlig.... Og om jeg bruker strømforsyning en med mindre A, skjer det vel ikke noe med pelten ?? Den yter vel kanskje bare en tanke mindre :o) Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 13. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2003 Èn ting til: Hvor i ****** skal jeg koble til peltieren til PSUèn ? Lenke til kommentar
Sagacious Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Njaal: Om jeg kortslutter en Antec 550W med uttak på 24A slik at den fungerer uten hovedkort, kan jeg da bare la den ligge i/utenfor kassa og drive peliteren ? Denne Antecèn yter akkurat 24A, så dette hadde vært ypperlig.... Det skulle går fint!! (Seff bare om du da mener "kortslutte"-> pin 4 og 6) :-) Og om jeg bruker strømforsyning en med mindre A, skjer det vel ikke noe med pelten ?? Den yter vel kanskje bare en tanke mindre :o) Ja den vil yte en tanke mindre, men du må tenke på at det finnes sikringer i de fleste PSUer. Hvis denne ryker... (well U get it.... ) Hvis du skal en PSU utenfor kab. så annbefaler jeg heller at du kjøper en 12V Strømkilde på Biltema eller no. De har sikker noe som kan trekke litt strøm. Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 13. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2003 Fikk beskjed om at jeg skulle lage en kobling mellom den grønne og en jordet (hvilken som helst svart) Lenke til kommentar
Sagacious Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Fikk beskjed om at jeg skulle lage en kobling mellom den grønne og en jordet (hvilken som helst svart) Slik: http://www.ocshoot.no/atxtweak.htm Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 13. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2003 Takker.....Skjønte ikke helt hvem vei den tegninga var, men Kanskje du kan hjelpe meg ? Du er en veldig hjelpsom person i dag Hva var det du mente "sikringer i strømforsyninga" ?? at jeg ikke burde koble uten at jeg visste hva jeg gjorde, eller at det var noe galt med strømforsyninga i forhold til pelt? Nå går jeg uten tvil for Antecèn Setter den på en måte inne i kassa, tror jeg .... Fant ikke noen strømforsyning på Biltema som du anbefalte .... Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 13. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2003 jepp jepp! Da hopper jeg til køys Var oppe 8 i dag hehe! Er tilbake ca. kl. 14.00..... CU! Lenke til kommentar
Sagacious Skrevet 13. juli 2003 Del Skrevet 13. juli 2003 Takker.....Skjønte ikke helt hvem vei den tegninga var, men Kanskje du kan hjelpe meg ? Du er en veldig hjelpsom person i dag Hva var det du mente "sikringer i strømforsyninga" ?? at jeg ikke burde koble uten at jeg visste hva jeg gjorde, eller at det var noe galt med strømforsyninga i forhold til pelt? Nå går jeg uten tvil for Antecèn Setter den på en måte inne i kassa, tror jeg .... Fant ikke noen strømforsyning på Biltema som du anbefalte .... Ja jeg kan sikker hjelpe deg med å forstå tegninge, det går fint. Mtp sikringer, hvis du har en strømforsyning som ikke takler 20A på 12V'en så vil sikringa gå... BTW: Sov godt Njaal Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 "]Ja den vil yte en tanke mindre, men du må tenke på at det finnes sikringer i de fleste PSUer. Hvis denne ryker... (well U get it.... ) Hvis du skal en PSU utenfor kab. så annbefaler jeg heller at du kjøper en 12V Strømkilde på Biltema eller no. De har sikker noe som kan trekke litt strøm. En 12V PSU gir alltid 12V. En pelt. som trekker 24A@12V => R=0.5Ohm kobler du denne til en PSU som er dimensjonert for å klare 20A (tykkelse på kobberledninger i transformatoren, antall MOSFET'er, Sikringer osv som tåler lik/mindre enn dette). elementet trekker fortsatt V/R=24A og PSUen går i stykker (MOSFET'en gir seg, kobberledningen smelter, mest sannsynlig er at sikringen ryker, osv) Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 14. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2003 Menneh..... Skal prøve å gjøre det enklere.... Om jeg kjøper denne , er det da nok/ vil den holde til et pelt som trekker 24A ?? Den ryker vel ikke ? På strømforsyninga står det at den gir ut 24A@12V.... Da skulle jo dette være nok... Lenke til kommentar
