MarkusMW Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Hei, jeg driver et ENK som hovedsakelig har drevet med salg av teknisk utstyr og konsulentbistand. Jeg fører selv regnskapet ved hjelp av en enkel modell. Jeg har nå gått til innkjøp av utstyr for utleie. Hvordan skal jeg kostnadsføre innkjøpet av utstyr for utleie og inntektsføre leieinntektene riktig? Kom gjerne med forslag til regnskapskontoer. /Markus Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Innkjøp: debet konto 6500,6510,6540 eller 6590, kredit bankkonto. Evt debet eiendelskonto 1200-1290 for enkeltgjenstander med verdi over aktiveringsgrensa (15.000kr). I siste fall må disse driftsmidlene også avskrives (konto 6015/6017) med en viss % (sannsynligvis 20%, men avhengig av type driftsmiddel) årlig. Leieinntekter: debet bankkonto, kredit 3620 annen leieinntekt. Begge deler må evt. føres over reskontro m/ leverandør- og kundespesifikasjon. (kontoplan) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå