Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Har mannen noen han skal si om dama blir gravid?

Anbefalte innlegg

Det er det mest idiotiske utsagnet jeg har hørt på lenge.

Mannen får smellen? Ja, for det koster jo så å si ingenting for mor å beholde barnet uansett? Du tror også kanskje at det koster bare ett par tusen i måneden å oppfostre ett barn??

Klart det er idiotisk når du ikke klarer å skjønne hva som står der.

Nei det er ikke gratis å fostre opp et barn, men hun har i hvertfall et VALG. Mannen har ikke no valg. Det er kjerriga som bestemmer om han skal ende opp med bidrag eller ikke.

Mora kan, etter å ha blitt gravid, VELGE OM HUN VIL HA BARNET ELLER IKKE.

HUn kan velge abort dersom hun ikke har råd til å fostre ett barn, eller hun kan beholde det og satse på at det går bra.

Faren har ikke noe slikt valg. Han får barn og bidrag tredd ned over ørene etter kvinnens forgodtbefinnende.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velge fritt og velge fritt. En må strengt tatt søke om det om en er så uheldig å ikke finne det ut innen tidsrammen på 12 uker.

Og EY, vet du hva? Prevasjon er relativt sikkert. Om man ikke bruker det, kan man rett og slett skylde på seg selv. Jada, kondom er sikkert "dritkjipt", men det er bedre enn klamydia, aids og en kid du ikke vil ha.

Begge har noe de skulle sagt, men kvinnen tar det avgjørende valget. Noe som faktisk er ganske så logisk dersom det er hennes kropp som skal gro frem noe. Om du ikke vil ha barn, sørg for at det aldri kommer så langt som til spørsmål om abort og barnebidrag.

Jeg har faktisk null sympati for de som blir ufrivillig forelder i dagens samfunn hvor det finnes et titalls forskjellige prevansjonsmetoder som funker. Å si at "dama sa jo at hu gikk på pilla daaa" holder aldri vann - mennesker lyver. Og holdningen toazty viser på forrige side er jo i hvert fall tilbakestående.

edit: Ny side, endre litt på siste setning.

Endret av bazukh
Lenke til kommentar

En kommer ingen vei med å diskutere dette. Hun mener jo det er helt rett at en skal betale barnebidrag for noe en aldri ville ha. Selv når en beskytter seg best mulig kan fortsatt kondomet sprekke(1-2% feilrate selv med perfekt bruk).

I dag er de sånn at menn ikke er reproduktivt likestilt med kvinner når det gjelder abort. Kvinner kan styre over egen kropp, men menn kan ikke. De skal tvinges til å betale barnebidrag etter kvinners ønske.

Den eneste løsningen er å sterilisere seg. Jeg fikk nylig gjort dette og slipper nå unna hele problemet. Du kan irritere deg grønn over at verden er urettferdig, ja selv ting vi kan og burde gjøre noe med, men du vil leve mye bedre om du bestemmer deg for å være pragmatisk.

Endret av gronkinz
Lenke til kommentar

Trur ein del folk her inne rett og slett ikkje er voksne nok til å delta i dinna diskusjonen.

Tvungen abort er jo ein heilt grusom ting å gjere mot ein person? På legestudie lære vi at det er veldig mange som får problemer og i tillegg går inn i depresjon av sjølv valgt abort. Kva trur du skjer når du tvinge nokon til å ta abort?

Vi har alle forskjellig syn på kva som er eit liv. Og det er mennesker som sliter veldig med tanken på at dei fjerna noko som kunne blitt eit veldig flott menneske.

Er sjølv for sjølvvalt abort, men trur ikkje folk skjønner problema som kan komme i ettertid.

Lenke til kommentar

Trur ein del folk her inne rett og slett ikkje er voksne nok til å delta i dinna diskusjonen.

Tvungen abort er jo ein heilt grusom ting å gjere mot ein person? På legestudie lære vi at det er veldig mange som får problemer og i tillegg går inn i depresjon av sjølv valgt abort. Kva trur du skjer når du tvinge nokon til å ta abort?

Vi har alle forskjellig syn på kva som er eit liv. Og det er mennesker som sliter veldig med tanken på at dei fjerna noko som kunne blitt eit veldig flott menneske.

Er sjølv for sjølvvalt abort, men trur ikkje folk skjønner problema som kan komme i ettertid.

Hvem er det som har tatt opp tvungen abort? Jeg har kun tatt opp finansiell abort. Om en kvinne ønsker å beholde et uønsket barn så må hun gjerne gjøre det alene.

Det er for dumt at en kvinne skal kunne frarøve en mann hans frihet til å styre over sin egen kropp. Jeg tillater det ikke så jeg steriliserte meg.

Endret av gronkinz
Lenke til kommentar

Tvungen abort er grusomt ja, men det er det da vel ingen som har sagt at skal/bør bli gjort.

Om 2 personer har samleie, så burde begge kunne velge om de vil ta ansvar for en evt. konsekvens av dette.

Men, hvorfor kan ikke mannen si "Jeg vil ikke bli far" og slippe unna alle rettigheter og plikter ovenfor barnet, selv om barnet blir født...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Høh, hva hvis ingen vil ha bylten da, men er katolske så både kondom og abort er strictly no no. Det blir litt av et tilfelle. Alterbarn?

Lenke til kommentar

Velge fritt og velge fritt. En må strengt tatt søke om det om en er så uheldig å ikke finne det ut innen tidsrammen på 12 uker.

Og EY, vet du hva? Prevasjon er relativt sikkert. Om man ikke bruker det, kan man rett og slett skylde på seg selv. Jada, kondom er sikkert "dritkjipt", men det er bedre enn klamydia, aids og en kid du ikke vil ha.

Men det er fremdeles kvinnens valg.

Rundt regnet, om jeg i min nåværende situasjon skulle smelle noen på tjukka, og hun ville beholde barnet så hadde ejg endt opp med 2700kr/måned i bidrag for barnet (i følge NAV). Dvs rundt en halv million for en time uten kondom. Straff og forbrytelse henger ikke i hop.

Begge har noe de skulle sagt, men kvinnen tar det avgjørende valget. Noe som faktisk er ganske så logisk dersom det er hennes kropp som skal gro frem noe. Om du ikke vil ha barn, sørg for at det aldri kommer så langt som til spørsmål om abort og barnebidrag.

Nei, ingen kan "tvinge" noen til å bære frem et barn, men å si at "enten tar du abort eller så mister du alle bidrag" burde være et reelt alternativ.

Jeg har faktisk null sympati for de som blir ufrivillig forelder i dagens samfunn hvor det finnes et titalls forskjellige prevansjonsmetoder som funker. Å si at "dama sa jo at hu gikk på pilla daaa" holder aldri vann - mennesker lyver. Og holdningen toazty viser på forrige side er jo i hvert fall tilbakestående.

Og hvorfor skal ikke dette holde vann? Det beviser jo bare at enklte kvinner er ute etter å utnytte menn for alt de kan. Hvorfor sier de at de går på pilla om de ikke gjør det? Tilsvarende ville jo vært om jeg hadde sex med henne dersom jeg hadde aids vell vitende om at jeg kunne smitte henne, men unnlate å si det?

Men da er det MIN feil, og ikke hennes som ikke sjekket at jeg brukte kondom?

• Liker 3
Lenke til kommentar

LAdri noen som ahr snakket om tvungen abort. Som alle andre sier, så er det kvinnens valg om hun vil bli mor eller ikke. Samtidig burde faren få samme valget. Han kan fraskrive seg alle rettigheter og plikter innen xx uker etter unnfangelse. Dersom kvinnen holder svangerskapet sjult for far så kan han ikke rkeves for bidrag, og dersom kvinnen beviselig ikke viste hun var gravid "før det er for sent" så må det finnes en tilsvarende rettferdig ordning dersom en av partene ikke ønsker å bli foreldre.

Når det gjelder abort så synes jeg det mangel på perspektiv og kunnskap som gjør at folk har så store motforestillinger mot abort. Mennesket er ikke "menneske" før i sitt 2. leveår. Aper er mye mer menneskelig og kognitivt utviklet frem til det 2. leveåret. (det betyr ikke at jeg setter end verdien på et spedbarn, heller opp verdien på andre dyr). Folk ser gjerne på mennesker som noe spesiellt. Noe vi ikke er, vi er bare smartere dyr. Og bure ikke tilegnes noe større verdi før vi er selvbeviste.

Men når et foster er nettopp et foster, så har jeg overhode ingen motforestilligner mot abort. Det er tross alt bedre å ende det på et stadium der det bare er en klump med celler som ikke er noe annet enn en parasitt i mors mage. Og du sier de ikke vil fjerne noe som kunne blidt et flott mennekse? Å tenke slik er håpløst. Man vet ingenting om hvordan den personen hadde blitt, for alt man veit kan man gjerne ha spart verden for enda en voldsforbryter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvorfor skal ikke dette holde vann? Det beviser jo bare at enklte kvinner er ute etter å utnytte menn for alt de kan. Hvorfor sier de at de går på pilla om de ikke gjør det? Tilsvarende ville jo vært om jeg hadde sex med henne dersom jeg hadde aids vell vitende om at jeg kunne smitte henne, men unnlate å si det?

Vet du hva, jeg er fullstendig enig med deg i det meste, men dette blir for dumt. Om DU ikke vil ha barn(eller AIDS, klamydia, gonoré, osv), er DU selv ansvalig for å bruke beskyttelse.

Akkurat som om jeg selv er ansvarlig for å bruke beskyttelse.

Om vi har sex, jeg sier jeg på p-piller, men juger og blir gravid og velger å beholde fosteret, er jeg et jævla møkkamenneske. Og du er naiv.

Om vi har sex, du sier du ikke har noen sykdommer, men du har aids og smitter meg med det, er du et jævla møkkamenneske. Og jeg er naiv.

Kan jo faen ikke stole på mennesker (som er kåte). Bring your own condoms. Det gjelder for begge kjønn.

Lenke til kommentar

Mannen har ingenting han skulle sagt etter unnfangelsen, og slik burde det være.

Se for deg scenarioet:

Purken slår inn døra til en gravid kvinne, drar henne ut av hennes hjem og kjører henne til ett sykehus hvor legene holder henne fast mens de fremprovoserer en abort mot henne vilje, på grunn av at mannen ''ikke vil ha barn akkurat nå''. Man ser jo klart hvorfor de ikke skal ha noe å si på det!

Forøvrig så er det også bare rett at man skal betale barnebidrag hvis man ikke ønsker å ha ett forhold til barnet. Hvorfor har så mange denne oppfatningen at det bare er fedrene som stikker av som må betale i dype lommer? Som om det er BILLIG å ha barn uansett om du er mor eller far!

Hva med dette da?

Du er i fast forhold, eller sex forhold. Dama sier hun ønsker ikke barn, går på p-pille. Så finner hun ut at hun vil ha bare likevel, stopper å bruke pillen, blir gravid uten at mannen har sammtykket i å ha barn. Vips, hun har fått viljen, samt økonomisk støtte.

Mannen er fucked.

Nei, det burde vært mer hjelp juridisk for mannen. Ivertfall frem til mann P-pillen har kommet til markedet.

Endret av AvidGamer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jurdisk hjelp i hvilken form? Det dere sier er at mannen skal ha rett til å få gjort påtvunget abort.

*hvor er facepalm-smileyen når man trenger den?*

De vi/de sier er at man bør kunne velge om man skal bli far eller ikke på papiret.

At man ikke må skulle betale bidrag, men også at man mister retten på å treffe barnet.

Teknisk sett blir man jo far uansett.

Lenke til kommentar

Vet du hva, jeg er fullstendig enig med deg i det meste, men dette blir for dumt. Om DU ikke vil ha barn(eller AIDS, klamydia, gonoré, osv), er DU selv ansvalig for å bruke beskyttelse.

Akkurat som om jeg selv er ansvarlig for å bruke beskyttelse.