trd374 Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Med prisen på Antec's 550W kan du glatt gå over i "heavyweight-klassen" til Enermax: 550W med 36A@12V.... Da har du kanskje nok til å drive resten av systemet ditt på samme psu. Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 14. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2003 YeY! Den går jeg for! Takker og Bukker Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 14. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2003 ddd-king: Tror du denne holder til pelt og sys. ? Tidligere i posten var det èn som sa at systemet trengte ca. 10-12A, stemmer dette ?? Lenke til kommentar
Sagacious Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 "]Ja den vil yte en tanke mindre, men du må tenke på at det finnes sikringer i de fleste PSUer. Hvis denne ryker... (well U get it.... ) Hvis du skal en PSU utenfor kab. så annbefaler jeg heller at du kjøper en 12V Strømkilde på Biltema eller no. De har sikker noe som kan trekke litt strøm. En 12V PSU gir alltid 12V. En pelt. som trekker 24A@12V => R=0.5Ohm kobler du denne til en PSU som er dimensjonert for å klare 20A (tykkelse på kobberledninger i transformatoren, antall MOSFET'er, Sikringer osv som tåler lik/mindre enn dette). elementet trekker fortsatt V/R=24A og PSUen går i stykker (MOSFET'en gir seg, kobberledningen smelter, mest sannsynlig er at sikringen ryker, osv) Enig at hvis ikke sikringen ikke ryker så vil med stor sannsylighet noe annet ryke... Men PSUene klarer ikke å holde 12V ved høy belastning særlig de "billige" de kan falle helt til 9-10V og stor rippelspenning oppå der.. (Bare litt kværulering) Regner også med at det fleste PSUer har en hvis "varme detektor" som kutter hvis den blir for varm.. Men jeg var nok litt uklar der. (Bra du rettet meg opp) man burde ikke bruke en PSU som gir ut mindre Amp enn Pelten trenger... Njaal Lenke til kommentar
Sagacious Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Med prisen på Antec's 550W kan du glatt gå over i "heavyweight-klassen" til Enermax: 550W med 36A@12V.... Da har du kanskje nok til å drive resten av systemet ditt på samme psu. Jeg har den Enermaxen og er meget fornøyd. Den skal takle 650W i peak.. dvs kortvarig belastning. Njaal Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 36A*12V=432W hvis alt igjen brukes til 3.3V: (not true) da er det igjen 118W som gir 118W/[email protected] Jeg synes dette høres litt merkelig ut at en 550WPSU som kan levere 36A@12V. Jeg kan ha lest feil, men er du sikker på at dette er riktig trd374? Jarbra: Hvis du får en slik PSU holder det massevis. Over 200W igjen skal vel holde være MER enn nok. Men sjekk om det ikke er peak-verdien som er på 36A. Njaal: bare hyggelig å diskutere Lenke til kommentar
trd374 Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 36A*12V=432Whvis alt igjen brukes til 3.3V: (not true) da er det igjen 118W som gir 118W/[email protected] Jeg synes dette høres litt merkelig ut at en 550WPSU som kan levere 36A@12V. Jeg kan ha lest feil, men er du sikker på at dette er riktig trd374? Jeg kan bare referere til produsentens dokumentasjon - har ikke selv testet eller målt. Det er nok peak det refereres til - se skjema. Noe som peltier-brukere også bør tenke på er ripple-egenskaper til psu: det anbefales ikke over 10% ripple på forsyningen (aktuell rail). Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 14. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2003 ddd-king: Dette var det jeg fant: Specification Model No. EG651P-VD / EG651P-VE I/P Voltage rating 90V~135V AC or 180V~265V AC (selected by slide switch) Iin=115/230Vac 13A / 8A Frequency 47Hz~63Hz Inrush current 60A max./230V (at cold start) O/P DC Voltage Ripple & Noise Total Reg. Output current rating Min. / Max. +3.3V 50mV ±4% 0.3A / 36A +5V 50mV ±5% 0.3A / 36A +12V 120mV ±5% 1.5A / 36A -5V 50mV ±10% 0A / 1A -12V 120mV ±10% 0A / 1A +5Vsb 50mV ±5% 0.1A / 2.2A +3.3V & +5V 200W TOTAL O/P 550W Hold up time 17ms min. at 230V AC full load Over Power Protection 105%~140% of max load Over Voltage Protection +5V: 5.6V~6.9V +3.3V: 3.7V~4.5V +5Vsb: 5.6V~6.9V Efficiency 70% min. at full load Cooling Air convection by +12V DC fan Operation Temperature 0ºC ~25ºC for full rating of load, decrease to zero Watts O/P at 70ºC Storage Temperature -20ºC ~80ºC Humidity Operating: to 85% relative humidity , non-condensing At 25ºC Storage : to 95% relative humidity , non-condensing At 50ºC MTBF 100K hours at 25ºC, 70% full rated load EMC EN55022, Class B FCC Class B IEC 801-2, 3, 4, 5, 6, 8, 11 Safety Dimension W150 x H86 x D140 (mm) ----------------------------------------------------------------------------------- Igrunn kan du vel egentlig lese selv http://www.enermax.com.tw/product-01.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå