Gå til innhold

Guide: RAW eller JPEG hva er best?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv tar jeg bilder kun i RAW. Aldri i JPG.

Hvordan behandler dere RAW etterpå? Hvilket program osv?

Kan man se bildene man har tatt, på skjermen selv om man skyter i RAW?

Nikon ViewNX 2 eller PhaseOne Capture One 6. Den først gir helt fantastik bildetkvalitet som ingen tredjepartsprogrammvare kan matche. Også er den gratis.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

hvor stiller man på det?

Vil sterkt anbefale å lese bruksanvisningen, som fulgte med kameraet. I menyen under "Image Quality" kan du velge mellom:

• NEF (RAW) + JPEG Fine

• NEF (RAW) + JPEG Normal

• NEF (RAW) + JPEG Basic

• NEF (RAW)

• JPEG Fine

• JPEG Normal

• JPEG Basic

Lenke til kommentar

De nyere versjonene av PaintShop Pro (v.12 - 13) har faktisk imponerende mye verktøy og har utført den reneste magi med mine JPG'er, inkludert støyfjerning. Jeg bruker den svært mye oftere enn Photoshop, da det er et meget enkelt brukergrensesnitt og jeg føler meg mer hjemme enn i PS. Selvsagt er ikke PS dårlig, men som sagt gjør PSP det jeg trenger, kjapt og enkelt. Dessuten koster det en brøkdel av PS. Dette gjør at jeg kun unntaksvis skyter i RAW, det er kun hvis jeg vet jeg kommer til å ha tid til å leke meg litt med etterbehandling på dypere nivå.

PSP kan varmt anbefales.

Lenke til kommentar

hvor stiller man på det?

Vil sterkt anbefale å lese bruksanvisningen, som fulgte med kameraet. I menyen under "Image Quality" kan du velge mellom:

• NEF (RAW) + JPEG Fine

• NEF (RAW) + JPEG Basic

• NEF (RAW)

• JPEG Fine

• JPEG Normal

• JPEG Basic

Er det best å ta JPEG fine, eller bruker det veldig mye plass?

hvor stiller man på det?

• NEF (RAW) + JPEG Fine

• NEF (RAW) + JPEG Basic

• NEF (RAW)

• JPEG Fine

• JPEG Normal

• JPEG Basic

Er det best å ta JPEG fine, eller bruker det veldig mye plass?

Lenke til kommentar

JPEG fine bruker litt mer plass, men det er fordi den ikke er så komprimert som normal og basic, ergo holder den på mer bilde informasjon.Jeg mener at RAW vs JPEG heller kan deles opp i to grupper:1. er du hobbyist, profesjonell, eller tror at du i framtiden vil utvikle deg som fotograf, SKYT I RAW.2. kommer du ALDRI til å etterbehandle bildene dine, annet enn å bruke "automatisk forbedring" i enten iPhoto, Picasa el. så skyter du i JPEG.Når jeg starta opp med å ta bilder tok jeg i JPEG for å spare HDD plass, pluss at jeg ikke helt forstod hva RAW var for noe. Dette er ett valg som jeg angrer sykt på den dag i dag, da de bildene jeg tok på den tiden ikke kan etterbehandles, slik at jeg sitter igjen med ett middelmådig resultat.Hvis du kun bruker RAW kan du alltids få ut en JPEG, men skyter du i JPEG kan du ALDRI få ut en RAW fil.

Lenke til kommentar

Hva er det simpleste programmet man kan bruke?

Håper du mener det enkleste ;)

De fleste kameraprodusentene legger ved en RAW converter på Software CD'en. De varier god en del i kvalitet. Canon's DPP er meget bra - SilkyPix (som folger med Panasomic mm.) er særdeles knotete å bruke. Men resultatene skal visstnok bli bra.

Finnes det noen gratisprogrammer som gjør samme nytten?

Skal ikke påstå at det gjør samme nytten, men Unidentified Flying RAW er gratis og kan lese og modifisere RAW

Lenke til kommentar

Ja, det var kompaktkamera jeg mente å si. Gjerne de med litt større størrelse på linse. Noe ala Powershot S<tall>IS fra Canon.

Jeg vet ikke om noen slike modeller (superzoom) som har RAW.

Nå er jeg av den holdning at hvis du først trenger mulighetene og kvalitet som RAW gir, så kjøper man ikke seg en superzoom.

Jeg tror at de fleste som krever RAW i en entusaist-kompakt, gjør det fordi de allerede har en arbeidsflyt basert på RAW.

Lenke til kommentar

Om det er superzoom det kalles, ja hvorfor ikke ha RAW om en ikke har hatt det i sine tidligere kjøp.

F.eks. har jeg sett fotokonkurranse hvor RAW var et krav. Noe jeg da manglet i mitt kamera den gang. Nå var jo bidragene der 100 ganger bedre enn hva jeg kan knipse. Men en amatør kan jo være råheldig han/hun også.

Lenke til kommentar

Om det er superzoom det kalles, ja hvorfor ikke ha RAW om en ikke har hatt det i sine tidligere kjøp.

Jeg tror en grunn til at det ikke er så vanlig med RAW på slike kameraer, er at de ikke har hatt kraftige nok prosessorer til å dra RAW rundt - f.eks. Nikon P9000 får kritikk for være veldig treg på RAW.

F.eks. har jeg sett fotokonkurranse hvor RAW var et krav. Noe jeg da manglet i mitt kamera den gang. Nå var jo bidragene der 100 ganger bedre enn hva jeg kan knipse. Men en amatør kan jo være råheldig han/hun også.

Merkelig krav til en fotokonkurranse; jeg har hørt om det. Vet ikke om det var et forsøk å hindre alle og hvermann til å levere bilde. Så veldig smart krav er det ihvertfall ikke.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...