Gå til innhold

Forsikring og omregistrering som mindreårig?

Gjest bruker-141017

Anbefalte innlegg

Gjest bruker-141017

Hei, jeg kjøpte meg min første bil i helgen, og idag tenkte jeg og omregistrere og forsikre den, men det har seg slik at jeg blir 18 først om 2 månder.

Nei - jeg venter ikke, har mange venner med lappen, og må nesten ut og kjøre litt med den.

Forsikring vet jeg at jeg må være 18 for å tegne, men går det å sette den på kjærsten min som er 18 inntil jeg er 18 selv? Og så endre den, eller må forsikringa stå på den som er registrert som eier av bilen?

Og kan jeg omregistrere den og sette meg selv som eier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du kan registrere den i ditt navn, og forsikre den i ditt navn, selv om du ikke er 18 år.

Nei! I utganspunktet er registrering av bil ikke mulig før du fyller 18, med mindre en person over 18 står som eier, og du under 18 står som medeier. Forsikring kan derimot tegnes når som helst. Kjører du selv uten førerkort er du forøvrig ikke dekt, eller får en meget stor egenandel, 6mnd sperrefrist og muligens mulkt.

Jeg har hørt om de som får bilene registrert på seg selv før de er 18, men i tilfellene jeg vet om, har det vært snakk om mindre enn en uke til de fyller år.

Endret av EMiRo
Lenke til kommentar
Gjest bruker-141017

Jeg står som eier, og har ordna det, forsikra den i mitt navn også.

Har ingen planer om å kjøre den før jeg får førerkortet såklart, men vil ut og kjøre i den med kamerater som har førerkort :)

Takk skal dere ha :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...