Om vi har sex, jeg sier jeg på p-piller, men juger og blir gravid og velger å beholde fosteret, er jeg et jævla møkkamenneske. Og du er naiv.

Om vi har sex, du sier du ikke har noen sykdommer, men du har aids og smitter meg med det, er du et jævla møkkamenneske. Og jeg er naiv.

Kan jo faen ikke stole på mennesker (som er kåte). Bring your own condoms. Det gjelder for begge kjønn.

Da er vi veldig enige ja!

Problemet er, at om du lyver og blir gravid, så har ikke jeg noe jeg skal ha sakt, men om jeg lyver og du blir smittet med aids, så må jeg spikre paller, evt betale erstatning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det mest idiotiske utsagnet jeg har hørt på lenge.

Mannen får smellen? Ja, for det koster jo så å si ingenting for mor å beholde barnet uansett? Du tror også kanskje at det koster bare ett par tusen i måneden å oppfostre ett barn??

Klart det er idiotisk når du ikke klarer å skjønne hva som står der.

Nei det er ikke gratis å fostre opp et barn, men hun har i hvertfall et VALG. Mannen har ikke no valg. Det er kjerriga som bestemmer om han skal ende opp med bidrag eller ikke.

Mora kan, etter å ha blitt gravid, VELGE OM HUN VIL HA BARNET ELLER IKKE.

HUn kan velge abort dersom hun ikke har råd til å fostre ett barn, eller hun kan beholde det og satse på at det går bra.

Faren har ikke noe slikt valg. Han får barn og bidrag tredd ned over ørene etter kvinnens forgodtbefinnende.

Feil, han hadde ett valg da han valgte bort kondom. Det svir, men sånn kan det dessverre gå, og det lærer man på barneskolen.

Forøvrig så kan hun ikke tre barnebidrag eller barnet over ørene hans. Han har ett VALG om å enten betale eller ha noe omsorgsrett for barnet, det er ikke snakk om store greiene heller, bare det å ha barnet fra mandag til torsdag har mye å si på hvor mye barnebidrag moren kan kreve. Man kan også heller bestemme seg for å bruke disse pengene på barnet selv.

Lenke til kommentar

Hva med dette da?

Du er i fast forhold, eller sex forhold. Dama sier hun ønsker ikke barn, går på p-pille. Så finner hun ut at hun vil ha bare likevel, stopper å bruke pillen, blir gravid uten at mannen har sammtykket i å ha barn. Vips, hun har fått viljen, samt økonomisk støtte.

Mannen er fucked.

Nei, det burde vært mer hjelp juridisk for mannen. Ivertfall frem til mann P-pillen har kommet til markedet.

Det at man stoler på noen man tydeligvis ikke kjenner så godt sier heller noe om holdningene noen har til forhold, og jeg syns IKKE synd på menn som er sammen med ei jente i ett par måneder og stoler såpass mye på henne at de tar alt hun sier for godt fiske.

Lenke til kommentar

Feil, han hadde ett valg da han valgte bort kondom. Det svir, men sånn kan det dessverre gå, og det lærer man på barneskolen.

Det er ikke mannens ansvar å bruke prevansjon. Det er et felles ansvar. Og uansett er ikke det relevant. Valget om å bruke kondom eller ikke har ingenting med valget om å bli far eller ikke.

Mor kan velge prevansjon/ikke prevansjon, OG abort/ikke abort.

Far har bare ett valg, kondom eller ikke kondom. Og jeg mener at valget om å bli far burde kunne taes på et bedre tidspunkt enn når man er kåt, og kansje full. Mor har denne muligheten, hvorfor ikke far?

Forøvrig så kan hun ikke tre barnebidrag eller barnet over ørene hans. Han har ett VALG om å enten betale eller ha noe omsorgsrett for barnet, det er ikke snakk om store greiene heller, bare det å ha barnet fra mandag til torsdag har mye å si på hvor mye barnebidrag moren kan kreve. Man kan også heller bestemme seg for å bruke disse pengene på barnet selv.

Feil. Han har ikke noe valg. Han blir far enten han vil eller ikke?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...