Gå til innhold

DVD Diskfri verden snakk om optimalisering

LMH1

Anbefalte innlegg

Nå vet jeg ikke om dette er riktig forum.

Men som nevnt tidligere vurderer jeg å oppgradere internettlinjen, forhåpentlig vis til 40 mbit nedlasting.

Det spørsmålet her, blir hvor rask en ca 5 megabyte\sekund tilsvarer CD\DVD til stasjonær maskiner, selsagt vil jeg kjøpe blueray filmer, siden 50 GB går raskere å handle.

På mange pakker (Linux) tror jeg man neppe vil klare raskere en 5-10 MB/s selv om jeg ikke er helt sikker. (Full DVD installasjon) ca 4600 pakker på DVD.

Men CD+DVD håper jeg å begrense kansje styre unna helt. (Backup kan jeg fint bruke DVD til, men ikke linux distribusjoner).

Så da lurer jeg litt på hvis man f.eks har EFI (Bios) som er tilpasset for å kjøre "Nettverk installasjon"

Nå vet jeg ikke hva mere man trenger, for å kunne kjøre installasjon uten server?

Håper på å droppe plate helt det finnes jo "Slim CD" som henter opp det viktigste.

Det som er ofte problemet med CD\DVD images er at pakkene blir utdatert fra tid til annen.

Så hvis man hadde sluppet det mediumet ville ting gått enklere.

Har noen kjenskap til hvilken steder man kan koble seg til, som støtter den teknologien?

Er (PXE) det eneste kravet man må ha for å kunne installere uten CD og usb penn?

Vet ikke om det er nok med PXE og oppgi en IP adresse, til en server, også starte installasjonen?

USB minnepenn må også oppdateres hvis man har et images.

Det eneste "Vilkåret" med dette, er nok at selv om jeg har 40 mbit linje, kan jo alikevell serveren bare ha 5 mbit linje, som igjen gjør installasjonen tregere.

Og en annen ting, er nok når jeg installerer, kan jo serveren fysisk få tilgang til min PC eller hackere legge inn cracks under veien, så er i så fall viktig med krypering av nettverket.

Men på den andre siden slipper jeg å dra til butikken for å handle lisens og jeg slipper å laste ned images, hvis jeg skal bare installere distribusjon på 1 pc av gangen.

Vet noen om Microsoft, Linux kan tilby en slik form for "steaming"? Velger å kalle dette det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt: nettverksinstallasjon av type PXE, "netboot" og lignende er laget for å gå på lokalnettet, hvorvidt dette virker via internett er veldig "det kommer an på...". Har ennå ikke sett noen Linux-distribusjon som tilbyr en PXE-serve du kan installere fra, for eksempel.

Men installasjon av Linux-distribusjoner, *BSD'er og annet i dag går som regel fra en minnepinne eller annet bootbart medium, hvor selve installasjonsfilene lastes ned via nettet. Og det går veldig bra på en vanlig ADSL-linje, etter min erfaring (det jeg installerer mest av er FreeBSD, og der er jo selve basisinstallasjonen (os, men uten X) unnagjort på ca 15 min, selv med nettverksinstallasjon).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...