Zapmi Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 (endret) Heiheii! Har sittet og vært forbannet på mitt nåværende skjermkort, XFX GeForce GTX 260 Black Edition, og har endelig bestemt meg for at nok er nok! Jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge, men GPU'en jeg har nå er vell rundt 2 år gammelt nå. Så jeg er veldig sikker på at det finnes mange bedre GPU'er der ute til en billig penge! Som sagt så er jeg ute etter et skjermkort til under 1000 kroner. Foretrekker kjøp på Komplett.no, men hvis det finnes betydeligere billigere alternativ så velger jeg så klart det. Litt om PC oppsettet mitt: - Antec 900 Kabinett - Husker ikke navnet på hovedkortet, men det er 775-socket med 1.stk PCI express. Tror det heter P5QL Pro eller noe. - Intel core 2 Duo E8400 3.0 GHz CPU - CPU kjøler husker jeg ikke navn på, men er vell ikke noe viktig uansett. Er ikke stock. - Corsair 650W Modulær strømforsyning - 4 GB minne DDR2. Corsair eller noe. Husker ikke hastigheten, men er veldig bra til å være DDR2 minne. - XFX GeForce GTX 260 Black Edition GPU. Hvis dere har noen anbefalninger til nye pc deler tar jeg det imot med åpne armer. Tror jeg skal ha husket alt. Bare å si ifra om det mangler noe. - RH EDIT: Foretrekker ATI foran Nvidia pga dårlig erfaring. Endret 21. mars 2011 av RockingHard Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 (endret) For å si det slik, hadde jeg heller oppgradert alt. Skjermkortet bør du nok gi nærmere 2000 kr nytt, er ikke noe vits å handle noe som er 30% bedre, så da er det bedre å gi noe som kan brukes i 2 år til før det bør byttes ut. Nvidia GTX 570 er nok et skjermkort som koster litt, men komplett hadde det på 20% tilbud når jeg kjøpte det for noe måneder siden, ville anbefalt den om du velger Nvidia. Hvis du ikke skal overklokke se etter: INTEL Core I5-2400 3100MHz og Kingston ValueRAM DDR3-1333 4GB veldig gode til en lav pris. Strømforsyningen din holder nok greit til et enkelt Nvidia GTX 580 og en core i7 2600k. Kabinettet bør du fint kunne brukes fremdeles. Gå over dette, vil du nok ende med å bytte kabinett og strømforsyning. Men ja det er veldig stor oppgradering fra en dobbeltkjerne til en 4 kjerner (8 tråder) så du bør merke en del. Endret 21. mars 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Zapmi Skrevet 21. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2011 Hehe, er klar over at pc'n trenger en skikkelig overhaling. Men klager heller ikke med tanke på at den fortsatt kjører de fleste spill på akseptabel grafikk. Jeg er interessert i å overklokke, men er rimelig amatør i det. Så et overklokk vennlig hovedkort hadde jo vært å foretrekke. Har klart å overklokke med det kortet jeg har nå, og fikk det til etter veldig mye trykking og feiling. Er heller ikke noe ekspert i datadeler så om du kunne ha hjulpet meg til å finne rette komponenter til et i5 oppsett hadde jeg vært veldig takknemmelig. Jeg har skjerm, høytalere, mus tastatur og alt. Jeg trenger vell bare HK, CPU, RAM og GPU. Lenke til kommentar
Zapmi Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 Tenkte jeg skulle ta en liten bump. Lenke til kommentar
konrad_91 Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 hvis du bare skal oppgradere en ting, så må det være skjermkortet. f.eks AMD 6950. det kan du ta med videre til "neste" pc. du kan også kjøpe en cpu kjøler og overclocke litt på e8400. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Hvorfor skal han oppgradere alt? Hvis han ikke har behov for er det jo bare bortkastet. Tilbud over hele linja. ^^ 6950 på komplett med 2gb er ikke dum nei. Endret 22. mars 2011 av ^fmj Lenke til kommentar
Zapmi Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 hvis du bare skal oppgradere en ting, så må det være skjermkortet. f.eks AMD 6950. det kan du ta med videre til "neste" pc. du kan også kjøpe en cpu kjøler og overclocke litt på e8400. Veldig bra eksempel! Så på Komplett.no at det ligger på tilbud akkurat nå. HIS Radeon 6950. Har fått brae tilbakemeldinger og ser veldig akseptabelt ut! Har overklokket e8400 til 3.6 GHz stabilt. Så det funker iallefall Lenke til kommentar
Zapmi Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 Hvorfor skal han oppgradere alt? Hvis han ikke har behov for er det jo bare bortkastet. Tilbud over hele linja. ^^ 6950 på komplett med 2gb er ikke dum nei. Den på MPX.no, er den mye bedre enn det skjermkortet jeg har nå da? Husker selvfølgelig ikke spesifikasjonene på kortet, men hvis det ikke blir en serlig betydelig oppgradering ser jeg rett og slett ikke vitsen Lenke til kommentar
