Gå til innhold

Guide: RAW eller JPEG hva er best?


Anbefalte innlegg

Eg har tatt eit bilde... i RAW... men kan eg med help av Canon DPP få bildet ut i JPEG slik kamera ville ha lagra det?

Eg har lyst å sjå kor masse eg fikk redda av bildet.

 

5579775697_fbb9163845_m.jpg

 

5579825385_f37ccd7f3a_m.jpg

 

Det nederste bildet tok eg bare å åpna i DPP, og trykte på Convert and save, men lurer på om kamera da tar med WB, Picture style etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv tar jeg bilder kun i RAW. Aldri i JPG.

 

Hvordan behandler dere RAW etterpå? Hvilket program osv?

Kan man se bildene man har tatt, på skjermen selv om man skyter i RAW?

 

Nikon ViewNX 2 eller PhaseOne Capture One 6. Den først gir helt fantastik bildetkvalitet som ingen tredjepartsprogrammvare kan matche. Også er den gratis.

Kan du forklare åssen man skifter på hvitbalanse osv. i det programmet. Det funker å stille på skygge, kontrast osv. men hvitbalanse får jeg ikke stilt på.

 

Øverst har du valg mellom Browser, Geo Tag og Edit. Gå på edit. Der vil du få nytt panel til høyre - der har du mulighet til å justere på hvitbalansen.

Det er akkurat det som ikke går. Feltet er grått, sånn at jeg ikke får beveget den tingen som endrer hvitbalansen.post-205457-0-01389300-1301683122_thumb.jpg

 

Ja du må først velge "Calculate Automatic" fra listen eller Use gray point. Detetter kan du tilpasse balansen.

Lenke til kommentar

Når du "redigerer" en RAW-fil endrer du aldri rå-dataene - det lagres bare som noen parametre til RAW-konverteringen, så du kan konvertere på nytt forfra igjen og igjen. Det "ferdig" konverterte resultatet lagres først når du for eksempel eksporterer til Photoshop og lagrer det der - RAW-converteren "lagrer" bare et sett med konverteringsinnstillinger - enten i separat fil eller som metadata i selve RAW-fila.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

så redigeringa er ikke ferdig før bildet har vært innom Photoshop? Jeg har jo ikke Photoshop da... Funker det i Picasa? :D

Joda - programmet lagrer nok innstillingene dine - som sagt enten i en "sidecar"-fil eller i selve RAW-fila. Og så kan du overføre fila til Picasa, Photoshop elle hva pokker du vil - tipper Nikons program kan eksportere bildet til Picasa på en eller annen måte - en TIFF-fil eller et eller annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

picasa (lastes ned fra picasa.google.com) er et gratis lavterskeltilbud for bildebehandling som også klarer raw-filer.

 

post-116334-0-28549700-1301762052_thumb.png

I oversikten har jeg valgt en raw-fil, det er miniatyrbildet med blå ramme rundt her, på den blå linja under miniatyrene står bla filnavnet til den valgte fila, P3121086.ORF

 

Dobbeltklikk på miniatyrbildet for å få det opp i redigeringsmodus:

 

post-116334-0-42881300-1301762044_thumb.png

 

Her er det tre "arkfaner" til venstre, velg den midterste "Tuning"

Herfra lar jeg bildene forsøke å snakke for seg selv en stund, se etter musmarkør....

 

post-116334-0-53704400-1301762037_thumb.png

 

 

post-116334-0-38736200-1301762030_thumb.png

 

 

post-116334-0-48009800-1301762023_thumb.png

 

 

post-116334-0-50359100-1301762016_thumb.png

 

Ok, når du er fornøyd så klikk på knappen Back to Library øverst til venstre

 

post-116334-0-25611200-1301762009_thumb.png

 

Der ser du at i øverste høyre hjørne står det nå 1 file(s) edited og knappen Save to disk kan trykkes.

 

 

post-116334-0-36589100-1301761999_thumb.png

 

Du får beskjed om at det tas en backup av originalen før resultatet lagres som jpeg, klikk Ok

 

 

post-116334-0-83182100-1301761992_thumb.png

 

Nå kan du se at fila har fått nytt navn: i stedet for P3121086.ORF heter den nå P3121086.ORF.jpg

 

RAW-fila er flyttet til en ny katalog. Hvis rawfila før lå på C:\bilder\akamtreff så ligger den nå på C:\bilder\akamtreff\Originals (utvilsomt den delen av picasa som irriterer meg mest, men greit nok)

 

Ok, du har en jpeg fil og du har den originale raw-fila. Funker det for deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Supertsupertsupert!

 

Det funket! Jeg har stilt inn kameraet på JPEG Fine+Raw, altså får jeg en kopi av bildet i JPEG også. Er dette nødvendig når jeg etter behandling får en JPEG-fil?

Kan heller ikke finne den orginale RAW-fila som du snakket om på slutten.

Men tusen hjertelig for en fantastisk guide for en nybegynner innen RAW-behandling som meg :D

Lenke til kommentar

Så bra at du fikk det til!

 

Men du, jeg synes ikke du skal slå deg til ro før du har funnet ut hvor det ble av raw-fila. Absolutt ikke.

 

Vet du hvor raw-fila lå? Altså, i hvilken katalog på harddisken lå raw-fila før du lagde en jpeg? Finn den katalogen, og der skal det nå være en katalog som heter Originals og i den skal raw-fila ligge. Du kan jo søke etter navnet på raw-fila på hele disken, hvis ikke du finner den ellers.

 

Når du er trygg på at du hver gang lager en jpeg som er like god eller bedre enn den du kan få fra kameraet, så slår du over til kun raw. Inntil da er det bedre å la kameraet lage et forslag til jpeg-fil i tillegg til raw-fil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg søker på pcen nede til venstre på skjermen, på "Originals" så finner jeg ingenting. Mulig det er noen innstillinger eller noe som ikke jeg har som deg?

 

Og en ting til: Den justeringen jeg gjorde med bildet istad, kan jo også gjøres med den JPEG-filer. Hvordan henger dette sammen?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...