Gå til innhold

Nå forsvinner kontane.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg for min del syns det er påtide at elektroniske løsninger blir mer og mer påkrevet. Når man ser hva slags kostnader det er med å kjøre kontanter ut til minibanker i nord-norge så skjønner man hvorfor de kuttes ut. Ville du heller vært villig til å betale 50 kr (tilfeldig tall) pr kontantuttak? Det er reele kostnader med dette og mest rimelige er at den som tar ut penger fra minibank må betale kostnadene selv.

På et eller annet tidspunkt når man et punkt hvor det er så få kontantbrukere at kostnaden med å bringe kontanter ut til disse gjenstridige få, blir for høye og da må tilbudet kuttes.

Lenke til kommentar

jeg skjønner problemstillingen din.Nå er det middeltid bare fra den ens siden av saken.

 

 

Det jeg ville vite er om ikke en bank som slutter med skranke er forpliktet til å gi personer uten bankkort eller nettbank muligheter nettopp for det før skarnaken forsvinner. For min del vil jeg bare overføre pengene til en annen bank.

hvis man ikke får den muligheten så har man jo ikke tilgang til kontoen som da må regnes som tyveri av banken

 

 

Hvis man ser lit på saken fra den andre siden så må det en nødløsning til hvis minibanken ikke virker.

 

selv om de alle fleste tjenestene kan betales med kort så er det forsatt ikke alle plasser det er mulig enda.

Det er slik ting som må på plass før man overhode tenker på å fjerne kontantene.

 

Da nytter det ikke å ta bort minibankene og la alle utaktene bli belaste av butikkene.

hvis man bruker feil minibank så er gebyret oppe i 7 kr per uttak i motsetning til riktig minibank som uttakene ikke koste noe.

( det kommer selvfølgelig an på banken)

 

En pussig ting er at kollektiv reise ( bussen) må betales med kontanter .

Ellers er det nevnt alle veldige organisasjoner ( idrettslag o.s.v ) sjelden bruker betalingsterminaler.

 

Her er det ikke noen poeng med et gebyr på 7 kr hvis du vil gi ( betale) 10 kr til dem.

På en annen side så burde de begynne å bruke slike terminaler.

 

Nå har jeg hørt at slik terminaler er kostbare ( hvis det er riktig ) .da går vinninga opp i spinninga hvis da ikke statsmakten sponser dem med slike terminaler

Lenke til kommentar

Det er ikke en menneskerett å ha en konto i en gitt bank, hvis du er misfornøyd med tilbudet din nåværende bank tilbyr, bytt.

 

Som det sies i artikkelen, de 99.5 % skal ikke måtte betale for de resterende 0.5%

 

Hvis staten ønsker å opprettholde kontanter i distriktene, får de kjøpe de bedriftsøkonomiske ulønnsome tjenestene av bankene som en del av sin distrikspolitikk, pr idag har feks Posten bankplikt og iogmed at du finner en Post i butikk eller landpost bud selv i de mest folketomme områder i Nord, kan de jo bare gå over til Postbanken (DnB), staten kjøper her de overnevnte tjenester som er ulønnsome, om staten burde kjøpe dette fra flere banker for å sikre flere banker med filialer og kontanter, er et annet spørsmål, men personlig ser jeg ikke at dette kommer til å skje.

Lenke til kommentar

Nå har jeg konto både i postbaken og sparebaken.

I postbaken har jeg både nettbank og kort . på den måten er jeg reddet.

 

Nå er det slik at det er fryktelig tungvindt å finne riktig minibank ( eller bruke butikken ) til uttak for så bruke kontanten for å fylle opp verdien på busskortet.

Nå er det ikke gitt at man kan få ut penger fra kassa i en butikk.

hvis minibanken streiker eller mangle da står man der uten konter , uten å kunne betale.

dette er altså stor satsingen på kollektivtransporten

 

spørsmålet er om ikke banken er pliktig til å informere meg når de tar bort skranken som tidig som de gir meg et alternativ til betjening av kontoen min ?.

 

TV2 har også fått det med seg

 

Hvis det blir riktig ille så må man få hjelp av naboen for å komme seg til narrmeste butikk for å kunne ta ut penger som man egentlig skulle bruke til buss for å komme seg til butikken for å handel.

 

Nå diskuteres det også om dette er lovlig

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Kontantene er at lovlig betalingsmiddel ( man kan god si at de er tvunget) .

Det vil i praksis si at man kan ikke nekte å ta i mot pengene hvis kunden vil betale med dem slik jeg forstår det:

 

Nå er det vel heller ikke helt lovlig å nekte betaling med kort selv om vi som forbrukere godtar det.

 

Av dette vil jeg jo tro at det heller ikke er helt lovlig tvinge betaling med kort slik det virker å være lagt opp til.

 

Da ender man opp med banken som skal tvinge oss til bruke kort i enda større grad , mens busen kun skal godta kontant betaling.

Dette henger rett og slett ikke sammen.

 

Man er fortsatt alt for avhengig kontantene.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke komme på sist jeg måtte bruke kontanter. De fleste busselskap har en elektronisk løsning, dette er uansett ønsket for økt sikkerhet for sjåførene.

 

hvordan fyller du da på verdien på kortet ?

 

Her i Nordland ( Bodø) er det kun bussen som går til Narvik ( og muligens den som går til Sverige) som man kan betale med bankkort .

Skal man bruke bank ortet så må man inne på terminalen i byen

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke komme på sist jeg måtte bruke kontanter. De fleste busselskap har en elektronisk løsning, dette er uansett ønsket for økt sikkerhet for sjåførene.

 

hvordan fyller du da på verdien på kortet ?

 

Her i Nordland ( Bodø) er det kun bussen som går til Narvik ( og muligens den som går til Sverige) som man kan betale med bankkort .

Skal man bruke bank ortet så må man inne på terminalen i byen

Betaling via (nett)bank med KID-nr eller betale på kundesenteret til busselskapet.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Det er samfunnsmessig selvmord å gå 100% bort fra kontanter. Den dagen vi blir rammet av en landsomfattende krise eller systemkollaps , så sliter absolutt hele befolkningen. Jeg mener det er en menneskerett og kunne eie penger fysisk , ikke bare på plastkort.

 

Om folk tror at kriminelle blir strupet og utryddet fordi de ikke har kontanter , så tar de heftig feil. Strømnettet er det mest ustabile vi har , rett etter kommer mobilnettet som 90% av alle kortlesere idag er avhengig av for å fungere ( gprs )

 

Jeg kommer til å kjempe med nebb og klør for at vi fortsatt skal ha 2 betalingsmåter. Lenge leve kontanter

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bruker ikke minibankene også mobilnette eller er det datalinjene ?

 

Problemet er altså når du står der med kortet i handa for å betale og ingenting virker.

 

Selv om det burde være mulig å betale også med strømbrudd , så blir kassene stenget .

 

Samfunnet er i dag lagt opp slik at man ikke alltid får betalt med kontanter selv om det burde være mulig.

 

Er det mange av dere som faktisk har fått lov til å betale på kreditt når strømmen var borte ?

 

Å få full betaling over nettbanken er noe man forsatt bare kan drømme om

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om folk tror at kriminelle blir strupet og utryddet fordi de ikke har kontanter , så tar de heftig feil. Strømnettet er det mest ustabile vi har , rett etter kommer mobilnettet som 90% av alle kortlesere idag er avhengig av for å fungere ( gprs )

Har ikke butikken strøm fungerer ikke kasseapparatet. Om nettet er nede går kortet over på reserveløsning (altså ikke noe problem). De to tingene du nevner er slettes ikke noe poeng. Kjøp deg heller boksmat!

Lenke til kommentar

Hva gjør vi den dagen det blei feil i systemene og det ikke er mulig og betale eller ta ut kontanter i butikkene?

Den dagen har allerede vært rundt påsketider i år.

Tenk deg nå at kontanter ikke fantes, da var pengene man hadde fulstendig utiljengelig for eierne inntil systemene var oppe igjen.

Ønsker vi oss et slik samfunn.

Jeg gjør det i hvertfall ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...