konrad_91 Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 hvis du bare skal oppgradere en ting, så må det være skjermkortet. f.eks AMD 6950. det kan du ta med videre til "neste" pc. du kan også kjøpe en cpu kjøler og overclocke litt på e8400. Veldig bra eksempel! Så på Komplett.no at det ligger på tilbud akkurat nå. HIS Radeon 6950. Har fått brae tilbakemeldinger og ser veldig akseptabelt ut! Har overklokket e8400 til 3.6 GHz stabilt. Så det funker iallefall jamen da er du klar da løp og kjøp Lenke til kommentar
Zapmi Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 hvis du bare skal oppgradere en ting, så må det være skjermkortet. f.eks AMD 6950. det kan du ta med videre til "neste" pc. du kan også kjøpe en cpu kjøler og overclocke litt på e8400. Veldig bra eksempel! Så på Komplett.no at det ligger på tilbud akkurat nå. HIS Radeon 6950. Har fått brae tilbakemeldinger og ser veldig akseptabelt ut! Har overklokket e8400 til 3.6 GHz stabilt. Så det funker iallefall jamen da er du klar da løp og kjøp Haha, er jo nesten fantastisk. Får se, mulig den blir bestillt iløpet av dagen Takk for hjelpa! Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Hvorfor skal han oppgradere alt? Hvis han ikke har behov for er det jo bare bortkastet. Tilbud over hele linja. ^^ 6950 på komplett med 2gb er ikke dum nei. Den på MPX.no, er den mye bedre enn det skjermkortet jeg har nå da? Husker selvfølgelig ikke spesifikasjonene på kortet, men hvis det ikke blir en serlig betydelig oppgradering ser jeg rett og slett ikke vitsen 6870 er merkbart bedre enn 260 ja. 300 opp til 2gb 6950. 6950 1gb og 5870 1gb er rundt samme ytelse. 5870 er litt bedre enn 6870 igjen. (Baserer dette kun på ting jeg har lest). Link Må ikke glemme 560ti. Er også på utkikk etter et kort og nå ble det enda vanskeligere å ta et valg. ^^ Endret 22. mars 2011 av ^fmj Lenke til kommentar
Zapmi Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 Hvorfor skal han oppgradere alt? Hvis han ikke har behov for er det jo bare bortkastet. Tilbud over hele linja. ^^ 6950 på komplett med 2gb er ikke dum nei. Den på MPX.no, er den mye bedre enn det skjermkortet jeg har nå da? Husker selvfølgelig ikke spesifikasjonene på kortet, men hvis det ikke blir en serlig betydelig oppgradering ser jeg rett og slett ikke vitsen 6870 er merkbart bedre enn 260 ja. 300 opp til 2gb 6950. 6950 1gb og 5870 1gb er rundt samme ytelse. 5870 er litt bedre enn 6870 igjen. (Baserer dette kun på ting jeg har lest). Link Er også på utkikk etter et kort og nå ble det enda vanskeligere å ta et valg. ^^ Hehe, nei.. Skal virkelig ikke være lett å oppgradere pc'n! Får lese litt selv også, men foreløpig så ser det ut til at det blir 6850'n på komplett ! Lenke til kommentar
beirch Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 5850 yter bedre enn 6850 da, og ligger på omtrent samme pris. Lenke til kommentar
Cleafox Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) 5870 er litt bedre enn 6870 igjen. (Baserer dette kun på ting jeg har lest). Skulle bare mangle til den prisen 5870 hadde og fortsatt har Endret 23. mars 2011 av Cleafox Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Tror du har fått overklokket omtrent så mye som det går med det kortet. Toms hardware klarte bittelitt mer enn deg (fsb på 410) i sin test. Det er nok ikke av de beste kortene til overklokking. Med et annet kort hadde det nok vært mulig å klokke prosessoren opp til over 4ghz. (har selv en overklokket E8500 som går på 4,3ghz på et litt mer klokkbart hovedkort). Hvis du trenger mer prosessorkraft kan du ev. kjøpe en brukt firekjerne (Q9550, Q9450, Q9400), men jeg synes ikke det er så god idé i ditt tilfelle siden hovedkortet ditt overklokker så dårlig (du får neppe quad-ene til å kjøre på over 3,2-3,3ghz). Hvis du vil kjøpe nytt vil jeg anbefale et system basert på Core i5 2500K og å bruke rundt 3100-3500 for nytt hovedkort, ram og prosessor. 2500K overklokker greit til 4,4-4,7ghz. Tror ikke du vil trenge noen ny kjøler en gang. Kabinett og PSU er bra nok. Her er noen forslag. Hovedkort: 1. Asus P8P67 B3 2. Hvis du skal ha Nvidia-kort og vil ha mulighet for SLI: Asus P8P67 Pro B3 Prosessor: Intel core i5 2500K RAM: Corsair XMS3 2*2gb Corsair XMS3 2*4gb Corsair XMS3 Vengeance 2*4gb (Samme hva du velger av ram-en. Alt alternativene blir bra. La lommeboka og tilgjengeligheten avgjøre.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå