Marc30 Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Er 16 år og har fryktelig lyst til og flytte hjemmefra. bor cirka en halvtime fra skolen, så er usikker på hvor mye jeg faktisk kan få i stipend? Har for øyeblikket friår, men begynner på vgs igjen nå. Skal da skaffe jobb nå, og få tjent inn en del før først. Er jo 18 på og sitte i kassa på feks bensinstasjoner og butikker, men vet om flere på 16-17 som gjør det, så kan jo ikke være helt umulig og få jobb i kassa. Lurer da på hva jeg ca tjener på dette? Er også snakk om og flytte sammen med en kompis, blir jo lettere og dekke utgiftene når vi begge to skaffer oss en jobb. Har også vært snakk om att jeg og 3 til leier hus, og att vi alle sammen betaler, men hvor realistisk det er og få til det er jeg ganske usikker på :O Trenger da litt tips fra folk som har flyttet ut i ung alder, og tips om jobb osv. Bør vel forresten kansje også nevne att det er ikke noen store problemer hjemme, er heller bare att jeg ikke trives og helst bare vil flytte så snart som mulig, så jeg får nok ikke barnebidrag ellerno slikt Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Tror det er mange unge som ikke tenker over "skjulte" avgifter av det å bo alene uten foreldre. Det du aller først kan gjøre er jo å gå et par uker og skrive ned hvor mye du spiser, hvor mye tannkrem/shampoo osv du bruker (og generelt alt du gjør som koster penger), for så å finne ut hvor mye dette vil koste deg hver mnd alene. Snakker da alt fra dasspapir til q-tips. Og kan også si at det er 4 mil som er minimum for å få det 40 000kr borteboende stipendet, men om foreldrene dine ikke tjener så mye, så får du VANLIGVIS 20 000 (delt på hele året, ca 1700kr per mnd) Lenke til kommentar
Alliha Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Eg flytta ut som 16-åring, men bur ca. halvannen halvtime frå skulen, som er kravet for borteboerstipend. Hadde eg hatt valet, trur eg det hadde vore like greit å bu heime. Klart, ein får meir frihet og privatliv, men du må gjer _alt_ sjølv. Dette må du var forberedt på. Men det du nemne om kollektiv er veldig praktisk (leige av hus), og er absolutt gjennomførbart. Anbefale deg å snakke med ein rådgjevar! Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Store broren min flyttet også ut herfra når har var 16 år. Gikk veldig greit med han, fikk dekka nok utgifter i mnd, mens han kun gikk på skole. Selv kunne jeg aldri tenkt og flytte så tidlig. Kost og losji sier nå jeg. ^^ Samtidig 16 er litt tidlig, vil du bli "voksen" så tidlig? For det blir man jo når man skaffer seg sitt eget krypin. Godt alle er forkjellige hvertfall. Jeg hadde ALDRI klart å takle å bo sammen med kompiser. Hadde vært stress, bedre å sette ekstra pris på den tiden man er sammen med dem, en å gå dritt lei dem fra morra til kvelds hehe. ^^ Lenke til kommentar
Hank Moody Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 (endret) - 16 år - Akkurat tatt friår - Bo sammen med kompiser Jeg vet hva ihvertfall hva min mening om det hadde hvert, men det kan jo gå bra og. Men det krever en del selvdisiplin fra din side om det skal gå rundt. Endret 23. mars 2011 av Bass Boy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå