Gå til innhold

Har jeg krav på bonus, til tross for at jeg slutter i Mai?

Anbefalte innlegg

Hei, i firmaet jeg jobber i har vi bonusordning. Jeg har vært fast ansatt her i fire, nesten fem år og vi har slike mål vi skal oppnå for å få bonus. I fjor oppnådde jeg alle målene mine, men jeg slutter i Mai. Bonus utbetales i April. Jeg lurer derfor på om jeg har krav på bonusen, selv om jeg slutter en måned etter bonusen utbetales? Bonusen gjelder jo for fjoråret. Nå vet jeg ikke om jeg ikke får bonusen, men jeg har ikke blitt innkalt til bonussamtale enda, slik de fleste andre har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakket akkurat med sjefen og hun sa at ettersom bonusen blir utbetalt iløpet av oppsigelsesperioden så får jeg ikke bonus.. Burde jeg spørre hvor det står hen? Det står ingenting om bonus i arbeidsavtalen ser jeg.

Som sagt, hvis bonusen er for oppnådde mål i 2010 så har du rett på bonus slik jeg ser det uten at jeg kjenner avtalen dere har. Å argumentere med at du slutter før bonus er utbetalt er som å si at du ikke får feriepenger for 2010 fordi du slutter før feriepengene er utbetalt.

Men du må lese avtaleverket selv. At det ikke står i arbeidsavtalen din betyr ikke at du ikke har rett på bonus hvis det har kommet til generelle avtaler som f.eks står i en personalhåndbok.

Arbeidsgivere er folk dem og. De prøver seg.

Lenke til kommentar

Hvis vi får bonus får vi den i mars, hvis man slutter før mars får man ikke bonus. Klare regler på det her jeg jobber ihvertfall.

Har dere klare regler på det er det ingenting å diskutere. Hvis det ikke er så er det åpenbart riktig å sette foten ned. Uansett rimelig bedritent av sjefen å nekte en person som har vært kollega i nesten 5 år bonus fordi han slutter 1-2 mnd for tidlig.

Edit: Nå fikk jeg med meg at trådstarter nevnte oppsigelsestiden. Da er jo man fortsatt ansatt! Nei TS, stå på krava.

Endret av Azidops
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...