Gå til innhold

Jakter nytt kompaktkamera som skal erstatt mitt gamle IXUS 700

Anbefalte innlegg

Det er på tide å pensjonere mitt gamle Canon Ixus 700 kamera. Tenkte å gi det bort til noen i familien.

Canon ixus 700 har vært mitt eneste kamera erfaring. Har stort sett brukt pek og klikk uten å endre på noen innstillinger.

Har derfor begrenset erfaring når det gjelder hvordan styre kamera med manuelle innstillinger osv, men går utifra at dette burde

bli en vanesak etter litt prøving og feiling med kamera.

Viktigst for meg er bildekvalitet. Godt bilde i dårlig lys osv.

Video bryr jeg meg lite om, dvs kan være greit om noe måtte dokumenteres en gang iblant. Eller som såkalt morofest video.

Har sett og vurdert Canon Ixus 1000 HS, Canon ixus 300 HS og Canon Powershot S95. Prisen er ganske lik, og ikke lett å velge.

Hvilket av disse burde jeg velge ? Eventuelt tips om noen andre kamera ?

Endret av spetter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har derfor begrenset erfaring når det gjelder hvordan styre kamera med manuelle innstillinger osv, men går utifra at dette burde

bli en vanesak etter litt prøving og feiling med kamera.

Sett kamraet i Program modus og skyt ivei :)

Samsung EX1 har samme pris som S95. Siba selger den for 2200kr. men de er lageret er tomt.

EX1 har bra vidvinkel, lyssterk optikk og gof skjer. Men den er en god del større og tyngre enn S95. EX1 er bygd som en tanks iforhold til andre kompakkameraer.

Lenke til kommentar

Det er på tide å pensjonere mitt gamle Canon Ixus 700 kamera. Tenkte å gi det bort til noen i familien.

Canon ixus 700 har vært mitt eneste kamera erfaring. Har stort sett brukt pek og klikk uten å endre på noen innstillinger.

Har sett og vurdert Canon Ixus 1000 HS, Canon ixus 300 HS og Canon Powershot S95. Prisen er ganske lik, og ikke lett å velge.

Hvilket av disse burde jeg velge ? Eventuelt tips om noen andre kamera ?

Ditt gamle IXUS kamera gir antageligvis bedre bilde enn samtlige kompaktkameraer som selges. Dette skyldes at du har en stor sensor, en brukbar linse m.m. I praktisk bruk må du nok satse på mimunimum S95 (stor sensor, lyssterk linse, IS osv.) for å i det hele tatt håpe på "bedre" bilder. Sannsynligvis må du over i m43, NEX eller NX for å se forskjellen med det blotte øye uten pixelpeeping.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...