del_diablo Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Spørsmålet er vel heller om du hadde klart å lese teksten i en nettside med 1920x1080 piksler på en 13"... Selv med 18,4" så må en sitte svært nærme og selv da blir det slitsomt å lese/surfe etterhvert. Joda, du kan zoome, og det gjør jeg også, men da går litt av hensikten bort. Selv sverger jeg til høye oppløsninger, og missfornøyd med 1920x1200 på min stasjonære maskin, men da pga skjermen er for liten (24"). Kunne gjerne tenkt meg større skjerm med høyere oppløsning. Men en 24" med 2560x1600 derimot.... kunne jeg ikke tenkt meg til. http://en.wikipedia.org/wiki/Dots_per_inch#Computer_monitor_DPI_standards Bare å stille DPI'en hvettu Lenke til kommentar
se# Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Bare å stille DPI'en hvettu På en LCD-skjerm er DPI gitt av hardware, det kan ikke stilles. Bortsett fra det er jeg enig i at det aldri kan bli for høy oppløsning på en skjerm, høy dpi gir bare skarpere skjerm. Men høy oppløsning på skjermen på en liten skjerm er heller ikke noen fullgod erstatning for større skjermareal. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 (endret) En ting er sikkert, lekker var den uansett. Hadde jeg vært på jakt etter en bærbar PC, hadde denne vært høyt oppe på lista. Selv om prisen var en smule høy, selv etter Apple-standard.. Endret 21. mars 2011 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Stemmer. Du kan vel og merke endre PPT (som de kaller det på norsk) i Windows. Det er jo selvsagt ikke noe mer enn en zoom, og kan justeres fra standard 100 % til 500 %. Velger du å zoome med "125 %" så vil du uansett få 25 % mindre arbeidsareal, og du sitter med akkurat samme resultat. Så skulle heller likt å se bedre utnyttelse av skjermområdet. 1080x1080 i oppløsning blir litt overkill på en så liten skjerm skulle en tro... I hvertfall hva jeg kan se. Men såklart, det skader ikke med høyere, og det er jo en fordel med tanke på skarphet. (men om det er stor forskjell i produksjonskostander så ser jeg jo absolutt hvorfor de ikke ønsker høyere) Lenke til kommentar
se# Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Velger du å zoome med "125 %" så vil du uansett få 25 % mindre arbeidsareal, og du sitter med akkurat samme resultat. Nettopp, har du ikke gode nok øyne til å bruke 100% tjener du ikke noe (eller lite) på å ha høyere oppløsning med et gitt skjermareal. De fleste vil imidlertid kunne få litt mer ut av en skjerm med høyere oppløsning, og de aller fleste vil oppleve skjermbildet som bedre. Se for eksempel på iPhone som nærmer seg 300dpi, riktignok på en mindre skjerm, men man kan nok i hvert fall gå godt over 200dpi på en laptopskjerm før øyet ikke vil ha mer glede av høyere oppløsning. Uansett flott bærbar fra Samsung. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Velger du å zoome med "125 %" så vil du uansett få 25 % mindre arbeidsareal, og du sitter med akkurat samme resultat. Nettopp, har du ikke gode nok øyne til å bruke 100% tjener du ikke noe (eller lite) på å ha høyere oppløsning med et gitt skjermareal. De fleste vil imidlertid kunne få litt mer ut av en skjerm med høyere oppløsning, og de aller fleste vil oppleve skjermbildet som bedre. Se for eksempel på iPhone som nærmer seg 300dpi, riktignok på en mindre skjerm, men man kan nok i hvert fall gå godt over 200dpi på en laptopskjerm før øyet ikke vil ha mer glede av høyere oppløsning. Uansett flott bærbar fra Samsung. Når iPhone fikk PPI på 320 eller hva det er så var det eneste som forandret seg skarpheten, ellers var alt like stort rent fysisk på skjermen (mulig tekst ble noe mindre, det har jeg ikke fått sammenlignet). Får du så høy pikseltetthet på en liten laptopskjerm så vil vel det føre til at alt blir så smått at det blir slitsomt for øynene med mindre man har perfekt syn? I hvert fall slik de fleste operativsystemer fungerer i dag? Slik jeg forstår det i hvert fall ... Lenke til kommentar
