Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp spansk fremføring! Argentina!

Anbefalte innlegg

hei jeg har spansk fremføring på tirsdag i spansk og skal ha om Argentina . her er oppgaven

Velg et land eller turist sted i Sør Amerika og søk på Internett etter informasjon og bilder. Finn ut hvor landet ligger, hvor mange mennesker som bor der, hva byen er kjent for, severdigheter og lignende.

har skrevet litt om messi, hvilket land argentina grenser til ,argentinas høyeste fjell og klimaet.

er det noen som har forslag til noe mer jeg kan si eller mer om disse evnene. trenger virkelig hjelp!

fint vis noen med noen setninger eller noe sånt(helst på spansk)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bodd der i noen måneder, særdeles pent sted og hyggelige og imøtekommende folk.

Det du eksempelvis kan nevne er argentinsk kjøtt. Alt mellom A og Å kastes på grillen, som er et naturlig samlingssted en rolig sommerkveld.

Du bør også nevne Falklandskrigen, og at deres forhold til Chile er noe à la vårt forhold til svenskene. Vi har svenskevitser og er alltid besatt på å være "bedre enn dem", og omvendt. Slik er det der også, mellom Argentina og Chile.

Dialekten er også annerledes en tradisjonell spansk på mange måter (castellano). Det mest markante er at dobbel l "ll" uttales "sh" og ikke "j" som på tradisjonell spansk.

Videre kan du nevne Mercedes Sosa og Leon Giecko, som er to særdeles kjente artister fra Argentina. Leon Giecko skrev en sang kalt "Solo le pido a Dios" som ble mest kjent etter den ble sunget av frøken Sosa, som handler om elendigheten fra militærdiktaturet de engang hadde. Den moderne "ungdommelige" versjonen av denne sangen er "Outlandish - I only ask of God".

Argentinas helsesystem er også bra, og det kommer ofte mange busstransporter med folk fra land rundtomkring i Sør-Amerika til Argentina for å få medisinsk behandling.

Det jeg skriver over står kanskje ikke i noe leksikon, men ting jeg har funnet ut selv. Dessuten er faren til det som nå er min eks-kjæreste fra Argentina som kan bekrefte alt som står over.

En siste ting. Du har sikkert hørt sangen "Don't cry for me Argentina" fremført av Madonna (?). Sangen er en tale av Evita, som var kona til en som var president i Argentina for ikke så altfor lenge siden. Hun var elsket av folket. Kan jo kanskje nevnes siden stort sett "alle" har hørt sangen før, men ikke alle nødvendigvis kjenner til bakgrunnen for den.

Daniel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...