Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lys som blinker i takt med musikken. til russebil


Anbefalte innlegg

Har tenkt til å ha lys som blinker i takt med musikken i russebilen våres. Og da tenkte vi å bruke 4stk 30 cm kald katode, Sunbeam Kald Katode Basic Kit og en sound control. Men den Sunbeam Kald Katode Basic Kit har bare molex utgang, så da lurte jeg på om det fantes en overgang eller om man bare kan kutte noen ledninger og kople den på batteriet..

 

Tusen takk på forhånd :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal den gule da på pluss eller minus og svart på den andre da eller ?

 

Eh ja.... det står jo +12v på gul gjør det ikke det da?? og 2stk sorte som skal jordes, så da gjennstår bare å få 5v på et vis til den røde ;)

 

Koble + på strømforsyning til bassen, finn et bra jordingspunkt i bilen, da vil det lyse etter hvor mye strøm bassen bruker?

Lenke til kommentar

Skal den gule da på pluss eller minus og svart på den andre da eller ?

 

Eh ja.... det står jo +12v på gul gjør det ikke det da?? og 2stk sorte som skal jordes, så da gjennstår bare å få 5v på et vis til den røde ;)

 

Koble + på strømforsyning til bassen, finn et bra jordingspunkt i bilen, da vil det lyse etter hvor mye strøm bassen bruker?

Nei, dette vil ikke fungere. Spenningen vil holde seg konstant på strømforsyningen til bassen. LED'en vil bare trekke strøm.

 

tenkte å bruke denne til å styre de etter musikken

Dette kan derimot fungere. Vet ikke hvordan man skal koble dette, bare at det er 4-pins.

Dersom du klarer å gi denne 12V, og koble katoden din på utgangen av denne vil det fungere. Som det står, så skal denne kunne erstatte bryteren som vanligvis følger med på katodene.

Ja, dette skal visst fung

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor vi kan skaffe det lys som blinker i takt med musikken? Har sett litt på kalde katoder som egentlig skal være i pc'er, men lednignene blir altfor korte, og man trenger molex kontakt for å få de til å funke.

 

 

Moderator har flettet sammen to tråder. Det holder med en tråd.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Det finnes jo ferdige sett med neonlys som blinker i takt med lyden laget for 12V. Husker det var mange som hadde slike da jeg var mopedist. Veldig fancy når de blinka i takt med knatringa fra mopeden... laugh.gif

Mener de selger slikt på TVBoden på Svinesund hvis du bor i nærheten.

 

Ellers kjørte jeg selv et par små 12V juletrær fra biltema rett på utgangene til sub forsterkeren på forrige bilen min. Blinka i takt det og. Fancy med to slikt blinkende juletrær i bilen og fyre opp Eye Of The Tiger osv.! :wee:

Lenke til kommentar

Har egentlig bestemt meg for å gå for katodene, men det er 2 ting jeg lurer på.

 

1.Hvordan skal jeg kople de? 12v på pluss, begge jordingene til jord, men trenger jeg og kople 5volten til noe ?

 

 

2. Er det mulig å skjøte på lengre ledninger på disse? klippe de i 2 og lodde på lengre ledninger..

Lenke til kommentar

Har egentlig bestemt meg for å gå for katodene, men det er 2 ting jeg lurer på.

 

1.Hvordan skal jeg kople de? 12v på pluss, begge jordingene til jord, men trenger jeg og kople 5volten til noe ?

 

 

2. Er det mulig å skjøte på lengre ledninger på disse? klippe de i 2 og lodde på lengre ledninger..

Invertere som skal drive katodene kobles via molex som du må klippe av. Da tar Du den gule (12v+) og den svarete nærmest den gule (jord). Så kobler du 12v+ til + på batteriet og jord (svart) til karosseriet. De to invertere kobles til soundcontrolleren. og 4 katoder kobles til de 2 inverterne. Ledningene mellom inverter og katoder, kan skjøtes enten med de ledningene du linka til eller med noen andre costum, ved at de klipper de og lodder/bruke kabelsko e.t.c.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...