Dandor Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Jeg har funnet ut at min neste PC må bli en 15-tommer, for det eksisterer ikke 1920x1080-skjermer i mindre format. Forstå det den som kan. Skulle helst hatt en FullHD 14-tommer, men det eksisterer rett og slett ikke i denne verden. Helt sykt spør du meg. Jeg vet ikke hvordan det er med 14-tommere, men 13-tommeren Sony Vaio Z kan leveres med 1920x1080. Prisen er selvfølgelig stiv, men muligheten er der. Vaio-serien pleier å være rimelig ledende når det gjelder skjermer ja. Har selv en brukt Vaio TZ som er noen år gammel nå og den kjører 1366x768 på 11.1. Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Jeg ser ikke noe skjerm som "går helt ut i kantene". Går jo ann å skrive hvilket OS samsung har installert. Edit: en riktigere formulering ville vært, slik det ser ut på pr-bildene. "Den noe tykke rammen er plan med overflaten på skjermen, det hele førøvrig antrukket i refleksiv plast." Endret 22. mars 2011 av Spetsnaz Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 For oss som allerede har en MacBook Air, så er det null vits i å selge MacBook Air'en for denne Samsung laptop'en. Er vel ikke så mye vits å selge samsungen om man har den for å kjøpte macbook air heller? Tre ulemper med denne: - Litt for dyr - Ikke SD-kort-leser - Litt for liten oppløsning. Synd den har nesten de samme ulempene som macbook air, untatt at skjermen er byttet ut med dårlig mus. (air har dårlig mus) AtW Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Synd den har nesten de samme ulempene som macbook air, untatt at skjermen er byttet ut med dårlig mus. (air har dårlig mus) AtW Macbook Air har samme touchpad som min Macbook Pro, og det er den beste touchpaden jeg har brukt, med ekstremt klar margin. Så dårlig vil jeg ikke si den er. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Synd den har nesten de samme ulempene som macbook air, untatt at skjermen er byttet ut med dårlig mus. (air har dårlig mus) AtW Macbook Air har samme touchpad som min Macbook Pro, og det er den beste touchpaden jeg har brukt, med ekstremt klar margin. Så dårlig vil jeg ikke si den er. Den har en fatal designfeil. Nemlig ingen høyre museknapp. AtW Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Synd den har nesten de samme ulempene som macbook air, untatt at skjermen er byttet ut med dårlig mus. (air har dårlig mus) AtW Macbook Air har samme touchpad som min Macbook Pro, og det er den beste touchpaden jeg har brukt, med ekstremt klar margin. Så dårlig vil jeg ikke si den er. Den har en fatal designfeil. Nemlig ingen høyre museknapp. AtW Nuvel ... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Hmm, takk for tips, det var jeg faktisk ikke klar over, på macen her i huset må man bruke den krøkkete "hold to fingre på platen og klikk" for å venstreklikke i windows. Må sjekke ut det. AtW Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Hmm, takk for tips, det var jeg faktisk ikke klar over, på macen her i huset må man bruke den krøkkete "hold to fingre på platen og klikk" for å venstreklikke i windows. Må sjekke ut det. AtW Personlig foretrekker jeg to fingers tap, men det er vel smak og behag. Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 9-serien har blitt utviklet for en mobil hverdag Men det ser ut som de har glemt 3G / 4G? Hvordan er det mulig å lage en så lekker PC, og så forvente at jeg skal ha med meg en hæsli 3G-dongle i min "mobile hverdag".... Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Kanskje de forventer at du har en smarttelefon. Smarttelefon med 3G/"4G" + Blåtann = nett. Men klart det går utover batterilevetiden på mobilen og den bærbare. Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Kanskje de forventer at du har en smarttelefon. Smarttelefon med 3G/"4G" + Blåtann = nett. Men klart det går utover batterilevetiden på mobilen og den bærbare. Er mye mer tungvindt å bruke mobilen ja. Og såvidt jeg vet kan du ikke bruke Android-mobil som modem mot en PC? Har hvertfall ikke fått det til med min Xperia, uten å installere ekstra programvare på mobilen. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Galaxy S kan du fint bruke som "modem". Der kan du sette opp et trådløsnett som andre mobiler og maskiner/enheter kan kople seg opp mot. Det samme går vel med iPhone også nå med den nye versjonen av iOS mener jeg. Sikkert masse andre mobiler også. Xperia kjører vel steingammel Android, så der kan det bli verre. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Det fungerer prikkfritt på Sony Ericsson mobiler (selv eldre typer som ikke er smarttelefon), Windows 6.1 mobiler og Windows 6.5 mobiler, så antar da det er full støtte for slik i Android også... Noe annet ville vel vært en skam. Husk: Du trenger ikke så avanserte funksjoner som å sende ut WiFI signal, om du bare skal koble til en enhet. Da holder det med blåtann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå